Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

er det mulig å kun fornye gulvbelegg bad, uten å omtapetsere veggene?

Anbefalte innlegg

slik det er nå, går våtromstapet ca. 14 cm. ned på utsiden av gulvbelegget. Med evt. nytt våtromsbelegg blir det "feil" siden gulvbelegget da kommer på utsiden, og tapeten "bak".

Så lurer på om det fins et patent med noe slag gummilist etc. som avslutning/overgang som er godkjent til slikt et scenario?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det blir ikke noen fullgod løsning uten å tapetsere veggene på nytt slik at overgangen blir riktig. Regner med at du beholder originalt gulvbelegg og legger det nye oppå, så tett blir det uansett.

Jeg ville forsøkt å legge en vanntett fuge-/tettemasse på toppen av gulvbelegget slik at ikke vann som rant nedover tapetet ikke trekker inn under gulvbelegget, kanskje noe slikt: Casco AquaTett Fuge og tettemasse 40 ml - Maxmaling.no

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Jeg ville forsøkt å legge en vanntett fuge-/tettemasse på toppen av gulvbelegget slik at ikke vann som rant nedover tapetet ikke trekker inn under gulvbelegget, kanskje noe slikt: Casco AquaTett Fuge og tettemasse 40 ml - Maxmaling.no

hadde sikkert blitt tett (og gamle belegget skal bli liggende, er helt og ordentlig, men skjemmes av skjolder/flekker)

det jeg håpet eksisterte, var en slags T- list/overgang slik som jeg har lagd en skisse av her

n7IKRML.png

selvsagt mer tight fitting enn her, men altså ei vegglist som man tredde ned på toppen av belegget og limer på veggen, og også en kant oppover som man kan legge tapet utenpå, hvis man tapetserer på et senere tidspunkt.

har forøvrig ikke forhørt meg med noe firma ennå (skal ikke gjøre det sjøl)

Lenke til kommentar
daruu skrev (2 timer siden):

pirker løs limet på gulvbelegget bak tapeten - stikker nytt gulvbelegg opp bak - limer fast tapeten på det nye gulvet?

tapetet går et stykke ned på utsiden av gulvbelegg, på veggen,

så må jo bli å pirke løs nederste del av tapet i tilfelle, legge nytt belegg som går like høyt opp som gamle, og så tilslutt smøre lim på tapetet og folde ned tilbake på plass.

jo tanken har streifet meg, men forkastet igjen, da jeg mistenker at man ikke greier å få løsnet tapet uten at det går i stykker, det er nok limt utrolig godt fast.

det enkleste er nok som Zanta sa over her, å bare legge en tynn streng silikon i overkant på nye gulvbelegget. Men avhengig av om det er "godkjent" patent å gjøre det. Får høre med et firma hva de sier. De vil vel ha mest mulig jobb (og renoverer gjerne veggene også) så blir vel "å nei, det går ikke"

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 timer siden):

tapetet går et stykke ned på utsiden av gulvbelegg, på veggen,

så må jo bli å pirke løs nederste del av tapet i tilfelle, legge nytt belegg som går like høyt opp som gamle, og så tilslutt smøre lim på tapetet og folde ned tilbake på plass.

jo tanken har streifet meg, men forkastet igjen, da jeg mistenker at man ikke greier å få løsnet tapet uten at det går i stykker, det er nok limt utrolig godt fast.

det enkleste er nok som Zanta sa over her, å bare legge en tynn streng silikon i overkant på nye gulvbelegget. Men avhengig av om det er "godkjent" patent å gjøre det. Får høre med et firma hva de sier. De vil vel ha mest mulig jobb (og renoverer gjerne veggene også) så blir vel "å nei, det går ikke"

Står litt om belegg oppå belegg her: 

https://gulvfakta.no/legging-av-nytt-gulv-pa-eksisterende-underlag-av-tre-vinyl-og-linoleum

Det virker som verken firmaer eller beleggprodusent kan gi garantier for en slik løsning. 

Silikonstreng blir potensielt vanskelig å få rett og fint vil jeg tro, i tillegg er det ingen garantier for at vann ikke trenger igjennom, da silikon over tid kan løsne litt her og der og bli utett. 

Ikke godkjente løsninger vil jeg anbefale å være litt forsiktig med, ihvertfall dersom det dusjes rett på vegg, det kan fort bli fryktelig dyrt. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 timer siden):

Ikke godkjente løsninger vil jeg anbefale å være litt forsiktig med, ihvertfall dersom det dusjes rett på vegg, det kan fort bli fryktelig dyrt.

ja, må gå for godkjent løsning hvis det blir noe av, spesielt med tanke på mulig nært/fremtidig salg.

btw, hvis salg, er det kanskje bedre å la gulvet være som det er, enn å rote til med dårlige løsninger som de kan "ta deg" på siden.

får tenke litt mer på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...