Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er som sagt helt i starten av tråden, for aktiv dødshjelp. Med forbehold.

Det bør regler på plass. Jeg er sliter innimellom med kroniske depresjoner, men synes det bør kreves mer en å gå til legen å si "jeg er trist, jeg vil dø".

Men i eksempelet jeg gav helt i starten av tråden, bør det være innafor.

Og ved ukurerbare krefttyper der det går kun en vei, og ALS også videre.. Ett menneske i slike situasjoner bør kunne få låv til å si at "jeg vil avslutte dette selv, eller få hjelp til det, mens jeg fortsatt kan!" 

Ingen kan sette seg inn i hvordan det er for disse ved siste stadium sv sykdomsforløp. Palliativ helsehjelp er vel og bra, men av og til er jo dette langt fra nok desverre. 😥

Hvem som eventuelt skal bistå med dette bør jo selvfølgelig avklares, man skal ikke kunne tvinge helsepersonell til å gjøre dette mot sin overbevisning heller.

My 2 cents.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 minutter siden):

Jeg er som sagt helt i starten av tråden, for aktiv dødshjelp. Med forbehold.

Det bør regler på plass. Jeg er sliter innimellom med kroniske depresjoner, men synes det bør kreves mer en å gå til legen å si "jeg er trist, jeg vil dø".

Men i eksempelet jeg gav helt i starten av tråden, bør det være innafor.

Og ved ukurerbare krefttyper der det går kun en vei, og ALS også videre.. Ett menneske i slike situasjoner bør kunne få låv til å si at "jeg vil avslutte dette selv, eller få hjelp til det, mens jeg fortsatt kan!" 

Ingen kan sette seg inn i hvordan det er for disse ved siste stadium sv sykdomsforløp. Palliativ helsehjelp er vel og bra, men av og til er jo dette langt fra nok desverre. 😥

Hvem som eventuelt skal bistå med dette bør jo selvfølgelig avklares, man skal ikke kunne tvinge helsepersonell til å gjøre dette mot sin overbevisning heller.

My 2 cents.

Er på samme linje som deg her. Det er noen etiske dilemmaer som må avklares, reglene må være tydelige. Men det må være mulig. Det burde ikke være slik at man må reise utenlands for å få gjort dette. Det skaper også et unødvendig skille mellom de som har råd til å reise og de som ikke har denne muligheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Er på samme linje som deg her. Det er noen etiske dilemmaer som må avklares, reglene må være tydelige. Men det må være mulig. Det burde ikke være slik at man må reise utenlands for å få gjort dette. Det skaper også et unødvendig skille mellom de som har råd til å reise og de som ikke har denne muligheten. 

Jepp. 

Jeg har ikke satt meg inn i nøyaktig hvordan de gjør det i Sveits, men skal gjøre det.

Samtidig bør fokus være å utrede for ordning her i Norge. 🙂 Litt spøkefullt da jeg er fan av galgenhumor; lurer på hvor mye en sånn tur hadde bidratt med for å nå frikortgrunnlaget? 🫣

Lenke til kommentar
1 minute ago, Duriello said:

Du var verdt minst 10 shekel i går, nå er det nok nærmere 20. 😁

Takk! Angående kostnaden så trenger man ikke vinne i lotto. Man kan heller ta opp det dyreste forbrukslånet, og fryde seg over at blodsugerne ikke får tilbake beløpet, eller de +18% rentene de håpet på å tjene 😎

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Takk! Angående kostnaden så trenger man ikke vinne i lotto. Man kan heller ta opp det dyreste forbrukslånet, og fryde seg over at blodsugerne ikke får tilbake beløpet, eller de +18% rentene de håpet på å tjene 😎

Sant nok, men dette tror jeg bør slettes så ingen får "gode" ide'er. 🫣

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...