Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?


Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Tussi said:

Jeg er en som mener at samfunnet ikke skal tillate drap av mennesker, ellers kan folk gjøre som de vil så lenge det ikke plager andre.

Ja, så hvordan plager det deg at et annet menneske velger å avslutte livet? Det plager deg fordi det bryter med livssynet ditt. Og som alle andre som er motstandere av selvdød og abort, så ønsker du å prakke dine overbevisninger over på andre. 

Du er selv hva du anklager andre for å være. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (51 minutter siden):

Ja, så hvordan plager det deg at et annet menneske velger å avslutte livet? Det plager deg fordi det bryter med livssynet ditt. Og som alle andre som er motstandere av selvdød og abort, så ønsker du å prakke dine overbevisninger over på andre. 

Du er selv hva du anklager andre for å være. 

Jeg vet hva jeg står for,  og jeg vet hva du står for. 

Det er forøvrig ingenting selvbestemt med å drepe et foster, fellesnevner for det du står for er død, enten man vil det selv eller ei.

Jeg er imot drap enten det er abort eller barmhjertigjetsdrap som løsning i et samfunn det er wet jeg står for, alle ting du tillegger meg utenom det står på din regning og kun din. 

Jeg blir litt pissed, for det er ganske lavmål å anklage noen for å være kun opptatt av å kontrollere andres liv når det eneste jeg er imot, er å drepe, og kun det. 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg vet hva jeg står for,  og jeg vet hva du står for. 

Det er forøvrig ingenting selvbestemt med å drepe et foster, fellesnevner for det du står for er død, enten man vil det selv eller ei.

Jeg er imot drap enten det er abort eller barmhjertigjetsdrap som løsning i et samfunn det er wet jeg står for, alle ting du tillegger meg utenom det står på din regning og kun din. 

Jeg blir litt pissed, for det er ganske lavmål å anklage noen for å være kun opptatt av å kontrollere andres liv når det eneste jeg er imot, er å drepe, og kun det. 

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele diskusjonen her. Men fellesnevneren er vel at folk skal ha frihet til å bestemme selv. At kvinner selv bestemmer om de skal låne ut sin livmor i 9 måneder, og friheten til å bestemme når man skal avslutte sitt eget liv. Du anser et embryo / foster til å være et menneske fra sammensmeltingen slik jeg har forstått deg, mens andre folk kanskje ikke ser på dette som et eget liv før langt ut i svangerskapet, eventuelt ved fødsel. Der kommer kranglingen fort ut av kontroll når det gjelder abortsaken, at man tenker forskjellig om når det er snakk om et menneskeliv. 

Når det gjelder det som diskuteres her, så er jeg litt mer sånn tja. Jeg syns det er gode holdepunkter både for at man ikke skal tillate folk å ta sitt eget liv, men også gode holdepunkter for at man skal få lov til å ta dette valget. Det jeg er mest skeptisk til er i disse tvilstilfellene, om man er helt sikker på at dette er noe man vil. 

Jeg ønsker ikke å gå inn i en abortdiskusjon med deg igjen, det har vi tatt i en annen tråd.

Men jeg vil bare si at jeg støtter deg når det gjelder måten den ene brukeren her argumenterer på, hvor frekk fremgangsmåten er, og at du reagerer kraftig på denne fremgangsmåten skjønner jeg godt.  (nei, ikke deg krig og fred). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg blir litt pissed, for det er ganske lavmål å anklage noen for å være kun opptatt av å kontrollere andres liv når det eneste jeg er imot, er å drepe, og kun det. 

Ingen her er for å drepe, det er det du ikke tilsynelatende ikke forstår, eller ikke vil forstå siden du stadig snakker om drap når det kommer til abort eller retten til å ta sitt eget liv, det jeg er for er selvråderett. Om jeg er en "dødstilhenger", et ord du utrolig nok har brukt om en annen bruker her på forumet så er du en tilhenger av tvungen å statlig påført lidelse og tortur.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Ingen her er for å drepe, det er det du ikke tilsynelatende ikke forstår, eller ikke vil forstå siden du stadig snakker om drap når det kommer til abort eller retten til å ta sitt eget liv, det jeg er for er selvråderett. Om jeg er en "dødstilhenger", et ord du utrolig nok har brukt om en annen bruker her på forumet så er du en tilhenger av tvungen å statlig påført lidelse og tortur.   

Jeg brukte det ordet ja, når han skriver slik han gjorde med meg. Jeg er ikke tilhenger av tortur oå noe vis, det er ingen som er så liberal med morfinen på jobb som jeg er. Det du ikke ser ut til å forstå er at måten han satte iggang denne diskusjonen på var direkte ufin, og det må jeg faktisk få lov til å svare på. 

At du ikke betrakter barmhjertighetsdrap som drap er opp til deg, jeg har ikke sagt noenting som tyder på noe so bjelst annet enn at jeg er imot å drepe eller å ta liv Som en løsning på et problem. Og faktum er at norsk lov beskriver det som drap 

Alt annet er ting dere tillegger meg fordi dere er uenige. 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
leticia skrev (20 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele diskusjonen her. Men fellesnevneren er vel at folk skal ha frihet til å bestemme selv. At kvinner selv bestemmer om de skal låne ut sin livmor i 9 måneder, og friheten til å bestemme når man skal avslutte sitt eget liv. Du anser et embryo / foster til å være et menneske fra sammensmeltingen slik jeg har forstått deg, mens andre folk kanskje ikke ser på dette som et eget liv før langt ut i svangerskapet, eventuelt ved fødsel. Der kommer kranglingen fort ut av kontroll når det gjelder abortsaken, at man tenker forskjellig om når det er snakk om et menneskeliv. 

Når det gjelder det som diskuteres her, så er jeg litt mer sånn tja. Jeg syns det er gode holdepunkter både for at man ikke skal tillate folk å ta sitt eget liv, men også gode holdepunkter for at man skal få lov til å ta dette valget. Det jeg er mest skeptisk til er i disse tvilstilfellene, om man er helt sikker på at dette er noe man vil. 

Jeg ønsker ikke å gå inn i en abortdiskusjon med deg igjen, det har vi tatt i en annen tråd.

Men jeg vil bare si at jeg støtter deg når det gjelder måten den ene brukeren her argumenterer på, hvor frekk fremgangsmåten er, og at du reagerer kraftig på denne fremgangsmåten skjønner jeg godt.  (nei, ikke deg krig og fred). 

Takk for et relativt fint innlegg.

Jeg tror forøvrig jeg har gjort mitt syn klart mye her inne, det eneste jeg er imot er at døden skal være en løsning på et samfunnsproblem, og da blir jeg tillagt alt mulig av både dårlige intensjoner og dårlige egenskaper, og sa svarer jeg noe mindre pent. 

Det føles veldig rart for en person som er så opptatt av å lindre lidelse, lindre, som jeg er. Det føles faktisk direkte urettferdig. 

Selv om det er et online diskusjonsforum

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Jeg brukte det ordet ja, når han skriver slik han gjorde med meg. Jeg er ikke tilhenger av tortur oå koe vis, det er ingen som er så liberal med morfinen på jobb som jeg gjør. Det du ikke ser ut til å forstå er qt måten han satte iggang denne diskusjonen på var direkte ufin, og det må jeg faktisk få lov til å svare på. 

Jeg har fulgt diskusjonen fra første stund, og jeg ser ingenting ufint med det @Krig og fred har skrevet, det du skrev derimot var særs ufint. 

 

Tussi skrev (4 minutter siden):

At du ikke betrakter barmhjertigjetsdrap som drap er opp til deg,

Det blir et barmhjertighetsdrap når det gjøres under dagens lovgivning og ja det er et drap fordi det ikke er lov, men det er ikke det vi argumenterer for, vi argumenterer for aktiv selvmordshjelp, som ikke er drap, det er selvråderett, noe vi i dagens Norge ikke har. 

 

Tussi skrev (6 minutter siden):

Alt annet er ting dere tillegger meg fordi dere er uenige. 

Pass på hvem du tillegger meninger selv du, før du anklager andre, det virker som du er fysisk ute av stand til og bruke den riktige terminologien, alt er jo drap og mord med deg, men det er faktisk ikke det vi snakker om her, det hele blir vanvittig useriøst med deg når du ikke greier å dra huet ut av ræva på den kristenkonservative retorikken din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Jeg har fulgt diskusjonen fra første stund, og jeg ser ingenting ufint med det @Krig og fred har skrevet, det du skrev derimot var særs ufint. 

 

Det blir et barmhjertighetsdrap når det gjøres under dagens lovgivning og ja det er et drap fordi det ikke er lov, men det er ikke det vi argumenterer for, vi argumenterer for aktiv selvmordshjelp, som ikke er drap, det er selvråderett, noe vi i dagens Norge ikke har. 

 

Pass på hvem du tillegger meninger selv du, før du anklager andre, det virker som du er fysisk ute av stand til og bruke den riktige terminologien, alt er jo drap og mord med deg, men det er faktisk ikke det vi snakker om her, det hele blir vanvittig useriøst med deg når du ikke greier å dra huet ut av ræva på den kristenkonservative retorikken din. 

At du ikke synes det er ufint å tillegge noen å ha et ønske om kun å kontrollere andres liv når jeg sier det eneste jeg er imot er å ta liv, er opp til deg. Jeg er forøvrig noe overrasket over at du, som ikke liker å bli tillagt ting selv,, er så villig til å gjøre det om andre

Jeg har aldri hatt noe ønske om å bestemme over andres liv, jeg er imot at samfunnet skal tillate å ta liv Som en løsning. Kun det. Og hvorfor er det ille å bli kalt dødstilhenger (og ikke alt det han tillegger meg) når det uansett er døden som er det dere lsnker retten til? Tør du ikke se hva du egentlig forsvarer?

Og den kristenkonservstive ræva mi har det helt fint med amt annet, inkludert om du gifter deg med en homofili,  skifter kjønn eller har sex med ørten andre.

Det er nemlig en forskjell på å styre andres liv, og å samtykke til andres død. 

 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

jeg er imot er å ta liv

Igjen det er ingen debatt om å ta liv ! Det er ingen som skal ta liv her, du fortsetter med å gjenta dette i det evige, men det er ingen som argumenterer for å ta liv, prøv å forstå det først. 

 

Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg er forøvrig noe overrasket over at du, som ikke liker å bli tillagt ting selv,, er så villig til å gjøre det om andre

Hvilke meninger har jeg tillagt deg, har jeg kalt deg en dødstilhenger f.eks ? 

 

Tussi skrev (4 minutter siden):

Det er nemlig en forskjell på å styre andres liv, og å samtykke til andres død. 

Forstår du fremdeles ikke ordet selvråderett ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (10 timer siden):

Og så hadde vi brutt et viktig prinsipp: Den Hippokratiske ed, slik at legen pålegges å ta liv. Det er en skummel vei å åpne.

Jeg kan legge til at jeg har førstehåndserfaring selv rundt dette, lignende hva Morromann skriver, uten at jeg er interessert i å utdype og gå inn på det ytterligere.

Jeg ser ikke helt problemet. Det finnes leger som er for og i mot abort, for og i mot medisinsk omskjæring, for og i mot ditten og datten. Leger er bare mennesker og de har mange forskjellige meninger. Det skal ikke være nødvendig å tvinge noen leger til å gjøre noe de ikke vil. Det vil alltids være andre leger som er villige og støtter f.eks assistert død for personer som kommer gjennom nåløyet av krav, etter de regler helsedirektoratet anbefaler og politikerne til syvende og sist må stemme over. Har vi et solid etisk regelverk, som vi har snakket mye om i tråden, så bør det gå helt fint å finne nok leger til å utføre, selv om noen avstår.

Eden du snakker om er skrevet før vår tidsregning, noe passer godt, noe dårlig og noe er totalt avleggs. Både legevitenskapen og etikken har vært i utvikling de siste 2400 årene. Det er ingen grunn til å holde den eden hellig, når vi har moderne lover og etikk rundt legers praksis. Assistert død kan være det etisk beste valget for pasienten under visse forhold. Det kan implementeres i legeyrket via moderne lover, som hele tiden er i utvikling. Greske filosofer fra oldtiden har noen poenger nå og da, men du må vel innrømme at noe av det ikke hører hjemme i vår tid?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...