Gå til innhold

Kan jeg nødlade via vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, bzzlink said:

Aha, kanskje jeg skal teste å bytte kontakten på veggen da!

Skader nok ikke å få en 16A blåstikk om du vil lade litt tryggere og beholde nattesøvnen litt bedre. Disse pluggene er av annet kaliber og mye mere robuste.

De gamle Tesla laderne støttet 3 fase. Jeg har en slik jeg og har brukt en del på min Model 3. får 11kW om man bruke den røde pluggen på dem.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ranglefanten said:

Er i samme situasjon. Har kjøpt elbil, men må vente 2-3 uker på ladeboks. Har ladet i garasjen sin 16a stikk i dag bare for å teste. Satt å fulgte med i appen og den lå på rundt 2kw. Den styrer det da selv, eller kan jeg manuelt sette begrensing i effekt, i så fall hvor?

Om du kan begrense kommer evt. an på evt. innstillinger i bilen eller på laderen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Ranglefanten said:

Er i samme situasjon. Har kjøpt elbil, men må vente 2-3 uker på ladeboks. Har ladet i garasjen sin 16a stikk i dag bare for å teste. Satt å fulgte med i appen og den lå på rundt 2kw. Den styrer det da selv, eller kan jeg manuelt sette begrensing i effekt, i så fall hvor?

Noen ladere har knapp på seg for å justere effekt, og noen har ikke det. Noen biler har meny for å justere effekt og noen har ikke det.

Så du må nesten gi mere info før vi kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Viktig notis om man skal lade med vanlig stikkontakt:

IKKE LA DEN HENGE ETTER KONTAKTEN

Pass på at det ikke er belastning som drar i selve stikken. Ladekladder er ganske tunge, så legg de oppå noe eller skru opp feste på veggen som de henger i. Det vil hindre brannrisikoen betraktelig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Noen ladere har knapp på seg for å justere effekt, og noen har ikke det. Noen biler har meny for å justere effekt og noen har ikke det.

Så du må nesten gi mere info før vi kan hjelpe deg.

Kia Soul 2022. Menyen i bilen? Skal fikle litt mer med den og ladekabelen i morgen. Om den lader 2kw selv eller kan stilles inn til det vil jeg hvertfall være komfortabel med å lade slik en periode. Ser ikke at det kan være verre enn boblebadet som står på terrassen og trekker 3kw i to døgn før vannet blir varmt nok til at termostaten slår inn.

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (2 minutter siden):

Kia Soul 2022. Menyen i bilen? Skal fikle litt mer med den og ladekabelen i morgen. Om den lader 2kw selv eller kan stilles inn til det vil jeg hvertfall være komfortabel med å lade slik en periode. Ser ikke at det kan være verre enn boblebadet som står på terrassen og trekker 3kw i to døgn før vannet blir varmt nok til at termostaten slår inn.

Det viktigste du gjør er å avlaste kontakten. Altså fest kabelen slik at den ikke henger i kontakten. Også kan du gjøre deg en vane med å sjekke kontakten en gang i uken eller noe slik for varmgang, men ikke dra ut kontakten mens den lader! 

Gjør en dette lader en relativt trygt, men ingenting er 100%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ranglefanten said:

Kia Soul 2022. Menyen i bilen? Skal fikle litt mer med den og ladekabelen i morgen. Om den lader 2kw selv eller kan stilles inn til det vil jeg hvertfall være komfortabel med å lade slik en periode. Ser ikke at det kan være verre enn boblebadet som står på terrassen og trekker 3kw i to døgn før vannet blir varmt nok til at termostaten slår inn.

P = U x I
Så 2kW (2000W) = U = 230 volt x I = 9 Ampere
Så du holder deg under 10A da iallefall, om ikke bilen din er veldig grov i visningen sin av effekt.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Salvesen. said:

Liten digresjon, men er ikke 6A minimum i standarden(IEC 61851)

6A er det minste en EVSE kan indikere* til bilen å trekke, men ingenting hindrer bilen å trekke mindre.

*) Det minste som kan indikeres via PWM vel å merke. AC ladekontakter bruker så og si utelukkende PWM indikasjon, Høyere nivå kommunikasjon er bare nødvendig på DC lading.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

6A er det minste en EVSE kan indikere* til bilen å trekke, men ingenting hindrer bilen å trekke mindre.

*) Det minste som kan indikeres via PWM vel å merke. AC ladekontakter bruker så og si utelukkende PWM indikasjon, Høyere nivå kommunikasjon er bare nødvendig på DC lading.

Ja det var dårlig forklart av meg, minste setting etter den standarden er 6A men bilen kan jo trekke under dette ved behov. 

Lenke til kommentar
Quote

En dedikert ladeboks tåler mer strøm og har flere ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet slik at du unngår risikoen for varmgang og i verste fall brann.

At de tåler mer strøm er jo en no-brainer. Men hvilke ekstra sikkerhetsfunksjoner er det dedikerte ladebokser har? Jeg har sett ladebokser som rett og slett bare er en ladekladd i en boks.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sedsberg said:

Men det har man jo i ladekladder også. Så hvilke ekstra sikkerhetsfunksjoner er det i boksene?

Der er vel ingen ekstra sikkerhetsfunksjoner i en vegglader annet en at pluggen er dimensjonert for å tåle strømmen over tid. Lenge siden jeg leste meg opp på det men en schuko tåler vel bare 6-8A kontinuerlig last, så en dedikert ladeboks vil kunne lade fortere. Derfor reglene for varmtvannsberedere ble endret. De begynte vel med at beredere under 2kw kunne kobles til stikk, men ser ut til at dette er endret til 1.5kw nå, noe som stemmer greit med de 6-8A kontinuerlig last som schuko tåler.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Ja, men jeg snakker om de ekstra sikkerhetsfunksjonene. Hva er de?

Dc-vern med mekanisk utkobling. At den er grovt dimensjonert og med fast tilkobling er jo en sikkerhet i selv. Jeg tviler ikke på at det også fins nødladere med både type b jordfeilvern og dc-vern men det gjelder ikke alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...