espresso Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Heisann Jeg er kona til espresso og jeg fikler med min nybygde PC: SPECS: * Abit IS7 Hovedkort, P4 3GhZ HT, 800FSB (ny) * 2 x (512MB Twinmos PC3200 RAM) (ny) * Saphire 9600 Fireblade 128MB (ny) * 40GB Maxtor HDD (FAT32) (gammel) * 120 GB WD HDD (NTSF) (gammel) * CD-ROM, DVD, FDD (gammel) APPZ: * OS WinXP Pro ___________________________ Problemet er: Etter å ha satt sammen PC'n og startet opp, kjører POST (Specs check) og jeg kan komme inn i bios, men ikke lenger. Etter at POST har listet seg ferdig kommer feilmeldingen: "NTLDR mangler, Trykk en tast for å starte på nytt" Jeg har kikket rundt i mange forumer og sider angående dette problemet, og prøvd mange ulike forslag av løsninger, men ingen ting hjelper. Har prøvd: - bytte IDE kabler, kontrollere pins slave/master modus. - Reset BIOS, pin out. - Boot'e fra alle slags boot devices, (DOS boot, XPboot) bios også satt ift de ulike device'ene, men ingen kontakt. Hadde jeg bare kommet meg inn i dosmode og tatt FDISK eller noe, så hadde jeg kommet langt, men jeg kommer ikke dit :S det er akuratt som om ingen ting svarer, men det er resgistrert i bios. "klør meg i hodet av fortvilelse og bruker espresso som 'punshingball'" noen snille freaks der ute som kan assistere en jente i nød Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 sett cd rom som første valg på boot i bios, sett os plata i cd rom og start opp så får du beskjed om å trykke en tast for å starte fra cd og vips så er du igang Lenke til kommentar
jaha Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 det er antakeligvis rammen din som ikke passer sammen med hovedkortet. Fikk samme meldinga på en data jeg bygde og, men så skifta jeg ram og da virka alt! Lenke til kommentar
lan x Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) sett cd rom som første valg på boot i bios, sett os plata i cd rom og start opp så får du beskjed om å trykke en tast for å starte fra cd og vips så er du igang Endret 14. januar 2004 av lan x Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;314057 Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Den mld kan du få hvis du har diskett i diskettstasjonen også........ Lenke til kommentar
espresso Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) sett cd rom som første valg på boot i bios, sett os plata i cd rom og start opp så får du beskjed om å trykke en tast for å starte fra cd og vips så er du igang har prøvd alle de ulike setupene i bios ift bootdevice, både å sette CD-ROM som første bootdevice og restarte med XP CD'n, og floppy'n som første bootdevice for så å boote med XPBootdisk. men ingen av disse slår igjennom, ingen kontakt desverre , når maskinen prøver å boote med f.eks XP CD'n, får jeg fortsatt samme feilmelding.. og takk alle mann for de kjappe tilebakemeldingene.... Endret 14. januar 2004 av espresso Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Hmm pussig, prøv å resette hk og så går du i bios og setter cd til første valg uten å røre noe annet , sjekk også bak på hd en hva den chippen står på står hd en alene på en kabel så fjerner du chippen , det ville sikkert vert greit å ha den alene inntil du får maskinen opp å gå Endret 14. januar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Sjekk denne. Mulig du finner noe fornuftig... Lenke til kommentar
espresso Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 ohh, høres lovende ut, hehe, men hvordan resetter jeg HK'et ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) les i manualen, men du slår av maskinen og ved siden av batteriet står det en slik "cip"(jumper) som skal flyttes til den midterste pinnen og den ledige , så flytter du den tilbake igjen og starter opp. Husk å SLÅ AV STRØMMEN Endret 14. januar 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
shebban Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 NTLDR mangler... Samme feil får jeg om jeg har cdrom og hardisk på samme ide port.. Ville sjekka jumperene på både cdrom og hardisk! Jeg reiner med det er her problemet ligger. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 har du en bootable windows xp cd da? den feilen kan fikses hvis du får startet fra xp cden og velg repair... fikk en maskin her som hadde samme problem. dessverre så var det ikke jeg som fixa den.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jepp som sagt tidligere kan vere greit å kjøre hd en alene på en kabel og da skal jumperen fjernes. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvorfor skulle det ha noe å si at du er jente. Dere bruker vel samme pc utstyr som gutter. Dersom dere fortsetter å forlange spesialbehandling av den grunn at dere er jenter bør dere si fra dere alt som heter likestilling. Lenke til kommentar
Zattaxu Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Du kan få samme feilmelding hvis du har glemt å formatere harddisken din. For eksempel dersom det ligger en gammel windows installasjon på harddisken, og du bare har satt denne harddisken inn i den nye pc'en uten å formatere... Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvilken disk er bootdisk da? Og den meldingen kan komme hvis det står en ikke bootbar diskett i PC-en. Men det virker som det er noe krøll med master/slave her, altså jumpersettings på IDE-enhetene. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvilken disk er bootdisk da? Og den meldingen kan komme hvis det står en ikke bootbar diskett i PC-en. Men det virker som det er noe krøll med master/slave her, altså jumpersettings på IDE-enhetene. Såvidt enig her, selve bootbare enheten/sektoren mangler..... Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 hmm effektivt det. Neste gang jeg sliter skal jeg late som om jeg er kjærsten min, og be desperat om hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå