Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Wheeljack said:

Det er en hel seksjon av forumet dedikert til religion. Kan dere ta kristendomsdiskusjonen der istedet?

Hva som er grunnlaget for verdiene våre er ekstremt relevant i en tråd som denne.  Både med tanke på hvor vi kommer fra verdimessing men også hvor vi er på vei.   Med mindre en moderator kommer inn og eksplisitt uttrykker at kun ateistiske synspunkter er tillatt i denne tråden, så er søknaden avslått.  Føl deg forøvrig fri til å ignorere meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fatninja skrev (11 minutter siden):

Hva som er grunnlaget for verdiene våre er ekstremt relevant i en tråd som denne.  Både med tanke på hvor vi kommer fra verdimessing men også hvor vi er på vei.   Med mindre en moderator kommer inn og eksplisitt uttrykker at kun ateistiske synspunkter er tillatt i denne tråden, så er søknaden avslått.  Føl deg forøvrig fri til å ignorere meg.

Menneskelig samhold, lover og regler begynte å spre seg leeeenge før noen stor religion begynte å påtvinge andre sine lover og regler. 

Religion eksisterer KUN for å trykke andre ned, og for å holde "the unwashed masses" under kontroll.

Enig i at Subaras post var god.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Fatninja said:

Men et spørsmål til deg da:   Hva er verdiene og holdningene dine bygget på?   Hvordan tror du verdiene og holdningene dine vil bli betraktet om si 10 år, 20 år eller 1000 år? 

Hvis du ikke hadde droppet ut av skolen, så hadde du kanskje vært i besittelse av de mest grunnleggende historie og religionskunnskaper, og da hadde sluppet å utsette oss for slike absurde meninger. 

Hva er verdiene og holdningene dine bygget på? 

Mine verdier er bygget på Salmene 137:9: Lykksalig er den som griper og knuser dine spede barn imot klippen. 

og selvfølgelig favoritten, Dommerne 21:10: 

Forsamlingen sendte da tolv tusen stridsmenn dit og sa til dem: «Dra av sted og hogg ned dem som bor i Jabesj i Gilead, også kvinner og barn. 11 Hør nå hva dere skal gjøre: Alle menn og alle kvinner som har hatt samleie med menn, skal dere bannlyse.» 12 Blant innbyggerne i Jabesj i Gilead fant de fire hundre unge piker som var jomfruer og ikke hadde tilhørt eller hatt samleie med noen mann. Dem tok de med seg til leiren i Sjilo i Kanaan.

Barnemord,og kidnapping og voldtekt. Alt dette er forbudt i sekulære lover. Men, fordi jeg har en primitiv hjerne velger jeg å la religion styre mitt livssyn.

Endret av Krig og fred
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Duriello said:

Menneskelig samhold, lover og regler begynte å spre seg leeeenge før noen stor religion begynte å påtvinge andre sine lover og regler. 

Religion eksisterer KUN for å trykke andre ned, og for å holde "the unwashed masses" under kontroll.

Enig i at Subaras post var god.

Jeg stiller meg tvilende til dette utsagnet.  Årsaken er at det krever kunnskap om hvordan de tidligste samfunn opererte.  Om man studerer isolerte og primitive samfunn som eksisterer i dag, så er det alltid et innslag av ting som best kan beskrives som religion.

Derimot at enkelte religioner kan fungere slik som du beskriver, det kan jeg være enig i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Krig og fred said:

Hvis du ikke hadde droppet ut av skolen, så hadde du kanskje vært i besittelse av de mest grunnleggende historie og religionskunnskaper, og da hadde sluppet å utsette oss for slike absurde meninger.

Du har ingen verdier eller relevante argumenter og klarer kun å komme med personangrep.  Got it.  Du er et verdiløst menneske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (3 minutter siden):

Jeg stiller meg tvilende til dette utsagnet.  Årsaken er at det krever kunnskap om hvordan de tidligste samfunn opererte.  Om man studerer isolerte og primitive samfunn som eksisterer i dag, så er det alltid et innslag av ting som best kan beskrives som religion.

Derimot at enkelte religioner kan fungere slik som du beskriver, det kan jeg være enig i. 

Jeg skrev "noen stor religion"..

At stammesamfunn hadde sin egen tro stemmer nok, men lover etc ble skrevet i sten da vi trakk mot og etablerte byer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Duriello said:

Jeg skrev "noen stor religion"..

At stammesamfunn hadde sin egen tro stemmer nok, men lover etc ble skrevet i sten da vi trakk mot og etablerte byer.

Jo, det endrer utsagnet en del ja.  Jeg gikk glipp av at du skrev stor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (1 minutt siden):

Jo, det endrer utsagnet en del ja.  Jeg gikk glipp av at du skrev stor.

Ørkenreligionene kan man fint kaste på bålet for min del, og Buddhisme og Hinduisme kan jeg lite til ingenting om. 

Kan vi nå skifte fokus mot trådens tema? 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fatninja said:

Got it.  Du er et verdiløst menneske.

Jeg hadde nok blitt solgt for minst 10 shekel hadde jeg levd i bibelske tider. 

Du har ingen verdier eller relevante argumenter og klarer kun å komme med personangrep. 

Jeg kom med relevante argumenter. Jeg skrev hva jeg baserte verdier og holdninger på. Jeg baserer mine verdier og holdninger på bibelen. Hva med deg, er du fan av familieintrigene i bibelen? Synes du incest og voldtekt er greit? Er det det du baserer verdiene dine på? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (20 minutter siden):

Du har ingen verdier eller relevante argumenter og klarer kun å komme med personangrep.  Got it.  Du er et verdiløst menneske.

Tenker @Krig og fredhadde bra flyt etter andre quote. 😁

@Krig og fred Takk for at du ga meg en latter. Den trengte jeg. 👍🙂

Endret av Duriello
Satte sitering på rett plass for å hindre misforståelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Utførelse: Helsepersonell som selv er for saken. Det er vel 100 000 helsepersonell her i landet og trengs ikke så veldig mange for å få utført jobben.

Herre over liv og død: Eieren av det livet etter prinsippet "mitt liv - mitt valg"

Ja, det går jo an. Mulig ateister kunne tenke seg jobben. Men vi vet ikke hvordan det ville fungere i praksis. Aktiv dødshjelp kalles for medlidenhetsdrap av en grunn. Eller  "drap på forespørsel" i Nederland.

Selv om det er få kristne i dag i forhold til tidligere, er en del opptatt av det åndelige i ulike former. Mange velger kristen begravelse, selv om de aldri går i kirken eller leser bibelen.

Det nærmeste vi kommer dødshjelp er å avslutte behandlingen?(passiv dødshjelp?) og man går over til pallativ omsorg. Grunnen til at jeg er for dødshjelp i noen tilfeller, er at jeg ikke tror på at smertelindrende behandling kan fjerne all smerte, eller den verste smerten.

Men hvordan velge mellom ALS eller demens, hva skal stå på listen?

"Mitt liv-mitt valg", er fornuftig i et moderne samfunn. Men vi lever ikke alene. Hva hvis familien ikke er klare for avskjeden? Er visst noe som heter livstestamente, men jeg har ikke satt meg ordentlig inn i hva det er. En ting er i hvert fall sikkert. Vi trenger å snakke mer om døden, for den kommer før eller siden.

Jeg tror vi i Norge ville utført aktiv dødshjelp på en forsiktig måte. Men tankene mine går til land der man fortsatt stuer vekk funksjonshemmede på hjem, og andre som skiller seg ut opplever at de ikke har livets rett. Sykdom og svakhet kan komme til å bli mer negativt og bare sett på som en utgiftspost. Man blir sykdommen eller lyten sin i større grad.

Simen1 skrev (5 timer siden):

Takk. Da er vi på bølgelengde. Aktiv dødshjelp bør være en unntaksgreie, ikke noe standard prosedyre.

Ja, enig. Men jeg synes det er et komplisert spørsmål.

Lenke til kommentar
Subara skrev (10 minutter siden):

Ja, det går jo an. Mulig ateister kunne tenke seg jobben.

Mulig teister også kunne tenke seg jobben. Jeg er ikke tilhenger av å slå alle over en kam eller sette folk i bås etter hvilken livsfilosofi de har. Poenget er at det er sannsynligvis mer enn nok helsepersonell til å få jobben gjort. Religion har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...