Tussi Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober (endret) skaftetryne32 skrev (13 minutter siden): Nå må du lese hva jeg skriver da.👇 Ok. Så selge lever er ok, amputere er ikke ok... faktum er at det å kunne selv 100% bestemme hva man gjør endringer egen kropp kan få enorme konsekvenser, både ift hva man selv kan angre på, ift hvilke faktorer beslutningen tas på,og valg knyttet til død er umulig å omgjøre. https://globalnews.ca/news/9176485/poverty-canadians-disabilities-medically-assisted-death/ Døden,.eller retten til å avslutte liv, har en tendens til å løpesitt eget løp når vi har bestemt oss for å slippe den fri, ig det er jo det du i utgangspunktet argumenterer for. Hvis man har full rett til å bestemme over egen kropp,så bør det ikke være noen begrensinger på aktiv dødshjelp,bortsett fra samtykkekompetanse Endret 5. oktober av Tussi 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Tussi skrev (5 minutter siden): Ok. Så selge lever er ok, Hvordan er det ok ? Det blir jo fort en kostnad som resten av samfunnet må betale for. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Hvordan er det ok ? Det blir jo fort en kostnad som resten av samfunnet må betale for. Hvis en selger deler av leveren sin vil den vokse ut igjen, det er eneste organet som gjør det Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Tussi skrev (6 minutter siden): har en tendens til å løpesitt eget løp når vi har bestemt oss for å slippe den fri Nå bruker du denne feilslutningen igjen, jeg skjønner ikke hvorfor du mener det automatisk vil skje, det er ingen god grunn til å tro det, og det er alt det er, en tro, du må prøve å forholde deg til de fakta vi har, ikke en hypotetisk mulighet for at samfunnet vårt plutselig blir helt 40K eller lignende. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober Tussi skrev (Akkurat nå): Hvis en selger deler av leveren sin vil den vokse ut igjen, det er eneste organet som gjør det og det skjer hver gang uten noen form for komplikasjoner ? I så fall, ja da er det vel bare positivt. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 5. oktober Rapporter Del Skrevet 5. oktober (endret) Det er ganske vanskelig spørsmål som utløser en rekke etiske problemstillinger. Men om det er snakk om den typen dødshjelp som praktiseres i Nederland og Canada så er svaret helt klart NEI! Endret 5. oktober av Morromann 1 Lenke til kommentar
Danielx91 Skrevet 6. oktober Rapporter Del Skrevet 6. oktober (endret) Tussi skrev (På 5.10.2024 den 1:09 AM): Man kan hjelpe mennesker til å leve med autisme Altså, uansett hva du sier. Jeg vil aldri godta at vi skal eliminere problemer ved å eliminere menneskene med problemet Ikke alle med autisme får hjelp. Om du hadde vært en av dem med autisme, hadde du tenkt annerledes da? Endret 6. oktober av Danielx91 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 7. oktober Rapporter Del Skrevet 7. oktober Danielx91 skrev (8 timer siden): Ikke alle med autisme får hjelp. Om du hadde vært en av dem med autisme, hadde du tenkt annerledes da? Jeg har vært en av dem med psykisk lidelse man aldri trodde man kunne bli frisk fra.... jeg var like imot da, selv om jeg ønsket å dø, eller trodde jeg gjorde det Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. oktober Rapporter Del Skrevet 7. oktober (endret) Tussi skrev (17 timer siden): Jeg har vært en av dem med psykisk lidelse man aldri trodde man kunne bli frisk fra.... jeg var like imot da, selv om jeg ønsket å dø, eller trodde jeg gjorde det Så bra for deg. Det betyr derimot ikke at dette også gjelder for andre som sliter med noe som ikke kan forsvinne. Endret 7. oktober av Kassettspiller 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 7. oktober Rapporter Del Skrevet 7. oktober (endret) Kassettspiller skrev (28 minutter siden): Så bra for deg. Det betyr derimot ikke at dette også bør gjelde for andre som sliter med noe som ikke kan forsvinne. Det betyr heller ikke at vi somsamfunn skal si til mennesker at deres liv har så liten verdi for samfunnet at vi skal hjelpe til med å ta dem Endret 7. oktober av Tussi Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. oktober Rapporter Del Skrevet 7. oktober Tussi skrev (6 minutter siden): samfunnet at vi skal hjelpe til med å ta dem Mange med autisme får ikke tilstrekkelig hjelp og ikke alt kan løses når man har diagnosen. Det føles uverdig å ikke kunne få aktiv dødshjelp. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 8. oktober Rapporter Del Skrevet 8. oktober (endret) @Danielx91 Jeg tviler på at du vil klare å endre hennes tankegang. Etter min forståelse er det slik at dersom noen sliter og trenger hjelp, bør de få den hjelpen de trenger i form av smertelindring, terapi, eller annen støtte. Men hvis noen sliter og ikke får hjelp, virker det som at det forventes å bare leve med det, uten rett til lindring av smerte i form av dødshjelp. Hun trekker frem at hun selv har slitt og klart seg, men det virker nesten som om hun mener at siden hun klarte det, burde også alle andre kunne klare det. (Ikke sikkert det var hensikten, men jeg fikk et slik inntrykk). Men ikke alle har de samme mulighetene eller ressursene. Å vente på potensielt fremtidig hjelp er ikke noe alle kan håndtere og det er heller ingen garanti for at hjelpen kommer i tide før personen dør. Ifølge en svensk studie har personer med autisme en forventet levealder på 54 år. Denne lave forventningen er ofte knyttet til en rekke utfordringer som personer med autisme møter, inkludert psykiske helseproblemer som angst og depresjon, samt fysiske helseproblemer. Det er viktig å understreke at disse faktorene kan ha alvorlige konsekvenser for både livskvalitet og helse. Mange personer med autisme opplever isolasjon og mangel på støtte, noe som kan forverre deres psykiske og fysiske helse. Det høres ekstremt krevende ut å leve slik og spesielt når man ikke får den nødvedige hjelpen. For noen kan autisme føles som man dør en sakte død... https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/4C9260DB64DFC29AF945D32D1C15E8F2/S0007125000279385a.pdf/premature_mortality_in_autism_spectrum_disorder.pdf Endret 8. oktober av Kassettspiller 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Tussi skrev (På 5.10.2024 den 3:07 PM): Ok. Så selge lever er ok, amputere er ikke ok... faktum er at det å kunne selv 100% bestemme hva man gjør endringer egen kropp kan få enorme konsekvenser, både ift hva man selv kan angre på, ift hvilke faktorer beslutningen tas på,og valg knyttet til død er umulig å omgjøre. https://globalnews.ca/news/9176485/poverty-canadians-disabilities-medically-assisted-death/ Det der er jo ganske horribelt og avskyelig; at handicappede som slett ikke ligger for døden blir anbefalt å bli avlivet. Grotesk! Og forteller også om hvilken farlig slippery-slopp innføring av slikt vil komme til å bli. Interessant at nettopp Canada, landet som innførte unntakstilstand for å opprettholde coronatiltak; for å "redde de eldste og svakeste" for å bli drept av "granny killers" som ville gi dem covid selv innfører et system for å oppfordre nettopp de svakeste til å bli avlivet som om det var hunder og katter det var snakk om.🤮 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober (endret) Kassettspiller skrev (11 timer siden): @Danielx91 Jeg tviler på at du vil klare å endre hennes tankegang. Etter min forståelse er det slik at dersom noen sliter og trenger hjelp, bør de få den hjelpen de trenger i form av smertelindring, terapi, eller annen støtte. Men hvis noen sliter og ikke får hjelp, virker det som at det forventes å bare leve med det, uten rett til lindring av smerte i form av dødshjelp. Hun trekker frem at hun selv har slitt og klart seg, men det virker nesten som om hun mener at siden hun klarte det, burde også alle andre kunne klare det. (Ikke sikkert det var hensikten, men jeg fikk et slik inntrykk). Men ikke alle har de samme mulighetene eller ressursene. Å vente på potensielt fremtidig hjelp er ikke noe alle kan håndtere og det er heller ingen garanti for at hjelpen kommer i tide før personen dør. Ifølge en svensk studie har personer med autisme en forventet levealder på 54 år. Denne lave forventningen er ofte knyttet til en rekke utfordringer som personer med autisme møter, inkludert psykiske helseproblemer som angst og depresjon, samt fysiske helseproblemer. Det er viktig å understreke at disse faktorene kan ha alvorlige konsekvenser for både livskvalitet og helse. Mange personer med autisme opplever isolasjon og mangel på støtte, noe som kan forverre deres psykiske og fysiske helse. Det høres ekstremt krevende ut å leve slik og spesielt når man ikke får den nødvedige hjelpen. For noen kan autisme føles som man dør en sakte død... https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/4C9260DB64DFC29AF945D32D1C15E8F2/S0007125000279385a.pdf/premature_mortality_in_autism_spectrum_disorder.pdf For et ufattelig arrogant innlegg! At siden jeg klarte det, så skal alle andre klare det også? Nei, alle andre andre sjal få sjansen! En reell sjanse! Makan! Tviler på at dere klarer å endre mitt syn? Så det er poenget på et diskusjonsforum? Å omvende alle, ellers så er vi "fortapt"? Fy pokker for er nedlatende og arrogant innlegg, rart egentlig når du selv opplevde å bli misforstått i en anemnen tråd. Endret 9. oktober av Tussi 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober (endret) Tussi skrev (1 time siden): Tviler på at dere klarer å endre mitt syn? Så det er poenget på et diskusjonsforum? Å omvende alle, ellers så er vi "fortapt"? Dette var et svar til brukeren. Når brukeren spør om hvordan du ville tenkt annerledes dersom du hadde hatt autisme, forklarte jeg hvilke inntrykk innleggene dine gir. Dine innlegg og generelt dem som er imot aktiv dødshjelp kan oppfattes som arrogante av dem som sliter med sine utfordringer, spesielt de som har et ønske om aktiv dødshjelp. Det er imidlertid lov å ytre sin mening, selv om ikke alle er enige. Tussi skrev (På 7.10.2024 den 4:17 AM): Jeg har vært en av dem med psykisk lidelse man aldri trodde man kunne bli frisk fra.... Dette innlegget kan tolkes på ulike måter og dessverre kan det lett gi inntrykk av at du mener at fordi du har kommet deg gjennom en vanskelig periode med dine meninger, bør alle andre gjøre det samme. Autisme skiller seg også fra mange andre 'lidelser' ved at det ikke er noe man kan bli kvitt. Kanskje, hvis det en dag utvikles avansert genteknologi og man får tillatelse til å bruke den, vil det være mulig å endre på dette for dem som ønsker det. Poenget er at det ikke finnes noen garanti for at man kan bli 'frisk' fra autisme, selv om noen har opplevd å bli bra fra andre lidelser som man opprinnelig ikke trodde det var mulig å bli frisk fra. Jeg inkluderte denne setningen fordi det er mulig at jeg fikk et annet inntrykk enn det som var ment..⬇️ Kassettspiller skrev (12 timer siden): (Ikke sikkert det var hensikten, men jeg fikk et slik inntrykk). Tussi skrev (1 time siden): At siden jeg klarte det, så skal alle andre klare det også? Nei, alle andre andre sjal få sjansen! En reell sjanse! Ja, men når ikke alle klarer å vente eller at det ikke alltid er garanti for at man får hjelp. Man kan man ikke bare si at 'alle fortjener hjelp' og det er håp for deg når det ikke gjelder alle. De fleste av oss ønsker at alle skal få den hjelpen de trenger, men ikke alltid alt er mulig. Derfor må man også tenke på de som står i vanskelige situasjoner og ikke har mulighet for å få hjelpen. Mitt mål er jo å vise ulempene ved å ikke tillate aktiv dødshjelp. Dette er mer fokusert på dine innlegg og generelt på dem som er imot aktiv dødshjelp. Hvis det er uenighet med det første avsnittet jeg skrev, er det bare å korrigere det. Men basert på dine siste innlegg om dødshjelp, oppsummerer dette godt mine tanker om folk som er imot aktiv dødshjelp. Kassettspiller skrev (12 timer siden): Etter min forståelse er det slik at dersom noen sliter og trenger hjelp, bør de få den hjelpen de trenger i form av smertelindring, terapi, eller annen støtte. Men hvis noen sliter og ikke får hjelp, virker det som at det forventes å bare leve med det, uten rett til lindring av smerte i form av dødshjelp. Endret 9. oktober av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Tussi skrev (1 time siden): For et ufattelig arrogant innlegg! At siden jeg klarte det, så skal alle andre klare det også? Nei, alle andre andre sjal få sjansen! En reell sjanse! Makan! Tviler på at dere klarer å endre mitt syn? Så det er poenget på et diskusjonsforum? Å omvende alle, ellers så er vi "fortapt"? Fy pokker for er nedlatende og arrogant innlegg, rart egentlig når du selv opplevde å bli misforstått i en anemnen tråd. Jeg reagerte også på det der. Aktiv dødshjelp er skumle saker, som fort blir slippery-slope og skaper press på folk som anses som "byrder for samfunnet". 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober (endret) @Kassettspiller jeg vet ikke så mye om autisme, men jeg vet at AD lindrer ikke noe aom helst, det eliminerer ved å eliminere pasienten Jeg snakker om psykiske lidelser. Det er så mye fokus på at disse menneskene er syke, det er varige lidelser, de kan aldri bli friske, dette er hjernesykdommer som ikke kan endres etc etc Det er så mange med psykiske lidelser som sier at det eneste de ønsker var håp, at noen trodde de kunne få det bedre. Jeg unner disse menneskene, som statistikk viser at svært ma ge kan få det bedre hvis de lever lenge nok, å oppleve glede i livet. Det er mitt mål, ikke noe annet. Ingenting annet. Så er debatten om terminal lidelse en annen https://psykologtidsskriftet.no/intervju/2007/06/bevar-hapet Denne er verdt å lese Endret 9. oktober av Tussi Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden): Jeg reagerte også på det der. Aktiv dødshjelp er skumle saker, som fort blir slippery-slope og skaper press på folk som anses som "byrder for samfunnet". Som flere av oss i tråden ønsker, må det være klare kriterier for å kunne tillate aktiv dødshjelp. For eksempel bør det ikke innvilges med mindre personen har en alvorlig diagnose og ikke ser noen annen utvei. Man skal ikke tillate aktiv dødshjelp for personer der det er tvil om deres motivasjon, som hvis de føler seg som en byrde for samfunnet. En grundig utredning er nødvendig og psykologer er fagfolk som kan gi verdifull hjelp i prosessen. I tillegg kan du se det slik at mange føler seg presset til å ta saken i egne hender fordi de ikke får tilstrekkelig hjelp. Når de får høre at de har en verdi som gjør at de ikke burde dø, reiser det spørsmålet om hvordan vi vurderer menneskeverd og hvor mye vekt dette skal ha i forhold til en persons egen mening. Fortell gjerne hva i innlegget som ikke stemmer og hva du er uenig med. Jeg sier tingene direkte. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Kassettspiller skrev (1 minutt siden): For eksempel bør det ikke innvilges med mindre personen har en alvorlig diagnose og ikke ser noen annen utvei Men om det er en annen utvei ser ikke ut til å bety noe.... 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 9. oktober Rapporter Del Skrevet 9. oktober Tussi skrev (2 timer siden): @Kassettspiller jeg vet ikke så mye om autisme, men jeg vet at AD lindrer ikke noe aom helst, det eliminerer ved å eliminere pasienten Da forsvinner smerten som de ikke klarer å bære. Noen har et ønske om å eliminere seg selv. Tussi skrev (2 timer siden): Jeg snakker om psykiske lidelser. Det er så mye fokus på at disse menneskene er syke, det er varige lidelser, de kan aldri bli friske, dette er hjernesykdommer som ikke kan endres etc etc Ja, og for noen fungerer ikke all behandling. En av grunnene til at jeg trekker frem autisme er fordi: ⬇️ Kassettspiller skrev (På 5.10.2024 den 1:19 AM): Ja, men tilbudene som ofte tilbys er ikke alltid bra og vanskene knyttet til autisme kan gjøre det vanskelig å få bra utbytte av ulike terapiformer. Når mennesker står overfor så store utfordringer, opplever de mye lidelse. Det er utrolig vondt at de ikke får oppfylt sine ønsker. Hvorfor skulle man være imot dette? Det er heller ikke garanti for at det blir bedre. Kassettspiller skrev (På 5.10.2024 den 1:07 AM): Eliminere autisme? Flere av vanskene kan ikke forsvinne, med mindre det kommer noe ny genteknologi og tillatelse av det. Tussi skrev (2 timer siden): Det er så mange med psykiske lidelser som sier at det eneste de ønsker var håp, at noen trodde de kunne få det bedre. Det er derfor man bør ha et bedre system for å hjelpe folk som sliter. Det bør inkluderes i programmet for de som vurderer aktiv dødshjelp, slik at man kan filtrere ut de som egentlig ikke ønsker å dø. Kanskje det ikke alltid er like tydelig, men her er omfattende og grundig psykologhjelp avgjørende. Siteringen jeg legger til, understreker hvor viktig det er å øke bevisstheten om verdien av mennesker i slike behandlinger, spesielt for dem som ikke tror det. Sitat Disse pasientene trenger mye trygghet og mye tid. Jeg kunne ikke tro det når de sa at jeg hadde verdi. Men jeg merket små handlinger som viste interesse og respekt, som når de husket hva jeg likte på maten, og når de tok i meg med varsomme hender. https://psykologtidsskriftet.no/intervju/2007/06/bevar-hapet Tussi skrev (2 timer siden): Jeg unner disse menneskene, som statistikk viser at svært ma ge kan få det bedre hvis de lever lenge nok, å oppleve glede i livet. Det er mitt mål, ikke noe annet. Ingenting annet. Jeg unner også folk dette, men har forståelse for at ikke alle har de samme ønskene eller mulighetene. Tussi skrev (24 minutter siden): Men om det er en annen utvei ser ikke ut til å bety noe.... Det er ikke for alle og ikke alle ønsker å vente lenge på noe som ikke er garantert. Mange med autisme sliter ekstremt og får ikke nødvendigvis utnyttet hjelpen de trenger, noe som fører til betydelig lidelse. Å lese om hvor ille situasjonen kan bli, samt at de oftere har høyere risiko for tilleggslidelser og selvmord, får meg til å tenke at noen ville valgt å bruke aktiv dødshjelp, fordi de ikke ønsker å leve under slike forhold. Vet ikke hvorfor det skulle være riktig å tvunget folk til å lide i flere år om dem ikke ønsker det. Noen opplever å få det mye bedre, mens andre ikke. Det er derfor vi må ta i betrakning at ikke alle folk er opplever det samme som Arnhild Lauveng. https://www.regjeringen.no/contentassets/91c0032472934440af6fd496cf12301d/no/sved/7.pdf https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/4C9260DB64DFC29AF945D32D1C15E8F2/S0007125000279385a.pdf/premature_mortality_in_autism_spectrum_disorder.pdf 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå