Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Tussi said:

Andre personer skal ikke drepe noen som kan få et bedre liv nei, selvsagt ikke

Det er forskjell på mord og assistert sjølmord.

Ved sistnevnte så er det personen sjøl sitt eget ønske. Det er det jeg er for - på alle tenkelige måter. Det er overformynderi at voksne personer ikke kan få lov til å bestemme sjøl over sitt eget liv.

Du kan ikke vite at personen "får et bedre liv". Det er synsing. Det er kun den enkelte personen som kan og bør svare på det.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på mord og assistert sjølmord.

Ved sistnevnte så er det personen sjøl sitt eget ønske. Det er det jeg er for - på alle tenkelige måter. Det er overformynderi at voksne personer ikke kan få lov til å bestemme sjøl over sitt eget liv.

Bestemme under hvilke forutsetninger? Det er 6-700 selvmord i året,  10 000 selvmordsforsøk,  de fleste av disse ombestemmer seg på ettellerannet tidspunkt, så lenge de ikke dør først. 

Å tilby døden til mennesker med kompleks ptsd er så hjerterått at jeg har ikke ord

Endret av Tussi
Lenke til kommentar

Så det helt greit å ta livet av kjæledyr (eller "drepe dem" som du kaller det) når dem begynner å bli skrøpelige, men ikke andre medmennesker som ikke ønsker å leve lengre? Det er hykleri av beste sort.

8 minutes ago, Tussi said:

Å tilby døden til mennesker med kompleks ptsd er så hjerterått at jeg har ikke ord

Å tvinge mennesker som ikke ønsker å leve lengre til å leve er enda mer hjerterått. Da har dem det vondt dag ut og dag inn og blir seigpina til å holde seg i live - fordi noen andre enn dem sjøl ønsker det.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Så det helt greit å ta livet av kjæledyr (eller "drepe dem" som du kaller det) når dem begynner å bli skrøpelige, men ikke andre medmennesker som ikke ønsker å leve lengre? Det er hykleri av beste sort.

Å tvinge mennesker som ikke ønsker å leve lengre til å leve er enda mer hjerterått. Da har dem det vondt dag ut og dag inn og blir seigpina til å holde seg i live - fordi noen andre enn dem sjøl ønsker det.

Vi blir ikke enige, enkelt og greit. Men hvis du fikk det som du ville, ville mennesker som idag er glad de lever, vært døde, og det er flere enn bare meg, mange 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tussi said:

Vi blir ikke enige, enkelt og greit. Men hvis du fikk det som du ville, ville mennesker som idag er glad de lever, vært døde, og det er flere enn bare meg, mange 

Hvis jeg fikk det som jeg ville så hadde også mange, mange personer fått en mer behagelig slutt på livet sitt, samt spart pårørende for sjokket med å finne dem døde av overdose, hengende og dingle fra taket eller med hjernemassen skutt utover veggen.

Poenget mitt er at voksne personer bør få kunne bestemme over sitt eget liv. Opplys om muligheter for hjelp, for all del, sier ikke at personer som trenger hjelp ikke skal få det, men assistert sjølmord bør også være en mulighet.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...