Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtale om avspasering av overtid - krav


Nedward

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

 

Jeg er klar over den teksten. Ekskluderer det da tillitsvalgte sin mulighet til å inngå en kollektiv avtale?

Grunnen til at jeg spør er fordi kona jobber i kommunalt (nylig startet) og har blitt satt opp på overtid. I den forbindelse sa en kollega til henne, da hun spurte hvordan det fungerte der, at du får utbetalt overtidstillegget men timene i ekstra-vakta går til avspasering. Som i at det "er slik". Dette er ikke nevnt i kontrakten hennes og det står ikke i tariffavtalen. Så da er liksom siste sted en avtale kan finnes enten i en protokoll eller i arbeidsreglementet (som jo virker veldig rart).

Lenke til kommentar
Nedward skrev (5 minutter siden):

Jeg er klar over den teksten. Ekskluderer det da tillitsvalgte sin mulighet til å inngå en kollektiv avtale?

Grunnen til at jeg spør er fordi kona jobber i kommunalt (nylig startet) og har blitt satt opp på overtid. I den forbindelse sa en kollega til henne, da hun spurte hvordan det fungerte der, at du får utbetalt overtidstillegget men timene i ekstra-vakta går til avspasering. Som i at det "er slik". Dette er ikke nevnt i kontrakten hennes og det står ikke i tariffavtalen. Så da er liksom siste sted en avtale kan finnes enten i en protokoll eller i arbeidsreglementet (som jo virker veldig rart).

Jeg leser det slik at arbeidstaker kan lage slike avtaler. Men det er rart om det ikke finnes skriftlig noe sted. 

Jeg har en slik avtale på reisetid. Timer utover vanlig arbeidsdag havner på en egen konto som skal avspasseres. Dette er opplyst om i vår reiseavtale. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at man skal få betalt time for time pluss tillegg. Og som Salvesen skriver, kan det avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om det skal avspaseres i stedet. En kollektiv avtale vil dermed i praksis gi arbeidstaker færre rettigheter enn det loven sier, og dermed igjen ikke være gyldig.

Derimot kan man ha avtaler som gir flere rettigheter. De fleste steder jeg har jobba, har f.eks tillegget vært på 50% og ikke 40% som følge av tariffavtale eller bedriftens egne ordninger/avtaler.

Lenke til kommentar

Det er partene i arbeidsavtalen, arbeidsgiver og arbeidstaker, som kan avtale at overtidstimer skal tas ut i form av fritid (arbeidsmiljøloven § 10-6 tolvte ledd). Dette følger eksplisitt av lovens ordlyd - i motsetning til f.eks. samme bestemmelses femte ledd, som lar "arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte" avtale overtidsarbeid. 

I og med at det ikke kan inngås forhåndsavtale om avspasering er det også veldig upraktisk at fagforeningene inngår slike avtaler, og også at det tas inn i arbeidsavtalen. Se Ot.prp.nr. 49 (2004-2005) s. 319, hvor departementet beskriver (i omtalen om avspasering av overtidstillegget, denne adgangen ble senere opphevet, men reglene for avspasering av selve overtiden var ment å være like) at avspaseringsavtale kan inngås samtidig med at overtiden pålegges eller i etterkant. 

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...