Nimrad Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 Har fundert litt frem og tilbake ift. det å dra tilhenger, eller i mitt tilfelle campingvogn, og effektivitet. Jeg kjører Model Y som er helt i teten på det meste hva gjelder effektivitet. Effektivt klimaanlegg, effektiv drivlinje, aerodynamisk, glemmer jeg noe da? Hvis man går og kikker litt i andre enden av skalaen kan man finne store firkanta biler med betraktelig høyere forbruk som eksempen Hongqi E-HS9. I og med at jeg har tenkt å prøve ut å dra campingvogn på langtur med en såpass effektiv bil - vil jeg bli straffet ekstra hardt enn de som gjøre ineffektive biler? F.eks. Hongqi som allerede er lite aerodynamisk, vil det bety at den kan dra en campingvogn uten like mye ekstra forbruk enn Model Y? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 Nimrad skrev (8 minutter siden): I og med at jeg har tenkt å prøve ut å dra campingvogn på langtur med en såpass effektiv bil - vil jeg bli straffet ekstra hardt enn de som gjøre ineffektive biler? F.eks. Hongqi som allerede er lite aerodynamisk, vil det bety at den kan dra en campingvogn uten like mye ekstra forbruk enn Model Y? I praksis vil ikke en Hongqi få like mye ekstra luftmotstand som en Model Y, men det er andre faktorer som spiller inn også. Som f.eks hvor effektiv motorene er ved forskjellig effekt. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. august 2023 Del Skrevet 23. august 2023 (endret) Hvordan luftstrømmen/turbolens vel ender opp med å være bak bilen, vil i teorien kunne påvirke hvordan det er med vogn bak. Så handler ikke bare om aerodynamikken til bilen i seg selv. Effekten her vil også være avhengig også av hvor stor åpning det blir bak bilen til selve vognen. Så vidt jeg kan forstå, bl.a. pga. høyden og utformingen, er det mulig at "en stor boks av en bil" kan ha fordeler med hvor mye forbruket øker. Men vil jo i utgangspunktet være mindre effektiv. Er jo strengt tatt også et spørsmål om hvordan høyde og utforming under bil påvirker luftstrømmen, med tanke på hvordan den evt. går opp og treffer annen luft og vognen. Disse tingene blir jo ikke nødvendigvis så unikt for elbil. Endret 23. august 2023 av NULL 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 (endret) Jeg hadde en Nissan Terrano 2.8liter diesel, og ved sleping av båt "noe mindre luftmotstand en en campingvogn" klarte jeg ikke og dra doningen over 80km/timen spilte ingen rolle om det var flatt eller oppoverbakke. Nå har jeg en større varebil og det problemet er helt borte, både forbruket og hastighet er nesten ikke målbart m/eller uten henger. En kuriositet, måtte bruke 4x4 i regnvær med Terranoen i oppoverbakker "80km/t" eller begynte den å spinne på bakhjulene siden drivkraft/vindmotstand/hengervekt var uforenelig. Endret 4. september 2023 av Nautica Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 3. oktober 2023 Del Skrevet 3. oktober 2023 Jeg tror du kan regne med rundt 300-350 Wh/km med en Model Y og en middels stor campingvogn i ca. 80 km/t. Men jeg tror du kommer lenger med Model Y enn med en Hongqi 84 kWh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå