trikola Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Har i et tilbygg av 1997 2 dører som i noen år allerede gikk tungt og det ble bare verre. I dag undersøkte jeg saken mer nøye og fant ut at dørbladene er 3 mm bredere på halv høyde enn øverst og nederst. Logisk nok finner jeg sprekker som på bildet: Har prøvd med en 1 m lang skrutvinge og presser den sammen igjen, men det går ikke. Hva kan gjøres? Det har altså skjedd med 2 dører i samme innervegg sikkert av samme produksjonsserie. Og det er bare i midten ved låshøyden; øverst og nederst er alt ok. Boareal på alle sider avdørene. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Sidene kan sikkert høvles for å kompensere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Det ligna mistenkelig på dørene våre, som antageligvis er av ca. samme årgang. De lever fullstendig sitt eget liv. De vrir seg, sveller, sprekker og på noen steder er døra så tynn at sola skinner rett igjennom. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. august 2023 Forfatter Del Skrevet 28. august 2023 (endret) On 8/28/2023 at 10:58 AM, mobile999 said: Sidene kan sikkert høvles for å kompensere. Var jo også min første tanke, men så var det jo sprekkene da som indikerte at midterste speil (het vel disse enkeltflatene) presset ut (bøyde) låsesiden 3+mm ut. Og sprekkene ville jo ikke forsvinne med høvling. On 8/28/2023 at 11:30 AM, sedsberg said: Det ligna mistenkelig på dørene våre, som antageligvis er av ca. samme årgang. De lever fullstendig sitt eget liv. De vrir seg, sveller, sprekker og på noen steder er døra så tynn at sola skinner rett igjennom. "Swedoors", 1997. Kan ellers ikke klage. To andre dører fra samme prosjekt dette året i samme område i boligen har ikke dette problem. ----- I mellomtiden gikk jeg til aksjon uten å vente: Med en kloss og hammer slo jeg den første døren 'i stykker', og det gikk bra - treplugger og litt trelim som forventet. Jeg så da problemet: Speilet var jo flere mm bredere enn 'bjelken' skulle tilsi, men hvorfor det hadde gått bra de første årene er jo en gåte. Muligens at karmåpningen var bredere i starten. Var et helt tilbygg. Kuttet noen mm, satt døren sammen igjen, presset med skruetvingene og noen hammerslag, skrudde alt med 4 x 2 stykk laaange skruer og døren fungerer igjen. Riktignok klemmer den nå litt på svillen, noe som vi ikke har lagt merke til siden alt annet klemte jo mye verre, men det blir neste prosjekt. Dør 2 begynner nå. Endret 29. august 2023 av trikola Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. august 2023 Forfatter Del Skrevet 28. august 2023 (endret) Når jeg nå har tatt dør nr 2 fra hverandre kan jeg måle at midtspeilet er like bredt som øvre speil og likevel har døren bulet ut ved midtspeilet. Så de 3 mm for bred er ingen god hypotese. At loddrett 'bjelke' på låsesiden bare har bøyet seg kunne jo være - noen planker gjør det, andre ikke - men da skulle det jo ha vært mulig å presse den tilbake med skruetvinge... Endret 28. august 2023 av trikola Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 (endret) Swedoor er ikke kvalitetsdører. Endret 28. august 2023 av mobile999 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 (endret) Kan du anbefale noen? Jeg har hatt store problemer med tre ytterdører av annet merke. Hvem bør man kjøpe fra? Endret 28. august 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt store problemer med tre ytterdører av annet merke. Er det Diplomat? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Ønsker ikke å henge ut firmaet ettersom jeg ikke husker. Men tror det var Gilje eller muligens NorDan. Det er lenge siden, og de hadde god kundebehandling. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Diplomat dører rangerer jeg nest høyest. Øverst husker jeg ikke lenger. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. august 2023 Forfatter Del Skrevet 28. august 2023 (endret) 3 hours ago, trikola said: At loddrett 'bjelke' på låsesiden bare har bøyet seg kunne jo være - noen planker gjør det, andre ikke - men da skulle det jo ha vært mulig å presse den tilbake med skruetvinge... Nå har jeg fikset 3 dører. De første 2 er nevnt over og hver gang lærte jeg noe nytt, nemlig at jeg gjorde det for omstendelig. Dør 3 av samme typ og merke hadde symptomene bare litt men siden jeg var i full fart så gjorde jeg den også. Og samme måte hadde nok fungert på dør 1 også, men så var det det med etterpåklokskap og lærekurven. Feilen var på alle 3 at den loddrette bjelken med lås og håndtak hadde buet noe utover slik som tre gjerne gjør. Alle dører var montert sammen med treplugger og trelim, og trelim holder ikke når en bjelke har bestemt seg for å slå seg vrang. I teorien skulle det holde å presse bjelken tilbake med skruetvinge mot hengselsbjelken og fiksere det hele med 1 lang skrue fra hver side. Jeg prøvde jo det først på dør 1 men det gikk ikke. Hadde jeg bare hjulpet til med hammerslag på skruetvingene så hadde det vært nok (statisk friksjon er noe herk og bekjempes best med harde slag). Så på dør 3 forboret jeg bare for skruene, satt på skruetvingene, banket med hammer på disse, og strammet til skruene. Endret 28. august 2023 av trikola 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 29. august 2023 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) Er vel sånne 3 speil elendige dører måtte borre huller på hver side og sette lange skruer inn sånn at døra ikke datt fra hverandre ca 10 dører måtte dette gjøres med høvel ble også flittig brukt om jeg ikke husker feil 🙄 Endret 29. august 2023 av Maskinfører Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå