Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vakuumfilter?

Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 timer siden):

Er det gasser det er snakk om så må du vel ha noe ganske heftig kullfilter eller lignende. Kommer an på gassen. Er det flytende så holder det kanskje med et sånn vannfilter eller hva de nå heter. De som brukes på kompressorer etc.

Det er flytende. Det spørs om kompressorfiltrene tåler full vakuum uten å kollapse.

Lenke til kommentar

Tror nok de fleste skal holde. Polywhateverplast er veldig sterkt. Og selv fullt vakuum er ikke mer enn -1 bar. Men om det faktisk er godt nok er jeg usikker på. De er beregnet for å stå etter kompressorer. Ikke før. Faren er at du får væske inn som kan blokkere pumpa. Var et stort problem på jobb på noen små kompressorpumper. Selv med vannutskiller kom det av og til så mye kondens at pumpene "hydrolocked". Måtte ha en aktiv avfukter/kjøler.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 16.8.2023 den 18.16):

Tror nok de fleste skal holde. Polywhateverplast er veldig sterkt. Og selv fullt vakuum er ikke mer enn -1 bar. Men om det faktisk er godt nok er jeg usikker på. De er beregnet for å stå etter kompressorer. Ikke før. Faren er at du får væske inn som kan blokkere pumpa. Var et stort problem på jobb på noen små kompressorpumper. Selv med vannutskiller kom det av og til så mye kondens at pumpene "hydrolocked". Måtte ha en aktiv avfukter/kjøler.

Er det slik at en vakuumpumpe kan bli ødelagt dersom den drar inn litt fukt? På den jeg har så er inntaket i det samme kammeret som oljen ligger, dvs, at det enkelte ganger blir sugd olje opp i slangen dersom jeg stenger av pumpen uten å stenge ventilen i vakuumkammeret.

Lenke til kommentar
4 hours ago, RRhoads said:

Kan lage en slags væskeutskiller. En beholder med inn og ut i toppen, så faller væsken til bunnen. 

Det du beskriver er en helt vanlig vannutskiller.

vannutskiller-va-836015104-6322f464dcd7c.jpg.8671c268c17ef7c86b5e0bcfc2fc806d.jpg

Ett problem med noen av disse er at de har en dreneringsventil som er avhengig av trykk for å tette. Bruker du disse til vakuum så vil denne ventilen åpnes og du vil få lekkasje/trekke "falsk" luft.

Fukt i vakuumpumper er jo ganske vanlig. Det er jo tross alt noe av det de brukes til. Evakuere luft, og dermed fukt fra systemer. Løsningen på det er jo å bytte olje regelmessig. Løsningen hvis det er sinna kjemikalier vil jo være å bytte membraner/ventiler (overhalingskit) på pumpa. Bytta ofte det på vakuumpumper vi hadde på jobb som dro inn mye ozon.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Det du beskriver er en helt vanlig vannutskiller.

vannutskiller-va-836015104-6322f464dcd7c.jpg.8671c268c17ef7c86b5e0bcfc2fc806d.jpg

Ett problem med noen av disse er at de har en dreneringsventil som er avhengig av trykk for å tette. Bruker du disse til vakuum så vil denne ventilen åpnes og du vil få lekkasje/trekke "falsk" luft.

Nei, jeg beskrev en væskeutskiller som kan brukes til formålet. Jeg har brukt vakuumpumper en del, også på væskefylte anlegg, så jeg vet hva jeg snakker om. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, RRhoads said:

Nei, jeg beskrev en væskeutskiller som kan brukes til formålet. Jeg har brukt vakuumpumper en del, også på væskefylte anlegg, så jeg vet hva jeg snakker om. 

Hva er da forskjellen på det du beskriver og f.eks. vannutskilleren på bildet? Tanken min var at det ikke er vits å begynne å lage noe man får kjøpt enkelt og billig.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (34 minutter siden):

Hva er da forskjellen på det du beskriver og f.eks. vannutskilleren på bildet? Tanken min var at det ikke er vits å begynne å lage noe man får kjøpt enkelt og billig.

På den på bildet ser det ut som det er felles inn/ut. 

Jeg ville bare brukt en gassflaske med to utganger, gass og væske. Kjørt inn på væskesiden og ut på gassiden. Dra ut tilbakeslagsventilen hvis den ikke er fjernet. 

Nå vet ikke jeg hva som skal vakumeres her. Muligens AC?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, RRhoads said:

På den på bildet ser det ut som det er felles inn/ut. 

De pleier å være vinklet ned så fukt blir blåst ned i glasset. Noen har også et filter i mellom. Lufta blåses inn i senter og ut rundt senter, via filteret. Er flere forskjellige design.

1005624377.thumb.jpg.cea77e7d9f1d9f55336cc6b149edd9dc.jpg

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

De pleier å være vinklet ned så fukt blir blåst ned i glasset. Noen har også et filter i mellom. Lufta blåses inn i senter og ut rundt senter, via filteret. Er flere forskjellige design.

1005624377.thumb.jpg.cea77e7d9f1d9f55336cc6b149edd9dc.jpg

Ok, men som sagt så er det ikke noe jeg ville ha brukt. 

Vet ikke hva slags væske det er snakk om, men jeg ville vel uansett ikke sugd den av. Ville blåst den ut i stedet. Enten med nitrogen eller trykkluft. Men vanskelig å si siden jeg ikke vet hva det er snakk om her. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 timer siden):

Ok, men som sagt så er det ikke noe jeg ville ha brukt. 

Vet ikke hva slags væske det er snakk om, men jeg ville vel uansett ikke sugd den av. Ville blåst den ut i stedet. Enten med nitrogen eller trykkluft. Men vanskelig å si siden jeg ikke vet hva det er snakk om her. 

Det er en slags impregneringsveske som skal inn i treverk. Man suger da luften ut av treverket som er senket i impregneringsvesken og når vakuumet opphører så blir vesken sugd inn i treverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...