skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 09:02 Del Skrevet torsdag kl 09:02 Tussi skrev (10 timer siden): Sånne traumatiserte mennesker skal selvsagt ha omsorgsfull og riktig hjelp ja, det sier seg selv. Ikke at jeg forventer noen form for empati for noen etter dine tidligere innlegg... Jeg er enig, men hvorfor kan det ikke være et tilbud til de som ikke vil leve lenger ? Hvorfor skal de nektes et tilbud ? Hvor er empatien for dem ? Tussi skrev (10 timer siden): Ja. Da blir man jo kritt mange av gjengangere, slike som jeg var tidligere, da lykkes man med å dø før man rekker å få riktig hjelp. Hurra Hvorfor er du så sikker på at det hadde endt opp sånn ? Det virker som hver gang du er i mot noe så er det skråplansargumenter og et i verste fall scenario hver eneste gang. Du tror du hadde passert sjekkpunktene med god margin ? Jeg tror ikke du hadde passert et eneste sjekkpunkt. Du skjønner det, de fleste helsearbeidere forstår hva som er livsvarig/livsend(r)ende og hva som kan behandles eller kureres. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 09:05 Del Skrevet torsdag kl 09:05 (endret) skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Jeg er enig, men hvorfor kan det ikke være et tilbud til de som ikke vil leve lenger ? Hvorfor skal de nektes et tilbud ? Hvor er empatien for dem ? Hvorfor er du så sikker på at det hadde endt opp sånn ? Det virker som hver gang du er i mot noe så er det skråplansargumenter og et i verste fall scenario hver eneste gang. Du tror du hadde passert sjekkpunktene med god margin ? Jeg tror ikke du hadde passert et eneste sjekkpunkt. Du skjønner det, de fleste helsearbeidere forstår hva som er livsvarig/livsend(r)ende og hva som kan behandles eller kureres. Til det siste du skriver, innlegget jeg svarte på handletnom at man skulle kunne kjøpe slike cocktails på butikken, altså ingen krav, ingen sikkerhet, ingenting, reseptfritt. Tilgjengelig for alle uten spørsmål Det sier seg selv at flere selvmordsforsøk vil lykkes da, som var poenget mitt. Det vil jo også, selvsagt, innebære å fjerne beskyttelsen av pasienter spm er i livsfare i psykisk helsevernloven. Som også vil kreve liv. Jeg har ikke sagt det her inne tidligere, men tvangsinnleggelse reddet livet mitt. Det han tar til orde for er ekstremt radikalt, og de som rammes hardt er unge selvmordstruede mennesker, ofte traumatiserte, ofte kvinner Det er ikke et skråplan, det er fullt frislipp for de som selv kan klare å gå på butikken. Sitat men jeg syns også man skulle få lov til å hjelpe seg selv til å dø, ved å ha tilgjengelighet på selvmordscocktailer og mulighet for overdose, ved å kunne kjøpe heroin, fentanyl, kaliumklorid, propofol, infusjonspumpe på butikken. Endret torsdag kl 09:13 av Tussi Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 09:23 Del Skrevet torsdag kl 09:23 Tussi skrev (8 minutter siden): Det sier seg selv at flere selvmordsforsøk vil lykkes da, som var poenget mitt. Vel det er jeg ikke så sikker på, de som vil lykkes, lykkes som regel med sitt selvmordsforsøk. Det sagt selvmordscocktails i godterihylla er jo ikke et alternativ så det forslaget er bare, teit. Tussi skrev (10 minutter siden): Det han tar til orde for er ekstremt radikalt, og de som rammes hardt er unge selvmordstruede mennesker, ofte traumatiserte, ofte kvinner Vel siden selvmordsstatistikken viser at det 2.5 ganger flere menn som tar selvmord så er jeg ikke enig i det, menn tar livet sitt, og det er det, kvinner søker oftere hjelp med et halvhjerta selvmordsforsøk, kvinner er mye flinkere enn menn sånn sett. Det er menn som hadde blitt rammet hardest av dette, uten tvil. Tussi skrev (14 minutter siden): Det er ikke et skråplan, det er fullt frislipp for de som selv kan klare å gå på butikken. Jeg er ikke enig med @Tastaturkriger men du bruker jo uansett skråplansargument og har gjort det fra starten av, men det var kanskje greit denne gang, men et eventuelt tilbud om selvmordshjelp vil jo åpenbart ikke bli sånn da, det sier seg vel selv. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 10:11 Del Skrevet torsdag kl 10:11 skaftetryne32 skrev (46 minutter siden): siden selvmordsstatistikken viser at det 2.5 ganger flere menn som tar selvmord så er jeg ikke enig i det, menn tar livet sitt, og det er det, kvinner søker oftere hjelp med et halvhjerta selvmordsforsøk, kvinner er mye flinkere enn menn sånn sett. Det er menn som hadde blitt rammet hardest av dette, uten tvil. Riktig, og dette er jo fordi menn ofte dør første gang pga at de velger "harde" metoder som er vanskelig å overleve, kvinner velger ofte forgiftning. Og hvis met dødelige atoffer blir allment tilgjengelig, så er det kvinner som overlever idag som vil rammes hardest. Det er uansett ikke det viktigste, både kvinner og menn er like viktige menneskeliv. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 10:16 Del Skrevet torsdag kl 10:16 Tussi skrev (4 minutter siden): kvinner velger ofte forgiftning. kvinner velger oftere noe de overlever, som sagt de er mye flinkere til å få frem et budskap enn det menn er. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 11:46 Del Skrevet torsdag kl 11:46 Tussi skrev (1 time siden): Riktig, og dette er jo fordi menn ofte dør første gang pga at de velger "harde" metoder som er vanskelig å overleve, kvinner velger ofte forgiftning. Og hvis met dødelige atoffer blir allment tilgjengelig, så er det kvinner som overlever idag som vil rammes hardest. Det er uansett ikke det viktigste, både kvinner og menn er like viktige menneskeliv. Det var en veldig kvinnelig virkelighetsvridning. Har du noe statistikk på forsøk vs dødsfall til å understøtte disse påstandene eller er det bare en forklaringsmodell du har forestilt deg? 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 12:16 Del Skrevet torsdag kl 12:16 Simen1 skrev (28 minutter siden): Det var en veldig kvinnelig virkelighetsvridning. Har du noe statistikk på forsøk vs dødsfall til å understøtte disse påstandene eller er det bare en forklaringsmodell du har forestilt deg? https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/selvmord-i-norge/?term=#om-selvmord-selvmordsforsk-og-selvskading https://kjonnsforskning.no/nb/2022/11/derfor-dor-flere-menn-i-selvmord Sitat Det er flere menn enn kvinner som tar livet sitt og flere kvinner enn menn som gjør selvmordsforsøk, forteller han. – Dette kalles kjønnsparadokset i selvmord. Dersom man ser på både selvmordstanker, selvmordsforsøk og gjennomført selvmord er det ikke sikkert at kjønnsforskjellen egentlig er så sto Sitat Det at menn oftere lykkes med selvmord handler til dels om at metodene de bruker er mer brutale, ifølge Stene-Larsen. Kim Stene-Larsen Kim Stene-Larsen forsker på menn og selvmord i Folkehelseinstituttet. Foto: Susanne Dietrichson – Menn har ofte bedre tilgang til mer effektive metoder, som skytevåpen og henging. De har også i større grad den kompetansen som skal til for å ta livet av seg med disse metodene, sier han. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:22 Del Skrevet torsdag kl 12:22 Tussi skrev (2 minutter siden): De har også i større grad den kompetansen som skal til for å ta livet av seg med disse metodene, sier han. Dette er vel noe av det dummere jeg har lest, menn har bedre kompetanse til å ta livet av seg ? Aldri i verden får du lurt meg til å tro at menn har mer selvmordskompetanse enn kvinner, det de jo i praksis sier er at kvinner er så dumme at de ikke engang greier å ta livet av seg selv, jeg tror nok at jeg holder på min forklaring om at de er flinkere til å si i fra med sine handlinger. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 12:24 Del Skrevet torsdag kl 12:24 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Dette er vel noe av det dummere jeg har lest, menn har bedre kompetanse til å ta livet av seg ? Aldri i verden får du lurt meg til å tro at menn har mer selvmordskompetanse enn kvinner, det de jo i praksis sier er at kvinner er så dumme at de ikke engang greier å ta livet av seg selv, jeg tror nok at jeg holder på min forklaring om at de er flinkere til å si i fra med sine handlinger. Det er ikke jeg som uttaler dette, det er en forsker på feltet Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:27 Del Skrevet torsdag kl 12:27 Tussi skrev (2 minutter siden): Det er ikke jeg som uttaler dette, det er en forsker på feltet Jeg vet, just sayin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå