Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

1 minute ago, VifteKopp said:

Det er jeg forsåvidt enig i, det nytter ikke å bygge et mini-Torshov på fem kvartaler på et jorde. Der er rekkehus bedre. 

Men i sentrum av byer og tettsteder må man bygge kvartaler, da vil sentraliteten spre seg utover av seg selv. Oslo ville i dag både hatt flere boliger og mer plass, hvis man ikke gikk over til å bygge enkeltstående blokker etter krigen. 

Dette er jeg også enig i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Camlon said:

Jeg mener at fortetting ved å bygge i høyden vil i større grad ødelegge natur og friområder. Blokker har ingen private hager, så beboerne mister muligheten til et personlig grøntområde.

Og selv om det ofte anlegges felles grøntarealer rundt blokkene, brukes de sjelden på samme måte som private hager eller naturlige friområder. I tillegg forsvinner skogstier og andre naturområder når blokker bygges, og økt trafikk fører til mer utbygging av veier og infrastruktur, noe som igjen reduserer grønne områder.

Dersom man i stedet utvider byen med rekkehus i trivelige omgivelser, vil de som flytter dit få bedre tilgang til natur og friområder. Samtidig vil ikke resten av befolkningen bli negativt påvirket, fordi slike boligprosjekter trenger ikke å bli bygget i turområder.

Rekkehus trenger også veier og medfører trafikk på nøyaktig samme måte. Og vil ta langt mye større plass for å huse samme mengde mennesker som høyhus. Og hvorfor skal man bygge byen utover når man likevel skal bygge oppover? Selv Oslo preges av småhus bebyggelse og lavblokker. På 50 tallet dristet man seg til å bygge noen blokker på 10 etg, som feks på Tonsenhagen, før man fikk angst og bygget 3 etg og rekkehus igjen. I dag vil det være langt enklere å bygge mye høyere og utnytte områdene som er tilgjengelig. De fleste næringsbygg er feks 1-2 etg. Hvorfor ikke ha boliger ovenpå? Man må slutte og hele tiden ta av skog eller landbruksjord når man skal bygge. Det er nok dødplass rundt omkring å fylle ut. En del gammelt kan med fordel rives.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Femtekolonne said:

Rekkehus trenger også veier og medfører trafikk på nøyaktig samme måte. Og vil ta langt mye større plass for å huse samme mengde mennesker som høyhus. Og hvorfor skal man bygge byen utover når man likevel skal bygge oppover? Selv Oslo preges av småhus bebyggelse og lavblokker. På 50 tallet dristet man seg til å bygge noen blokker på 10 etg, som feks på Tonsenhagen, før man fikk angst og bygget 3 etg og rekkehus igjen. I dag vil det være langt enklere å bygge mye høyere og utnytte områdene som er tilgjengelig. De fleste næringsbygg er feks 1-2 etg. Hvorfor ikke ha boliger ovenpå? Man må slutte og hele tiden ta av skog eller landbruksjord når man skal bygge. Det er nok dødplass rundt omkring å fylle ut. En del gammelt kan med fordel rives.

Blokkene på Tonsenhagen utnytter ikke arealet vesentlig bedre enn rekkehus ville gjort, ettersom de krever store grøntområder og parkeringsplasser rundt byggene.

Årsaken til at jeg vil bygge utover er fordi det gir et langt bedre bomiljø, særlig for familier.

image.thumb.png.ce2a9de4faec4c0d3bde777a280d2882.png

image.thumb.png.aad62cd2879251e8fd4d601ddef82246.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Camlon said:

Blokkene på Tonsenhagen utnytter ikke arealet vesentlig bedre enn rekkehus ville gjort, ettersom de krever store grøntområder og parkeringsplasser rundt byggene. Likevel har området et langt dårligere bomiljø og regnes som et av de minst populære i Oslo.

Årsaken til at jeg vil bygge utover er fordi det gir et langt bedre bomiljø, særlig for familier.

image.thumb.png.ce2a9de4faec4c0d3bde777a280d2882.png

image.thumb.png.aad62cd2879251e8fd4d601ddef82246.png

Hadde du banket inn 120 rekkehus på den plassen de blokkene opptar så hadde det ikke blitt mye hage på hver enhet. Jeg vet ikke om prisene er spesielt lave der i forhold til resten av Groruddalen? Eller at det er mindre populært? Men prisene er ikke som på løkka eller Frogner. Disse blokkene er nok ikke så interessante i dag for barnefamilier da de ble bygget i en tid med bolignød hvorpå en familie med 1 barn fikk utdelt en leilighet på ca 40kvm med 1 soverom og de med flere barn sto i kø for leilighetene med 2 soverom. Akkurat sånn vi vil ha det til igjen nå. For barnefamilier så blir nok terrasseblokkene på stovner og lindeberg mer aktuelt da disse ofte har 90-120kvm. Selvfølgelig snakker vi nå ikke om pengesterke kjøpere av etnisk norsk bakgrunn. De vil jo ikke menge seg med arbeidsinnvandrerne fra 60-80 tallet.   

Ellers når det gjelder utemiljø, så er det top notch på Tonsenhagen. Man kan dra på seg skiskoene,joggeskoene eller sette seg på gravelbiken og være 60 meter unna første stravasegment inn i marka. Du har kilometervis med folkehelsefremmende natur rett utenfor døra. Om du på død og liv må leke på asfalt er det ikke lange veien til det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Camlon said:

Når man bygger tett, påvirker det også infrastrukturen i området. For eksempel fremstår nærskolen som trist, fordi den har for begrenset plass til gode lekeområder.

image.thumb.png.b217f1cb3a69a1836bcecc31aae58ae2.png

Den beskrivelsen kunne passet på svært mange neglisjerte skoler som med årene har fått mange flere elever enn det som var tanken når de ble bygget. Selv barneskolen her jeg bor er mer enn trist til tross for at det bor flere folk i en bydel i Oslo enn i hele byen her. Og fremdeles bor de fleste her i hus, mitt er ett av de små på 150kvm, og med store hager. Og hva bruker man hagen til? Jo man krangler med naboer om hekk, trær, brunsnegler og ugress eller man sitter og blir stresset av vedlikeholdet man skulle gjort eller plattingen som skulle vært byttet. Merkelig nok er det ute på tur i lysløypa eller halsende rundt på en blåmerka sti man treffer på folk. Og der er folk hyggelige og pratsomme. Hjemme i hagen vil man ikke ha kontakt med andre med mindre man finner noe å klage på.  Glemte forresten å nevne trampolinene. Kilden til mye gnål og uvennskap.  Har du hage og barn så blir det trampoline. Jeg skal tilbake i leilighet om 10år. Hadde gjerne flyttet til Tonsenhagen, Stovner eller Lindeberg. Med mindre man bygger ut marka. Da kan det være.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Femtekolonne said:

Hadde du banket inn 120 rekkehus på den plassen de blokkene opptar så hadde det ikke blitt mye hage på hver enhet. Jeg vet ikke om prisene er spesielt lave der i forhold til resten av Groruddalen? Eller at det er mindre populært? Men prisene er ikke som på løkka eller Frogner. Disse blokkene er nok ikke så interessante i dag for barnefamilier da de ble bygget i en tid med bolignød hvorpå en familie med 1 barn fikk utdelt en leilighet på ca 40kvm med 1 soverom og de med flere barn sto i kø for leilighetene med 2 soverom. Akkurat sånn vi vil ha det til igjen nå. For barnefamilier så blir nok terrasseblokkene på stovner og lindeberg mer aktuelt da disse ofte har 90-120kvm. Selvfølgelig snakker vi nå ikke om pengesterke kjøpere av etnisk norsk bakgrunn. De vil jo ikke menge seg med arbeidsinnvandrerne fra 60-80 tallet.   

Ellers når det gjelder utemiljø, så er det top notch på Tonsenhagen. Man kan dra på seg skiskoene,joggeskoene eller sette seg på gravelbiken og være 60 meter unna første stravasegment inn i marka. Du har kilometervis med folkehelsefremmende natur rett utenfor døra. Om du på død og liv må leke på asfalt er det ikke lange veien til det heller.

For familier er ikke en stor hage det viktigste, det viktigste er å ha en hage. For eksempel har boligene her i nærheten av Tonsenhagen har små hager, men de selges likevel for 12,5 millioner kroner. Mange barnefamilier har ikke råd til slike priser og ender derfor opp i leiligheter på Stovner, langt unna byen, eller trangbodde i leiligheter på Tonsenhagen.

Det mest positive med Tonsenhagen har ingenting med selve boligene å gjøre, men med beliggenheten. Området har god utsikt over byen og ligger nær marka. Hadde Tonsehagen bestått av rekkehus med mange gåstier ville Tonsenhagen vært et langt mer attraktivt sted å bo.

Da hadde det også vært mindre trafikk og færre elever og Tonsehagen kunne hatt en skolevei som ikke så slik ut

image.thumb.png.fc9c986595ce701d9ebff291a6fc4159.png

Men som ville sett mer ut som Voksen Skole, fordi man tar seg plass til å bygge gode bomiljøer.

image.thumb.png.8278e7e2d76905b2b026a2c320797359.png

Den beskrivelsen kunne passet på svært mange neglisjerte skoler som med årene har fått mange flere elever enn det som var tanken når de ble bygget. Selv barneskolen her jeg bor er mer enn trist til tross for at det bor flere folk i en bydel i Oslo enn i hele byen her. Og fremdeles bor de fleste her i hus, mitt er ett av de små på 150kvm, og med store hager. Og hva bruker man hagen til? Jo man krangler med naboer om hekk, trær, brunsnegler og ugress eller man sitter og blir stresset av vedlikeholdet man skulle gjort eller plattingen som skulle vært byttet. Merkelig nok er det ute på tur i lysløypa eller halsende rundt på en blåmerka sti man treffer på folk. Og der er folk hyggelige og pratsomme. Hjemme i hagen vil man ikke ha kontakt med andre med mindre man finner noe å klage på.  Glemte forresten å nevne trampolinene. Kilden til mye gnål og uvennskap.  Har du hage og barn så blir det trampoline. Jeg skal tilbake i leilighet om 10år. Hadde gjerne flyttet til Tonsenhagen, Stovner eller Lindeberg. Med mindre man bygger ut marka. Da kan det være.D

Når det gjelder nærskolen, er ikke problemet at den er neglisjert, den ble faktisk renovert i 2014 og har middels gode karakterresultater. Problemet er mangelen på plass og at skolen ligger inneklemt mellom to trafikkerte veier. Det er dette som gjør den trist.

Min erfaring er at det er langt bedre å bo i et nabolag med eneboliger eller rekkehus enn i en leilighet. Jeg slipper delte søppelkasser som ofte stinker i leilighetskomplekser, og jeg kan holde uteområdet mitt rent og ryddig. Jeg har også plass til arbeidsverktøy i et skur i stedet for å måtte lagre alt inne i et skap. For eksempel når jeg skal reparere sykkelen eller bilen, trenger jeg ikke å gjøre det på en felles parkeringsplass og jeg har kort vei til verktøyene mine. Og ja, vi har en trampoline, noe barna aldri ville hatt om vi bodde i en leilighet.

Leiligheter kan fungere fint for single, men ikke for familier. Skal Norge gå rundt må de fleste få barn, og eldre med voksne barn vil sjeldent flytte tilbake til en leilighet. Når det bygges for få familieboliger, tvinges mange barnefamilier inn i leiligheter med dårlig bomiljø. Dette bidrar til lavere fødselstall og gjør Oslo generelt til en mindre trivelig by.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ettersom marka er det som gjør Oslo til en flott by ser jeg ikke på det som en mulighet å ta seg mer plass. Da må man enten stoppe befolkningsveksten eller så må utbyggerne ta seg sammen og bygge attraktive leiligheter med bra bomiljø. Jeg vokste opp i en blokk og syntes det var flott. Riktignok blokk av den riktige typen med god plass og store soverom til meg og søsken. Veranda på kjøkkensiden og stor terrasse på den andre. Ute var det fotballbane, grusbane og lekeplasser. Vi syklet som gærninger rundt uten biltrafikk og syklet innover til vann i marka for å bade og fiske. Om vinteren var det ut med skøyter eller ski. Trist at man ikke får til å bygge noe tilsvarende i dag. Jeg mener likevel at det ikke er høyden på bygget som er problemet, men størrelsen på leilighetene. Man må ha plass til å leve sammen, selv som familie.

Endret av Femtekolonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Femtekolonne said:

Ettersom marka er det som gjør Oslo til en flott by ser jeg ikke på det som en mulighet å ta seg mer plass. Da må man enten stoppe befolkningsveksten eller så må utbyggerne ta seg sammen og bygge attraktive leiligheter med bra bomiljø. Jeg vokste opp i en blokk og syntes det var flott. Riktignok blokk av den riktige typen med god plass og store soverom til meg og søsken. Veranda på kjøkkensiden og stor terrasse på den andre. Ute var det fotballbane, grusbane og lekeplasser. Vi syklet som gærninger rundt uten biltrafikk og syklet innover til vann i marka for å bade og fiske. Om vinteren var det ut med skøyter eller ski. Trist at man ikke får til å bygge noe tilsvarende i dag. Jeg mener likevel at det ikke er høyden på bygget som er problemet, men størrelsen på leilighetene. Man må ha plass til å leve sammen, selv som familie.

Jeg argumenterer ikke for å bygge i marka. Det finnes masse med plass mellom Lillestrøm og Kløfta og mellom Ski og Drøbak.

Hvis man først skal bygge leiligheter, er jeg enig i at de bør bygges med et godt bomiljø. Men realiteten er at dette sjelden skjer, fordi fotballbaner, grusbaner og gangveier krever plass, og hele poenget med å bygge leiligheter i stedet for rekkehus er å presse flest mulig mennesker inn på et begrenset område. Ser vi på Lørenskog så er boligene små og bygget tett i tett. Likevel så har masse barnefamilier flyttet inn i slike leiligheter.

Selv når leilighetsområder utformes på en god måte, vil rekkehusområder fortsatt være bedre. I rekkehusområder er det naturlig at folk tilbringer tid ute i hagene sine, mens barna leker i trygge omgivelser. I blokkområder er folk langt mer innendørs, og uteområdene fungerer ofte bare som gjennomfartsveier. Dette er spesielt problematisk i dag, når barn tilbringer mye mer tid inne enn før.

Lenke til kommentar

Barn går ikke ut selv lenger. Hvis vår minste går ut på eget initiativ så er det for å sykle eller gå opp til en kompis for å spille Fortnite eller annet der. Og når de får beskjed om å komme seg ut å få litt luft så går de til neste hus. Fotball og sånnt gjør de bare i organiserte former. Vi drar han med ut på turorientering og det synes han er knall, men null eget initiativ. Kanskje vår feil. Den store fordelen med hus som jeg ser det er plassen. De kan være mange her uten av vi går oppi dem. Men hadde det vært mulig å få denne plassen i en blokk hadde jeg tatt den. Missforstå meg rett. Jeg liker hus og hage. Jeg driver mye i hagen om sommeren, eller i garasjen, og jeg elsker å kunne bråke med noe uten å se på klokka og lytte etter sinte skritt i en trappeoppgang. Men det er ikke plass til at alle skal bo sånn. Det er rett og slett ikke bærekraftig og jeg er helt sikker på at feltet her ikke lenger er her om 100år. Blokkene kryper oppover fra sentrum, og som typisk norsk så er det stusselige 3 etg blokker. På ett punkt må de også erstattes av noe større. 

Lenke til kommentar

Norge er det landet i Europa med raskest befolkningsvekst, dette på grunn av verdens mest radikale innvandringspolitikk kombinert med en velferdsstat(som blir stadig mindre bærekraftig pga nevnte politikk).

Man må bygge infrastruktur og boliger tilsvarende tilsvarende Kristiansand hvert bidige år bare for å dekke det reelle boligbehovet.
Mange må nok belage seg på å bo i et bøttekott resten av livet.
Stadig høyere boligpriser, kombinert med svak valuta. Den norske levestandaren er fullstendig utradert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, d'espresso said:

Hvorfor er det noe å juble for? Dette er jo tragisk for de som står utenfor og vil inn.

Dette er bare et mindretall. De aller fleste eier allerede bolig og nyter nå godt av prisstigningene. Derfor vil det heller aldri bli gjort noe med det. Da vil politikerne tape velgere. Prisene må opp! To the sky and beyond! :D

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (10 minutter siden):

Norge er det landet i Europa med raskest befolkningsvekst, dette på grunn av verdens mest radikale innvandringspolitikk kombinert med en velferdsstat(som blir stadig mindre bærekraftig pga nevnte politikk).

Feil, det er fire land i Europa med høyere befolkningsvekst enn Norge. Og det finnes mange land i verden med langt mer radikal innvandringspolitikk (i De Forente Arabiske Emirater, feks. er kun 11% fra Emiratene). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Dubai importerer man slavearbeidere som jobber under elendige forhold med null rettigheter.
De får jobbe for slavelønn og sparkes ut når de ikke er nyttige. Passet konfiskeres.
Hvor mange sårbare og trangbodde får asyl, statsborgerskap, straffefritak og trygdebolig i arabiske land?
Dubai har ikke liberal innvandringspolitikk.

De som ikke kommer til Dubai for å jobbe som slaver, er gjerne oligarker og influencere med millioner på bok, som tiltrekkes av den lukseriøse tilværelsen. De er selvforsynte med penger, og trenger ikke ty til gatekriminalitet. Å slippe dem inn er neppe å anse som spesielt liberalt. Millionærer legger igjen masse penger i luksusleiligheter og luksusvarer, og Dubai satser på nettopp denne typen turisme.

I Norge fremhever vi fremmedkulturelle som mangfold og kulturberikelse, og hever dem minst like høyt som vår egen  kultur.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
30 minutes ago, sedsberg said:

Dette er bare et mindretall. De aller fleste eier allerede bolig og nyter nå godt av prisstigningene. Derfor vil det heller aldri bli gjort noe med det. Da vil politikerne tape velgere. Prisene må opp! To the sky and beyond! :D

Så da driter vi i dem? Dette "mindretallet" er forresten snaue 1 av 5, men ok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (21 minutter siden):

I Dubai importerer man slavearbeidere som jobber under elendige forhold med null rettigheter.
De får jobbe for slavelønn og sparkes ut når de ikke er nyttige. Passet konfiskeres.
Hvor mange sårbare og trangbodde får asyl, statsborgerskap, straffefritak og trygdebolig i arabiske land?
Dubai har ikke liberal innvandringspolitikk.

Jo, innvandringspolitikken til Emiratene er svært liberal. Den har i løpet av et halvt århundre gjort etniske emiratere til en liten minoritet i sitt eget land. At mange av disse innvandrere blir behandlet dårlig i selve landet handler om integrering, menneskerettigheter, sosialpolitikk og den slags, som er noe annet enn innvandringspolitikk. 

Men dette er en avsporing fra debatten om boligprisene i Oslo. Jeg ville bare korrigere noen faktafeil i freedomseekers innlegg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...