bmork Skrevet 22. august 2023 Del Skrevet 22. august 2023 On 8/21/2023 at 7:38 AM, Dubious said: Eventuelt at det er skarpe svinger, men de burde være mulig å dra i. Nja. Friksjonen summeres jo opp og kan bli en rimelig stor kraft med litt distanse og flere svinger. Trenger ikke være veldig skarpe svinger før det låser seg helt. Jeg hadde et stunt med å fjerne koaks for å få gjenbrukt noen rør i går. Nå er koaks selvsagt ikke akkurat det samme. Men trikset som til slutt fikk løsnet den verste kan kanskje være verdt et forsøk: Jeg klinte en trekkefjær full av smøremiddel og dyttet den inn så langt det gikk fra begge ender gjentatte ganger. Til slutt løsnet koaksen nok til at den lot seg røske ut (fjernet selvsagt fjæra før jeg dro i koaksen). Forsiktighet er nok lurt. Ikke skyld på meg om det går galt 🙂 Definitivt muligheter for å gjøre vondt verre ved å f.eks sette fast trekkefjæra også... Og rykk virker mye bedre enn jevn trekking. Men det er sikkert kjent. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. august 2023 Del Skrevet 22. august 2023 Trykkluft(-pistol) hjelper jo også ofte ifm med slike oppgaver. Sørger for vibrasjoner i hele røret. Kanskje det løsner litt. Kan også brukes å blåse noe smøremiddel gjennom røret. Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 (endret) Jeg ville bare dratt det jeg klarer i den jeg. Enten så er det krappe svinger som noen sier, og da løsner det "til slutt" Eller så er det banket en spiker rett gjennom slik andre sier, og da ryker den til slutt.. Poenget er at da har du uansett et "ledig" rør og kan trekke nye kabler. Jeg har vært i samme situasjon flere ganger, og det er flere triks man kan bruke. bmork skrev (På 22.8.2023 den 7:58 AM): rikset som til slutt fikk løsnet den verste kan kanskje være verdt et forsøk: Jeg klinte en trekkefjær full av smøremiddel og dyttet den inn så langt det gikk fra begge ender gjentatte ganger. Til slutt løsnet koaksen nok til at den lot seg røske ut (fjernet selvsagt fjæra før jeg dro i koaksen). Den der er kjempefin og funker fjell! Og i tillegg kan jeg komme med litt ekstrainformasjon rundt hva du kan gjøre om (når ) trikset til bmork fungerer. Løsner ledningen av seg selv: -Fest ny kabel i gammel kabel så godt du klarer slik at den nye "blir med" gjennom etterhvert som du trekker -Ha en person som sitter på andre enden når du drar slik at denne kan helle Zalo på papir, og smøre den nye kabelen inn med det samtidig som personen hjelper med å "dytte" når du drar. Har hatt både coax og Ethernet som sitter så utrolig godt fast at jeg tenker at noe ryker "hvert øyeblikk", men den nye kabelen glir gjennom som smør hvis du har på Zalo eller en annen form for smøring. Hvis den gamle ledningen ryker når du drar i den: -Teip fast munnstykket til støvsugeren i en av endene på rørgangen -Ha person nummer 2 i andre enden med et garnnøste -Slå på støvsugeren slik at garnet blir "sugd"gjennom. -Fjern støvsuger -Bind en sterkere tråd, f. eks en sterk hyssing eller kanskje til og med nylontau i garnet -Dra gjennom hele hyssingen slik at du nå har et sterkt tau gjennom hele røret -Avisoler litt av kabelen og knyt hyssingen/tauet sammen med de tynne kobberkablene -Kjør på med litt elektrikertape/gaffa over knutene dine -Pass på at det nå ikke er tykkere enn absolutt nødvendig ved knuten ettersom du vet at det er trangt i røret -Dra gjennom ledningen mens person nummer 2 smører inn kabelen med Zalo eller lignende fra andre enden. Har enda ikke møtt et trekkerør som ikke gir seg i møte med en kombinasjon av det bmork og jeg har skrevet her. Bonus: dersom du mot all formodning skulle slite med å føre gjennom ny kabel, så "resetter du" også forsøker du fra andre siden. Er alltid litt lettere om du spiller på samme lag som tyngdekraft osv. Konklusjon: dra det du makter og få inn ordentlig infrastruktur, det er kjedelig med "nødløsninger" i noe som ikke er synlig til daglig, og det fungerer sjeldent optimalt. I tillegg er det veldig greit å finne ut hva som egentlig har skjedd med den gamle kabelen. Endret 17. november 2023 av Cyrio 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå