Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Unngå ulyder når man kutter stål?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Eller hvis man ikke vil ha en konstant ringelyd i hodet resten av livet.

Yep. Jeg er en av de "heldige" der. Det kan knekke en mann de lydene.... Heldgvis bedre nå, men kjipt å ikke kunne høre samtaler når det er flere samtaler i samme rom. Eller å høre på de virtuelle helikoptrene om natten.
Jeg begynte å jobbe som håndverker i 1985, med bla.a. vinkelkutter som et daglig brukt verktøy. I blikk og stål. Ingen som brukte hørselvern da, det var jo som å be om å bli ertet.
Heldgvis er det blitt presset fram krav om å bruke slikt på bygg og i industri, men hjemme i garasjen hos folk er det fremdeles mange som "bare skal", og som ikke tenker over at det slår tilbake en dag.

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Lyncs skrev (På 22.8.2023 den 16.54):

Er det mulig å dempe den skrikende lyden som kommer når man kutter stålplater med vinkelsliper? Vil lyden variere alt etter hvilket underlag platen ligger på?

Har du forsøkt plasmaskjærer ?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 timer siden):

Yep. Jeg er en av de "heldige" der. Det kan knekke en mann de lydene.... Heldgvis bedre nå, men kjipt å ikke kunne høre samtaler når det er flere samtaler i samme rom. Eller å høre på de virtuelle helikoptrene om natten.
Jeg begynte å jobbe som håndverker i 1985, med bla.a. vinkelkutter som et daglig brukt verktøy. I blikk og stål. Ingen som brukte hørselvern da, det var jo som å be om å bli ertet.
Heldgvis er det blitt presset fram krav om å bruke slikt på bygg og i industri, men hjemme i garasjen hos folk er det fremdeles mange som "bare skal", og som ikke tenker over at det slår tilbake en dag.

Hva er din erfaring med andre skader med vinkelsliper? Er det et av de farligste verktøyene man har? Ser enkelte bilder på nettet der avkapped fingrer ligger klemt mellom guarden og skiven og andre har fått en del av skiven halveis inn i hodeskallen m.m.

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en kollega som nesten kuttet seg i låret. God bukse og at det var slipeskive på gjorde at han kom fra det med skrekken. Ikke gå med vinkelkutter før den har stoppet helt opp. Den fortsetter med høy rpm på skiven etter den er slått av. Og du har _alltid_ tid til å vente til den har sluttet å spinne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

Har du forsøkt plasmaskjærer ?

Støttes. Bruker plasma til mye grovkapp der jeg før brukte vinkelsliper. Bruker en noe å føre mot så blir det egentlig like bra som med vinkelsliper og ingen støy. Mye mindre gris i lokalet også. Mindre saker igjen går i båndsaga. 

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Hva er din erfaring med andre skader med vinkelsliper? Er det et av de farligste verktøyene man har? Ser enkelte bilder på nettet der avkapped fingrer ligger klemt mellom guarden og skiven og andre har fått en del av skiven halveis inn i hodeskallen m.m.

Har aldri klart å gjøre noe slikt med vinkelkutter, hverken stor eller liten. Ingen kutt noen steder. Har heller ikke opplevd særlig med skader hos kollegaer heller. Nå er det jo stort sett små vinkelkuttere som brukes, de store er noe styggere ift å kutte ben og armer. De små er jo ganske lette å holde fast.

Men altså. Er man litt klumsete så kan alt skje, tenker jeg.

Tar man av dekselet, så sier vel den litt om tanken til den som gjør det.

Men øyeskader etter sprut, til tross for deksel, det har det vært mye av. Løse briller er egentlig ikke godt nok, man bør strengt tatt ha heldekkende tette briller, selvom det er noe herk å ha på seg. Og selv ikke de er nødvendigvis helt trygge, jeg har faktisk prestert å få partikler inn i en såkalt tett brille, gjennom et ventilasjonshull. 😄
Har vært noen ganger på legevakt/sykehus med øyeskader pga vinkelkutter, og har en liten skade på ene øyet etter et uhell for mange år siden, men ikke noe som ødelegger til daglig.
Men jeg har sittet hos Mr Bull noen ganger, øyelegen på Haukeland sykehus som kanskje er den dyktigste øyelegen vi har i Norge. Og plukket ut stål som har slått seg et stykke inn i øyet. Som han sa det: Ikke la legevakten få plukke på øynene dine! Forlang at du skal på en øyeklinikk eller i det minste til en øyelege. På legevakten er det Bingo hvorvidt om de klarer å få stålet ut eller trykker det lengre inn. Ifølge han.

Så øyne og ører er greit å beskytte. Og tynne hansker i lær som ikke hindrer et trygt grep. Selvsagt smart å bruke klær som ikke smelter og slikt, men som sagt, jeg har ikke opplevd noe uhell på alle de årene. Har sett mye mer ulykker med dreiebenker og driller (hår og annet løst som surrer seg fast) og større maskiner som valser, knekkepresser og slikt. Knekkepresser som knekker stål i vinkler er en gjenganger, der er det stort sett fingre som ryker til, men har sett en arm som ble kappet av. Ubegripelig mye blod inni bare 1 arm kan jeg si...

Endret av Habla Møberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (2 timer siden):

Hva er din erfaring med andre skader med vinkelsliper?

Mye uvettig bruk. Folk som ikke har på riktig verneutstyr eller tar forhåndsregler under og etter bruk.

Tidligere kollega satt på kne og holdt et rør mot låret og kuttet med den ledige hånda. Han kjørte vinkelsliperen inn i låret han 😎

Også vet jeg om mange som skal spare på skivene alt for lenge. F.eks vet jeg de som bruker opp store skiver på de svære maskinene, og flytter de over på de mindre når størrelsen passer. Skivene på de største sliperne er ikke laget for de høye omdreiningene du får på de minste..

Så har du han uheldige nordmannen som brukte en helt ny men feilprodusert Biltema-skive som delte seg i to på sliperen. En splint gikk inn i armen hans og har gitt mannen nerveskader.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 28.8.2023 den 0.15):

Mye uvettig bruk. Folk som ikke har på riktig verneutstyr eller tar forhåndsregler under og etter bruk.

Tidligere kollega satt på kne og holdt et rør mot låret og kuttet med den ledige hånda. Han kjørte vinkelsliperen inn i låret han 😎

Også vet jeg om mange som skal spare på skivene alt for lenge. F.eks vet jeg de som bruker opp store skiver på de svære maskinene, og flytter de over på de mindre når størrelsen passer. Skivene på de største sliperne er ikke laget for de høye omdreiningene du får på de minste..

Så har du han uheldige nordmannen som brukte en helt ny men feilprodusert Biltema-skive som delte seg i to på sliperen. En splint gikk inn i armen hans og har gitt mannen nerveskader.

OK. Så skiver kjøpt på Biltema skal man altså ikke bruke? Hvordan er det med skiver som er gått over dato, bør de kastes?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 27.8.2023 den 23.01):

Har aldri klart å gjøre noe slikt med vinkelkutter, hverken stor eller liten. Ingen kutt noen steder. Har heller ikke opplevd særlig med skader hos kollegaer heller. Nå er det jo stort sett små vinkelkuttere som brukes, de store er noe styggere ift å kutte ben og armer. De små er jo ganske lette å holde fast.

Men altså. Er man litt klumsete så kan alt skje, tenker jeg.

Tar man av dekselet, så sier vel den litt om tanken til den som gjør det.

Men øyeskader etter sprut, til tross for deksel, det har det vært mye av. Løse briller er egentlig ikke godt nok, man bør strengt tatt ha heldekkende tette briller, selvom det er noe herk å ha på seg. Og selv ikke de er nødvendigvis helt trygge, jeg har faktisk prestert å få partikler inn i en såkalt tett brille, gjennom et ventilasjonshull. 😄
Har vært noen ganger på legevakt/sykehus med øyeskader pga vinkelkutter, og har en liten skade på ene øyet etter et uhell for mange år siden, men ikke noe som ødelegger til daglig.
Men jeg har sittet hos Mr Bull noen ganger, øyelegen på Haukeland sykehus som kanskje er den dyktigste øyelegen vi har i Norge. Og plukket ut stål som har slått seg et stykke inn i øyet. Som han sa det: Ikke la legevakten få plukke på øynene dine! Forlang at du skal på en øyeklinikk eller i det minste til en øyelege. På legevakten er det Bingo hvorvidt om de klarer å få stålet ut eller trykker det lengre inn. Ifølge han.

Så øyne og ører er greit å beskytte. Og tynne hansker i lær som ikke hindrer et trygt grep. Selvsagt smart å bruke klær som ikke smelter og slikt, men som sagt, jeg har ikke opplevd noe uhell på alle de årene. Har sett mye mer ulykker med dreiebenker og driller (hår og annet løst som surrer seg fast) og større maskiner som valser, knekkepresser og slikt. Knekkepresser som knekker stål i vinkler er en gjenganger, der er det stort sett fingre som ryker til, men har sett en arm som ble kappet av. Ubegripelig mye blod inni bare 1 arm kan jeg si...

Heldekkende briller i kombinasjon med ansiksvisir må vel da være tingen.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (9 timer siden):

OK. Så skiver kjøpt på Biltema skal man altså ikke bruke? Hvordan er det med skiver som er gått over dato, bør de kastes?

Skal ikke uttale meg om at skiver fra Biltema er hverken det ene eller det andre.

Skiver skal kastes når de har gått ut på dato eller har synlige skader.

Maskinfører skrev (9 timer siden):

Tror det skal mye til for å dekke over den lyden hva med å sette steroeanlegget på full guffe ?

Minner meg om kollegaen min en gang i tiden som skulle borre betong med slagbormaskin. Hun hadde ikke hørselvern, så hun stappet bare inn noen in-ear hodetelefoner og skrudde musikken på full jamring. Da hørte hun ihvertfall ikke bråket fra verktøyet :p Dette var fra tiden før aktiv støykansellering var vanlig.

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/27/2023 at 11:01 PM, Habla Møberg said:

Nå er det jo stort sett små vinkelkuttere som brukes, de store er noe styggere ift å kutte ben og armer. De små er jo ganske lette å holde fast.

Synst stortsett store er tryggare. Det er stortsett i bruk i korrekte arbeidsstillinger og lenger unna kroppen - og begge hender held verktøyet på grunn av tyngde og krefter i den.

Med mindre vinkelsliper er det oftare "skal bare" der ei hand held arbeidsstykket...

Så med store ser eg ikkje heilt for meg korleis eg skulle fått til å skade meg. Med små er det veldig enkelt...

Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Synst stortsett store er tryggare. Det er stortsett i bruk i korrekte arbeidsstillinger og lenger unna kroppen - og begge hender held verktøyet på grunn av tyngde og krefter i den.

Med mindre vinkelsliper er det oftare "skal bare" der ei hand held arbeidsstykket...

Så med store ser eg ikkje heilt for meg korleis eg skulle fått til å skade meg. Med små er det veldig enkelt...

Njo, forsåvidt enig ift forutsetningene. Står man stasjonært på en godt oppbygget arbeidsplass kan stor kutter vøre et bedre og tryggere valg. Står man derimot litt opp-ned på et sted med variabel/tvilsom gulvplass o.l. er en liten mye lettere å håndtere.
En til hvert bruk. Ikke uten grunn at liten kutter har tatt en stor andel av "kuttemarkedet".

Lenke til kommentar
On 8/28/2023 at 12:15 AM, Sydvest said:

Skivene på de største sliperne er ikke laget for de høye omdreiningene du får på de minste..

Rekn ut akselerasjonen. Eg tipper det går heilt fint, for når radiusen vert mindre vert og tangentialfarten mindre, så akselerasjonen er samme. Det er rett at store skiver ikkje vil tåle turtallet når dei er store, men når dei er nedslitt tipper eg det går heilt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...