Fatninja Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 4 hours ago, Wheeljack said: Det er en hel seksjon av forumet dedikert til religion. Kan dere ta kristendomsdiskusjonen der istedet? Hva som er grunnlaget for verdiene våre er ekstremt relevant i en tråd som denne. Både med tanke på hvor vi kommer fra verdimessing men også hvor vi er på vei. Med mindre en moderator kommer inn og eksplisitt uttrykker at kun ateistiske synspunkter er tillatt i denne tråden, så er søknaden avslått. Føl deg forøvrig fri til å ignorere meg. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) Fatninja skrev (11 minutter siden): Hva som er grunnlaget for verdiene våre er ekstremt relevant i en tråd som denne. Både med tanke på hvor vi kommer fra verdimessing men også hvor vi er på vei. Med mindre en moderator kommer inn og eksplisitt uttrykker at kun ateistiske synspunkter er tillatt i denne tråden, så er søknaden avslått. Føl deg forøvrig fri til å ignorere meg. Menneskelig samhold, lover og regler begynte å spre seg leeeenge før noen stor religion begynte å påtvinge andre sine lover og regler. Religion eksisterer KUN for å trykke andre ned, og for å holde "the unwashed masses" under kontroll. Enig i at Subaras post var god. Endret 22. januar av Duriello 2 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) 5 hours ago, Fatninja said: Men et spørsmål til deg da: Hva er verdiene og holdningene dine bygget på? Hvordan tror du verdiene og holdningene dine vil bli betraktet om si 10 år, 20 år eller 1000 år? Hvis du ikke hadde droppet ut av skolen, så hadde du kanskje vært i besittelse av de mest grunnleggende historie og religionskunnskaper, og da hadde sluppet å utsette oss for slike absurde meninger. Quote Hva er verdiene og holdningene dine bygget på? Mine verdier er bygget på Salmene 137:9: Lykksalig er den som griper og knuser dine spede barn imot klippen. og selvfølgelig favoritten, Dommerne 21:10: Forsamlingen sendte da tolv tusen stridsmenn dit og sa til dem: «Dra av sted og hogg ned dem som bor i Jabesj i Gilead, også kvinner og barn. 11 Hør nå hva dere skal gjøre: Alle menn og alle kvinner som har hatt samleie med menn, skal dere bannlyse.» 12 Blant innbyggerne i Jabesj i Gilead fant de fire hundre unge piker som var jomfruer og ikke hadde tilhørt eller hatt samleie med noen mann. Dem tok de med seg til leiren i Sjilo i Kanaan. Barnemord,og kidnapping og voldtekt. Alt dette er forbudt i sekulære lover. Men, fordi jeg har en primitiv hjerne velger jeg å la religion styre mitt livssyn. Endret 22. januar av Krig og fred 2 2 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 2 minutes ago, Duriello said: Menneskelig samhold, lover og regler begynte å spre seg leeeenge før noen stor religion begynte å påtvinge andre sine lover og regler. Religion eksisterer KUN for å trykke andre ned, og for å holde "the unwashed masses" under kontroll. Enig i at Subaras post var god. Jeg stiller meg tvilende til dette utsagnet. Årsaken er at det krever kunnskap om hvordan de tidligste samfunn opererte. Om man studerer isolerte og primitive samfunn som eksisterer i dag, så er det alltid et innslag av ting som best kan beskrives som religion. Derimot at enkelte religioner kan fungere slik som du beskriver, det kan jeg være enig i. 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 3 minutes ago, Krig og fred said: Hvis du ikke hadde droppet ut av skolen, så hadde du kanskje vært i besittelse av de mest grunnleggende historie og religionskunnskaper, og da hadde sluppet å utsette oss for slike absurde meninger. Du har ingen verdier eller relevante argumenter og klarer kun å komme med personangrep. Got it. Du er et verdiløst menneske. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Fatninja skrev (3 minutter siden): Jeg stiller meg tvilende til dette utsagnet. Årsaken er at det krever kunnskap om hvordan de tidligste samfunn opererte. Om man studerer isolerte og primitive samfunn som eksisterer i dag, så er det alltid et innslag av ting som best kan beskrives som religion. Derimot at enkelte religioner kan fungere slik som du beskriver, det kan jeg være enig i. Jeg skrev "noen stor religion".. At stammesamfunn hadde sin egen tro stemmer nok, men lover etc ble skrevet i sten da vi trakk mot og etablerte byer. 2 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 2 minutes ago, Duriello said: Jeg skrev "noen stor religion".. At stammesamfunn hadde sin egen tro stemmer nok, men lover etc ble skrevet i sten da vi trakk mot og etablerte byer. Jo, det endrer utsagnet en del ja. Jeg gikk glipp av at du skrev stor. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Fatninja skrev (1 minutt siden): Jo, det endrer utsagnet en del ja. Jeg gikk glipp av at du skrev stor. Ørkenreligionene kan man fint kaste på bålet for min del, og Buddhisme og Hinduisme kan jeg lite til ingenting om. Kan vi nå skifte fokus mot trådens tema? 🙂 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 5 minutes ago, Fatninja said: Got it. Du er et verdiløst menneske. Jeg hadde nok blitt solgt for minst 10 shekel hadde jeg levd i bibelske tider. Quote Du har ingen verdier eller relevante argumenter og klarer kun å komme med personangrep. Jeg kom med relevante argumenter. Jeg skrev hva jeg baserte verdier og holdninger på. Jeg baserer mine verdier og holdninger på bibelen. Hva med deg, er du fan av familieintrigene i bibelen? Synes du incest og voldtekt er greit? Er det det du baserer verdiene dine på? 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) Fatninja skrev (20 minutter siden): Du har ingen verdier eller relevante argumenter og klarer kun å komme med personangrep. Got it. Du er et verdiløst menneske. Tenker @Krig og fredhadde bra flyt etter andre quote. 😁 @Krig og fred Takk for at du ga meg en latter. Den trengte jeg. 👍🙂 Endret 22. januar av Duriello Satte sitering på rett plass for å hindre misforståelse 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Simen1 skrev (4 timer siden): Utførelse: Helsepersonell som selv er for saken. Det er vel 100 000 helsepersonell her i landet og trengs ikke så veldig mange for å få utført jobben. Herre over liv og død: Eieren av det livet etter prinsippet "mitt liv - mitt valg" Ja, det går jo an. Mulig ateister kunne tenke seg jobben. Men vi vet ikke hvordan det ville fungere i praksis. Aktiv dødshjelp kalles for medlidenhetsdrap av en grunn. Eller "drap på forespørsel" i Nederland. Selv om det er få kristne i dag i forhold til tidligere, er en del opptatt av det åndelige i ulike former. Mange velger kristen begravelse, selv om de aldri går i kirken eller leser bibelen. Det nærmeste vi kommer dødshjelp er å avslutte behandlingen?(passiv dødshjelp?) og man går over til pallativ omsorg. Grunnen til at jeg er for dødshjelp i noen tilfeller, er at jeg ikke tror på at smertelindrende behandling kan fjerne all smerte, eller den verste smerten. Men hvordan velge mellom ALS eller demens, hva skal stå på listen? "Mitt liv-mitt valg", er fornuftig i et moderne samfunn. Men vi lever ikke alene. Hva hvis familien ikke er klare for avskjeden? Er visst noe som heter livstestamente, men jeg har ikke satt meg ordentlig inn i hva det er. En ting er i hvert fall sikkert. Vi trenger å snakke mer om døden, for den kommer før eller siden. Jeg tror vi i Norge ville utført aktiv dødshjelp på en forsiktig måte. Men tankene mine går til land der man fortsatt stuer vekk funksjonshemmede på hjem, og andre som skiller seg ut opplever at de ikke har livets rett. Sykdom og svakhet kan komme til å bli mer negativt og bare sett på som en utgiftspost. Man blir sykdommen eller lyten sin i større grad. Simen1 skrev (5 timer siden): Takk. Da er vi på bølgelengde. Aktiv dødshjelp bør være en unntaksgreie, ikke noe standard prosedyre. Ja, enig. Men jeg synes det er et komplisert spørsmål. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Subara skrev (10 minutter siden): Ja, det går jo an. Mulig ateister kunne tenke seg jobben. Mulig teister også kunne tenke seg jobben. Jeg er ikke tilhenger av å slå alle over en kam eller sette folk i bås etter hvilken livsfilosofi de har. Poenget er at det er sannsynligvis mer enn nok helsepersonell til å få jobben gjort. Religion har ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Fatninja skrev (16 timer siden): Hva som er grunnlaget for verdiene våre er ekstremt relevant i en tråd som denne. Både med tanke på hvor vi kommer fra verdimessing men også hvor vi er på vei. Med mindre en moderator kommer inn og eksplisitt uttrykker at kun ateistiske synspunkter er tillatt i denne tråden, så er søknaden avslått. Føl deg forøvrig fri til å ignorere meg. Du kan mene hva du vil, men religion er fremdeles ikke opprinnelsen til verken det humane eller det etiske, og leser du bibelen bare engang så tror jeg du vil oppdage det at det fins fint lite god moral/etikk i bibelen. Bibelens verdier er kort og godt søppel i 2025. Søk på den gylne regel, eller hammurabis lover f.eks. For øvrig må det sies at det er ganske fantastisk å svare så bombastisk som du gjør her. 👇 Sitat Absolutt alt du sier her er rett og slett helt feil og 100% ukorrekt. Ingenting av det du sier her stemmer. Finnes det virkelig ikke noe bedre alternativ enn ett 2000 år gammelt eventyr med lover og moral som er 2000 år gamle ? Mener du virkelig ikke det finnes noe bedre ? Denne guden slakter og myrder for fote gjennom hele bibelen på ganske tynt grunnlag, slaveri er greit, det er greit å banke dritten av denne slaven, så lenge den overlever. Masse menneskeofring i bibelen, seksuelle overgrep er greit, jeg mener det er vanskelig å se hva du mener er så fantastisk med det at du mener det blir 100% feil å si 👇 Sitat Det finnes mye bedre alternativer til kristendommen. 4 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar 2 hours ago, skaftetryne32 said: Du kan mene hva du vil, men religion er fremdeles ikke opprinnelsen til verken det humane eller det etiske, og leser du bibelen bare engang så tror jeg du vil oppdage det at det fins fint lite god moral/etikk i bibelen. Bibelens verdier er kort og godt søppel i 2025. Søk på den gylne regel, eller hammurabis lover f.eks. For øvrig må det sies at det er ganske fantastisk å svare så bombastisk som du gjør her. 👇 Jeg svarte like bombastisk som du gjorde. Og jeg mener oppriktig at alt du sa der var direkte feil. I en av de tidligere postene dine når jeg syns du hadde gode og relevante poenger, så sa jeg det også. Du gir uttrykk for at bibelen og kristendommen er 100% søppel og det er åpenbart feil, med mindre du mener at våre vestlige samfunn er 100% søppel og alt vi står for må erstattes av noe annet. Jeg mener ihvertfall ikke det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar (endret) Vi har en hel seksjon av forumet som er dedikert til religion. Vennligst ta religionspraten der. Denne tråden handler om aktiv dødshjelp!!! Dere sporer av og ødelegger tråden med all religionspraten. Endret 23. januar av Simen1 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar (endret) Fatninja skrev (32 minutter siden): Du gir uttrykk for at bibelen og kristendommen er 100% søppel og det er åpenbart feil, med mindre du mener at våre vestlige samfunn er 100% søppel og alt vi står for må erstattes av noe annet. Jeg mener ihvertfall ikke det. Det er en ekstrem overforenkling, det sier seg selv at kristendommen har hatt påvirkning på samfunnet vårt, men ikke bare positivt og det har vært mange andre bidragsytere til hvordan det vestlige samfunn er blitt formet, å tro noe annet er direkte naivt. Tenk på de filosofiske ideene som kom lenge før kristendommen, de påvirket jo kristendommen også. Hammurabis lover f.eks, den gylne regel, romerske lover påvirket det vestlige samfunn, greske ideer om demokrati, så har vi opplysningstiden, den vitenskapelige revolusjon, osv osv. Kristendommen har sikkert sine fine sider selv om jeg ikke ser dem, men det er liten tvil om at det er mange tvilsomme religiøse ideer har holdt oss tilbake som samfunn, så sent som i det nittende århundre kan det siste mennesket ha blitt ofret til den kristne gud, det sier sitt. Og 100% søppel er det nok ikke, ikke for de som tror, men jeg tror dog ikke, for meg har det ingen nytte. ps kritikerne har dog rett, vi bør ta denne diskusjon et annet sted, der det er relevant, dette blir det siste jeg sier om akkurat dette i denne tråden. Endret 23. januar av skaftetryne32 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar skaftetryne32 skrev (På 16.1.2025 den 13.22): Dette er vel noe av det dummere jeg har lest, menn har bedre kompetanse til å ta livet av seg ? Aldri i verden får du lurt meg til å tro at menn har mer selvmordskompetanse enn kvinner, det de jo i praksis sier er at kvinner er så dumme at de ikke engang greier å ta livet av seg selv, jeg tror nok at jeg holder på min forklaring om at de er flinkere til å si i fra med sine handlinger. For meg gir det fullstendig meining. Det er ikkje snakk om at kvinner er for dumme for å ta sitt eige liv, det handlar om metodevalg og kompetansen som trengs. Om den valde sjølvmordsmetoden er ein form for forgifting så krever det litt kompetanse om både virkning og dosering. Det er "lett" å svelge ein neve med piller, det er vanskelegare å berekne om dette utgjer ein dødeleg dose eller om det berre er nok til å bli veldig sjuk. Eg trur nok at uttalen om at menn har høgare sjølvmordskompetanse og din uttale om at kvinner er flinkare til å skaffe seg hjelp, kjem frå same grunntanke. Ein godt argumentere at kvinner er langt smartare, då kvinner oftare velger metoder der ein enten oppnår ønska resultat, og dersom dei ikkje oppnår ønska resultat så opnår ein at det blir oppfatta som eit rop om hjelp slik at ein får behandlingstilbod og potensielt kan bli heilt "frisk". Det er likevel litt uheldig å skulle knytte dette opp mot kompetanse, for det handler meir om grunnleggande ulikt syn på handling og utfall. Menn velgar oftare metoder som i høgare grad er dødelege, men som medfører at dei som likevel overlever, dei overlever med store skadar. Du treng ikkje doktorgrad i biologi for å forstå at det å hoppe frå hustaket er dødeleg, men du burde kanskje ha det før du velger å hoppe frå eit tak som akkurat ikkje er høgare enn at du overlever som rullestolbrukar med permanent hjerneskade. Fatninja skrev (På 21.1.2025 den 2.11): Jeg savner mantraet fra når jeg vokste opp. Et menneskeliv er verd uendelig mye. En annen ting som var selvfølgelig var at selvmord var forbudt. Eg er einig i at eit menneskeliv har stor verdi, og vi bør openbart ikkje bytte ut kirurgen på akuttavdelinga med ein dyrelege som kan foreta nødslakt på pasientar som har store skadar. Det eg ikkje er einig i er at verdien er uendeleg. Det er heilt klart mogleg å kvantifisere verdien av eit liv, til dømes ved at ein i ei ulykke prioriterer å hjelpe dei 5 pasientane som ein er nesten heilt sikker på at ein klarer å redde kontra å fokusere på den sjette pasienten med liten sjanse for å overleve sjølv med all tilgjengeleg hjelp. Om verdien hadde vært uendeleg så hadde ikkje verdien vært samanliknbar. 1 stykk uendelig verdi = 1 stykk uendelig verdi gange tusen, som igjen betyr at tapet av 1 menneskeliv er ein like store tragedie som tapet av 1000 menneskeliv. I det verkelege liv så har eit menneskeliv høg verdi, ikkje uendeleg verdi. Når det gjeld aktiv dødshjelp så blir det også eit spørsmål om når ein held pasienten i live av omsyn til at dei pårørande ikkje skal måtte starte sin sørgprosess, kontra når ein held pasienten i live av omsyn til pasienten sjølv. Dette er eit klassisk spørsmål som ein tek stilling til før ein tek med seg den gamle familiehunden til dyrelegen for avliving. Kor lenge er det forsvarleg er det å holde hunden live når hunden ikkje lenger er i stand til å gjere noko av det som gir ein hund glede, enten det er løpeturar eller godbitar, kontra når er det meir forsvarleg med avliving før hunden rekk å oppleve så mykje liding. Er det dyreplaging å holde ein hund innestengt utan daglege lufteturar så er det også dyreplaging å ikkje gi hunden lufteturar også når det er hundens helse som er hinderet. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar (endret) 4 hours ago, Fatninja said: Du gir uttrykk for at bibelen og kristendommen er 100% søppel og det er åpenbart feil, med mindre du mener at våre vestlige samfunn er 100% søppel og alt vi står for må erstattes av noe annet. Jeg mener ihvertfall ikke det. Vestlige samfunn har ingen ting med bibelen eller kristendom å gjøre. Kan du forresten svare på spørsmålet du ble stilt tidligere angående drap, voldtekt og incest? Abraham var nær å ofre sin egen sønn, er det verdier du belager deg på? Er du fan av menneskeofring? Hva med kannibalisme, er det innafor? Du er som alle andre teister med sterke meninger. Dere hevder det ene og det andre, og når man går til kildemateriale, så holder dere kjeft. Fordi dere er hyklere, intet mer. Endret 23. januar av Krig og fred 4 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Aftenposten har en sak om en norsk kvinne, som reiser til Sveits for å dø på en verdig og human måte. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/wgbadn/jeg-vil-til-sveits-for-aa-doe-sa-tina-29-naa-deler-moren-sin-erfaring 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Krig og fred skrev (13 minutter siden): Aftenposten har en sak om en norsk kvinne, som reiser til Sveits for å dø på en verdig og human måte. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/wgbadn/jeg-vil-til-sveits-for-aa-doe-sa-tina-29-naa-deler-moren-sin-erfaring Det var en trist og fin historie på samme tid ❤️ 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå