technicality Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Hallo folkens, vi har pusset opp litt hjemme og i den forbindelse klinka jeg til og gikk til innkjøp av rør med dobbel cat6 i, disse er trukket og festet, veggene er lukket. I god entusiast ånd tenkte jeg å terminere disse selv. Rj45 plugger gikk etterhvert smertefritt og jeg gikk igang med å få på plass veggkontakter(Elko dobbel cat6 veggkontakter) Til min store skrekk har kabelene i ene veggboks blitt kuttet så korte at jeg ikke får stemplet de ned med kroneverktøyet til kontakten. Har forsøkt å dra litt i håp om å få ut litt slark evt at den hentet litt lengde fra andre enden (har litt lengde å gå på i det som ligger i nettverksskapet/svakstrømskapet) men dessverre rikker de ikke på seg og tørr ikke å dra noe hardere. Gode råd og/eller løsninger tas imot med tusenvis av takk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Bruk den gamle, korte kabelen til å trekke gjennom en ny kabel. 2 1 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 (endret) sedsberg skrev (3 minutter siden): Bruk den gamle, korte kabelen til å trekke gjennom en ny kabel. Tenkte på det, men de rikker ikke på seg, har dratt så har jeg tør. Det går 2stk cat6 i røret ikke 1,så trangt om plassen i et 16? Rør Endret 20. august 2023 av technicality Tilleggsopplysning Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Da har du ikke så mye valg enn å sette på en RJ45-plugg og bruke et skjøtestykke. Ikke optimalt, men burde fungere. 1 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 sedsberg skrev (6 minutter siden): Da har du ikke så mye valg enn å sette på en RJ45-plugg og bruke et skjøtestykke. Ikke optimalt, men burde fungere. Blir nok vanskelig å få "stappet" alt det inn i en Elko boks... Jaja. Takk for svar iallefall Lenke til kommentar
vitty Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Kanskje terminere enden med en rj45plugg og så gå for keystone? Da har du litt mer å gå på. 1 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 (endret) technicality skrev (14 minutter siden): Tenkte på det, men de rikker ikke på seg, har dratt så har jeg tør. Det går 2stk cat6 i røret ikke 1,så trangt om plassen i et 16? Rør Da trekker du ut begge to og drar inn to nye, de tvinner seg inne i røret så om det er litt lengde og noen svinger vil du ikke klare å trekke ut bare en. Enten fester du to nye i de du trekker nye, eller trekker ut begge og drar inn to nye med fjær. Du må trekke inn begge samtidig. Går ut i fra at du har lagt røret slik at det er mulig å trekke ny tråd. RJ45 skjøt/keystone er mulig som foreslått over om det er plass i veggboks, men kabel er rimelig så jeg hadde trukket om. Endret 20. august 2023 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 technicality skrev (7 minutter siden): Blir nok vanskelig å få "stappet" alt det inn i en Elko boks... Jaja. Takk for svar iallefall Skjøtestykket må ikke være i boksen. 1 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 vitty skrev (11 minutter siden): Kanskje terminere enden med en rj45plugg og så gå for keystone? Da har du litt mer å gå på. Er i stue så vil gjerne ha det seendes penest 😅 WAF vettu... Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 Serpentbane skrev (9 minutter siden): Da trekker du ut begge to og drar inn to nye, de tvinner seg inne i røret så om det er litt lengde og noen svinger vil du ikke klare å trekke ut bare en. Enten fester du to nye i de du trekker nye, eller trekker ut begge og drar inn to nye med fjær. Du må trekke inn begge samtidig. Går ut i fra at du har lagt røret slik at det er mulig å trekke ny tråd. RJ45 skjøt/keystone er mulig som foreslått over om det er plass i veggboks, men kabel er rimelig så jeg hadde trukket om. Halt og dratt i begge to sammen, rikker ikke på seg Lenke til kommentar
technicality Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 RRhoads skrev (6 minutter siden): Skjøtestykket må ikke være i boksen. Hva tenker du på? Ha de hengende ut også inn i veggkontakten igjen? Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Skjøt lederne med scotchlock og terminer. 1 Lenke til kommentar
jeey Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 (endret) Støtter forslagene til Keystone her, du får fin WAF: Både elko og Schneider har fronter basert på keystone. Eksempel: https://www.elektroimportoren.no/plus-mod-i-3xkeystone-tom-ph/6941282/Product.html https://www.kjell.com/no/produkter/kabler-og-kontakter/kabler-for-nettverk/nettverkskontakter/schneider-electric-exxact-innfelt-utp-nettverksuttak-cat.6-2-porters-p67776 --- simen929 skrev (19 minutter siden): Skjøt lederne med scotchlock og terminer. Dette er en dårlig ide, en slik kabel vil aldri være cat6. Endret 20. august 2023 av jeey 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 technicality skrev (7 timer siden): Halt og dratt i begge to sammen, rikker ikke på seg OK, da har noen lagt dette røret feil. Da er keystoneforslaget over her det jeg støtter... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 technicality skrev (7 timer siden): Halt og dratt i begge to sammen, rikker ikke på seg Da har noen slått en spiker gjennom røret, så kablene vil uansett ikke fungere. Eventuelt at det er skarpe svinger, men de burde være mulig å dra i. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 Sett en jukseboks / renoveringsboks over, og terminer i den. Blendelokk over den du hadde tenkt å bruke. Eller trekk nytt, men det tviler jeg på du får til, de sitter stort sett fast etter røret er lagt. 1 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 jeey skrev (11 timer siden): Støtter forslagene til Keystone her, du får fin WAF: Både elko og Schneider har fronter basert på keystone. Eksempel: https://www.elektroimportoren.no/plus-mod-i-3xkeystone-tom-ph/6941282/Product.html https://www.kjell.com/no/produkter/kabler-og-kontakter/kabler-for-nettverk/nettverkskontakter/schneider-electric-exxact-innfelt-utp-nettverksuttak-cat.6-2-porters-p67776 --- Dette er en dårlig ide, en slik kabel vil aldri være cat6. Det er riktig, men er vel det eneste reelle alternativet fremfor å dra ny kabel eller montere koblingsboks ved punkt da det høres ut som det ikke er plass i koblingsboks. Ser ikke helt hvordan keystone vil løse problemet dersom lederne er for korte.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 Skjær hol i koblingsboksen for å få litt meir rom å jobbe med. Lenke til kommentar
vitty Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 simen929 skrev (1 time siden): Det er riktig, men er vel det eneste reelle alternativet fremfor å dra ny kabel eller montere koblingsboks ved punkt da det høres ut som det ikke er plass i koblingsboks. Ser ikke helt hvordan keystone vil løse problemet dersom lederne er for korte.. du får noen få ekstra cm. monterer rj45-plugg direkte på kabelen for så å koble denne inn i en sånn her: https://www.dustinhome.no/product/5011202988/keystone-rj45-rj45-cat6-utp?gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dCqxNV-ifrQtzXqv_Ufyjv9TutTgC8YfjOzkCehJMyxBOGuGKLey2BoCKcsQAvD_BwE for så å montere denne i en elkoboks av ny type som ble linket til her eller gammel type elko som denne: https://www.elektroimportoren.no/rs16-mod-innfelt-3xkeystone-tom/6941281/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dHC3Dd2lNOMpemkqIHYhgTMg08fH2GNfsR8bYI6ROEhhKUiF2EahdBoCRHwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 Vet ikke hva du hadde tenkt å koble til men ut over at det er ‘kjekt’ med to kabler & uttak så kan plan B være å bruke kun det ene, som du får terminert, og så sette en nettverksswitch i stuen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå