wampster Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) North Pole skrev (1 time siden): Javel? Eksempel: Et nyutdannet par, la oss si en sykepleier og en lærer, skal kjøpe sin første bolig ifm. at de har fått sin første ordentlige jobb. (Som sykepleier og lærer er det en ganske overkommelig oppgave å finne en relevant jobb allerede som nyutdannet) Samlet inntekt er 1,1 million. De finner en enebolig til 4 millioner kroner. Hvor tror du skoen trykker her? Er det på det høyst overkommelige inntektskravet, eller er det kravet om at de måtte spare opp 600 000 kroner i egenkapital i løpet av studietiden sin? Er det slik at alle nyutdannede par skal kunne gå rett i jobb og samtidig kunne kjøpe bolig til 4MNOK? Nå er sikkert jeg "gammel" (midten av 30 årene), men ingen av mine venner/bekjente/kollegaer/personer jeg studerte sammen med hadde en forventning om å kjøpe egen leilighet (eller enebolig) rett etter endt studietid. Alle leide enten med kompiser/venniner og/eller kjærste en periode før de kjøpte. Kanskje skoa trykker mest på hva folk forventer? Endret 12. desember av wampster 3 1 Lenke til kommentar
JornHansen Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Salvesen. skrev (På 15/08/2023 den 4:36 PM): Jeg synes ikke det er så overraskende egentlig. Å bo midt i sentrum av en hovedstad er normalt ikke for folk flest. Det er ikke spesielt for Oslo. Noen av oss har vokst opp i Oslo og føler stor tilhørighet her. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) 10 hours ago, North Pole said: Javel? Eksempel: Et nyutdannet par, la oss si en sykepleier og en lærer, skal kjøpe sin første bolig ifm. at de har fått sin første ordentlige jobb. (Som sykepleier og lærer er det en ganske overkommelig oppgave å finne en relevant jobb allerede som nyutdannet) Samlet inntekt er 1,1 million. De finner en enebolig til 4 millioner kroner. Hvor tror du skoen trykker her? Er det på det høyst overkommelige inntektskravet, eller er det kravet om at de måtte spare opp 600 000 kroner i egenkapital i løpet av studietiden sin? Dette reflekterer ikke situasjonen i det norske boligmarkedet. Å kjøpe en enebolig til 4 millioner kroner er urealistisk for de fleste nyutdannete, og det er verken vanlig eller forventet at man kjøper enebolig rett etter studiene. Et bedre eksempel er et nyutdannet par som har jobbet i noen år og de har spart opp 1 million kroner i egenkapital. I dette tilfellet så er det ikke egenkapitalen som er problemet, men at eneboliger i nærheten av deres familie koster 8+ millioner kroner. Dette er for dyrt for en familie med en samlet årsinntekt på 1,1 millioner kroner. Endret 12. desember av Camlon Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Tenker at det faktisk ikke er så veldig uvanlig det North Pole skisserer. Noen vanlige folk har råd til det, andre vanlige folk ikke. Det er selvfølgelig store forskjeller også mellom helt vanlige folk, noen har klart å spare opp litt egenkapital mens de har jobbet ved siden av videregående og studier. Noen har en del i BSU, andre får sikkerhet i foreldre, forskudd på arv osv. Noen klarer å kjøpe sammen med en venn eller kjæreste. Mange, ca. 50% av førstegangskjøperne av leiligheter i Oslo (40% i Norge) får også hjelp av foreldrene, en generasjon som har hatt stor kapitalgevinst på boligmarkedet. Alt dette er faktisk ganske så vanlig, selv om det ikke kan sies å være forventet. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember 6 minutes ago, Snikpellik said: Tenker at det faktisk ikke er så veldig uvanlig det North Pole skisserer. Noen vanlige folk har råd til det, andre vanlige folk ikke. Det er selvfølgelig store forskjeller også mellom helt vanlige folk, noen har klart å spare opp litt egenkapital mens de har jobbet ved siden av videregående og studier. Noen har en del i BSU, andre får sikkerhet i foreldre, forskudd på arv osv. Noen klarer å kjøpe sammen med en venn eller kjæreste. Mange, ca. 50% av førstegangskjøperne av leiligheter i Oslo (40% i Norge) får også hjelp av foreldrene, en generasjon som har hatt stor kapitalgevinst på boligmarkedet. Alt dette er faktisk ganske så vanlig, selv om det ikke kan sies å være forventet. Du overser den mest urealistiske delen av innlegget hans, at en nyutdannet studentfamilie kjøper en enebolig til 4 millioner kroner. Hvis vi legger inn et filter for eneboliger over 100 kvm, finnes det ingen faktiske eneboliger til den prisen i Oslo, Trondheim, Tromsø eller Bergen. Selv i Alta fant jeg bare to boliger, og dette antallet vil raskt bli null dersom man tar hensyn til personlige krav som beliggenhet og boligtype. Årsaken til at han i eksemplet sitt ble begrenset av egenkapital fremfor inntekt, er fordi han brukte en boligpris som ikke gjenspeiler markedet. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) Camlon skrev (3 minutter siden): Du overser den mest urealistiske delen av innlegget hans, at en nyutdannet studentfamilie kjøper en enebolig til 4 millioner kroner. Hvis vi legger inn et filter for eneboliger over 100 kvm, finnes det ingen faktiske eneboliger til den prisen i Oslo, Trondheim, Tromsø eller Bergen. Selv i Alta fant jeg bare to boliger, og dette antallet vil raskt bli null dersom man tar hensyn til personlige krav som beliggenhet og boligtype. Årsaken til at han i eksemplet sitt ble begrenset av egenkapital fremfor inntekt, er fordi han brukte en boligpris som ikke gjenspeiler markedet. Så det er at det var snakk om en enebolig til 4 millioner kroner du er uenig i? Du diskuterer altså den semantiske detaljen, ikke boligmarkedet? Bytt ut enebolig med bolig da. Det er helt fullt mulig for mange nyutdannede par, og slettes ikke uvanlig, å kjøpe en bolig sammen til 4 millioner kroner, dersom de har litt oppsparte midler og en eller begge har fått seg ålreit betalte jobber. For noen er det mulig, for andre ikke. Begge deler er helt vanlig. Endret 12. desember av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) 3 hours ago, Snikpellik said: Så det er at det var snakk om en enebolig til 4 millioner kroner du er uenig i? Du diskuterer altså den semantiske detaljen, ikke boligmarkedet? Bytt ut enebolig med bolig da. Grunnen til at jeg (og trolig han) så på eneboliger er fordi det er boligtypen de fleste familier ønsker å oppdra sin familie. Du kan kjøpe en liten leilighet i byen eller en større leilighet i utkanten av byen, men da er det høy sjanse for at du vil trenge å oppgradere om ca 5 år. Det er ikke noe problem hvis boligprisene har gått opp, eller du har egenkapital. Men hvis du har lånt 90% og boligprisene har falt med 10% så har du mistet all egenkapital og vil havne i gjeld om du selger. Det er for høy risiko, så vi bør ikke redusere egenkapitalkravet for at folk skal kunne kjøpe midlertidige boliger. De som ikke har egenkapital og vil ha midlertidige boliger bør leie. Skal man kjøpe med høy gjeldsgrad så bør det være en bolig man planlegger å bo i minst 10 år. For de som vil ha slike boliger, så er inntekt et mye større problem enn egenkapital. Endret 12. desember av Camlon 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Faktum er jo at boligprisene ikke faller, så det blir jo helt urealistisk. Boligprisene vil alltid stige. Alltid! Det er nettopp derfor de er så geniale som investeringsobjekter. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Just now, sedsberg said: Faktum er jo at boligprisene ikke faller, så det blir jo helt urealistisk. Boligprisene vil alltid stige. Alltid! Det er nettopp derfor de er så geniale som investeringsobjekter. Boligprisene falt på 90-tallet i Norge, i USA og Danmark under finanskrisen og i Hong Kong i 2022 - 2024. Det er en myte at boligprisene alltid stiger. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Én og annen dupp kommer det av og til, men sjeldent langvarig. Og etterpå hopper jo prisene noe så hinsides. Og politikerne våre vil aldri godta at boligprisene, og dermed investeringer, synker i verdi. De jobber heller for at de skal fortsette å stige. Gjerne så fort som mulig. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember 1 minute ago, sedsberg said: Én og annen dupp kommer det av og til, men sjeldent langvarig. Og etterpå hopper jo prisene noe så hinsides. Og politikerne våre vil aldri godta at boligprisene, og dermed investeringer, synker i verdi. De jobber heller for at de skal fortsette å stige. Gjerne så fort som mulig. Når politikerne jobber for at de stiger, så stiger de tilslutt til et nivå som ikke er bærekraftig og da kan man få mer enn et dupp som vi nå ser i Hong Kong. Men du har rett i at det er sjeldent langvarig og derfor skal man ha et langsiktig perspektiv når man kjøper en bolig. Hvis det er sannsynlig at boligen ikke tilfredsstiller dine krav om 5 år, og du må låne 90%, så er det bedre å leie. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet torsdag kl 16:44 Del Skrevet torsdag kl 16:44 (endret) Camlon skrev (7 timer siden): Du overser den mest urealistiske delen av innlegget hans, at en nyutdannet studentfamilie kjøper en enebolig til 4 millioner kroner. Hvis vi legger inn et filter for eneboliger over 100 kvm, finnes det ingen faktiske eneboliger til den prisen i Oslo, Trondheim, Tromsø eller Bergen. Selv i Alta fant jeg bare to boliger, og dette antallet vil raskt bli null dersom man tar hensyn til personlige krav som beliggenhet og boligtype. Årsaken til at han i eksemplet sitt ble begrenset av egenkapital fremfor inntekt, er fordi han brukte en boligpris som ikke gjenspeiler markedet. En gjennomsnittlig boligpris i Norge var ved utløpet av november på 4,5 millioner. (https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/) Man behøver vel ikke være boligmarkedsforsker for å skjønne at det er de byene du trekker frem her, som først og fremst drar opp snittet noe voldsomt. I brorparten av landets geografiske areal er også eneboliger tilgjengelige for denne summen, selv om de ikke er det i Oslo. Om det du plagdes med var at eksempelet mitt utelukkende handlet om eneboliger, og at summen var urealistisk lav, så kan jeg revidere det her: Eksempel: Et nyutdannet par, la oss si en sykepleier og en lærer, skal kjøpe sin første bolig ifm. at de har fått sin første ordentlige jobb. (Som sykepleier og lærer er det en ganske overkommelig oppgave å finne en relevant jobb allerede som nyutdannet) Samlet inntekt er 1,1 million. De finner en bolig til 4,5 millioner kroner. Hvor tror du skoen trykker her? Er det på det høyst overkommelige inntektskravet, eller er det kravet om at de måtte spare opp 675 000 kroner i egenkapital i løpet av studietiden sin? Endret torsdag kl 16:45 av North Pole 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet torsdag kl 16:53 Del Skrevet torsdag kl 16:53 6 hours ago, sedsberg said: Faktum er jo at boligprisene ikke faller, så det blir jo helt urealistisk. Boligprisene vil alltid stige. Alltid! Det er nettopp derfor de er så geniale som investeringsobjekter. Så lenge pengemengden øker, noe den gjør hver dag når bankene skaper ny valuta ut av intet og låner ut til kjøp av boliger, vil prisene stige. Det er egentlig ikke så mye at prisene stiger. Det er mer at pengene kjøper mindre og mindre for hvert eneste år, så man trenger stadig mer av dem for å kjøpe det samme. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet torsdag kl 16:55 Del Skrevet torsdag kl 16:55 (endret) 15 minutes ago, North Pole said: En gjennomsnittlig boligpris i Norge var ved utløpet av november på 4,5 millioner. (https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/) Man behøver vel ikke være boligmarkedsforsker for å skjønne at det er de byene du trekker frem her, som først og fremst drar opp snittet noe voldsomt. I brorparten av landets geografiske areal er også eneboliger tilgjengelige for denne summen, selv om de ikke er det i Oslo. Om det du plagdes med var at eksempelet mitt utelukkende handlet om eneboliger, og at summen var urealistisk lav, så kan jeg revidere det her: Eksempel: Et nyutdannet par, la oss si en sykepleier og en lærer, skal kjøpe sin første bolig ifm. at de har fått sin første ordentlige jobb. (Som sykepleier og lærer er det en ganske overkommelig oppgave å finne en relevant jobb allerede som nyutdannet) Samlet inntekt er 1,1 million. De finner en bolig til 4,5 millioner kroner. Hvor tror du skoen trykker her? Er det på det høyst overkommelige inntektskravet, eller er det kravet om at de måtte spare opp 675 000 kroner i egenkapital i løpet av studietiden sin? Hvis skoen trykker på grunn av for lav egenkapital så er risikoen for å kjøpe for høy. Det er spesielt tilfellet om de ikke planlegger å bo i boligen de neste 10 årene, noe som ikke er usannsynlig siden de har akkurat fått sin første jobb. Jeg vil anbefale at de leier en billig bolig og bygger opp mer egenkapital. Endret torsdag kl 16:59 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet fredag kl 09:33 Del Skrevet fredag kl 09:33 Så lenge folk kun er interessert i å bo sentralt i byer, kommer problemet bare til å eskalere. Man finner alltid en kjøper til en bolig i sentrum. 2 Lenke til kommentar
Peanut Skrevet fredag kl 10:39 Del Skrevet fredag kl 10:39 On 15.8.2023 at 3:39 PM, Deechon said: Men ja, oslo er blitt for dyrt. Jeg kastet inn håndkle i fjor og flyttet ut og har ikke sett meg tilbake. Jeg flyttet fra Oslo i 2022, ble eier av et hus et stykke utenfor Oslo. Jeg flyttet fra en tomannsbolig (220+ kvm) på vestkanten i Oslo. Huset var ikke isolert, hadde ikke garasje og hadde noen naboer som ikke var riktig vel bevarte. Jeg flyttet til en enebolig (ca 400kvm) som er isolert, har tilknyttet garasje og svømmebasseng og normale naboer som er hyggelige. Aldri sett meg tilbake. (Huset i Oslo ble pusset opp og nett solgt for noe nær 40 mill. Det er liksom ikke hvermannsen som har råd til det <_< ) 2 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet fredag kl 13:27 Del Skrevet fredag kl 13:27 For den prisen kunne du kjøpt en stor villa på bygda og aldri trengt jobbe mer i ditt liv. Lenke til kommentar
wampster Skrevet fredag kl 14:13 Del Skrevet fredag kl 14:13 (endret) Peanut skrev (3 timer siden): Jeg flyttet fra Oslo i 2022, ble eier av et hus et stykke utenfor Oslo. Jeg flyttet fra en tomannsbolig (220+ kvm) på vestkanten i Oslo. Huset var ikke isolert, hadde ikke garasje og hadde noen naboer som ikke var riktig vel bevarte. Jeg flyttet til en enebolig (ca 400kvm) som er isolert, har tilknyttet garasje og svømmebasseng og normale naboer som er hyggelige. Aldri sett meg tilbake. (Huset i Oslo ble pusset opp og nett solgt for noe nær 40 mill. Det er liksom ikke hvermannsen som har råd til det <_< ) Her nevner du ikke noe om salgspris i 2022, tomtestørrelse, beliggenhet, potensiell utviklingsmulighet, skolekrets, +++ Ble det solgt for 40 MNOK +/- er det snakk om et av de dyrere/dyreste objektene som er solgt så langt i år og ikke snakk om et "hvermannsen" objekt. edit: Akkurat nå ligger det ute en (1) tomannsbolig på 220+ kvm (269kvm) i hele Oslo og den ligger ute til 25MNOK, riktignok med garasje, med god utsikt, stor balkong, godt vedlikeholdt (ser det ut til) og stor tomt. Så objektet du flyttet fra ble omsatt/solgt for 50% mer! Høres rart ut, i hvert fall i dagens marked Endret fredag kl 14:22 av wampster 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 14:22 Del Skrevet fredag kl 14:22 Eiendom, og kanskje særlig sentrale, dyre eneboliger er utmerkede formuesobjekter. Dette presser prisen på bruktmarkedet kraftig oppover. Når man kan skjule 10-15 mill i formuesverdi bare ved å eie en eiendom vil det være store summer å spare på dette i løpet av 20-30 års tid. Lenke til kommentar
wampster Skrevet fredag kl 14:26 Del Skrevet fredag kl 14:26 Joa, men da snakker vi om objekter som det er ekstremt få av og som ikke har innvirkning på boligprisene "oss normale" opplever. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå