Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløs nettverk

Anbefalte innlegg

har en laptop og en stasjonær datamaskin. en printer, scanner og internett er tilkoblet den stasjonære. jeg ønsker å kunne benytte både printer, scanner og internett på begge maskiner, og da dukker det opp noen spørsmål:

1. jeg bor i et 2 egt. hus, ønsker da trådløst nettverk som rekker over begge egt.

a) hva bør jeg velge av nettverkskort/ruter osv?

b) og ikke minst - hva TRENGER jeg av det? er blank nok til at jeg spør.

2. har adsl fra telenor

a) hva bør jeg gjøre ovenfor dem? er det en slags ekstra pris for flere pc'er på samme linje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg en D-Link DI-714P+ som løste problemet mitt. Dette er en router med både switch og WLAN samt en print server. Scanneren din blir dermed et annet problem så sant du ikke kjøper en overgang til den slik at du får den på trådløst nett eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Eller kjøp Denne, og sett scanner, printer o.l som delte enheter fra hovedPC, men husk at da må den stå på for at de skal være tilgjengelig fra bærbar.

Edit:

Det koster ikke noe ekstra å ha flere på linja, og telenor trenger ikke å få beskjed eller gjøre noe med den saken.

Endret av Cid
Lenke til kommentar

Hei

jeg har i bestilling det som står nedenfor, hos komplett.

Dette er bestilt fordi:

-Det er "best i test"

-Routeren har printserver,

-USB som faktisk kan kobles til USB hub mot printer/kamera, scanner, etc.

-og det har parallellutgang som jeg har tenkt å bruke til en litt eldre printer (ekte postscript) som har bare har parallellport.

Husker ikke pris, men ikke så ekstremt dyrt. I hvert fall dersom du kjøper printserver i tillegg til en billig router.

1 Stk 118092 Asus SpaceLink Wireless Router 54 Mbps

802.11g, 4P switch,USB port,print server (1)

2003-12-27

Kommer inn: 2004-02-27

2 Stk 118090 Asus SpaceLink Wireless Cardbus 54 Mbps

802.11g, WPA (2)

12004-01-14

Lenke til kommentar

-Routeren har printserver <--- vil det si at printeren kobles direkte til routeren og ikke via en pc?

-USB som faktisk kan kobles til USB hub <--- hæ?

-og det har parallellutgang <--- dvs. hva?

118092 Asus SpaceLink Wireless Router 54 Mbps <-- hva er rekkevidden?

har ikketrådløst 100 mbps kort i begge maskiner. går ut fra jeg må bytte begge, eller holder det med å bytte det ene? må jeg ha et extra adslmodem?

Lenke til kommentar
-Routeren har printserver <--- vil det si at printeren kobles direkte til routeren og ikke via en pc?

-og det har parallellutgang <--- dvs. hva?

118092 Asus SpaceLink Wireless Router 54 Mbps <-- hva er rekkevidden?

har ikketrådløst 100 mbps kort i begge maskiner. går ut fra jeg må bytte begge, eller holder det med å bytte det ene? må jeg ha et extra adslmodem?

At routeren har en innebygd printserver og parallellport/USB innebærer at du kan kople printeren direkte på routeren og dele den med alle PCer som du har koplet til. Det eneste som trenger å stå på er routeren og printeren slik at du dermed kan slå av den stasjonære som du hadde tenkt å bruke til denne jobben.

At USB pluggen kan koples til HUB vil si at du kan bruke flere USB enheter på den og ikke bare én. Derfor kan du kople til scanner, printer, webcam osv.

En kamerat av meg kjøpte denne ASUS SpaceLink routeren grunnet samme problemet som deg og han er meget fornøyd.

Lenke til kommentar

JA

USB er en buss, en buss er noe du kobler tilleggsutstyr til. Fx så vil en ny skriver i dag(for hjemmemarkedet) typisk bare ha USB tilkobling, samme med kamera og scannere og og og ...

og det har parallellutgang <--- dvs. hva?

Paralellutgang er det vi i gamel dager (1982-1999?) brukte for å koble skrivere til PC'n. Jeg har en eldre postscripskriver (dette forklarer jeg ikke, men det gir nøyaktig gjengivelse av det du ser på skjermen ift fx PLC) som har parallellpost og ikke USB

Hovedpoenget er naturligvis at jeg vil dele alle mine resurser med alle mine maskiner (3 stk) uten at en av maskinene er "sjef" og altid må virke... det er jo heller skjelden *s*

OK?

Lenke til kommentar

LittOmAlt: USB er en fin ting, lurte på hva usb-hub er...

Paralellutgang er det vi i gamel dager (1982-1999?) brukte for å koble skrivere til PC'n. Jeg har en eldre postscripskriver (dette forklarer jeg ikke, men det gir nøyaktig gjengivelse av det du ser på skjermen ift fx PLC) som har parallellpost og ikke USB

Parallellutgang - er det det samme som com-portene? høres nesten sånn ut...

Hovedpoenget er naturligvis at jeg vil dele alle mine resurser med alle mine maskiner (3 stk) uten at en av maskinene er "sjef" og altid må virke...

<--- høres ut som et godt poeng. jeg vil oxo ha det sånn :thumbs:

OK?

yeah, takk for hjelpen så langt

:thumbup:

Lenke til kommentar
hvis jeg forstår riktig; er da greia slik:

router ->

a> stasjonær

b> bærbar

c> adslmodem -> "intenett"

d> printer

e> scanner

Nå vet jeg ikke helt om jeg forstår deg, men tar en liten oppsummering her.

På "utsiden" av routeren -> ADSL modemet

Direkte på routeren -> Printer og scanner

På "innsiden" av routeren -> Stasjonære og bærbare PCer etter eget ønske.

USB HUB er en liten boks som gjør at du kan kople flere USB enheter inn på en enkelt USB kontakt.

Lenke til kommentar

Ver så god

jeg tror du begynner å fatte, og det er vel derfor du er her... bare sjekk mine meldinger, da vil du se at jeg også har behov for å fatte ting.

Men..

LittOmAlt: USB er en fin ting, lurte på hva usb-hub er...

En USB hub (hub betyr nav) er en fordeler, fx router har en USB kontakt, du her kanskje behov for å putte inn både skriver og scanner, og da kjøper du en usb hub, jeg har en knallbillig en fra clasO og den funker utmerket

<--Parallellutgang - er det det samme som com-portene? høres nesten sånn ut...

Tja...nesten, com port er seriell, som morse, parallell er flere morsesignal på en gang (derav navnet parallell). Størrelsen er også ulik, ref til damer: dersom comporten er A90 er Parallellporten C90 om du skjønner *he he*

<--- høres ut som et godt poeng. jeg vil oxo ha det sånn

Løp å kjøp da får du det sånn.

OK?

yeah, takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...