vidor Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Helhetlig sett ville jeg nok ladet bilen med minst mulig effektiv effekt så ofte som mulig. Hadde nok ikke vært så veldig betenkt med å hurtiglade den i ny og ne om dette var opsjonen. Generelt har jeg som mål å få batteriene til å vare lengst mulig ved å ikke unødvendig stresse dem for mye. Min generelle observasjon ang batteriladning er at jo høyere laderstrømmen er jo mer sliter det batteriet i praksis. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 NULL skrev (55 minutter siden): Det er en del steder hvor det er 22kW-ladere, og det er vel DC Det er AC. 3 x 230V, 32A. Er noen biler som har 22kW lader som opsjon, f.eks Audi etron. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 1 hour ago, Hårek said: Det er AC. 3 x 230V, 32A. Er noen biler som har 22kW lader som opsjon, f.eks Audi etron. OK. Da er jo disse laderne egentlig ganske håpløse for ganske så mange som ikke støtter trefase, og i hvert fall ikke 3-fase 230V. Fleste bil er vil da ende opp med 7,4kW på disse 22kW-laderne med andre ord? Da ville jeg jo tro at det var snakk om 3-fas 400V. Og en del vil vel potensielt ende opp med redusert ladehastighet her også fordi de har type 2-kabel som ikke er for 3-fase. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 NULL skrev (5 minutter siden): OK. Da er jo disse laderne egentlig ganske håpløse for ganske så mange som ikke støtter trefase, og i hvert fall ikke 3-fase 230V. Fleste bil er vil da ende opp med 7,4kW på disse 22kW-laderne med andre ord? Og en del vil vel potensielt ende opp med redusert ladehastighet her også fordi de har type 2-kabel som ikke er for 3-fase. Biler som ikke støtter trefase vil ikke merke noen forskjell; De ville jo ikke kunne utnytte mer enn den ene fasen uansett. Spiller ingen rolle om kabelen har én eller tre faser, slike biler trenger bare og bruker bare én. 400 volt TN er egentlig et litt misvisende navn; Ja det er 400 volt mellom hver fase, men verken huset eller bilen ser noensinne 400 volt! Alt strømtrekk skjer mellom hver fase og Nøytral. Så alt utstyr ser 230 volt. Så alle biler som støtter 400 volt trefase, har bare rett og slett 3 stk. ombordladere som får 230 volt fra hver sin fase mot nøytral. Lader man så en slik bil med "nødladeren", så er bare éne ombordladeren i drift, og man kan maksimalt få 230V * 32A = 7360W Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 NULL skrev (10 minutter siden): Da ville jeg jo tro at det var snakk om 3-fas 400V. Ja, det er TN nett. Tror de fleste biler støtter dette, typisk er ombordlader 11 kW. (3 x 230V 16A). TN er 3-fas 400V. Men det ikke fase-fase spenning på 400V som brukes, det er fase-null på 230V. Ombordlader er aldri 3-fas, det er 3 stk 1-fas likerettere som kobles inn på forskjellig måte. Når bilen kobles til IT nett så kobles de tre likeretterne i parallell på en fase. Der kom samme info fra ozone. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Hårek skrev (9 minutter siden): Der kom samme info fra ozone. Nesten: Jeg trodde at på én fase er én lader i drift... men det jo mye mer fornuftig å fordele lasten på alle tre som du sier! Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 ozone skrev (13 minutter siden): Biler som ikke støtter trefase vil ikke merke noen forskjell; De ville jo ikke kunne utnytte mer enn den ene fasen uansett. Spiller ingen rolle om kabelen har én eller tre faser, slike biler trenger bare og bruker bare én. 400 volt TN er egentlig et litt misvisende navn; Ja det er 400 volt mellom hver fase, men verken huset eller bilen ser noensinne 400 volt! Alt strømtrekk skjer mellom hver fase og Nøytral. Så alt utstyr ser 230 volt. Så alle biler som støtter 400 volt trefase, har bare rett og slett 3 stk. ombordladere som får 230 volt fra hver sin fase mot nøytral. Lader man så en slik bil med "nødladeren", så er bare éne ombordladeren i drift, og man kan maksimalt få 230V * 32A = 7360W Men er det ikke uansett mer skånsomt for batteriet å lade med en Type 2-kabel og 7kw(22kw) enn å hurtiglade med ccs når man lader på reise? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Ranglefanten skrev (2 minutter siden): Men er det ikke uansett mer skånsomt for batteriet å lade med en Type 2-kabel og 7kw(22kw) enn å hurtiglade med ccs når man lader på reise? Ja, det er vel alle her enige om. Men de fleste ønsker å bruke kort tid på et ladestopp når man skal videre. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Ranglefanten skrev (1 minutt siden): Men er det ikke uansett mer skånsomt for batteriet å lade med en Type 2-kabel og 7kw(22kw) enn å hurtiglade med ccs når man lader på reise? Helt åpenbart ja, men det er jo kun brukbart når man skal stoppe i timesvis uansett. Må man lade langs motorveien uten å ha kommet fram, så er jo slik lading ubrukelig. Men jeg prøver selv å planlegge slik at all min lading blir enten hjemme, eller hos målet for turen. Det være seg hotell eller venner familie. Til og med langs veien kan man bruke 11/22kW hvis man skal ta litt avslapping og restaurant uansett, og alt man trenger er noen titalls prosent for å rekke fram. 1 Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 18. august 2023 Forfatter Del Skrevet 18. august 2023 ozone skrev (4 minutter siden): Helt åpenbart ja, men det er jo kun brukbart når man skal stoppe i timesvis uansett. Må man lade langs motorveien uten å ha kommet fram, så er jo slik lading ubrukelig. Men jeg prøver selv å planlegge slik at all min lading blir enten hjemme, eller hos målet for turen. Det være seg hotell eller venner familie. Til og med langs veien kan man bruke 11/22kW hvis man skal ta litt avslapping og restaurant uansett, og alt man trenger er noen titalls prosent for å rekke fram. Det er jo ofte en ladepark/parkeringsgarasje i nærheten av hotellet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. august 2023 Del Skrevet 18. august 2023 Ranglefanten skrev (5 minutter siden): Det er jo ofte en ladepark/parkeringsgarasje i nærheten av hotellet. Jepp! Scandic er veldig god på dette! De fikk tydeligvis 3 stk. Tesla Wall connector til hvert av hotellene sine for noen år siden når lynlading ikke var så vanlig, og de fleste Scandic har dem stående tilgjengelig ennå! Uten noen kontroll på hvem som lader. Det har jeg opplevd selv på flere Scandic. Senest i Kristiansund og Bergen (Kokstad) i sommer. Kokstad har i tillegg 4 vanlige 16A stikkontakter med tilhørende parkeringsplass merket "Kun El-bil", så vi har gode tider!😇 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå