treskrue Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Kjøpte ny laptop i dag https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/acer-aspire-3-i5-118512-156-barbar-pc-pure-silver/616150 og installerte som vanlig Linux Mint. Maskinen viser ingen oversikt over trådløse nettverk. Koblet den til med kabel og oppdaterte, men fortsatt ingen mulighet til å finne trådløse nettverk. Noen som vet en løsning på det? Endret 25. august 2023 av treskrue 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Hvilket WiFi-kort er det som sitter i maskinen? Lenke til kommentar
HowardGayle Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Har du forsøkt å disable Secure Boot? Noe sier meg at det var en issue. Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 17. august 2023 Forfatter Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Vet ikke hvilket nettverkskort. Har googlet meg frem til at secure boot kan være problemet, men får ikke markert for endring i BIOS. Har akkurat nå dualboot med Windows, men ikke noe jeg ønsker fremover. Kun for å sjekke at alt fungerte med Mint. Har tidligere opplevd nettverksproblemer, som nå.. Endret 17. august 2023 av treskrue Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Ser serien leveres med en del forskjellige wifi-kort. Blant annet et fra Mediatek. Er ikke så lenge siden jeg under Ubuntu 22.04 måtte oppgradere til en nyere kjerneversjon enn hva som var standard, for at wifi-kortet skulle fungere (6-7 mnd siden - så er vel dog også Ubuntu LTS-versjonene litt mer "konservative" med å oppgradere til nyere kjerneversjoner så tidlig via vanlig oppdatering, og Mint bruker vel her å ligge litt lengre fram i versjonsoppdateringer). Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 17. august 2023 Forfatter Del Skrevet 17. august 2023 Nettverkskort: Intel Wi-fi 6 AX201 visstnok. Fått disablet secure boot, men ingen endring på problemet. Lenke til kommentar
nyansattnr5 Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 https://askubuntu.com/a/1353300 Kan hende du må bumpe opp kernelen din. Du sjekker versjonen din med "uname -r" Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Hei. Prøvde du og oppdatere Mint via det Grafiske Programmet eller via apt-get i terminal? Jeg leste på nett at det var en som løste problemet ved og kjøre apt-get i terminal og oppdatere Linux Mint på den måten. Riktignok, så var det fra i fjor den tråden, men du kan jo alltids prøve. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Hva sier sudo lshw -class network? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Kan være at WiFi-kortet er for nytt. Enkleste er nok å bytte det eller bare kjøpe seg et kompatibelt USB WiFi-adapter. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) Start opp oppdateringsbehandleren og trykk vis og deretter Linux Kernels. Velg kernel 6.2 og installer den. Reboot deretter, mye mulig dette vil løse problemet ditt. Endret 18. august 2023 av tflovik Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 wil skrev (12 timer siden): Hei. Prøvde du og oppdatere Mint via det Grafiske Programmet eller via apt-get i terminal? Jeg leste på nett at det var en som løste problemet ved og kjøre apt-get i terminal og oppdatere Linux Mint på den måten. Riktignok, så var det fra i fjor den tråden, men du kan jo alltids prøve. Har forsøkt det nå. Var ingenting å oppdatere. Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 xaco skrev (12 timer siden): Hva sier sudo lshw -class network? Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 tflovik skrev (4 timer siden): Start opp oppdateringsbehandleren og trykk vis og deretter Linux Kernels. Velg kernel 6.2 og installer den. Reboot deretter, mye mulig dette vil løse problemet ditt. Takk for tips. Løste dessverre ikke problemet. Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 Har funnet driver hos Intel, men sliter med å forstå hvordan installere den... https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005511/wireless.html Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Har du prøvd å starte opp driverbehandler? Kan jo være at den finner en driver som du kan installere. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Slik jeg forstår det så er "Wi-Fi 6 AX201" støttet av kernel 5.2 og nyere. Så f.eks med kernel 5.15 eller 6.2 så skal det virke. Og dette ligger vel klart til bruk i installasjonen/kernel. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 AX201 driveren skal ligge i 5.2+ kernel men du trenger vel mikrokoden som ligger i arkivene du linker til. Driveren injiserer denne koden i kortet og får det til å fungere. Kortet vil ikke fungere ellers. Driveren pleier å klage på at den ikke finner mikrokoden, så prøv å kjør dmesg | more eller grep etter AX201 eller noe. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Du bør slå av "fast startup" i Windows om du ikke har gjort det. Lenke til kommentar
treskrue Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 vidor skrev (3 timer siden): AX201 driveren skal ligge i 5.2+ kernel men du trenger vel mikrokoden som ligger i arkivene du linker til. Driveren injiserer denne koden i kortet og får det til å fungere. Kortet vil ikke fungere ellers. Driveren pleier å klage på at den ikke finner mikrokoden, så prøv å kjør dmesg | more eller grep etter AX201 eller noe. Så nå at linken jeg la med ikke er til drivere, men firmware. Aner ikke hvordan jeg skal legge inn den, men får prøve google litt på det og. Har brukt Linux i lang tid, men kan ikke særlige kommandoer. Får ikke mulighet til å se på dette før over helgen nå, så får ta opp tråden igjen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå