Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?


Anbefalte innlegg

KANE2009 skrev (4 minutter siden):

Jeg skal ikke dra opp igjen den tråden da jeg og personen det gjelder har lagt den ballen død og satser på en fruktbar debatt videre noe jeg også håper du vil.

Jeg gjorde jo faktisk et poeng ut av at det argumentet går begge veier, så der er vi forsåvidt enige. 

Og ja, det er viktig å kunne se seg selv i speilet og heller være litt ydmyk, det gjelder selvfølgelig alle her 😉

Ja, jeg kan selv være krass iblant, så det du sier her er det viktig å tenke litt over før man trykker "send inn svar". Vi tråkker nok alle litt hardt i salaten av og til, så både det å se seg i speilet og det å ha forståelse og overbærenhet for at også andre kan gjøre det samme er klokt. De aller fleste vil jo andre bare vel. Vi er bare ikke så flinke til å innrømme våre feiltrinn iblant, eller være klar over våre egne bias, men er ofte mestere i å komme på unnskyldninger for hvorfor vi akkurat nå ikke gjorde noe feiltrinn likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Hvis du ikke mener noe så må du slutte å være så bastant.

Nei det er du som må faktisk må få med deg konteksten, og den var der til en viss grad, og den er definitivt der lenger bak i tråden, selv om du aktivt lukket øynene for akkurat det. 

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Det er ingen som tvinger noen til å leve i et smertehelvete. Å tvinge noen til noe er en aktiv handling.

Det finnes faktisk så syke og svake mennesker at det er lite de kan gjøre selv, mennesker som kanskje ikke vil leve lenger, med det forbudet vi har mot selvmord så er det lite helsepersonell kan gjøre. Hvorfor skal ikke pasientene kunne få den hjelpen de ønsker ? Du vet det er assistert selvmord vi snakker om her ? Den delen med assistert er der av en grunn, det fordi noen faktisk fysisk trenger assistanse, om de ikke får hjelp, men faktisk gis livsforlengende medisin mot pasientens ønske så er det selvsagt en aktiv handling. 

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Hvis du mener du har vært eksemplarisk i argumentasjonen din så mener jeg du har et problem.

ikke eksemplarisk, men det har jeg heller ikke sagt, det er dine ord, det er for øvrig langt fra eksemplarisk å ta en setning ut av sin kontekst og pålegge andre meninger de ikke har basert på den ene setningen tatt helt ut av kontekst, det er du driver med så kanskje ta en titt i speilet. 

Om du vil delta i debatten så foreslår jeg at du faktisk diskuterer saken å dropper denne kverulerende flisespikkingen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Nei det er du som må faktisk må få med deg konteksten, og den var der til en viss grad, og den er definitivt der lenger bak i tråden, selv om du aktivt lukket øynene for akkurat det. 

Ok, så vær så bastant du gidder da. Jeg viste til konteksten. Riktignok har jeg ikke gått opptil 17 sider bakover i tråden, men jeg gav deg anledning til å påpeke hvordan jeg isåfall har misrepresentert deg. Det vil du tydeligvis ikke vise til selv. Why? Istedenfor gir du meg "oppdraget" om å ransake 17 sider for å finne hvor du eventuelt skal ha sagt noe om grenser for selvbestemmelse, til tross for at du bastant sa at det er helt opp til dem selv (og ingen andre) for et lite øyeblikk siden. Hvorfor gjorde du det hvis du faktisk ikke mente det? Det har du blitt spurt om noen ganger nå, men du vil tydeligvis ikke svare. Greit.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Det finnes faktisk så syke og svake mennesker at det er lite de kan gjøre selv, mennesker som kanskje ikke vil leve lenger, med det forbudet vi har mot selvmord så er det lite helsepersonell kan gjøre. Hvorfor skal ikke pasientene kunne få den hjelpen de ønsker ?

Dette har jeg svart på flere ganger. Både her og her og her, og enda litt til deg her nå. Relatert til Den Hippokratiske ed kan vi også trekke en parallell til noe annet som tok fyr i abort-debatten for en 10-12 års tid siden. Leger hadde muligheten til å reversere seg fra å utføre abort, men det ble et rabalder uten like fordi det skulle de jo definitivt ikke kunne. Var det noen leger som ikke ville utføre abort så måtte de komme seg bort fra legeyrket. Samme type problemstilling gjelder om det åpnes for aktiv dødshjelp. 

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du vet det er assistert selvmord vi snakker om her ?

Det er drap utført eller assistert av en lege med pasientens velsignelse. Et selvmord utføres av en selv.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Den delen med assistert er der av en grunn, det fordi noen faktisk fysisk trenger assistanse

Som også innebærer at vi snakker om drap, og ikke selvmord.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

men faktisk gis livsforlengende medisin mot pasientens ønske så er det selvsagt en aktiv handling. 

Meg bekjent gis ikke livsforlengende medisin mot pasientens ønske til så svake og døende personer. Moren til en bekjent av meg døde nylig (som følge av kreft). Hun lå noen uker på sykehuset til slutt, bare ventende på å dø, og hun fikk ikke noen livsforlengende medisin. Hun fikk ikke engang mat nok dersom hun hverken ønsket hjelp til å spise eller klarte å spise maten sin selv. Jeg har ikke tatt til ordet for å gi noen som ligger slik livsforlengende medisiner mot sin vilje, men at de skal få smertestillende medisiner.

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Om du vil delta i debatten så foreslår jeg at du faktisk diskuterer saken å dropper denne kverulerende flisespikkingen din. 

Om jeg vil delta? Hva skjer om jeg vil fortsette å kritisere og påpeke problemer i det du sier? Det du kaller flisespikking kan jeg like gjerne sende i retur. Du flisespikker på ditt og datt så lenge det støtter hva du mener. Så jeg tenker at jeg fortsetter å delta i debatten, og svarer på flisespikkingen din så lenge jeg ønsker, men tenker at vi setter strek her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...