Gå til innhold

Hvordan laga DOS .bat filer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JEg lagde de med edit. Bare å skrive edit i dos. Så skriver du det du ville gjort for å starte prog f.eks:

cd spill

cd wolf3d

wolf3d.exe

Mener jeg ikke trengte mer enn det der i dos. Bare å lagre filen som f.eks wolf3d.bat så skriver du det når du er i mappen der den ligger. JEg slang alle slike snarveier til c: og så var det bare å kjøre

Lenke til kommentar

En snarvei til shutdown -s f.eks ... å ha den som ei batfil.. hva skriver jeg for å lage den?

Har hørt at man kan skrive det inn som .txt fil og lagre det som bat eller exe, men vet ikke nøyaktig hva jeg skal skrive

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Søk på Windows Script Host i Hjelp og støtte såfremt du har WinXP. Der har du et mye kraftigere verktøy enn de gamle DOS-kommandoene. Jeg har såvidt begynt å snuse på WSH, og i det har du nok det både enkleste og beste verktøyet for å manipulere Windows til å gjøre enkle oppgaver for deg.

Edit

Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn til å lage små script som f.eks starter aplikasjoner og åpner filer/vinduer for meg, f.eks en gruppe nettsider, så jeg kan ikke hjelpe deg med akkurat Shutdown.

Syntax er f.eks

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

WshShell.Run "iexplore.exe http://medlem.njk.no/forum/romvelger-aut.php",2

De skrives i et hvilket som helst tekstbehandlingsprogram, bare at man må huske å ha ren tekst, og lagres som *.vbs

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Gå til C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe ,høyreklikk på fila å lag to snarveier til desktoppen.

Høyreklikk snarveien-properties-general og kall den Shutdown XP.

I skillearket shortcut skriver du i,

Target: C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 01

Start in: skal være blank.

Shortcut key:Skal det stå:None.

Den andre kan du kalle, Restart XP.

Target: C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -r -t 01

Ellers er resten likt.

Så er det jo bare å finne seg noen passende Ikoner til snarveiene. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...