påkrevd_visningsnavn Skrevet 22. august 2023 Del Skrevet 22. august 2023 Jeg skal begynne å jobbe for en utenlandsk arbeidsgiver uten noen forbindelser til Norge. Jeg sitter på hjemmekontor i Norge og jobber mot et utenlandsk marked. Jeg vil ikke falle ut Folketrygden, hvordan er det med skatt, må jeg registrere meg som selvstendig? Holder det å føre opp lønn på selvangivelsen når den kommer og få en restskatt på det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 påkrevd_visningsnavn skrev (På 22.8.2023 den 18.44): må jeg registrere meg som selvstendig? Da må du drive næringsvirksomhet. Som ansatt i utenlandsk foretak med arbeidsplass i Norge skal det betales arbeidsgiveravgift og skatt som om du var ansatt i en norsk bedrift. påkrevd_visningsnavn skrev (På 22.8.2023 den 18.44): Jeg skal begynne å jobbe for en utenlandsk arbeidsgiver uten noen forbindelser til Norge. Hvilket land? Lenke til kommentar
påkrevd_visningsnavn Skrevet 25. august 2023 Forfatter Del Skrevet 25. august 2023 3 hours ago, mobile999 said: Da må du drive næringsvirksomhet. Som ansatt i utenlandsk foretak med arbeidsplass i Norge skal det betales arbeidsgiveravgift og skatt som om du var ansatt i en norsk bedrift. Hva innebærer det? Må jeg opprette et AS og lage fakturaer på det jeg mottar i lønn fra utenlandsk arbeidsgiver, deretter betale arbeidsgiveravgift av før jeg kan ta ut resten som lønn til meg selv? 3 hours ago, mobile999 said: Hvilket land? Vietnam Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. september 2023 Del Skrevet 2. september 2023 Norge og Vietnam har skatteavtale, du er skattepliktig til Norge og har Norge som fast driftsstad når du har heimekontor. Så lenge både du og arbeidsgivar følgjer denne avtalen så er dette relativt enkelt. Men om ikkje ein følgjer avtalen så kan du risikere at både Norge og Vietnam avkrev deg for skatt slik at du blir dobbeltbeskatta. Eit alternativ kan være at du opprettar eige foretak, og at du i staden for å få lønn frå Vietnam får betaling til foretaket, då har du sjølv styringa på kva du skal betale vidare til Norge i form av skatt og avgift. Lenke til kommentar
påkrevd_visningsnavn Skrevet 2. september 2023 Forfatter Del Skrevet 2. september 2023 Hva innebærer det? Skal arbeidsgiver i utlandet betale arbeidsgiveravgift/skatt/pensjonsparing til den norske statskassen basert på norske satser, eller det jeg selv som må gjøre dette? Jeg ønsker helst å ordne med dette selv, men aner ikke hvordan jeg gjør dette, om jeg må registrere meg som selvstendig næringsdrivende eller om jeg kan gjøre det uten å registrere meg som selvstendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå