Gå til innhold

hd>128gb støttes ikke i bios


Anbefalte innlegg

Har stillt dette spørsmålet som bispørsmål i et par andre hd tråder. Fått noen linker, men ingen som ført frem.

 

Spørsmålet er altså: Finnes det en eller annen måte å få utnyttet kapasiteten av en hd større enn 128gb når bios ikke takler slikt?

 

Har en seagate 160gb, 8mb cache.

HK er MSI 645 ultra c, sis 645 chipsett, ata 100 kontroller.

 

Har to maskiner med samme hk. Den ene kjører win2k sp4 den andre red hat 9.0. Er derfor interesert i løsning både for win og linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste nyeste bios har forbedret i forhold til den som er instalert er:

-Update CPU microcode

-Add "CPU Fan Beep" item in the BIOS setup

 

Det har altså ingenting med stor disk å gjøre. Det er jo en ata100 (ikke ata133, bare 32bit lba) kontroller, så dette skal egentlig ikke gå. Men jeg blir ikke overasket om noen har klart å lage en software work around.

 

Verktøyet på 48bitlba sier at jeg trenger en bios som støtter 48bit eller en ekstra kontroller.

Lenke til kommentar

Merkelig.

Jeg hadde et Asus P3V4x hovedkort med ATA66 kontroller (Highpoint trur jeg).

Det var et hovedkort som var en del eldre enn ditt. (Slot 1, P3 866 MHz).

Kjørte 160 GB disk som bare fy på det hovedkortet.

 

Hvis de ikke har en IDE-kontroller på hovedkortet som støtter 48-bit LBA, så er det vel ikke mye man kan gjøre?

 

Har lest en eller annen plass (husker desverre ikke hvor) at enkelte produsenter har lansert tools for å opprette dynamiske disker på en disk.

 

Skal se om jeg får en flashback og husker hvor jeg så dette.

 

(Enten her inne, eller på VG forum) :p

 

Edit:

Finner ikke hvor jeg så det der.

Men, chipsettet på hovedkortet ditt er SIS® 961B MuTIOL® Media I/O Chipset. (iflg MSI sin side).

Det er chipsettet som styrer IDE-kontrolleren, eller er IDE-kontrolleren.

Ifølge denne linken skal 961B støtte ATA133.

Jeg trur jeg ville sendt en mail til MSI og spurt dem.

Hele greia virker veldig rart. Hmmmm...

Endret av snole
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal boote fra disken, så trenger du ikke BIOS-støtte for disken. Win2k med SP4 finner ut av dette, uten at disken er registrert i BIOS. Skal du boote fra disken, kan du prøve Seagate DiscWizard, og sette opp en Dynamic Drive Overlay. Jeg ville nok likevel prøvd en BIOS-oppdatering i tilfelle ikke alle oppdateringer er postet på web-siden.

 

Når det gjelder Linux, så leste jeg ett eller annet sted at Linux overstyrte BIOS og bruker sine egne parametere for disken. Du skulle derfor ikke trenge ekstra verktøy/oppdatering for Linux. Du kan eventuelt få dette bekreftet hvis du poster en tråd i Linux-forumet.

Lenke til kommentar
ATA133 har vel ingenting med saken å gjøre. Mine kontrollere er ATA100, og de spiser store disker uten å mukke.

(MSI Pro2-RU - Via KT266A)

 

Jeg vet ikke hva som står i Xboxen, men man får 48-bits LBA til den også.

Joa, jeg vet jo det da. Se selv mitt gamle Hk som jeg skriver om, hadde bare ATA66, men hadde 48-bit LBA.

 

Men, det jeg mente var at de aller fleste ATA133 kontrollerene er såpass nye at det er vel svært få av de som ikke støtter 48 bit LBA.

Lenke til kommentar
Merkelig.

Jeg hadde et Asus P3V4x hovedkort med ATA66 kontroller (Highpoint trur jeg).

Det var et hovedkort som var en del eldre enn ditt. (Slot 1, P3 866 MHz).

Kjørte 160 GB disk som bare fy på det hovedkortet.

Gjorde du noe spess for å få det til å kjøre?

 

Prøver meg med mail til msi.

Skal få låne en annen 160gb disk neste uke, så skal bli intresant å se om det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar

prøvd med en annen 160gb 8mb seagate disk (ja helt lik, men en annen!) og den kommer som 160gb i RedHat 9, men på w2k sp4 går det fortsatt som 137gb!

(Hvorfor denne funka, og ikke den forige er et mysterium jeg ikke gidder å gruble på.)

 

Joda, biglba er enabled i w2k registeret.

Prøvde også å sette den på et Aopen AX64 hk med ATA 66 kontroller og samme chipsett som Asus P3V4x kortet til Snole. (VIA apollo 133) - også der med w2k sp4, men den forblir på 137gb i windows!

 

Seagates diskwizard finner riktig idnummer på disken, men også den sier at det er 137gb total kapasitet!

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har en relativet gammel maskin med et ABIT ST6-RAID hovedkort. Dette har en Intel disk kontrollere 2 kanals og en HighPoint 370 Raid kontroller 2 kanals. Begge er ATA-100. Fra og med tredje siste BIOS versjon (5. feb. 2002) for hovedkort oppgis det: "Support up to 137GB HDD and above". Det som har vist seg er at dette kun ser ut til å gjelde Intel IDE kontrollen. HPT 370 RAID BIOS v2.0.1024 ser ikke mer enn 120GB på en WD160. Og som du ser er dette en eldre ATA-100 kontroller, så jeg vil tro en ATA-66 kontroller vil ha problemer da disse er ennå eldre (tviler på at de gidder oppgradere Bios på gamle kort. det blir ikke flere Bios oppdateringer på mitt Abit kort i alle fall)?

 

Når det gjelder Linux: Rundt omkring her et sted nevnte noen at Linux gjør sine egne triks når det gjelder disker, uten at jeg kan hjelpe mer med det.

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Jeg har ingen andre forklaringer enn at kontrolleren din har en begrensning i BIOS som gjør at du ikke får utnyttet mer enn 137 GB når den er registrert i BIOS. Som sagt i mitt forrige innlegg, så overrasker det meg ikke at RedHat finner hele disken, siden Linux overstyrer alle BIOS-parametere.

 

Hvis du ikke skal boote fra disken, prøv å sette disken til none i BIOS. Windows vil da detektere disken direkte. Har selv prøvd dette på en maskin med en annen BIOS-begrensning, og det fungerte helt OK.

 

Har du prøvd DiscWizard Starter Edition, og laget et Dynamic Drive Overlay via disketten?

Lenke til kommentar

Er litt treg i responsen her... oppdaga "the hard way" at det er stor forskjell på windows versjonen og bootdisk versjonen av Seagate DiskWizard, akkurat slik SofTest foreslår.

Ved å bruke bootdisken klarte den å legge inn en DDO som gjorde at disken ble 160gb i windows.

Dermed fant jeg også svaret på mysteriet hvorfor den gamle disken ikke ville i linux, mens den nye funka. (diskene er helt like): Det er en konflikt mellom Seagates DDO og RedHat 9 (har ikke prøvd med andre distro). Den første disken hadde jeg lagt inn DDO på før jeg prøvde den i linux maskina. Med DDO funka heller ikke den nye i linux maskina. Ved å fjerne DDO funka begge i linux.

 

Et stort minus ved å bruke bootdisk versjonen av diskwizard ble alle stasjonsbokstaver på alle disker og cdrom føkka. Bare C: ble værende som den var. Dette skapte masse problemer, også etter å ha tatt ut den store disken, siden jeg har swap, temp, profiler og system på forskjellige partisjoner. Redningen ble powerquest partitionmagic rescuedisk for å rette stasjonsbokstaver.

 

Lindp: Nettopp det som var poenget med denne tråden: Når man hverken har kontroller som støtter stor disk, eller bios som støtter det, er det likevel mulig å utnytte full kapasitet? Svar er tydligvis JA!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...