Gå til innhold

Ligge bak en lastebil å spare energi


Rusty

Anbefalte innlegg

Sovna skrev (30 minutter siden):

Husker en artikkel hvor det kom frem at polske arbeidsgivere hadde gitt sine sjåfører innen tungtransport instrukser om å utføre det det snakkes om i tråden her. Altså ligge helt oppe i hverandre for besparelse av drivstoff. Tour de France A/S.

Det som verre var, det de skulle gjøre hvis de mistet kontroll over kjøretøyet hvis ulykken skulle være ute under kjøring. De skulle forsøke å unna-manøvrere slik at de isteden for utkjøring isteden skulle satse på å treffe motgående biler. Hvis det riktignok var personbiler da. Dette for å unngå for mye skade på lasten..

Slik kultur og f.. skap har vi på norske veier.

Hmm, skeptisk til siste del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (Akkurat nå):

Ja, god grunn til det hvis du sitter i personbilen. Hvis du tenker troverdighet, har ikke link, altfor lenge siden jeg leste dette.

Vel. Tviler ikke på at du husker det sånn, men at det faktisk skulle være en policy er jeg skeptisk til. Få mennesker vil prioritere last over menneskeliv. At en gruppe slike skulle ha organisert seg i et polsk lastebilselskap er teoretisk mulig, men høres mer ut som en vandrehistorie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 minutt siden):

Vel. Tviler ikke på at du husker det sånn, men at det faktisk skulle være en policy er jeg skeptisk til. Få mennesker vil prioritere last over menneskeliv. At en gruppe slike skulle ha organisert seg i et polsk lastebilselskap er teoretisk mulig, men høres mer ut som en vandrehistorie.

Kan selvsagt tenkes det. Men det finnes mye kyniske mennesker der ute, også i Polen.

Pga forsikringsordningene eller annet kan det jo tenkes at transportører der borte står dårligere stilt mtp erstatningsansvar?

Lenke til kommentar
3 hours ago, covah said:

 Er ikke uvanlig at speedometeret i personbiler er opp mot 10% feil.

Har du en nyere kilde?

Jeg vet at dette var tilfelle før, men etter innføring av ABS som trenger å måle hjulhastighetene ganske nøyaktig trodde jeg det bare var et gammelt minne.

Lenke til kommentar
trikola skrev (8 minutter siden):

Har du en nyere kilde?

Jeg vet at dette var tilfelle før, men etter innføring av ABS som trenger å måle hjulhastighetene ganske nøyaktig trodde jeg det bare var et gammelt minne.

Prøv GPS måler på mobilen.

90 på fartsmåleren m,in er omtrent 84 km/t. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Har du en nyere kilde?

Jeg vet at dette var tilfelle før, men etter innføring av ABS som trenger å måle hjulhastighetene ganske nøyaktig trodde jeg det bare var et gammelt minne.

Eldre Nissan Leafs viser 9-10% feil. (Har en 2015 modell.)

Neste gang du ligger side om side med en Leaf, er det bare å titte inn, farten vises klart og tydelig. 

Og hvis du lurer på hvorfor så mange Leafs lager kø, så skyldes det ikke bare rekkeviddeangst. Folk tror faktisk de holder rett fart .. 😑

Om det er like ille på nyere fartøy fra Nissan, vet jeg ikke. Håper de har fått rettet opp i det.

 

SnusBoks skrev (2 timer siden):

Er du yrkes sjåfør? Jeg kjører over 150.000km i året med 58-60 tonn totalvekt, 25.25 meter. 
Helt riktig at det kreves mye mer energi å stoppe ett vogntog, men om du fulgte med på glattkjøringen, så vet du også at det er friksjon som bestemmer stopplengde. Denne øker i takt med vekt. I teorien er det derfor ikke stor forskjell på å stoppe ett vogntog kontra en personbil. Forskjellen kommer i forsinkelse fra du smeller inn pedalen til bremseklokkene har fullt trykk, og at dekkene ofte er forskjellige (og dårligere, og gjerne vinterdekk) på akslene på vogntoget. 

Så i praksis, kanskje noe forskjell. I teorien, er det liten eller ingen forskjell. Bremsene er mer enn gode nok til å sperre ALLE aksler, selv med 60 tonn vekt og tørr asfalt, gitt at de er i orden.

Har du noe godt krydder å avse? Tenkte jeg skulle spise hatten min, men den smaker så dårlig. 

Takk for korreks! 

 

Men skal lastebiler i teorien også ha like kort bremselengde som personbiler på glattkjøring? Jmf. min egen (anektodiske) erfaring fra glattkjøringsbana.. Nuvel!

Og stemmer det ikke at motorsykler o.a. lette kjøretøy klarer å bremse vesentlig bedre enn oss firbeinte fartøy? Hva kommer det av? Bedre bremser? Eller er jeg på bærtur, igjen?

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

 

Men skal lastebiler i teorien også ha like kort bremselengde som personbiler på glattkjøring? Jmf. min egen (anektodiske) erfaring fra glattkjøringsbana.. Nuvel!

Nei, det er ikke det jeg mener, og heller ikke det jeg sa. Det jeg sa er at mer vekt = mer friksjon, og hadde hjulene hatt samme "kvalitet", skal i utgangspunktet 50 tonn stoppe like fort som 2 tonn.

Jeg har til dags dato aldri kjørt ett vogntog med samme dekk på hele settet. Jeg har også så langt ikke funnet dekk på vogntog som jeg selv har kjørt, som ikke går med vinterdekk hele året. Så forskjell i praksis er det - Men at den er stor, er en myte. Og det er heller ikke vekt eller bremser som bestemmer stopplengde, det er gummien farkosten har på felgene som avgjør forskjellen her - Gitt at bremser + abs fungerer som det skal på vogntoget. 

Det er også noe forsinkelse fra du smeller inn bremsen i ett vogntog til du har fullt luft trykk i alle bremseklokker, så dette spiller også noe inn. Når det er sagt, stopper selv 60 tonn med vogntog fra 90 til null jævlig fort på tørr asfalt ved en nødbrems. Trolig er både bremseskiver og lasten din ødelagt i denne prosessen, men stopper, det gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Lastebiler kalibreress hvert 2. år.

Personbiler blir aldri kalibrert. 
irker som at de kun tippe på fabrikken.

Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at feilmargin på personbiler legges inn fra fabrikk, slik at hjul dimmensjoner kan endres inntil 10% uten at speedometeret skal kunne vise for LAV hastighet i forhold til faktisk hastighet. Men dette kan like gjerne være noe jeg har drømt. 

Stemmer forøvrig at tyngre kjøretøy skal kalibreres hvert 2. år. Jeg passer alltid på å gjøre dette på så nedslitte drivhjul som mulig. Da får du gjerne 92 på gps når du skifter drivhjul helst rett etter kalibrering, og kommer noe lettere forbi andre vogntog på sletter. (og bare for å poengtere hvorfor det kan være lurt å kjøre forbi kun pga 2km/t extra : Det handler om oppoverbakker, jevnt fart og kjørestil, ikke faktum at jeg KAN kjøre 2km/t fortere). Det er VELDIG slitsomt å ligge bak noen som ikke har peiling på hva dem driver med, når man selv kjører vogntog. 

Endret av SnusBoks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg mener, og heller ikke det jeg sa. Det jeg sa er at mer vekt = mer friksjon, og hadde hjulene hatt samme "kvalitet", skal i utgangspunktet 50 tonn stoppe like fort som 2 tonn.

Jeg har til dags dato aldri kjørt ett vogntog med samme dekk på hele settet. Jeg har også så langt ikke funnet dekk på vogntog som jeg selv har kjørt, som ikke går med vinterdekk hele året. Så forskjell i praksis er det - Men at den er stor, er en myte. Og det er heller ikke vekt eller bremser som bestemmer stopplengde, det er gummien farkosten har på felgene som avgjør forskjellen her - Gitt at bremser + abs fungerer som det skal på vogntoget. 

Det er også noe forsinkelse fra du smeller inn bremsen i ett vogntog til du har fullt luft trykk i alle bremseklokker, så dette spiller også noe inn. Når det er sagt, stopper selv 60 tonn med vogntog fra 90 til null jævlig fort på tørr asfalt ved en nødbrems. Trolig er både bremseskiver og lasten din ødelagt i denne prosessen, men stopper, det gjør det.

I et firma, jeg kjoerte i, hadde de mangen store biler.

Der hev vi paa, vinterhjul med pigg, paa senhoesten, vippte piggene ut paa vaaren og la paa nye vinterhjul. med pigg, til senhoesten igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

I et firma, jeg kjoerte i, hadde de mangen store biler.

Der hev vi paa, vinterhjul med pigg, paa senhoesten, vippte piggene ut paa vaaren og la paa nye vinterhjul. med pigg, til senhoesten igjen.

Det er vell det de fleste gjør, minus pigg. 
Normen er å legge på vinterdekk på høst, eller rett før kravene slår i kraft, og kjøre disse ned igjennom vinteren og sommeren. Når høsten kommer igjen da, er det på tide med nye hjul igjen - Repeat. De fleste vogntog går slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (10 minutter siden):

Det er vell det de fleste gjør, minus pigg. 
Normen er å legge på vinterdekk på høst, eller rett før kravene slår i kraft, og kjøre disse ned igjennom vinteren og sommeren. Når høsten kommer igjen da, er det på tide med nye hjul igjen - Repeat. De fleste vogntog går slik. 

Riktig, her var det bare biler, uten henger. 👍

Bossbiler da. Det er med bosset, som med posten, det skal vekk ( frem ) den dagen, uansett vaer eller foere.

Naar jeg tenker meg om, saa er det er 8 aar siden, jeg var der. Jeg tror nok de legger paa med pigg enda.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...