Serpentbane Skrevet 13. september 2023 Del Skrevet 13. september 2023 HowardGayle skrev (2 timer siden): For meg virker det litt rart å mene det er bedre å sitte foran tv , enn å dele ut mat til fattige, men vi har vel alle våre verdier. Var det i nærheten av hva jeg skrev? Lenke til kommentar
Numitor Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Gouldfan skrev (På 12.9.2023 den 12:55 PM): Kong Arthur og historiene om han brant opp i London. Det er såvidt jeg vet bare et sted det står om... London brant en masse ganger, og det er synd, for hadde vært interessant å vite mer om Engelske myter, pga alle disse brannene, så er våre Snorre ruller mer informative. England mistet mye av sin historie i disse kraftige brannene i bibliotekene. Til sammenligning så fant vi noen Dødehavsruller for ikke så lenge siden, og de samstemte bra med bøkene i bibelen. Lord Raglan og Otto Rank laget en helteliste over arketyper som kan gi en pekepinn, om man er ærlig og nøyaktig med de data man mater inn, ellers får man gale upålitelige svar. Kong Arthur skårer 19 på den listen (samme som Jesus.) Nederst i kommentarfeltet under sin artikkel "My Rank-Raglan Scoring for Osiris" skrev Richard Carrier 8 sept. i år "I’m actually planning a peer-reviewed article on the Rank-Raglan genre type, and intend to double-check and nail down all this stuff there, and for a future edition would just refer thereto from now on, once its published." Hva DSS ( Dead Sea Scrolls) angår later du som om Esaiarullen er representativ for hele samlingen, hvilket den langt fra er, ellers er DSS altså jødiske skrifter og historien viser at jøder kunne forvalte sine tekster langt bedre enn den kristne hæren av apologeter og tekstforfalskere som fortsatt holder på i sin velkjente svindlerstil til dags dato. Men det er sikkert flere enn oss som kan ha godt av en leksikalsk oppdatering fra Store Norskes artikkel om DSS, hvor man kan lese at " Tre svært forskjellige utgaver av Salomos Høysang viser for eksempel at denne samlingen av kjærlighetssanger enda ikke var ferdig mot slutten av det første århundre fvt."...og det betyr at redaktører fortsatt satt og diktet opp innholdet i høysangen 900 år etter Salomos påståtte dau og at Kleopatra den syvende sannsynligvis fortsatt var i live. Les også avsnittet om moderne forfalskninger (hvor norske forskere var involvert) og linken til The Guardian nøye, Trade in Dead Sea Scrolls awash with suspected forgeries, experts warn. Der kan man se hvordan dette korrupte evangelie-pakket i Hobby Lobby og Museum of the Bible forfalsket tekster som bare republikanske kristne hyklere og tekstvandaler kan. Jeg har flere linker som går mer grundig og detaljert til verks med bildemateriale fra mikroskop og slikt, så hvis noen ønsker det kan jeg finne de frem. 1 3 Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 geir__hk skrev (8 timer siden): Hvor ser du at jeg har skrevet at jeg synes "det er viktigere å aldri bli utnyttet eller lurt enn det å faktisk kunne hjelpe noen" ? Siden du syntes det var mer verdifullt, den kunnskapen å oppleve at noen man hjalp utnyttet en, enn det jeg skrev, trakk jeg slutningen at for å synes det er mer verdifullt må man nesten synes at det er viktigere å ikke bli lurt 1 Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Serpentbane skrev (8 timer siden): Var det i nærheten av hva jeg skrev? I den grad at du mente religiøsitet, slik du måler den, kan like man oppnå like bra, eller bedre, foran tv enn ved å dele ut mat, så oppfatter jeg at det er det du skrev, ja. Og da oppfatter jeg religiøsitet annerledes enn deg bare. 1 Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HvemFormetMeningeneDine skrev (10 timer siden): Enig. Losing 25,000 to Hunger Every Day https://www.un.org/en/chronicle/article/losing-25000-hunger-every-day https://www.theworldcounts.com/challenges/people-and-poverty/hunger-and-obesity/how-many-people-die-from-hunger-each-year Med så mange som trenger hjelp er det muligheter å hjelpe noen for alle. Og siden du er glad i bibelreferanser, synes jeg det virker som matt 25, kanskje spesielt fra 31 og utover, er enig i den forbindelse, selv om jeg ikke er noen tilhenger av evig straff og dom over livet til noen 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (55 minutter siden): I den grad at du mente religiøsitet, slik du måler den, kan like man oppnå like bra, eller bedre, foran tv enn ved å dele ut mat, så oppfatter jeg at det er det du skrev, ja. Og da oppfatter jeg religiøsitet annerledes enn deg bare. Da bør du lese de siste postene jeg skrev en gang til. Jeg skrev om religiøsitet og valg knyttet til min innledende post om Pascals veddemål. Handlinger gjør deg ikke religiøs, troen gjør det. Å gå i kirken og dele ut mat en gang i måneden gjør deg ikke til en god kristen om du ikke tror på Gud. Men du kan være en troende og bare sitte forran TV'n dag ut og dag inn. 1 Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Serpentbane skrev (41 minutter siden): Handlinger gjør deg ikke religiøs, troen gjør det. Å gå i kirken og dele ut mat en gang i måneden gjør deg ikke til en god kristen om du ikke tror på Gud. Men du kan være en troende og bare sitte forran TV'n dag ut og dag inn. Jeg har lest alle postene dine i tråden for å sjekke om jeg skylder deg en unnskyldning, men her understreker du jo igjen mitt poeng. Kanskje jeg formulerer meg dårlig? Jeg prøver med en ny vri: Om man kan være en bedre kristen av å være hjemme og se på tv, enn å hjelpe de som trenger det, da forstår jeg ikke nytten i å være en god kristen. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (1 minutt siden): Jeg har lest alle postene dine i tråden for å sjekke om jeg skylder deg en unnskyldning, men her understreker du jo igjen mitt poeng. Kanskje jeg formulerer meg dårlig? Jeg prøver med en ny vri: Om man kan være en bedre kristen av å være hjemme og se på tv, enn å hjelpe de som trenger det, da forstår jeg ikke nytten i å være en god kristen. Poenget med å gå i kirken og på møter er at du ber sammen med andre mennesker, og får deres råd og preken. Dette kan hjelpe og gi deg styrke.. Det er vanskelig om ikke umulig å holde seg til troen helt alene med tvn.. Bibelen sier jo også dette, kom stadig sammen etc. Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Gouldfan skrev (3 minutter siden): Poenget med å gå i kirken og på møter er at du ber sammen med andre mennesker, og får deres råd og preken. Dette kan hjelpe og gi deg styrke.. Det er vanskelig om ikke umulig å holde seg til troen helt alene med tvn.. Bibelen sier jo også dette, kom stadig sammen etc. Ja, jeg har ingen problemer med å forstå verdien av religiøs praksis, jeg hadde problemer med eksempelet som satt foran tv dag ut og dag inn og var en bedre kristen enn den som hjalp andre. Det er godt mulig enkelte kristne vurderer det slik, jeg er ikke kristen så jeg vet ikke, men jeg kan ikke forstå at det for noe menneske kan være mer nytte foran tv enn ved å hjelpe andre. 1 Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (1 time siden): Og siden du er glad i bibelreferanser, synes jeg det virker som matt 25, kanskje spesielt fra 31 og utover, er enig i den forbindelse Synes Matteus 24 passer bedre i så henseende: And as he sat upon the mount of Olives, the disciples came unto him privately, saying, Tell us, when shall these things be? and what shall be the sign of thy coming, and of the end of the world? For nasjon skal gå til krig mot nasjon og rike mot rike, og det skal bli matmangel og jordskjelv på det ene stedet etter det andre. Losing 25,000 to Hunger Every Day https://www.un.org/en/chronicle/article/losing-25000-hunger-every-day Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 (endret) HvemFormetMeningeneDine skrev (4 minutter siden): Synes Matteus 24 passer bedre i så henseende: And as he sat upon the mount of Olives, the disciples came unto him privately, saying, Tell us, when shall these things be? and what shall be the sign of thy coming, and of the end of the world? For nasjon skal gå til krig mot nasjon og rike mot rike, og det skal bli matmangel og jordskjelv på det ene stedet etter det andre. Losing 25,000 to Hunger Every Day https://www.un.org/en/chronicle/article/losing-25000-hunger-every-day Jada, det har alltid vært krig, og det har alltid vært matmangel, og jordskjelv er et ganske vanlig fenomen, så dette var en ganske fin og ullen dommedagsprofeti. Men jeg ser ikke setninger der som sier f.eks "og de gode kristne skal håne de som hjelper heller enn å hjelpe, for de vet de har rett, og kan således se helt bort fra mitt neste kapittel da de har løst gåten og får evig liv, mitt neste kapittel ment kun for alle de som er feil kristne" Endret 14. september 2023 av HowardGayle 3 Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (28 minutter siden): Jada, det har alltid vært krig, og det har alltid vært matmangel, og jordskjelv er et ganske vanlig fenomen Heldigvis skal det bli slutt på det du nevner. 🙂 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (48 minutter siden): Jeg har lest alle postene dine i tråden for å sjekke om jeg skylder deg en unnskyldning, men her understreker du jo igjen mitt poeng. Kanskje jeg formulerer meg dårlig? Jeg prøver med en ny vri: Om man kan være en bedre kristen av å være hjemme og se på tv, enn å hjelpe de som trenger det, da forstår jeg ikke nytten i å være en god kristen. Vi snakker om tro, ikke hvorvidt man er en god kristen. Pascals veddemål gikk ut på at om man tror og tar feil, så har man ikke tapt noen ting, om man ikke tror og tar feil så taper man alt. Derfor er det mer rasjonelt å tro. Jeg påpeker at denne logikken kan være beskrivende for hvorfor så mange troende frykter å vurdere alternative muligheter, for om man tviler, mister troen, mister man også muligheten til evig frelse. Men, selv om det rasjonelt sett er mer fornuftig å tro, bare for å være på den sikre siden, så påpeker jeg at dette veddemålet ikke nødvendigvis er aktuelt for en ateist. En ateist vil ikke kunne begynne å tro for å være på den sikre siden. Ja, han kan gå i kirken, han kan dele ut mat til de fattige, han kan gjøre de handlingene som kreves for å være en "god kristen", men det i seg selv er ikke å tro på Gud. Det gjør han ikke til en troende. I motsatt fall kan man ha en person som tror på Gud av hele sitt hjerte som kun sitter hjemme å ser TV. En person som av i handling fremstår som en "mindre god kristen" enn personen over. Men, å tro handler ikke om handlingen, men om troen. Og det er troen som gir deg frelse, ikke dine handlinger. En troende som går i kirken og deler ut mat til de fattige er noe annet, men ikke relevant for hva jeg skriver. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (56 minutter siden): Om man kan være en bedre kristen av å være hjemme og se på tv, enn å hjelpe de som trenger det, da forstår jeg ikke nytten i å være en god kristen. Å være en god kristen gjør enn ikke automatisk til en god person. 1 Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Å være en god kristen gjør enn ikke automatisk til en god person. Akkurat det kan jeg vanskelig vurdere, men om kriteriene som kommer frem i denne tråden er riktig ser jeg ingen nytte i å være en god kristen. Annet en for sitt eget ego og følelse av å være "god", selvfølgelig. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (5 minutter siden): Akkurat det kan jeg vanskelig vurdere, men om kriteriene som kommer frem i denne tråden er riktig ser jeg ingen nytte i å være en god kristen. Annet en for sitt eget ego og følelse av å være "god", selvfølgelig. Enig, det er sikkert fint for de troende å tro at de skal leve evig, det er sikkert fordeler med galskapen på et personlig nivå, men for alle andre vil jeg påstå at religion er en katastrofe. 2 Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 skaftetryne32 skrev (40 minutter siden): sikkert fint for de troende å tro at de skal leve evig, det er sikkert fordeler med galskapen på et personlig nivå Ja, hva tror du er hensikten med den store hjernen din er, å jage mus? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HvemFormetMeningeneDine skrev (3 minutter siden): Ja, hva tror du er hensikten med den store hjernen din er, å jage mus? Nah katta fikser den biffen. 2 Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden): Heldigvis skal det bli slutt på det du nevner. 🙂 Som med alt som er vondt, vanskelig og uforståelig i verden har jeg en trygg overbevisning om at det er bedre å forsøke å gjøre noe med det, gjennom aktivt forsøke å forbedre det som er ille, enn å forvente at det skal forsvinne ved et trylleslag "en dag". 2 Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 HowardGayle skrev (1 time siden): det er bedre å forsøke å gjøre noe med det, gjennom aktivt forsøke å forbedre det som er ille, Veldig enig! Hva gjør du i så henseende med å forbedre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå