Datata Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Kommunen har gitt meg beskjed om at avløpskummen må utbedres. Jeg har fått tak på de nødvendige delene (se bilde), men aner ikke hvordan de skal settes sammen eller hvordan de skal fungere. Dette skriver kommunen: Din tank manglet dykker. Dykkeren gjør at vannet som går til infiltrasjon ikke tas fra topplaget. Det er krav om å ha fungerende dykker i anlegget. Fra Miljøblad 48: Utløpet fra slamavskilleren skal ha en flyteslamskjerm eller dykker som holder tilbake flytestoffer. Tverrsnittet på utløpssonen skal være så stort at man oppnår en lav vertikal utstrømningshastighet. Dykkere eller flyteslamskjermer skal være godt synlige og sikret slik at de tåler at tømmeslangen kommer borti dem. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 (endret) Litt usikker på delene du har der, men du kan lage et dykk/dykker med dem. Jeg er vant med at det ser omtrent slik ut: Endret 20. august 2023 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Datata Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 Jaha … altså vannet (eller «svartvann» som de også kaller det) som skal ut tas fra dybden og ikke fra overflaten, er det riktig oppfattet? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 (endret) Jeg har kun arbeidet med overvann, så jeg tør ikke uttale meg om svartvann. Dykkeren på bildet mitt er ment for sandfangskummer, men prinsippet er nok det samme. Poenget med en dykker er at vannet ikke blir tatt fra overflaten, ja. Tyngre partikler synker til bunn, lette partikler flyter på overflaten og en dykker sørger for at det er det "rene" vannet rett under overflaten som renner ut. Endret 20. august 2023 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Hjelperytter Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Dersom du tar av kumlokket og tar et bilde inne i kummen, så ser en hvordan det er. Denne skal på utløpet fra kummen. Den sikrer at det ikke er den øverste delen av avløpet som renner ut. Dette da det der ligger det papir og bæsj. Lenke til kommentar
Datata Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 Men da er det kanskje også slik at åpningen til venstre må lukkes? Kan jeg ha fått med én del for lite? Lenke til kommentar
Hjelperytter Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 (endret) https://www.google.com/search?q=dykker+septiktank&client=firefox-b-m&sca_esv=558541893&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiep7z7j-uAAxWOQ_EDHQ5UDfsQ_AUIBigB&biw=288&bih=582#imgrc=JnwkjlCzCi9ZbM Fungerer denne linken? Hvis ikke søk på dykker septiktank og se bilder. Endret 20. august 2023 av Hjelperytter Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Du må vri t-koplinga 90 grader mot klokka. Du skal ha ein røyrbit som stikk vertikalt ned i vatnet slik at vatnet som renn ut blir henta under overflata. Så må du ha ein røyrbit som stikk vertikalt rett opp, denne fungerer som snorkel slik at det ikkje blir fanga luft i dykkeren som hindrar vatnet i å "renne oppover". Snorkelen må stikke så høgt opp at det ikkje er fare for at overflatevatn kan renne ned. 1 Lenke til kommentar
Datata Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 Nå tror jeg at jeg har fattet det! 😁 1 Lenke til kommentar
Datata Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 Riktig nå? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2023 Del Skrevet 20. august 2023 Datata skrev (1 time siden): Riktig nå? Lenke til kommentar
Datata Skrevet 20. august 2023 Forfatter Del Skrevet 20. august 2023 Takk til alle som har bidratt! 😋 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå