Gå til innhold

For eller imot aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (10 timer siden):

Sånne traumatiserte mennesker skal selvsagt ha omsorgsfull og riktig hjelp ja, det sier seg selv. Ikke at jeg forventer noen form for empati for noen etter dine tidligere innlegg...

Jeg er enig, men hvorfor kan det ikke være et tilbud til de som ikke vil leve lenger ? Hvorfor skal de nektes et tilbud ? Hvor er empatien for dem ? 

Tussi skrev (10 timer siden):

Ja. Da blir man jo kritt mange av gjengangere, slike som jeg var tidligere, da lykkes man med å dø før man rekker å få riktig hjelp. Hurra

Hvorfor er du så sikker på at det hadde endt opp sånn ? Det virker som hver gang du er i mot noe så er det skråplansargumenter og et i verste fall scenario hver eneste gang. 

Du tror du hadde passert sjekkpunktene med god margin ? Jeg tror ikke du hadde passert et eneste sjekkpunkt. Du skjønner det, de fleste helsearbeidere forstår hva som er livsvarig/livsend(r)ende og hva som kan behandles eller kureres. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig, men hvorfor kan det ikke være et tilbud til de som ikke vil leve lenger ? Hvorfor skal de nektes et tilbud ? Hvor er empatien for dem ? 

Hvorfor er du så sikker på at det hadde endt opp sånn ? Det virker som hver gang du er i mot noe så er det skråplansargumenter og et i verste fall scenario hver eneste gang. 

Du tror du hadde passert sjekkpunktene med god margin ? Jeg tror ikke du hadde passert et eneste sjekkpunkt. Du skjønner det, de fleste helsearbeidere forstår hva som er livsvarig/livsend(r)ende og hva som kan behandles eller kureres. 

Til det siste du skriver, innlegget jeg svarte på handletnom at man skulle kunne kjøpe slike cocktails på butikken, altså ingen krav, ingen sikkerhet, ingenting, reseptfritt. Tilgjengelig for alle uten spørsmål 

Det sier seg selv at flere selvmordsforsøk vil lykkes da, som var poenget mitt. 

Det vil jo også, selvsagt, innebære å fjerne beskyttelsen av pasienter spm er i livsfare i psykisk helsevernloven. Som også vil kreve liv. Jeg har ikke sagt det her inne tidligere, men tvangsinnleggelse reddet livet mitt.

Det han tar til orde for er ekstremt radikalt, og de som rammes hardt er unge selvmordstruede mennesker, ofte traumatiserte,  ofte kvinner

Det er ikke et skråplan, det er fullt frislipp for de som selv kan klare å  gå på butikken. 

Sitat

men jeg syns også man skulle få lov til å hjelpe seg selv til å dø, ved å ha tilgjengelighet på selvmordscocktailer og mulighet for overdose, ved å kunne kjøpe heroin, fentanyl, kaliumklorid, propofol, infusjonspumpe på butikken. 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 minutter siden):

Det sier seg selv at flere selvmordsforsøk vil lykkes da, som var poenget mitt. 

Vel det er jeg ikke så sikker på, de som vil lykkes, lykkes som regel med sitt selvmordsforsøk.

Det sagt selvmordscocktails i godterihylla er jo ikke et alternativ så det forslaget er bare, teit. 

Tussi skrev (10 minutter siden):

Det han tar til orde for er ekstremt radikalt, og de som rammes hardt er unge selvmordstruede mennesker, ofte traumatiserte,  ofte kvinner

Vel siden selvmordsstatistikken viser at det 2.5 ganger flere menn som tar selvmord så er jeg ikke enig i det, menn tar livet sitt, og det er det, kvinner søker oftere hjelp med et halvhjerta selvmordsforsøk, kvinner er mye flinkere enn menn sånn sett. Det er menn som hadde blitt rammet hardest av dette, uten tvil. 

Tussi skrev (14 minutter siden):

Det er ikke et skråplan, det er fullt frislipp for de som selv kan klare å  gå på butikken. 

Jeg er ikke enig med @Tastaturkriger men du bruker jo uansett skråplansargument og har gjort det fra starten av, men det var kanskje greit denne gang, men et eventuelt tilbud om selvmordshjelp vil jo åpenbart ikke bli sånn da, det sier seg vel selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (46 minutter siden):

siden selvmordsstatistikken viser at det 2.5 ganger flere menn som tar selvmord så er jeg ikke enig i det, menn tar livet sitt, og det er det, kvinner søker oftere hjelp med et halvhjerta selvmordsforsøk, kvinner er mye flinkere enn menn sånn sett. Det er menn som hadde blitt rammet hardest av dette, uten tvil. 

Riktig, og dette er jo fordi menn ofte dør første gang pga at de velger "harde" metoder som er vanskelig å overleve, kvinner velger ofte forgiftning. Og hvis met dødelige atoffer blir allment tilgjengelig, så er det kvinner som overlever idag som vil rammes hardest.

Det er uansett ikke det viktigste, både kvinner og menn er like viktige menneskeliv. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Riktig, og dette er jo fordi menn ofte dør første gang pga at de velger "harde" metoder som er vanskelig å overleve, kvinner velger ofte forgiftning. Og hvis met dødelige atoffer blir allment tilgjengelig, så er det kvinner som overlever idag som vil rammes hardest.

Det er uansett ikke det viktigste, både kvinner og menn er like viktige menneskeliv. 

Det var en veldig kvinnelig virkelighetsvridning. Har du noe statistikk på forsøk vs dødsfall til å understøtte disse påstandene eller er det bare en forklaringsmodell du har forestilt deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Det var en veldig kvinnelig virkelighetsvridning. Har du noe statistikk på forsøk vs dødsfall til å understøtte disse påstandene eller er det bare en forklaringsmodell du har forestilt deg?

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/selvmord-i-norge/?term=#om-selvmord-selvmordsforsk-og-selvskading

https://kjonnsforskning.no/nb/2022/11/derfor-dor-flere-menn-i-selvmord

Sitat

Det er flere menn enn kvinner som tar livet sitt og flere kvinner enn menn som gjør selvmordsforsøk, forteller han.

– Dette kalles kjønnsparadokset i selvmord. Dersom man ser på både selvmordstanker, selvmordsforsøk og gjennomført selvmord er det ikke sikkert at kjønnsforskjellen egentlig er så sto

Sitat

Det at menn oftere lykkes med selvmord handler til dels om at metodene de bruker er mer brutale, ifølge Stene-Larsen.

Kim Stene-Larsen

Kim Stene-Larsen forsker på menn og selvmord i Folkehelseinstituttet. Foto: Susanne Dietrichson

– Menn har ofte bedre tilgang til mer effektive metoder, som skytevåpen og henging. De har også i større grad den kompetansen som skal til for å ta livet av seg med disse metodene, sier han.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

De har også i større grad den kompetansen som skal til for å ta livet av seg med disse metodene, sier han.

Dette er vel noe av det dummere jeg har lest, menn har bedre kompetanse til å ta livet av seg ? Aldri i verden får du lurt meg til å tro at menn har mer selvmordskompetanse enn kvinner, det de jo i praksis sier er at kvinner er så dumme at de ikke engang greier å ta livet av seg selv, jeg tror nok at jeg holder på min forklaring om at de er flinkere til å si i fra med sine handlinger.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Dette er vel noe av det dummere jeg har lest, menn har bedre kompetanse til å ta livet av seg ? Aldri i verden får du lurt meg til å tro at menn har mer selvmordskompetanse enn kvinner, det de jo i praksis sier er at kvinner er så dumme at de ikke engang greier å ta livet av seg selv, jeg tror nok at jeg holder på min forklaring om at de er flinkere til å si i fra med sine handlinger.  

Det er ikke jeg som uttaler dette, det er en forsker på feltet

Lenke til kommentar

Jeg savner mantraet fra når jeg vokste opp.  Et menneskeliv er verd uendelig mye.  En annen ting som var selvfølgelig var at selvmord var forbudt.

Nå har jeg selv dekonstruert dette til det kjedsommelige selv, men det gjorde noe med holdningen til andre mennesker og mennesker imellom.  Nå til dags er tidsånden håpløshet og fortvilelse og at man er en byrde ved bare å eksistere pga miljøvern eller noe.  Jeg har snakket med overraskende mange som sier at mennesker ikke bør eksistere, fordi de er en belastning for naturen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (6 timer siden):

Jeg har snakket med overraskende mange som sier at mennesker ikke bør eksistere, fordi de er en belastning for naturen.

Ja det er de som er enige med Agent Smith, og det er klart de har et slags poeng, vi er inne i den sjette masseutryddelsen akkurat nå, planter og dyr utryddes i et enormt omfang, og menneskelig aktivitet er grunnen. Det er klart, dreper vi økosystemet så dreper vi potensielt langt flere enn om vi bare slang ut et virus som sånn tilfeldigvis drepte sånn ca halvparten av befolkningen, ubehagelig tanke, men dreper vi økosystemet så har vi et enormt problem, hvertfall på kortvarig basis, planeten vil fikse seg selv den, men da er menneskene antageligvis bare støv i vinden.  

Fatninja skrev (6 timer siden):

Et menneskeliv er verd uendelig mye.  En annen ting som var selvfølgelig var at selvmord var forbudt.

Men kanskje eieren av livet skal få bestemme over sitt eget liv ? Eller mener du at verdien av et menneskeliv er så høyt at det livet må opprettholdes på tross av innehaver av det livet sine tanker om akkurat det ?   

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Fatninja Jeg skjønner. De holdningene er noe vi lærte i barndommen og som var absolutte sannheter. Enkle å forholde seg til som barn.

Så vokser man opp og finner ut at verden er ubehagelig komplisert. At det finnes vanskelige valg som tas. Valg som helsepersonell må ta, eller ikke får lov til å ta. Valg som politikere, jurister, ingeniører osv også må ta. Valg av sikkerhet versus kostnad, som igjen fører til at man må vurdere ulike alternativ mot hverandre, der sikkerhet i form av antall år med god livskvalitet man skal prioritere. Ulike pasient/bruker-grupper opp mot hverandre. Alle vil ha mer til sitt, men man må ta et valg fordi man ikke har uendelig budsjett. Slike ting fører til prising av liv og gode leveår, fordi man ønsker jo å maksimere dette. Liv prises eller så faller slike vurderinger totalt sammen og flere liv vil gå tapt.

Når vi først er der at barndomsholdningen om at liv har uendelig verdi, er tapt, så er veien kort til å vurdere ulike liv opp mot hverandre. Gjenværende forventet levetid, helsetilstand, verdighet osv. Skal donorhjertet gå til pasient A eller B. Skal skole A eller B få sikret skoleveien. Skal byggenæringen prioritere sikring mot flom eller lyn, i bygg A eller B.

Så deilig det var å være barn og ikke vite at de voksne har tatt slike vurderinger hele tiden. Stakkars voksne som må tenke mye lengre enn barna, blant annet for å sikre barna best mulig.

Lenke til kommentar

For aktiv dødshjelp i ordnede former. Hører ikke inn under vanlig helsehjelp eller -assistanse, men en egen organisasjon.

Screening av lege/psykolog o.l. og signert avtale.  Avtalen kan kanselleres opp til dødstidspunkt, så skal hele tiden være basert på frivillighet. 

Videre en belønning i form av arv til etterlatte på 1 mill pga innsparinger i offentlige utgifter.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Videre en belønning i form av arv til etterlatte på 1 mill pga innsparinger i offentlige utgifter.

Akkurat den er vel ganske så tvilsom. Betaling for at noen skal ta livet av seg. Dvs. betalingen går i arv. Da kan jeg bare se for meg hvilke spenninger det kan fremkalle mellom arvinger som sliter økonomisk og deres foreldre. Jeg tror ikke det vil forbedre medmenneskeligheten akkurat.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

@Fatninja Jeg skjønner. De holdningene er noe vi lærte i barndommen og som var absolutte sannheter. Enkle å forholde seg til som barn.

Så vokser man opp og finner ut at verden er ubehagelig komplisert. At det finnes vanskelige valg som tas. Valg som helsepersonell må ta, eller ikke får lov til å ta. Valg som politikere, jurister, ingeniører osv også må ta. Valg av sikkerhet versus kostnad, som igjen fører til at man må vurdere ulike alternativ mot hverandre, der sikkerhet i form av antall år med god livskvalitet man skal prioritere. Ulike pasient/bruker-grupper opp mot hverandre. Alle vil ha mer til sitt, men man må ta et valg fordi man ikke har uendelig budsjett. Slike ting fører til prising av liv og gode leveår, fordi man ønsker jo å maksimere dette. Liv prises eller så faller slike vurderinger totalt sammen og flere liv vil gå tapt.

Når vi først er der at barndomsholdningen om at liv har uendelig verdi, er tapt, så er veien kort til å vurdere ulike liv opp mot hverandre. Gjenværende forventet levetid, helsetilstand, verdighet osv. Skal donorhjertet gå til pasient A eller B. Skal skole A eller B få sikret skoleveien. Skal byggenæringen prioritere sikring mot flom eller lyn, i bygg A eller B.

Så deilig det var å være barn og ikke vite at de voksne har tatt slike vurderinger hele tiden. Stakkars voksne som må tenke mye lengre enn barna, blant annet for å sikre barna best mulig.

En stor del av grunnen til at disse barndomsverdiene er gått tapt er at kristendommen nærmest er blitt bannlyst i Norge og er blitt erstattet av revolusjonære kommunister som skrekkeksempelet Justin Trudeu som ikke skjønner forskjell på de to kjønnene, samt er for dødshjelp for deprimerte tenåringer og svaksynte.

Det er ikke noe problem å lære opp barn til andre ting, som at jøder må utryddes heller.  Jeg ble ikke opplært i det, heldigvis.  Jeg er imot at jøder skal utryddes.  Jeg mener at en del av de tingene som barn blir lært opp til i skolen i dag er renhekla ondskap.   Jeg tror vi gjør lurt i å frikjenne kristendommen og gå tilbake til våre kristne røtter i mye større grad.

Lenke til kommentar
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Ja det er de som er enige med Agent Smith, og det er klart de har et slags poeng, vi er inne i den sjette masseutryddelsen akkurat nå, planter og dyr utryddes i et enormt omfang, og menneskelig aktivitet er grunnen. Det er klart, dreper vi økosystemet så dreper vi potensielt langt flere enn om vi bare slang ut et virus som sånn tilfeldigvis drepte sånn ca halvparten av befolkningen, ubehagelig tanke, men dreper vi økosystemet så har vi et enormt problem, hvertfall på kortvarig basis, planeten vil fikse seg selv den, men da er menneskene antageligvis bare støv i vinden.  

Men kanskje eieren av livet skal få bestemme over sitt eget liv ? Eller mener du at verdien av et menneskeliv er så høyt at det livet må opprettholdes på tross av innehaver av det livet sine tanker om akkurat det ?   

Gode poenger.   Jeg håper og ønsker nå likevel at samfunnet skal være slik at selvmord er absolutt siste utvei. 

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (14 minutter siden):

En stor del av grunnen til at disse barndomsverdiene er gått tapt er at kristendommen nærmest er blitt bannlyst i Norge og er blitt erstattet av revolusjonære kommunister som skrekkeksempelet Justin Trudeu som ikke skjønner forskjell på de to kjønnene, samt er for dødshjelp for deprimerte tenåringer og svaksynte.

Det er ikke noe problem å lære opp barn til andre ting, som at jøder må utryddes heller.  Jeg ble ikke opplært i det, heldigvis.  Jeg er imot at jøder skal utryddes.  Jeg mener at en del av de tingene som barn blir lært opp til i skolen i dag er renhekla ondskap.   Jeg tror vi gjør lurt i å frikjenne kristendommen og gå tilbake til våre kristne røtter i mye større grad.

Wow! Det var da voldsomt til forsøk på å presse ting inn i et forskrudd verdenssyn som ikke har noe med saken å gjøre.

Slike voldsomme holdninger minner meg om en viss selverklært "tempelridder".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...