Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen overoppheter


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Hepp! 
 

Jeg drog en skaphenger som kanskje var litt for stor for bilen, etter 30 mil og snart hjemme, så ser jeg at temperaturen plutselig stiger før den synker til null. 
 

Jeg mistenkte øyeblikkelig tap av kjølevæske, noe som var riktig. 
 

Jeg fylte på for å sjekke hvor lekasjen var, men klarte ikke å se noe. På vei til jobb ble bilen varm, og jeg fylte på en skvett til. Lot bilen kjøle seg ned, og kjørte videre. 
 

Bilen ble selvfølgelig varm igjen, men den har ikke mistet noe kjølevæske. 
 

Noen som vet hvorfor jeg har kjølevæske og hvorfor bilen fremdeles er varm? Hvor begynner jeg å feilsøke dette? 
 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen tips                                                                                                1 lav frostvæske
2 skitten radiator
3 Bilen overopphetes på grunn av den defekte termostaten
4 Radiatorvifte fungerer ikke
5 ødelagt vannpumpe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ludvig86 skrev (11 minutter siden):

Det kan faktisk høres ut som viftereima hyler. Kan det vere en årsak? At den ikke klarer å drive viften til å kjøle ned radiatoren?

Hvilken bil og motor er det snakk om? De fleste biler har elektrisk motor på viften, men det finnes unntak. Kan det være slitt vannpumpe som lager lyden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ludvig86 skrev (2 minutter siden):

Det er en 2008 Mazda 5. 

Denne har (ifølge Google) tverrstilt motor og elektrisk kjølevifte. Sjekk at termobryteren som styrer viften er i orden, og at viften går som den skal. Denne kan feile dersom det er for lite kjølevæske eller luft i systemet.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (3 minutter siden):

Denne har (ifølge Google) tverrstilt motor og elektrisk kjølevifte. Sjekk at termobryteren som styrer viften er i orden, og at viften går som den skal. Denne kan feile dersom det er for lite kjølevæske eller luft i systemet.

Takk for tipset! 👌

Vet du hvor denne befinner seg. Finner bare termostaten når jeg prøver å søke. 

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ludvig86 skrev (13 minutter siden):

Takk for tipset! 👌

Vet du hvor denne befinner seg. Finner bare termostaten når jeg prøver å søke. 

Kjenner ikke bilmodellen, men termobryteren sitter vanligvis på selve radiatoren. Hvis viften ikke starter når motoren er (for) varm, kan det være feil på termobryteren, viften eller kablingen. Sjekk (mål) først at sikringen ikke er gåen.

Lenke til kommentar

Når motoren overopphetes kan væske bli pressa ut pga. høyere trykk jo varmere væska er. Når man da har normal driftstemp så trenger det ikke nødvendigvis å lekke mer.

Vifta sjekker du jo bare ved å se på den når motoren er driftsvarm.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (49 minutter siden):

Når motoren overopphetes kan væske bli pressa ut pga. høyere trykk jo varmere væska er. Når man da har normal driftstemp så trenger det ikke nødvendigvis å lekke mer.

Vifta sjekker du jo bare ved å se på den når motoren er driftsvarm.

Takk for innspill! 
 

På samme måte som en sikkerhetsventil? At når trykket er for stort så åpnes den? 
 

Jeg får ta en sjekk på den reima. Tror aldri den har blitt byttet i bilens levetid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ludvig86 skrev (20 minutter siden):

Jeg får ta en sjekk på den reima. Tror aldri den har blitt byttet i bilens levetid. 

Det er ikke multireima som drar viften, men på noen motortyper drar den vannpumpen. Hvis reima er for slakk, vil i så fall ikke vannpumpen virke som den skal.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (31 minutter siden):

Det er ikke multireima som drar viften, men på noen motortyper drar den vannpumpen. Hvis reima er for slakk, vil i så fall ikke vannpumpen virke som den skal.

Ok. Kan det vere nok å stramme den?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ludvig86 skrev (1 minutt siden):

Ok. Kan det vere nok å stramme den?

Kanskje, men hvis den er slitt er det best å bytte den.

Lenke til kommentar

Ikke begynn å bytte deler på måfå. Få sjekket ut nøyaktig hva som er galt. Kjølesystemet er ikke akkurat rakettkirurgi.

Du kan sjekke for luft ved å starte motoren med radiatorlokket (eller lokket på ekspansjonstanken) åpent og så klemme mange ganger på alt du ser av radiatorslanger. Dette pleier å få mye av lufta ut. Sett også varmeapparatet på full guffe. Se på de øverste radiatorslangene om der er lufteskruer. du kan løsne på disse for å blå ut luft der også.

Om pumpa funker kan du sjekke ved å kjenne på radiatorslangene om de blir varme. Evt. kjenne på radiatoren (pass fingrene for vifta).

Vifta sjekker du som sagt ved å la bilen stå på tomgang til den blir varm. Vifta skal da starte, svive en stund og så stoppe igjen.

Vet ikke spesifikt på Mazda men på mange biler går vannpumpa på registerreima eller kjedet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ikke begynn å bytte deler på måfå. Få sjekket ut nøyaktig hva som er galt. Kjølesystemet er ikke akkurat rakettkirurgi.

Du kan sjekke for luft ved å starte motoren med radiatorlokket (eller lokket på ekspansjonstanken) åpent og så klemme mange ganger på alt du ser av radiatorslanger. Dette pleier å få mye av lufta ut. Sett også varmeapparatet på full guffe. Se på de øverste radiatorslangene om der er lufteskruer. du kan løsne på disse for å blå ut luft der også.

Om pumpa funker kan du sjekke ved å kjenne på radiatorslangene om de blir varme. Evt. kjenne på radiatoren (pass fingrene for vifta).

Vifta sjekker du som sagt ved å la bilen stå på tomgang til den blir varm. Vifta skal da starte, svive en stund og så stoppe igjen.

Vet ikke spesifikt på Mazda men på mange biler går vannpumpa på registerreima eller kjedet.

Tusen takk! 
 

Jeg skal se på dette. Har skrudd litt bil, men har aldri vert borti dette problemet før, så da blir det litt «prøving og feiling» 

 

 

Lenke til kommentar

Sjekk Youtube om du finner noen videoer om "how to bleed cooling system", "how to check cooling system" etc. Masse gode videoer der som viser ganske detaljert hva man skal gjøre. Jeg vet bl.a. Eric The Car Guy (ETCG) har flere videoer om dette. Samt om flushing, hvis det skulle være nødvendig.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...