BIGG Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Jeg har arvet en gaming-laptop fra et dødsbo. Det er en dyr laptop(denne), og nesten ny. Planen er å få renset den for innnhold og selge den. Problemet er at jeg har ikke PIN-koden for å få tilgang til Windows. Innholdet på PC'en er ikke interessant, derfor lurer jeg på om det er mulig å få installere Windows på nytt uten vite denne PIN-koden? Installere fra USB kanskje, eller åpne den og bytte disk muligens? Takknemlig for konstruktive forslag! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Se om den har mulighet for reinstallasjon fra oppstartsmenyen. Hvis ikke, vil install fra bootbar USB funke fint. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) Windows som er på maskinen kan kanskje re-installeres, eller Windows 10 Home vil kunne installere fra USB. Det samme gjelder trolig Windows 11 Home. Endret 29. august 2023 av Svein M Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Bare å legge inn Windows på nytt fra minnepinne. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Se om det er Windows 10 eller 11 som er installert. Det er vel best å velge det som er der om en installerer på nytt. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. august 2023 Forfatter Del Skrevet 29. august 2023 Svein M skrev (12 minutter siden): Se om det er Windows 10 eller 11 som er installert. I følge Elkjøp-reklamen er det Windows 10 Home. Hva som faktisk er der aner jeg ikke. Får gjøre et forsøt med den versjonen den tydeligvis er levert med! Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Er bare å laste ned Windows fra Microsoft, legge den på en minnepenn, starte maskinen på minnepennen, og så fjerne alt det gamle og legge inn Windows på nytt. Mulig du må legge inn en del drivere manuelt etterpå. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) Når du starter den opp, vil den muligens gå rett på å installere Windows 11 dersom den er moderne nok til det. De fleste vil sette pris på å gratis få oppgradere til Windows 11, men det finnes legitime grunner til å la være. Gamere har spesifikke behov, og ønsker kanskje en spesifikk versjon av Windows fordi det virker bedre med favorittspillene. Endret 29. august 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. august 2023 Forfatter Del Skrevet 29. august 2023 Da er Windows i gang med installering, ser greit ut så langt! Fun fact: Sist jeg installerte Windows på en PC var det rikelig med en CD... Er det forresten noen som har tanker om hva som er en fornuftig pris for en slik brukt PC? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Gaming-laptoper faller fort i pris fordi selve konseptet bærbar gaming-PC er en selvmotsigelse. Den skal ha rå ytelse, grei batteritid, være stillegående, ha godt tastatur, men samtidig være lett, og er vanskelig å oppgradere. Disse kompromissene gjør den mindre egnet til kontorbruk og reising enn en billigere PC. Til gaming blir den raskt forbikjørt av nyere modeller. Jeg kan ikke gi et prisestimat, men du kan finne tilsvarende modeller på Finn, og legge den for salg litt lavere så folk velger nettopp din annonse. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=asus+tuf+gaming+17%2C3" Mulig disse er tilsvarende, men jeg har ikke sett på spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) kr 10-11000 tror jeg, ut fra ny pris og antagelse om et par års alder. Om en har kvittering med tanke på reklamasjoner er det en fordel. Endret 29. august 2023 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 Svein M skrev (1 time siden): kr 10-11000 tror jeg, ut fra ny pris og antagelse om et par års alder. Mere i området 5-6000, tenker jeg. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. august 2023 Forfatter Del Skrevet 31. august 2023 Oppdatering: La den ut på en lokal FB-gruppe for 5000,-, en time etter var den solgt og hentet! Må legge til at Windows lisens ikke fulgte med. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. august 2023 Del Skrevet 31. august 2023 (endret) Sitat Må legge til at Windows lisens ikke fulgte med. Sikker? Jeg tar som en selvfølge at den opprinnelig ble levert med Windows 10. Ikke mange laptoper selges uten Windows. Greit, det fulgte ikke med en CD for re-installasjon, eller et klistremerke med serial-kode under maskinen. Det har de sluttet med. Du kan laste ned Windows direkte fra Microsoft, installere det uten serial-kode, og når du kjører windows update vil Microsoft gjenkjenne denne PCen som berettiget basert på serienummeret til hovedkortet, harddisken, grafikkortet, prosessoren osv. Ved oppgradering kan du bytte noen av disse komponentene, men ikke alle på en gang, så Microsoft vet det fremdeles er denne maskinen som altså har rett til å kjøre Windows. Du finner lisensinformasjon under kontrollpanel. Det vil stå at Windows er aktivert med en digital lisens eller noe sånt. Endret 31. august 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå