Gå til innhold

Kan jeg nødlade via vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt lader til elbil, men ting tar tid. Elbilen er allerede på plass, og vil aller helst slippe hurtiglading på bensinstasjoner.

Har ikke helt forstått meg på regelverket. Kan jeg fremdeles benytte stikkontakten utenfor ytterdøren som jeg ikke ellers bruker til gressklipperen en overgangsperiode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

Hvorfor har du ellers fått ladekabel til stikkontakt?

Det er vel strengt tatt forbudt som "permanent løsning", men dette er mer regel for elektriker/installatør/utbygger, en det gjelder for deg som benytter huset, ( i alle fall på kort sikt)  

Lenke til kommentar
7 minutes ago, HW1 said:

Ja.

Hvorfor har du ellers fått ladekabel til stikkontakt?

Det er vel strengt tatt forbudt som "permanent løsning", men dette er mer regel for elektriker/installatør/utbygger, en det gjelder for deg som benytter huset, ( i alle fall på kort sikt)  

Nå har jeg allerede fått to forskjellige svar, så skjønner at det hersker noe usikkerhet.

Lenke til kommentar

Frem til du får montert lader så har du lite valg.

 

Men ville redusert lade effekten til 10A. Vanlig stikk er ikke forenlig med 16A over lengre tid.

 

Stemmer at det ikke er lov til permanent bruk. Men du har bestilt lader og den kommer opp etterhvert. Merk at ved kontroll fra DLE vil det medføre avvik. Og ved brann vil der føre til mulig avkortning i forsikringsutbetaling.

Endret av Pugnax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Windoge said:

Nå har jeg allerede fått to forskjellige svar, så skjønner at det hersker noe usikkerhet.

"Nødlader" er vel ingen offisiell betegnelse? Antageligvis en ordkreasjon av elektrikkerbransjen. Hos Tesla heter den UMC "Universal mobile connector". Ikke la deg skremme av navnet.

6 minutes ago, Pugnax said:

Men ville redusert lade effekten til 10A. Vanlig stikk er ikke forenlig med 16A over lengre tid.

Jeg tror disse adaptere ("nødladere") med schuko leverer i utgangspunkt ikke mer 10 A.

Men et tips til for alle disse "nødstilfeller": Sørg for at at adapteren ikke henger med sin vekt i stikkontakten. La den ligge på en hylle eller heng den opp i en krok med en hyssing slik at schuko-stikket ikke blir belastet av vekten.

Lenke til kommentar

Det er mye skremselspropaganda ute å går rundt disse laderne. Det er på ingen måter en permanent løsning, men gitt at man bruker sunn fornuft og vet litt om hvordan stikkontakten er koblet opp så går det helt fint inntil du får deg en permanent løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

"Bestemor ble 100 år, da blir jeg og 100 år"

 

Til TS, anbefaler dsb sin ladeguide. De snakker om dette her: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter

 

Du kan jo heller vise til konkrete tilfeller der noe har gått galt ved bruk av nødlader, tipper du blir å slite med å finne noe.

Forøvrig så kjenner jeg mange som har brukt nødlader ganske mye, jeg har aldri hørt om noe som har gått galt.

Hadde det vært vanlig med kortslutning/brann etc. ved bruk av nødlader så ville det nok florert med saker i nyhetene. Men der er det ingen saker rundt dette. Pussige greier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tflovik skrev (Akkurat nå):

Du kan jo heller vise til konkrete tilfeller der noe har gått galt ved bruk av nødlader, tipper du blir å slite med å finne noe.

Forøvrig så kjenner jeg mange som har brukt nødlader ganske mye, jeg har aldri hørt om noe som har gått galt.

Hadde det vært vanlig med kortslutning/brann etc. ved bruk av nødlader så ville det nok florert med saker i nyhetene. Men der er det ingen saker rundt dette. Pussige greier :)

Bare til å trykke på linken det, så viser de til varmgang. 

Ja jeg har også nødladet når nødvendig, men jeg har fulgt rådene til DSB som er ganske gode. 

Men det var ikke poenget. Poenget er at selv om det har gått fint for deg i X år, betyr ikke det at det gjelder for alle. Slike ting er gjerne hyggelig å slenge med men gir ikke ett bilde av realiteten. Litt som bestemor som ble så gammel, men sønnen døde før tenårene osv. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Bare til å trykke på linken det, så viser de til varmgang. 

Ja jeg har også nødladet når nødvendig, men jeg har fulgt rådene til DSB som er ganske gode. 

Men det var ikke poenget. Poenget er at selv om det har gått fint for deg i X år, betyr ikke det at det gjelder for alle. Slike ting er gjerne hyggelig å slenge med men gir ikke ett bilde av realiteten. Litt som bestemor som ble så gammel, men sønnen døde før tenårene osv. 

DSB skriver også dette:

Lading med spesialkabel (mode 2)

Det mest brukte ladeutstyret består av en spesialtilpasset kabel med ladeboks (mode 2), som følger med bilen. Ladeboksen begrenser ladestrømmen, slik at den ikke trekker mer strøm enn det bilen og det elektriske anlegget tåler. I tillegg har boksen komponenter som overvåker sikkerheten og forhindrer elektrisk sjokk.

Det er normalt også mulig å justere ned ladestrømmen manuelt. Dermed kan du bruke Mode 2 ladeutstyr i vanlig stikkontakt, uten at det gir for stor belastning og brannfare på elanlegget.

Det er viktig at du monterer en kurv eller liknende, som ladeboksen kan ligge i under lading. Lar du boksen henge fritt blir kontakten ødelagt og det oppstår varmgang og fare for brann. Hvis kurven er plassert utendørs, sørg for at snø og vann ikke blir liggende på ladeutstyret. Dette kan skade utstyret og øke brannfaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tflovik skrev (4 minutter siden):

DSB skriver også dette:

Lading med spesialkabel (mode 2)

Det mest brukte ladeutstyret består av en spesialtilpasset kabel med ladeboks (mode 2), som følger med bilen. Ladeboksen begrenser ladestrømmen, slik at den ikke trekker mer strøm enn det bilen og det elektriske anlegget tåler. I tillegg har boksen komponenter som overvåker sikkerheten og forhindrer elektrisk sjokk.

Det er normalt også mulig å justere ned ladestrømmen manuelt. Dermed kan du bruke Mode 2 ladeutstyr i vanlig stikkontakt, uten at det gir for stor belastning og brannfare på elanlegget.

Det er viktig at du monterer en kurv eller liknende, som ladeboksen kan ligge i under lading. Lar du boksen henge fritt blir kontakten ødelagt og det oppstår varmgang og fare for brann. Hvis kurven er plassert utendørs, sørg for at snø og vann ikke blir liggende på ladeutstyret. Dette kan skade utstyret og øke brannfaren.

Ja, denne er faktisk ikke oppdatert. Fra 2022 ble dette ikke lovlig lengre. Foruten nødlading. Se litt over for link fra en annen. 

Lenke til kommentar

Typiske tabber man må unngå:

  • Aldri dra ut støpselet fra veggen mens ladingen pågår! Alltid dra ut fra bilen først!
  • Ikke la "laderen" henge i kabelen. Bruk hyssing/wire/kurv/etc som nevnt tidligere!
  • Aldri koble via tidsur, strømmålere, smartfjas etc!
  • Aldri koble via skjøtekabler, strømpadder etc!
  • Hvis du absolutt bruke skjøtekabel, så må den ikke være på rullen eller kveilet i sammen men lagt helt ut. Den må være korrekt dimensjonert for strømmen. Gjerne 3x2,5mm^2. Og helst under oppsyn under lading.

Hvis kursen går til flere uttak i huset, gjennom veggbokser/takbokser ville jeg satt strømmen ned ytterligere til f.eks. 5A.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Typiske tabber man må unngå:

  • Aldri dra ut støpselet fra veggen mens ladingen pågår! Alltid dra ut fra bilen først!
  • Ikke la "laderen" henge i kabelen. Bruk hyssing/wire/kurv/etc som nevnt tidligere!
  • Aldri koble via tidsur, strømmålere, smartfjas etc!
  • Aldri koble via skjøtekabler, strømpadder etc!
  • Hvis du absolutt bruke skjøtekabel, så må den ikke være på rullen eller kveilet i sammen men lagt helt ut. Den må være korrekt dimensjonert for strømmen. Gjerne 3x2,5mm^2. Og helst under oppsyn under lading.

Hvis kursen går til flere uttak i huset, gjennom veggbokser/takbokser ville jeg satt strømmen ned ytterligere til f.eks. 5A.

Liten digresjon, men er ikke 6A minimum i standarden(IEC 61851)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
14 minutes ago, bzzlink said:

Tesla sin tror jeg drar opp til 16A.

Den stiller seg til 13A på min 16A kurs. 
 

Jeg lader fast på den, funker fint, ikke noe varmgang, det er også temperaturovervåking i kladden til Tesla sin, vet ikke med andre merker

Lader på 16A men da må du har blåstikken tilkoblet (som følger med).
På vanlig Shucko går den til max 13, som er litt i overkant. Burde holde seg på 10A eller lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...