Windoge Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Noen som kan si meg f.eks hvordan jeg kan lage en sånn .bat fil til shutdown f.eks? Skal lage en del snarveier så hadde vært kjekt å vite Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 JEg lagde de med edit. Bare å skrive edit i dos. Så skriver du det du ville gjort for å starte prog f.eks: cd spill cd wolf3d wolf3d.exe Mener jeg ikke trengte mer enn det der i dos. Bare å lagre filen som f.eks wolf3d.bat så skriver du det når du er i mappen der den ligger. JEg slang alle slike snarveier til c: og så var det bare å kjøre Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) En snarvei til shutdown -s f.eks ... å ha den som ei batfil.. hva skriver jeg for å lage den? Har hørt at man kan skrive det inn som .txt fil og lagre det som bat eller exe, men vet ikke nøyaktig hva jeg skal skrive Endret 14. januar 2004 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Søk på Windows Script Host i Hjelp og støtte såfremt du har WinXP. Der har du et mye kraftigere verktøy enn de gamle DOS-kommandoene. Jeg har såvidt begynt å snuse på WSH, og i det har du nok det både enkleste og beste verktøyet for å manipulere Windows til å gjøre enkle oppgaver for deg. Edit Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn til å lage små script som f.eks starter aplikasjoner og åpner filer/vinduer for meg, f.eks en gruppe nettsider, så jeg kan ikke hjelpe deg med akkurat Shutdown. Syntax er f.eks Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell") WshShell.Run "iexplore.exe http://medlem.njk.no/forum/romvelger-aut.php",2 De skrives i et hvilket som helst tekstbehandlingsprogram, bare at man må huske å ha ren tekst, og lagres som *.vbs Endret 14. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
tjo29 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Du kan skrive ei .bat fil direkte fra kommandolinja i Dos. Start med komandoen copy con c:filnavn.bat kommandoene som skal kjøre Avslutt med Crtl + z Fila blir nå lagret som filnavn.bat Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Gå til C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe ,høyreklikk på fila å lag to snarveier til desktoppen. Høyreklikk snarveien-properties-general og kall den Shutdown XP. I skillearket shortcut skriver du i, Target: C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 01 Start in: skal være blank. Shortcut key:Skal det stå:None. Den andre kan du kalle, Restart XP. Target: C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -r -t 01 Ellers er resten likt. Så er det jo bare å finne seg noen passende Ikoner til snarveiene. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hvorfor så vanskelig? Bare lag ett nytt tekstdokument, og skriv inn hva du vil der, så renamer du den fra .txt til .bat - finito! Putt den der du vil ha den og lag en shortcut - easy as that. _ johanf Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Shutdown program i gamle dos var verdens enkleste program. Du laget en .com fil med edit, og skrev "c", lagre, fiks ferdig. Vet ikke om det enda funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå