Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (6 minutter siden):

Gjersrud gir ikke mening, fordi det har for lav tomtepris på grunn av Bjørndal og at det er på feil siden av motorveien. Vi må bygge der folk vil bo, ikke bygge der ingen vil bry seg. Sørkedalen er også litt vekk, men det er i en attraktiv del av byen og vi kunne bygget et lokalt senter sånn at det ikke føles isolert.

Men ja, det tar tid før man får bygget der, så det er løsningen for fremtidens boligbehov, ikke dagens boligbehov. At noe tar tid er ikke en grunn for å ikke starte, fordi tenker man slik så blir nødvendige investeringer ikke gjennomført.

Jeg er helt sikker på at hvis man bygger på Gjersrud, så vil folk flytte dit. Det blir billigere enn Sørkedalen, nærhet til Marka, adskilt fra småbelastede Bjørndal/Holmlia og det er ikke fredet, som sparer mange år i juridiske-byråkratiske drakamper, om det i det hele tatt er mulig å få gjennom 

Men først og fremst må man faktisk utnytte de store og ledige tomtene lenger inn i Oslo. Det er regulert mye som ikke bygges, og enda mer kan transformeres. Sørkedalen er en fjern drøm. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, når bonden får millioner årlig så skal han ha masse penger for tomtene. Så mye at det blir alt for dyrt pr eierseksjon.

Golf er en enorm business.

Men det er jo bare en teori fra min side da. Er nok lettere å kjøpe en åker der en gror gras på liksom.

Boliger gir mye større inntekt enn en golfbane eller gård kan noensinne gi.

Om noe ikke gir mening, så er det nesten alltid på grunn av reguleringer, monopoler eller korrupsjon.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Boliger gir mye større inntekt enn en golfbane eller gård kan noensinne gi.

Om noe ikke gir mening, så er det nesten alltid på grunn av reguleringer, monopoler eller korrupsjon.

Tja, nå er det vell tvilsomt at bonden bygger boligene. Så alternativet er å selge tomtene som gir hen millioner i passiv inntekt.. det blir som nevnt dyre tomter.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, nå er det vell tvilsomt at bonden bygger boligene. Så alternativet er å selge tomtene som gir hen millioner i passiv inntekt.. det blir som nevnt dyre tomter.

Og da sier jeg at prisen er bestemt etter hva boliginvestorer kan tjene på å bygge, ikke hva bonden vil ha.

Millioner er også ingenting. Boligene vil bli solgt for milliarder.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Og da sier jeg at prisen er bestemt etter hva boliginvestorer kan tjene på å bygge, ikke hva bonden vil ha.

Millioner er også ingenting. Boligene vil bli solgt for milliarder.

Det er jo poenget mitt, det blir for dyre boliger vs å ta random utmark som en har lite til ingen inntjening på.

Har du ett eksempel på en populær golfbane som har blitt bygget om til boligformål?

Jeg kjenner ikke til noen men er ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Det er jo poenget mitt, det blir for dyre boliger vs å ta random utmark som en har lite til ingen inntjening på.

Har du ett eksempel på en populær golfbane som har blitt bygget om til boligformål?

Jeg kjenner ikke til noen men er ingen ekspert på området.

Boligene blir solgt for det markedet kan tilby. Om det er høye priser, så er det på grunn av at vi har bygget nok tidligere, ikke at boligene er for dyre.

Det er mange eksempel på golfbaner som har blitt gjort om til boliger, for eksempel Empire Lakes. Men hvis det ikke er lov, så vil det naturligvis ikke skje.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (30 minutter siden):

Hvem skal kreve at Norge tar imot grunnløse asylsøkere, og bruker pengene våre på å gi dem trygdebolig?

Vi må vurdere om eventuelle sanksjoner er verdt det. Antakelig billigere å bli sanksjonert av land som hater oss, enn å fylle landet med trygdemisbrukere og gjengkriminelle.

Norge tar i mot relativt få asylsøkere for tiden. Det er arbeidsinnvandrere -> ukrainske flyktninger -> asylsøkere, som er nede i noen få tusen. Man kan selvsagt stramme skruen enda mer, noe Frp nok vil gjøre når de vinner valget, men det ville neppe utgjøre noen merkbar forskjell på boligprisene. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Boligene blir solgt for det markedet kan tilby. Om det er høye priser, så er det på grunn av at vi har bygget nok tidligere, ikke at boligene er for dyre.

Det er mange eksempel på golfbaner som har blitt gjort om til boliger, for eksempel Presido golfbane i San Francisco. Men hvis det ikke er lov, så vil det naturligvis ikke skje.

Ser ut som den banen er åpen nå? 

Det som er vanlig er å bygge tett rundt banen med ekstremt dyre boliger. Men å bygge på, det har jeg ikke sett enda.

Lenke til kommentar
wampster skrev (2 minutter siden):

Hva med å i stedenfor ta et område som blir brukt av mange og tilbyr noe, at vi bruker et område som ingen bruker.
Vi har et par tusen kvm2 å ta av.. Det neste er vel at vi skal bygge på voldsløkka, slotsparken og stensparken også....?

Burde bare bygge i Oslofjorden, den er jo råtten uansett så kan like gjerne fylle igjen og bygge.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Ser ut som den banen er åpen nå? 

Det som er vanlig er å bygge tett rundt banen med ekstremt dyre boliger. Men å bygge på, det har jeg ikke sett enda.

Skrev feil sted, mente Empire Lakes nær Los Angeles.

Lenke til kommentar

Problemet er at mange av dem aldri drar når hjemlandet er trygt. Der de burde fått midlertidig oppholdstillatelse får de i stedet statsborgerskap. Dermed får de velge selv om de vil dra hjem igjen. Mange velger å fortsatt bo her og motta trygd og drive kriminalitet.

Hvis det var mulig for de vanlige politiske partiene å ta tak i dette, hadde ikke et økende antall velgere stemt på høyresiden i flere land. Det er ikke fordi folk ønsker mer privatisering, som partiene ser ut til å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Skrev feil sted, mente Empire Lakes nær Los Angeles.

Ja, golfbanen slet. 

"Silver Oak Golf Course owner Garth Richards has taken steps to buy the struggling Empire Ranch Golf Course".

Og da blir prisen lav. Men nå var det jo populære goldbaner jeg startet dette med. Og jeg ser det vanskelig at det skal svare seg.

Ser ut som banen solgte for under 20 millioner. Det er jo billig for så mye område.

Lenke til kommentar

Sørkedalens grønne lunger vil nok ikke bli rørt. Som å skulle bygge rundt Sognsvannet.

Jeg synes det bygges mange nye boliger i Oslo. Feks. Økern kjenner jeg ikke lenger igjen. Det er vel ikke bare kontorlokaler alt sammen?

Lørenskog rett utenfor Oslo har blitt godt utbygget og tettet igjen med blokker ved kjøpesenteret og ved Triaden. Pent er det ikke. Med unntak av den stolte paradegaten, Lørenskogs Champs Elysee, der NAV-bygget troner midtveis i brunt med røde vinduskarmer. T-bane mangler fortsatt, så ting tar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...