Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket bilbatteri er best? Sønnak vs Exide?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt batteri til min bil med Start-Stop og finner lite informasjon som kan hjelpe meg i å velge det batteriet som varer lengst.

 

Det står mellom disse to:
1. Sønnak: https://www.batteri24.no/products/sl954-sonnak-efb-start-stop-bilbatteri
2. Exide: https://www.thansen.no/bil/bildeler/universal/batteri-12v-95ah/n185166/pn1202383

 

Noen som har erfaringer med disse batteriene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adrax skrev (1 time siden):

 

Ok.

Har du link til det samme batteriet på Biltema?

Mulig han tenkte på dette EFB-batteriet til 1649, men det har ikke identiske specs som Sønnak/Exide. 5 cm lengre enn de du linket til, 850A (EN), og er utgående modell som kun er igjen på lager på 12 varehus. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dragonlove said:

Prøv og legge inn skiltnummer hos Biltema.

Men har du start/stop funksjon ville jeg fått kodet dette bort, det sliter mer på motor og selvfølgelig på batteri også.

Og vips er ikke bilen lenger i henhold til typegodkjenningen.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (13 minutter siden):

Ja og så? Er ikke alle som bryr seg om slikt, finnes vel omtrent ikke en eneste Dieselbil som ikke er tunet i dag foreksempel.

Det er selvsagt bare tullprat at de fleste biler med dieselmotor er trimmet. Det er lite trolig at dette er gjort med mer enn maks 20% av bilene. Det er kun idioter som tror at bilen skal gå bedre samtidig som den bruker mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Dragonlove said:

Ja og så? Er ikke alle som bryr seg om slikt, finnes vel omtrent ikke en eneste Dieselbil som ikke er tunet i dag foreksempel.

Det er mange som ikke bryr seg, vi får bare håpe det blir sjekket skikkelig på eu-kontroller i fremtiden.

9 hours ago, Jalla21 said:

Det er selvsagt bare tullprat at de fleste biler med dieselmotor er trimmet. Det er lite trolig at dette er gjort med mer enn maks 20% av bilene. Det er kun idioter som tror at bilen skal gå bedre samtidig som den bruker mindre drivstoff.

Bilen KAN gå bedre og bruke mindre drivstoff i det daglige etter tuning, dette har selvsagt en negativ effekt også og da gjerne i form av høyere utslipp under noen forhold.

6 hours ago, mobile999 said:

Ikke kjøp batteri på biltema for å spare noen få hundrelapper.

Hvorfor ikke? For noen år siden ble Biltema-batteriene best i test.. Så lenge man har riktig lading holder de fleste batterier veldig lenge, dog har mange biler for lav ladespenning som igjen fører til sulfatering og begrenset levetid på batteriet.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snylter said:

Hvorfor ikke? For noen år siden ble Biltema-batteriene best i test.. Så lenge man har riktig lading holder de fleste batterier veldig lenge, dog har mange biler for lav ladespenning som igjen fører til sulfatering og begrenset levetid på batteriet.

Biltema-batterier er helt kurante. Men det er fremdeles mange som er helt overbevist at alt det står Biltema på er ubrukelig dritt og det eneste som duger er dyre og mer kjente merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snylter skrev (20 timer siden):

Og vips er ikke bilen lenger i henhold til typegodkjenningen.

Vil ikke batteristørrelse være angitt på bilens samsvarserklæring/COC, og ikke den mer overordnede typegodkjenningen, siden batteristørrelse kan være avhengig av fabrikkmontert ekstrautstyr for den aktuelle bilen?

Her er kontrollinstruksen ved PKK for batteri, ref. punkt 4.1.3:

Visuell kontroll.

Visuell kontroll også av eventuelle brytere (f. eks. hovedbrytere), sikringer og ventilasjon, dersom slike innretninger kreves.

Mangelmerknad a) ilegges dersom det er fare for kortslutning som følge av dårlig/manglende innfestning.

Mangelmerknad b) bedømmes med 2 ved stor lekkasje av farlige stoffer.

Man får nok feil dersom man har montert et batteri som har fysiske mål som gjør at det ikke er mulig å feste det ordentlig, men utover det så finner jeg ingen info om at man får feil ved å montere et batteri som avviker fra det som kom med bilen fra fabrikk, så ser ikke helt at det skal være noe problem at man benytter et batteri med marginalt større kapasitet enn det originale (som var tilfellet med Biltema-batteriet) gitt at man får festet det ordentlig.

EDIT: Nå når jeg leser innlegget ditt en gang til, så slår det meg at det kanskje er kodingen av start/stopp du refererer til mhp typegodkjenningen, og ikke batteriet. Isåfall my bad. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 20.8.2023 den 14.51):

Prøv og legge inn skiltnummer hos Biltema.

Men har du start/stop funksjon ville jeg fått kodet dette bort, det sliter mer på motor og selvfølgelig på batteri også.

Exide har grei pris hos thansen. Biltema sitt er bare litt billigere, ville styrt unna. Erfarer at thansen har batteriene svært nye også. Bare 2-4 måneder gamle. 

Kode bort start/stop?? Hva er poenget? Er jo bare å slå av start/stop funksjon i bilen. I meny og/eller egen knapp. 

EFB batteriet skal tåle litt mer juling. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 minutter siden):

Exide har grei pris hos thansen. Biltema sitt er bare litt billigere, ville styrt unna. Erfarer at thansen har batteriene svært nye også. Bare 2-4 måneder gamle. 

Kode bort start/stop?? Hva er poenget? Er jo bare å slå av start/stop funksjon i bilen. I meny og/eller egen knapp. 

EFB batteriet skal tåle litt mer juling. 

Er et vesentlig poeng å få ferske batteri. Har kjøpt Biltema med godt med støv på... Skeptisk..

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Exide har grei pris hos thansen. Biltema sitt er bare litt billigere, ville styrt unna. Erfarer at thansen har batteriene svært nye også. Bare 2-4 måneder gamle. 

Kode bort start/stop?? Hva er poenget? Er jo bare å slå av start/stop funksjon i bilen. I meny og/eller egen knapp. 

EFB batteriet skal tåle litt mer juling. 

Joda, men da må du jo gjøre det hver gang du skal ut og kjøre, slike ting er til irritasjon for min del, men heldigvis så har vi ikke funksjonen på noen av våre biler.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 minutter siden):

Joda, men da må du jo gjøre det hver gang du skal ut og kjøre, slike ting er til irritasjon for min del, men heldigvis så har vi ikke funksjonen på noen av våre biler.

Tror det varierer fra bil til bil. Har en Ford der av er av permanent. Finnes det biler fra 2015 eller nyere uten start/stop? Men har vært borte i bil der man måtte slå av start/stop hver gang. Også forskjell på hvor rask det slår inn på biler. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Tror det varierer fra bil til bil. Har en Ford der av er av permanent. Finnes det biler fra 2015 eller nyere uten start/stop? Men har vært borte i bil der man måtte slå av start/stop hver gang. Også forskjell på hvor rask det slår inn på biler. 

Svigerfar har en Toyota fra 2021 der man må slå av hver gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...