Krig og fred Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 19 minutes ago, leticia said: Det var en trist og fin historie på samme tid ❤️ Ja, Tina var ikke i tvil om hva hun ønsket ❤️🩹 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) Jeg er som sagt helt i starten av tråden, for aktiv dødshjelp. Med forbehold. Det bør regler på plass. Jeg er sliter innimellom med kroniske depresjoner, men synes det bør kreves mer en å gå til legen å si "jeg er trist, jeg vil dø". Men i eksempelet jeg gav helt i starten av tråden, bør det være innafor. Og ved ukurerbare krefttyper der det går kun en vei, og ALS også videre.. Ett menneske i slike situasjoner bør kunne få låv til å si at "jeg vil avslutte dette selv, eller få hjelp til det, mens jeg fortsatt kan!" Ingen kan sette seg inn i hvordan det er for disse ved siste stadium sv sykdomsforløp. Palliativ helsehjelp er vel og bra, men av og til er jo dette langt fra nok desverre. 😥 Hvem som eventuelt skal bistå med dette bør jo selvfølgelig avklares, man skal ikke kunne tvinge helsepersonell til å gjøre dette mot sin overbevisning heller. My 2 cents. Endret 24. januar av Duriello 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Duriello skrev (8 minutter siden): Jeg er som sagt helt i starten av tråden, for aktiv dødshjelp. Med forbehold. Det bør regler på plass. Jeg er sliter innimellom med kroniske depresjoner, men synes det bør kreves mer en å gå til legen å si "jeg er trist, jeg vil dø". Men i eksempelet jeg gav helt i starten av tråden, bør det være innafor. Og ved ukurerbare krefttyper der det går kun en vei, og ALS også videre.. Ett menneske i slike situasjoner bør kunne få låv til å si at "jeg vil avslutte dette selv, eller få hjelp til det, mens jeg fortsatt kan!" Ingen kan sette seg inn i hvordan det er for disse ved siste stadium sv sykdomsforløp. Palliativ helsehjelp er vel og bra, men av og til er jo dette langt fra nok desverre. 😥 Hvem som eventuelt skal bistå med dette bør jo selvfølgelig avklares, man skal ikke kunne tvinge helsepersonell til å gjøre dette mot sin overbevisning heller. My 2 cents. Er på samme linje som deg her. Det er noen etiske dilemmaer som må avklares, reglene må være tydelige. Men det må være mulig. Det burde ikke være slik at man må reise utenlands for å få gjort dette. Det skaper også et unødvendig skille mellom de som har råd til å reise og de som ikke har denne muligheten. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar leticia skrev (1 minutt siden): Er på samme linje som deg her. Det er noen etiske dilemmaer som må avklares, reglene må være tydelige. Men det må være mulig. Det burde ikke være slik at man må reise utenlands for å få gjort dette. Det skaper også et unødvendig skille mellom de som har råd til å reise og de som ikke har denne muligheten. Jepp. Jeg har ikke satt meg inn i nøyaktig hvordan de gjør det i Sveits, men skal gjøre det. Samtidig bør fokus være å utrede for ordning her i Norge. 🙂 Litt spøkefullt da jeg er fan av galgenhumor; lurer på hvor mye en sånn tur hadde bidratt med for å nå frikortgrunnlaget? 🫣 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 8 minutes ago, Duriello said: lurer på hvor mye en sånn tur hadde bidratt med for å nå frikortgrunnlaget? 🫣 Det koster ca 133.000 for «full pakke» hos Dignitas. Så frikort hadde man fått ganske fort 🧠 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Krig og fred skrev (2 minutter siden): Det koster ca 133.000 for «full pakke» hos Dignitas. Så frikort hadde man fått ganske fort 🧠 Eh, takk for svar. Det var da en spøk, som nevnt. "Shit, må visst vinne i lotto først.." Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Just now, Duriello said: Eh, takk for svar. Det var da en spøk, som nevnt. "Shit, må visst vinne i lotto først.." Jo, skjønte det. Men siden du lurte så svarte jeg 😙 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Krig og fred skrev (1 minutt siden): Jo, skjønte det. Men siden du lurte så svarte jeg 😙 Du var verdt minst 10 shekel i går, nå er det nok nærmere 20. 😁 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 1 minute ago, Duriello said: Du var verdt minst 10 shekel i går, nå er det nok nærmere 20. 😁 Takk! Angående kostnaden så trenger man ikke vinne i lotto. Man kan heller ta opp det dyreste forbrukslånet, og fryde seg over at blodsugerne ikke får tilbake beløpet, eller de +18% rentene de håpet på å tjene 😎 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) Krig og fred skrev (2 minutter siden): Takk! Angående kostnaden så trenger man ikke vinne i lotto. Man kan heller ta opp det dyreste forbrukslånet, og fryde seg over at blodsugerne ikke får tilbake beløpet, eller de +18% rentene de håpet på å tjene 😎 Sant nok, men dette tror jeg bør slettes så ingen får "gode" ide'er. 🫣 Endret 24. januar av Duriello Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Jeg tror ikke noen reiser til Sveits fordi de husker at forbrukslån finnes 🤌 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) Sterkt for aktiv dødshjelp ved sterkt alvorlige/uhelbredelige sykdommer. Etter å ha vært vitne til sykdomsforløpet av Parkinsons som min morfar hadde, håper jeg at noe lignende er på plass innen/hvis jeg får noe tilsvarende... Å se morfar som var en arbeidskar og teknisk nysgjerrig, gå fra en sunt liv med utstrålende livsglede til å være fange i sin egen kropp, fastlåst i helt unaturlige positurer (Vi snakker om hodet vinklet nesten opp-ned mot brystkassen, rygg krokvinklet og dreid mot den ene siden, samt flere ekstremt vonde positurer), kunne såvidt snakke eller bevege seg ellers. Månedsvis hadde han vært "klar", som i klar for å dø, men ble gjenopplivet flertallige ganger mot sin vilje. Jeg har for noen år siden allerede gitt instruks til kone og familie om at hvis jeg havner i en slik tilstand, så har dem min velsignelse på å knerte meg, uansett virkemåte. Om det så er en human måte eller å kaste meg utfor Preikestolen. Endret 24. januar av Fantomtegningen 1 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Duriello skrev (7 timer siden): Og ved ukurerbare krefttyper der det går kun en vei, og ALS også videre.. Ett menneske i slike situasjoner bør kunne få låv til å si at "jeg vil avslutte dette selv, eller få hjelp til det, mens jeg fortsatt kan!" Jeg tror det er en viss konsensus blant de som er for aktiv dødshjelp at det må være godt regulert, og ikke for den første og beste tenåringen med vondt i følelsene. Motstanderne er dog sikre på at det blir sånn som dette 👇 i løpet av kort tid. 1 Lenke til kommentar
Gjest O4Up8JLFxB Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Hvis Norge ikke hadde et så religiøst forhold til rusmidler, så kunne man kjøpt sin egen selvmordscocktail. Da ville byråkratisk kunstig inndeling i legitim og illegitim selvmordsmotivasjon vært selvregulerende - de som da trenger aktiv dødshjelp er mennesker som er så syke at de ikke kan ta selvmordscocktailen. Det å vite at en kan ta livet sitt når som helst, at en har kontroll over slutten, det har en verdi, jeg er villig til å betale mye for dette. Om noen deprimerte som kunne blitt reddet, da dør som følge av en slik forandringer, så gir jeg totalt faen i det. Deres interesser er mindre enn alle våre andres. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Tastaturkriger skrev (5 minutter siden): Om noen deprimerte som kunne blitt reddet, da dør som følge av en slik forandringer, så gir jeg totalt faen i det. D Det har vi skjønt for lenge siden 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Tastaturkriger skrev (7 minutter siden): Hvis Norge ikke hadde et så religiøst forhold til rusmidler, så kunne man kjøpt sin egen selvmordscocktail. Den cocktailen kan man da fremdeles enkelt kjøpe, som sagt selvmord er ikke komplisert, men det handler litt om å avslutte livet på egne vilkår, og med en viss verdighet, ikke i en pøl av skit og oppkast. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar leticia skrev (På 24.1.2025 den 1.48): Det burde ikke være slik at man må reise utenlands for å få gjort dette. Det skaper også et unødvendig skille mellom de som har råd til å reise og de som ikke har denne muligheten. Vel, nå er det jo slik at det er snakk om enveisbillett hva reisen angår. Og prisen for å gjennomføre dette er nok heller ikke så høy når det ikke er stort mer i livet man skal bruke penger på så for mange er nok uansett det å bruke opp mesteparten av det man har igjen når det er snakk om prisen. Duriello skrev (På 24.1.2025 den 1.54): Litt spøkefullt da jeg er fan av galgenhumor; lurer på hvor mye en sånn tur hadde bidratt med for å nå frikortgrunnlaget? 🫣 Ingenting, fordi den norske folketrygden vil ikke dekke en slik operasjon og som uansett utføres på private klinikker i utlandet. Duriello skrev (På 24.1.2025 den 2.08): Eh, takk for svar. Det var da en spøk, som nevnt. "Shit, må visst vinne i lotto først.." Men svaret er likevel feil fordi den norske folketrygden ville aldri ha dekket noe slikt i det hele tatt. Fantomtegningen skrev (På 24.1.2025 den 8.02): Jeg har for noen år siden allerede gitt instruks til kone og familie om at hvis jeg havner i en slik tilstand, så har dem min velsignelse på å knerte meg, uansett virkemåte. Om det så er en human måte eller å kaste meg utfor Preikestolen. Men det gjør de lurt i å ikke følge. Selv om dødshjelp skulle bli lovlig i Norge så beytr det selvfølgelig ikke at familiemedlemmer og andre som ikke er lisensiert til å utføre det kan gi slik "hjelp" på privat basis. Da blir man nok siktet for drap. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar skaftetryne32 skrev (På 24.1.2025 den 9.04): Jeg tror det er en viss konsensus blant de som er for aktiv dødshjelp at det må være godt regulert, og ikke for den første og beste tenåringen med vondt i følelsene. Motstanderne er dog sikre på at det blir sånn som dette 👇 i løpet av kort tid. Det er jo i praksis slik i Nederland allerede. Tastaturkriger skrev (21 timer siden): Om noen deprimerte som kunne blitt reddet, da dør som følge av en slik forandringer, så gir jeg totalt faen i det. Det er ikke slikt som er grunntanken i det norske samfunnet og heller ikke hos noe parti som sitter på Stortinget - heldigvis. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar Morromann skrev (Akkurat nå): Det er jo i praksis slik i Nederland allerede. Jeg har hørt den påstanden, sjekka det ut, det stemte ikke i det hele tatt, det ligger noen linker her i tråden et eller annet sted. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar (endret) Morromann skrev (12 minutter siden): Vel, nå er det jo slik at det er snakk om enveisbillett hva reisen angår. De fleste nordmenn vil vel gravlegges i Norge og den frakten er jo ikke gratis. Det er jo ikke bra for miljøet at man må reise til Sveits for å utføre noe som like gjerne kunne vært gjort i Norge. Endret 25. januar av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå