Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Krøvel Vellevoll skrev (På 3.9.2023 den 5:16 PM):

Nei, vi er enige om det. Jeg håper ingen mennesker med vettet i behold vil anbefale andre å ta livet sitt. 

Det er nok naivt å håpe på det. Det skjer jo allerede i Canada som vi har sett på som et sivilisert land. 

Som nevnt tidligere, rullestolbruker klagde på manglende tillrettelegging som hun har krav på, ble tilbudt avliving.

Personer med sterke smerter får tilbud om 6 mnd ventetid på behandling, men bare en uke på avliving.

Eldre med dårlig hørsel blir avlivet på sykehjemmet uten at pårørende går beskjed engang. 

https://apnews.com/article/covid-science-health-toronto-7c631558a457188d2bd2b5cfd360a867

• Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 23.9.2023 den 2:41 PM):

Det er nok naivt å håpe på det. Det skjer jo allerede i Canada som vi har sett på som et sivilisert land. 

Som nevnt tidligere, rullestolbruker klagde på manglende tillrettelegging som hun har krav på, ble tilbudt avliving.

Personer med sterke smerter får tilbud om 6 mnd ventetid på behandling, men bare en uke på avliving.

Eldre med dårlig hørsel blir avlivet på sykehjemmet uten at pårørende går beskjed engang. 

https://apnews.com/article/covid-science-health-toronto-7c631558a457188d2bd2b5cfd360a867

I følge den artikkelen er Canada det mest liberale av de sju landene der dette er lovlig, og det bor 38 millioner mennesker der. Vurderings- og behandlingsfeil skjer på alle helseinstitusjoner over hele verden, og det er tydelig at på dette området trenger man svært tydelige regler for å unngå slike feil. Jeg klarer ikke se for meg at dersom man innfører aktiv dødshjelp i Norge så vil det plutselig bli vanlig for leger å anbefale selvmord, det burde gå an å komme frem til et regelverk som fungerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Synes det er uproblematisk å tilby dødshjelp, særleg i tilfeller der einaste alternativet er å bli neddopa. Eg ser ingen fundamental forskjell på å gi ein pasient ein dødeleg dose sovemedisin, og å gi sovemedisin medan ein let pasienten døy ved å ikkje ville ta til seg næring. 

Eg har eigentleg berre to betenkeligheiter. 

1. Det bør ikkje være så liberalt at alle som har ein dårleg dag kan stikke innom fastlegen for å avslutte livet. Eg forutsett at ein tenker på tilfeller der ein informert og samtykkekompetent voksen person tek eit val i møte med sjukdom eller skade som er døydeleg eller så livsendrande at ein i liten grad vil kunne leve eit verdig liv. 

2. Eg er usikker på i kor stor grad ei slik oppgåve skal påleggast helsepersonell. Slik som eg har forstått det så har dei fleste helsepersonell som jobbar med dødssjuke, små eller ingen problem med å sjå på dødshjelp som verdig helsehjelp. I dag kan helsepersonell reservere seg mot å utføre abortinngrep, og slik burde det kanskje være også for aktiv dødshjelp? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp erfart en form for aktiv dødshjelp med eldre familiemedlem.

Hun nektet etterhvert å spise, hun var for dement til å ha nytte av behandling intravenøst, da hun dro ut dren fra armen. Ville ikke samarbeide med pleiere og sykehjemslegen. Man kan ikke tvinge pasientene. Altså likegyldig til sitt eget liv med døden som neste stoppested

Heldigvis gikk det fort på slutten, og kunne minne litt om en naturlig død, altså pustestopp, eller hjertestans heter det vel, pga lungebetennelse og diverse annet.

Men tenker at hun kunne ha fått slippe før for hennes egen skyld. De beste dagene var over, og man kunne tydelig se at det gikk nedover. Det blir ofte seigpining på slutten.

Et ordentlig farvel med hele familien tilstede og en pille ville vært bedre, da ingen rakk fram i tide dødsdagen, noe jeg tror er ganske vanlig. Men hvem skulle gitt dødspillen? 

I kristendom/ religion er smerte en stor del av livet.

Nå har vi fått så gode medisiner at folk lever alt for lenge uten livskvalitet og må gjøre i bleien pga for få ansatte på institusjonene. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 timer siden):

Trist, i helsevesenet skal man eliminere sykdom og lidelse så langt mulig, ikke pasienten

Noen ganger går det hånd i hånd. Men merk at det ikke er helsevesenet, men pasienten selv som eventuelt ber om hjelp til å eliminere sykdommen og lidelsen for godt.

Jeg synes dette sitatet satt godt: "Det er ikke rettferdig at de aller mest hjelpeløse, som ikke er i stand til å ta sitt eget liv, blir nektet valget om å gjøre slutt på livet."

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Tussi said:

Trist, i helsevesenet skal man eliminere sykdom og lidelse så langt mulig, ikke pasienten

Helt uenig.

Dersom en person ikke ønsker å leve lengre, så burde ikke denne bli tvingi til det. Disse menneskene vil finne en måte å gjøre det slutt på på egenhånd - helsevesenet kan tilby langt mer humane måter å avslutte livet på.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 timer siden):

Wheeljack skrev (20 minutter siden):

Helt uenig.

Dersom en person ikke ønsker å leve lengre, så burde ikke denne bli tvingi til det. Disse menneskene vil finne en måte å gjøre det slutt på på egenhånd - helsevesenet kan tilby langt mer humane måter å avslutte livet på.

Eg tenker at det å få hjelp til å avslutte livet også er å eliminere lidingar, og særleg i dei tilfellar der sjukdommen ikkje kan kurerast. 

Det er sjølvsagt ekstremt viktig at det er pasientens ønske som er inngått med full forståing for kva det innebærer. I praksis tenker eg at det må være eit krav om at pasienten må erklære sin vilje fleire gonger over litt tid slik at det ikkje blir spørsmål om at det er ei impulshandling. (Mogleg det bør utarbeidast eigne retningslinjer der sjukdom eller skade oppstår så hurtig at det vil være uforholdsmessig å skulle utsette dødhjelp).

I tillegg så bør også dei nærmaste pårørande få være delaktig i beslutninga. I dei fleste tilfeller så er dei pårørande med på prosessen fordi at sjølv om det er leit så respekterer dei også pasietens ønske. Mange reiser til Sveits for å få aktiv dødshjelp og det er i praksis vanskeleg å få til utan støtte frå dei pårørande.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 timer siden):

Helt uenig.

Gjelder dette selvmordsutsatte også? For da hadde jeg vært død idag. Og jeg er veldig glad for at jeg lever. I Nederland med deres lovgivning,  hadde jeg vært død.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Eg tenker at det å få hjelp til å avslutte livet også er å eliminere lidingar, og særleg i dei tilfellar der sjukdommen ikkje kan kurerast. 

På en måte har du rett, og selv om jeg er imot aktiv dødshjelp, så er det mindre ille enn f eks abort, for vi snakker pm et menneske som tar et valg ift sitt eget liv.

Men, jeg synes ikke helsevesenet sjkal drepe, og jeg har selv valgt å spesialisere meg som sykepleier innen palliasjon, både fordi jeg er interessert i det, men også fordi jeg ønsker å hjelpe disse lidende pasientene slik at man eliminerer så godt man kan, lidelsen, på slutten av livet. Det er blitt mitt livsvalg på en måte. 

Så innser jeg også at vi ikke alltid kommer 100% i mål, da finnes det alternativer, som lindrende sedering, og jeg gir alltid morfin til effekt hvis vi kan komme i mål med morfin. Noen ganger kan det skje at pasienten ikke tåler den dosen, fordi de er for svake,.Men de skal ikke lide og intensjonen er alltid å lide

Men dette er et tema som for meg er langt mer komplekst enn f eks abort, fordi vi snakker om lidende mennesker som tar valget for seg selv

Men mine pasienter er ikke istand til å ta slike valg, de har ikke samtykkekompetanse 

Og situasjoner som i Canada der man tilbyr aktiv dødshjelp til funksjonshemmede som ikke har råd til hjelp, eller i Belgia til nyfødte (det er drap, de kan ikke samtykke) eller psykisk syke i Nederland, er tragisk, dette er mennesker som kan få det bedre evis samfunnet bruker ressurser på dem

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Tussi said:

Gjelder dette selvmordsutsatte også? For da hadde jeg vært død idag. Og jeg er veldig glad for at jeg lever. I Nederland med deres lovgivning,  hadde jeg vært død.

Du ombestemte deg da tydeligvis. Det er det ikke alle som gjør.

Bekjent av meg forsøkte å ta livet sitt tre ganger, og klarte det på siste forsøk. Ho var ikke blid da ho oppdaga at ho hadde blitt redda. Å tvinge noen som ikke ønsker å leve til å leve mener jeg er på grensa til tortur.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Du ombestemte deg da tydeligvis. Det er det ikke alle som gjør.

Bekjent av meg forsøkte å ta livet sitt tre ganger, og klarte det på siste forsøk. Ho var ikke blid da ho oppdaga at ho hadde blitt redda. Å tvinge noen som ikke ønsker å leve til å leve mener jeg er på grensa til tortur.

Ja, jeg ombestemte meg da jeg fikk effekt av behandlingen, det er mange som ville dødd før de rakk dette hvis det ble godkjent aktiv dødshjelp.  Aktiv dødshjelp for psykisk syke traumatiske mennesker er den ytterste avvisning og omsorgssvikt æ. De trenger håp og å vite at livet deres betyr noe. Men det du argumenterer for er en av grunnene til at vi aldri må åpne for aktiv dødshjelp, for det kommer til å skli ut slik du argumenterer for

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

Ja, jeg ombestemte meg da jeg fikk effekt av behandlingen, det er mange som ville dødd før de rakk dette hvis det ble godkjent aktiv dødshjelp.  Aktiv dødshjelp for psykisk syke traumatiske mennesker er den ytterste avvisning og omsorgssvikt æ. De trenger håp og å vite at livet deres betyr noe. Men det du argumenterer for er en av grunnene til at vi aldri må åpne for aktiv dødshjelp, for det kommer til å skli ut slik du argumenterer for

Så det du sier er altså at det er bedre at at alle andre enn personen sjøl skal bestemme hva som er bra for deg?

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg syntes det er overformynderi og ikke noe annet enn egoisitisk å holde mennesker i live bare fordi du vil ha dem der og mener at du veit best om hva som er livskvalitet og ikke.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (Akkurat nå):

Så det du sier er altså at det er bedre at at alle andre enn personen sjøl skal bestemme hva som er bra for deg?

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg syntes det er overformynderi og ikke noe annet enn egoisitisk å holde mennesker i live bare fordi du vil ha dem der og mener at du veit best om hva som er livskvalitet og ikke.

Nei, jeg sier at man ikke skal drepe mennesker som med hjelp kan fp et bedre liv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Så andre personer skal avgjøre hva som er "et bedre liv" da? Poenget mitt står.

Andre personer skal ikke drepe noen som kan få et bedre liv nei, selvsagt ikke

Det virker ikke som at du forstår det kaos som er i hodet på selvmordstruede mennesker, dette er ikke rasjonelle tanker hos de fleste, det er et ekstremt følelsesmessig kaos, disse menneskene trenger hjelp, ikke død

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...