xlarge Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Iphonen tar ok bilder på kort hold, men når jeg gjerne vil se detaljer på 50 meters hold, får jeg svært kornet bilde. I dagslys er bildene på ca. 5 MB og inne ca. 2,5-3 MB. Dette synes veldig dårlig, da min gamle mobil (Huawei) lagde bilder på 8-10 MB. Kanskje ikke riktig målestokk, men forvirrer. Et alternativ er kanskje å gå på RAW format, men hvordan gjør man det? Hvor store bilder er vanlig på iphone 14 pro? (I MB) Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 xlarge skrev (15 minutter siden): Iphonen tar ok bilder på kort hold, men når jeg gjerne vil se detaljer på 50 meters hold, får jeg svært kornet bilde. I dagslys er bildene på ca. 5 MB og inne ca. 2,5-3 MB. Dette synes veldig dårlig, da min gamle mobil (Huawei) lagde bilder på 8-10 MB. Kanskje ikke riktig målestokk, men forvirrer. Et alternativ er kanskje å gå på RAW format, men hvordan gjør man det? Hvor store bilder er vanlig på iphone 14 pro? (I MB) Trykk på RAW ikonet oppe til høyre. Men først må du vil aktivere funksjonen. Gå til innstillinger - kamera - formater - Apple ProRaw. Still inn oppløsning 48 mpx. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Bildene bli gigantiske med 48 MP, så greit å bruke det når man kun ønsker det. Selv ProRAW med 12MP blir bedre enn ProRAW uten. Man slipper litt unna den over-prosesseringen som Apple legger på bildene for tiden. Men 48MP ProRAW gir flotte bilder, så verdt å bruke i blant. 1 Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 17. august 2023 Forfatter Del Skrevet 17. august 2023 (endret) torbjornhb skrev (21 minutter siden): Trykk på RAW ikonet oppe til høyre. Men først må du vil aktivere funksjonen. Gå til innstillinger - kamera - formater - Apple ProRaw. Still inn oppløsning 48 mpx. Tusen takk for suverent svar. Dette fikset jeg lett nå. Endret 17. august 2023 av xlarge 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 xlarge skrev (Akkurat nå): Tusen takk for suverent svar. Dette fikset jeg lett nå. Herlig 😃 Lenke til kommentar
xlarge Skrevet 17. august 2023 Forfatter Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Men synd at jeg ikke visste dette før idag da jeg skulle ta bilder av en ørneunge i strandkanten i Lillesand. Moren, ørnen rakk jeg uansett ikke å ta bilde av, dessverre. Ørn er sjelden her. Endret 17. august 2023 av xlarge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå