Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fotballtrener - Politiattest

Gjest 45842...cdc

Anbefalte innlegg

Gjest 45842...cdc

Funderer på å melde meg frivillig som fotballtrener siden det mangler en voksen. 

Jeg vet at det kreves politiattest for en slik jobb, men lurer på hva som vil synes. Jeg gjorde en lite gjennomtenkt ting når jeg var 18 (over 20 år siden) som resulterte i en dom for grovt ran. 

Jeg vet jeg kan avstå trenerjobben hvis det står noe i politiattesten jeg ikke ønsker å dele, men bor på et lite sted og det blir hvert fall en snakkis hvis jeg trekker meg uten å fremlegge politiattesten (som politiattestansvarlig i idrettslaget har bekreftet bestillingen av)

Hadde sett for meg at dommer vedrørende overgrep var formålet, men ikke godt å si. 

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 45842...cdc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grovt ran § 328 skal bemerkast i politiattest for dei som skal jobbe med mindreårige. Grovt ran har ein strafferamme på opptil 15 års fengsel, 21 år dersom ranet har ført til død eller alvorleg kroppsskade.

Etter politregisterlova skal ubetinga fengsel på meir enn 6 månadar berre førast opp i politiattesten om det er mindre enn 10 år sidan lauslating.

Sidan dette ranet er meir enn 20 år sidan så er må du ha sona meir enn 10 år i fengsel for at det skal være mindre enn 10 år mellom lauslating og søknad om politiattest.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 45842...cdc
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Grovt ran § 328 skal bemerkast i politiattest for dei som skal jobbe med mindreårige. Grovt ran har ein strafferamme på opptil 15 års fengsel, 21 år dersom ranet har ført til død eller alvorleg kroppsskade.

Etter politregisterlova skal ubetinga fengsel på meir enn 6 månadar berre førast opp i politiattesten om det er mindre enn 10 år sidan lauslating.

Sidan dette ranet er meir enn 20 år sidan så er må du ha sona meir enn 10 år i fengsel for at det skal være mindre enn 10 år mellom lauslating og søknad om politiattest.

Dommen ble i utgangspunktet 7 måneder ubetinget fengsel. 

Men pga alder, ikke tidligere straffet og ikke voldsbruk, ble det etter anke omgjort til 240 timer samfunnsstraff. 

Skal legges til at jeg dette var den første og siste kriminelle handlingen i mitt liv.

Anonymous poster hash: 45842...cdc

Lenke til kommentar
Gjest 45842...cdc skrev (15 minutter siden):

Men pga alder, ikke tidligere straffet og ikke voldsbruk, ble det etter anke omgjort til 240 timer samfunnsstraff. 

Då er det samfunnsstraffa som det skal reknast ut ifrå.

Etter politiregisterlova så blir då det avgjerande forholdet kva som vart nedlagt som subsidiær fengselsstraff om du ikkje gjennomførte samfunnsstraffa. Om 7 månadars ubetinga fengsel vart ståande som subsidiær fengselsstraff så er det same 10 års regelen som blir brukt, anna enn at ein reknar frå då du fullførte samfunnsstraffa og ikkje frå lauslating.
Dersom subsidiær fengselsstraff vart redusert til 6 månadar eller mindre så forsvinn forholdet frå politiattesten etter 3 år.

Basert på anna rettspraksis så er det nok godt sannsynleg at du har fått subsidiære fengselsstraff der 1 time samfunnsstraff = 1 dag subsidiært fengsel, og at det såleis er 10 års regelen som gjeld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter politiregisterforskriften §§ 34-1 og 34-13 skal personer som skal arbeide med eller ha oppgaver knyttet til trening for mindreårige, i og utenfor frivillig virksomhet, legge frem barneomsorgsattest etter politiregisterloven § 39. 

På en barneomsorgsattest skal dom for grovt ran etter straffeloven § 268 jf. § 267 anmerkes. Barneomsorgsattesten er ikke uttømmende og utvidet, slik at fristene i politiregisterloven § 40 gjelder. 

Dom på samfunnsstraff skal oppgis hvis: 

- Subsidiær fengselsstraff er >6 måneder og samfunnsstraffen er gjennomført <10 år før utstedelse. 
 - Dommen er avsagt mindre enn 3 år før utstedelsen av politiattesten

Rammen for samfunnsstraff er fra 30 til 420 timer, og det skal normalt utmåles 30 timer samfunnsstraff for hver måned av den subsidiære fengselsstraffen, jf. Ot.prp.nr. 90 (2003-2004) s. 447. 240 timer samfunnsstraff utgjør etter denne normen ca. 8 måneders fengsel, og da vil forholdet falle inn under 10-årsfristen. 

Ut fra hva du beskriver vil du få en "intet å bemerke"-attest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kontaktet min tidligere idrettsklubb, for en 9 aars tid siden og sa jeg ville begynne aa trene igjen.

Da maatte jeg, paa grunn av alderen, skrive under paa at formannen, kunne sjekke vandelsattesten min.

Men kun, den "pedofile" delen av den.

Dette er jo en stund siden og jeg skulle bare trene.

Det kreves vel mer av treneren, men synes du hoeres grei ut.Det er jo over tyve aar siden, ikke vold og ung var du.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Har vel ikke på lenge vært muligt for 3. part å kjøre vandelsattest på noen med noen få unntak.

Normal prosedyre innen friviligheten og jobb som jeg har vært gjennom iallefall de siste årene er at de som krever vandelsattest av meg må utstede en formålserklæring som jeg benytter for å søke hos politet med. Så får jeg attesten i (digi)posten som jeg så kan vise frem.

For en god stund siden kunne div. etater iallefall sjekke opp en person direkte, men aldri hørt at noen organisasjon innen friviliheten har hatt disse mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...