skaftetryne32 Skrevet i går, 11:03 Del Skrevet i går, 11:03 Fatninja skrev (19 minutter siden): Jeg håper og ønsker nå likevel at samfunnet skal være slik at selvmord er absolutt siste utvei. Nå er jo faktisk ikke samfunnet lagt opp sånn, det finnes medisiner der ute som kanskje kan hjelpe mange, men de er fremdeles ulovlige, det har vært mange lovende studier med hallusinogener, men moralske lover har forhindret forskning på disse stoffene. De moralske lovene tror jeg også er en god grunn til å å rive opp disse røttene 👇 og kaste de på historiens skraphaug, vi trenger ikke denne ørkenguden og dens motbydelige hat ideologi. Fatninja skrev (25 minutter siden): Jeg tror vi gjør lurt i å frikjenne kristendommen og gå tilbake til våre kristne røtter i mye større grad. 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 9 hours ago, Simen1 said: Wow! Det var da voldsomt til forsøk på å presse ting inn i et forskrudd verdenssyn som ikke har noe med saken å gjøre. Slike voldsomme holdninger minner meg om en viss selverklært "tempelridder". Tåpelig hersketeknikk fra din side. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Hersketeknikk? Temaet er aktiv dødshjelp ikke religion. Også kommer du med en tirade om kristendom, barndomsverdier, jødeutryddelse, ondskap i skoleverket og demonisering av annerledestroende. Hele den tiraden har ingenting i denne tråden å gjøre. Det må da gå an å diskutere temaet uten at du drar inn en tirade med kjepphester du tydeligvis bærer på og bare leter etter en tråd du kan bombe med dine budskap. Som fortsatt minner om en viss kristen tempelridder. 2 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 9 hours ago, skaftetryne32 said: De moralske lovene tror jeg også er en god grunn til å å rive opp disse røttene 👇 og kaste de på historiens skraphaug, vi trenger ikke denne ørkenguden og dens motbydelige hat ideologi. Kristendommen er mer enn ørkenguden og "dens motbydelige hat ideologi". 12 minutes ago, Simen1 said: Hersketeknikk? Temaet er aktiv dødshjelp ikke religion. Også kommer du med en tirade om kristendom, barndomsverdier, jødeutryddelse, ondskap i skoleverket og demonisering av annerledestroende. Hele den tiraden har ingenting i denne tråden å gjøre. Det må da gå an å diskutere temaet uten at du drar inn en tirade med kjepphester du tydeligvis bærer på og bare leter etter en tråd du kan bombe med dine budskap. Som fortsatt minner om en viss kristen tempelridder. Du impliserer at jeg er på lag med Breivik. Det er usaklig hersketeknikk og demonisering av meg. Jeg kan like gjerne anklage deg for å være på lag med Mao, Stalin og Pol Pot og implesitt være skyldig i millioner av menneskers død. Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 10 hours ago, skaftetryne32 said: De moralske lovene tror jeg også er en god grunn til å å rive opp disse røttene 👇 og kaste de på historiens skraphaug, vi trenger ikke denne ørkenguden og dens motbydelige hat ideologi. Kristendommen er mer enn ørkenguden og dens motbydelige hat-ideologi. Den er selve fundamentet i vår humanetiske tankegang. Vi er mye mer påvirket av kristendommen enn det vi tror til daglig. Og det fins mye værre alternativer til kristendom. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Fatninja skrev (10 timer siden): Gode poenger. Jeg håper og ønsker nå likevel at samfunnet skal være slik at selvmord er absolutt siste utvei. Er det ikke det da? 🤔 1 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Just now, Duriello said: Er det ikke det da? 🤔 Jeg håper da indelig det. Selvmord suger balle for de som blir sittende igjen ihvertfall. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Fatninja skrev (1 minutt siden): Jeg håper da indelig det. Selvmord suger balle for de som blir sittende igjen ihvertfall. Jepp.. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Simen1 skrev (11 timer siden): Akkurat den er vel ganske så tvilsom. Betaling for at noen skal ta livet av seg. Dvs. betalingen går i arv. Da kan jeg bare se for meg hvilke spenninger det kan fremkalle mellom arvinger som sliter økonomisk og deres foreldre. Jeg tror ikke det vil forbedre medmenneskeligheten akkurat. Derav "screeningen" først for å unngå åpenbart etiske/problematiske dilemma. Jeg tenker en løsning for situasjoner hvor det ikke er noe problematisk som avdekkes. Summen kan diskuteres, mest som en gest fra samfunnet at besparelsen verdsettes. Døgnkontinuerlig bemanning / langvarige sykehusopphold og livsforlengende medisiner kommer fort opp i mange millioner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Fatninja skrev (28 minutter siden): Kristendommen er mer enn ørkenguden og "dens motbydelige hat ideologi". Nå drar du religion inn i tråden ennå en gang. Temaet er aktiv dødshjelp. Fatninja skrev (29 minutter siden): Du impliserer at jeg er på lag med Breivik. Det er usaklig hersketeknikk og demonisering av meg. Jeg kan like gjerne anklage deg for å være på lag med Mao, Stalin og Pol Pot og implesitt være skyldig i millioner av menneskers død. Jeg impliserer ikke. Jeg sier denne dragningen for kristendom minner meg om en viss selverklært tempelridder. Ja Breivik. Han hadde et ganske forskrudd syn på at fallet av kristendommen var et kjempeproblem som grep inn i samfunnspørsmål og etikk. Ser du ikke likhetene når du selv kommer drassende med disse kristen-utsagnene i en tråd som handler om noe helt annet? 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 1 minute ago, Simen1 said: Nå drar du religion inn i tråden ennå en gang. Temaet er aktiv dødshjelp. Jeg impliserer ikke. Jeg sier denne dragningen for kristendom minner meg om en viss selverklært tempelridder. Ja Breivik. Han hadde et ganske forskrudd syn på at fallet av kristendommen var et kjempeproblem som grep inn i samfunnspørsmål og etikk. Ser du ikke likhetene når du selv kommer drassende med disse kristen-utsagnene i en tråd som handler om noe helt annet? Igjen sammenligner du meg med en massemorder. Fuck you! Det er det jeg har å si om den saken. Skjerp deg din jævla forbanna drittsekk! Religion er vesentlig i denne sammenhengen, fordi det moralske og etiske grunnlaget vårt er basert på religion, enten vi vil det eller ikke. Alternativt er det basert på ismer. F.eks kommunisme, som jeg mistenker du leder mot. Men nå kaster jeg vel perler for svin. Du virker jævla nedsnødd for å si det forsiktig. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg sammenligner deg ikke med en massemorder. Det er bare din engen vrangforestilling. Jeg kommenterer den helt unødvendige religiøse vinklingen din. Vennligst slutt med det. Diskuter temaet, ikke religion. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) Fatninja skrev (9 timer siden): Kristendommen er mer enn ørkenguden og "dens motbydelige hat ideologi". Dessverre så er den også det, jeg ser ikke hvordan kristendommen er en løsning på noe som helst. Fatninja skrev (9 timer siden): Den er selve fundamentet i vår humanetiske tankegang. Det er en myte, det er lite ved kristendommen som er etisk eller humant, det humanetiske oppsto på tross av religion og ikke som en konsekvens av det. Fatninja skrev (9 timer siden): Vi er mye mer påvirket av kristendommen enn det vi tror til daglig. Dessverre så er nok det sant, men påvirkningen er hovedsakelig negativ, og fordomsfull. Fatninja skrev (9 timer siden): Og det fins mye værre alternativer til kristendom. Det finnes mye bedre alternativer til kristendommen. Religion er uansett ikke relevant for tråden, så la oss ta det et annet sted. Endret 12 timer siden av skaftetryne32 3 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 3 hours ago, skaftetryne32 said: Dessverre så er den også det, jeg ser ikke hvordan kristendommen er en løsning på noe som helst. Det er en myte, det er lite ved kristendommen som er etisk eller humant, det humanetiske oppsto på tross av religion og ikke som en konsekvens av det. Dessverre så er nok det sant, men påvirkningen er hovedsakelig negativ, og fordomsfull. Det finnes mye bedre alternativer til kristendommen. Religion er uansett ikke relevant for tråden, så la oss ta det et annet sted. Alle påstandene du kommer med her er direkte uriktige. Absolutt alt du sier her er rett og slett helt feil og 100% ukorrekt. Ingenting av det du sier her stemmer. Men et spørsmål til deg da: Hva er verdiene og holdningene dine bygget på? Hvordan tror du verdiene og holdningene dine vil bli betraktet om si 10 år, 20 år eller 1000 år? 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Det er en hel seksjon av forumet dedikert til religion. Kan dere ta kristendomsdiskusjonen der istedet? 3 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden For både kropp og sinn hadde det vært best med aktiv dødshjelp. Men hvem skulle utføre den, og hvem vil gjøre seg til herre over liv og død? Når man flytter grenser, kan de nettopp bli flyttet. Og det kan gjør noe med synet på menneskeverdet. Nå når begge foreldrene mine har gått bort - inkludert overgangsfasen sykehjem - har jeg sett forfall, smerte og pinsel - for å trekke inn religion - helvete på jord. Det hadde vært til beste for alle parter hvis de hadde sluppet å leve de siste ukene. Helsepersonell, sykehjemsansatte og pårørende vet når det begynner å nærme seg. Men kanskje har det en pedagogisk eller oppdragende effekt å la folk dø "naturlig" (i en tidsalder med medisiner og piller for alt). Smerte er en del av livet. Hvis vi ikke tåler smerte lenger, hvordan skal vi tåle livet? Med noen unntak. Jeg unner de som feks. får ALS, å få lov til å dø hvis de selv ønsker det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Subara skrev (9 minutter siden): Men hvem skulle utføre den, og hvem vil gjøre seg til herre over liv og død? Utførelse: Helsepersonell som selv er for saken. Det er vel 100 000 helsepersonell her i landet og trengs ikke så veldig mange for å få utført jobben. Herre over liv og død: Eieren av det livet etter prinsippet "mitt liv - mitt valg" 2 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden En novelle jeg leste engang hadde flg løsning for utførelse av dødsstraff. Personen ble låst inn i et rom hvor det er et glass gift for rask og smertefri død. "Twisten" i historien var at personen helte ut giften, men dødsstraffen stod ved lag, dvs ingen mat/vann... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Subara skrev (44 minutter siden): Når man flytter grenser, kan de nettopp bli flyttet. Og det kan gjør noe med synet på menneskeverdet. Jeg ser det som utelukket positivt at synet på menneskeverdet flyttes dit at folk for lov til å bestemme over eget liv. Det utviser respekt for andre menneskers rett til å bestemme over seg selv, selv om man skulle være uenig på et eller annet grunnlag. Subara skrev (44 minutter siden): Det hadde vært til beste for alle parter hvis de hadde sluppet å leve de siste ukene. Helsepersonell, sykehjemsansatte og pårørende vet når det begynner å nærme seg. Men kanskje har det en pedagogisk eller oppdragende effekt å la folk dø "naturlig" (i en tidsalder med medisiner og piller for alt). Smerte er en del av livet. Hvis vi ikke tåler smerte lenger, hvordan skal vi tåle livet? Livet er ikke noe som skal tåles i form av ubegrenset smerte. Livet skal nytes og leves. Hvis smertene blir for uutholdelige på både fysisk og mentalt plan så bør det være en "nødutgang". Det handler ikke om at man ikke skal tåle noe smerte, men å respektere når mennesker synes at nok er nok. Terskelen bør være høy, men med all respekt for de det gjelder mener jeg det bør være den som opplever smerten å selv bestemme over den terskelen. Jeg synes det blir etisk feil å sitte med et godt liv på sidelinjen og overprøve de som har det verst. "Neida, dette går sikkert bra du - bare hold ut så jeg slipper å bli hengt ut" Sitat Med noen unntak. Jeg unner de som feks. får ALS, å få lov til å dø hvis de selv ønsker det. Takk. Da er vi på bølgelengde. Aktiv dødshjelp bør være en unntaksgreie, ikke noe standard prosedyre. Endret 6 timer siden av Simen1 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 2 hours ago, Subara said: For både kropp og sinn hadde det vært best med aktiv dødshjelp. Men hvem skulle utføre den, og hvem vil gjøre seg til herre over liv og død? Når man flytter grenser, kan de nettopp bli flyttet. Og det kan gjør noe med synet på menneskeverdet. Nå når begge foreldrene mine har gått bort - inkludert overgangsfasen sykehjem - har jeg sett forfall, smerte og pinsel - for å trekke inn religion - helvete på jord. Det hadde vært til beste for alle parter hvis de hadde sluppet å leve de siste ukene. Helsepersonell, sykehjemsansatte og pårørende vet når det begynner å nærme seg. Men kanskje har det en pedagogisk eller oppdragende effekt å la folk dø "naturlig" (i en tidsalder med medisiner og piller for alt). Smerte er en del av livet. Hvis vi ikke tåler smerte lenger, hvordan skal vi tåle livet? Med noen unntak. Jeg unner de som feks. får ALS, å få lov til å dø hvis de selv ønsker det. Dette er en av de beste og mest relevante postene jeg har lest i denne tråden så langt! 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå