Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Camlon said:

Det er masse plass til å bygge boliger. Om vi ser på Oslo, så ser jeg følgende muligheter

1. Fortetting i villaområdene rundt sentrum.
    • Har blitt stoppet av småhusplanen.
  2. Bygge rekkehus utenfor Oslo, som f.eks. rundt Kløfta
    • Har vært ulovelig
  3. Bygge ut dårlig utnyttet områder som Fornebu og Flipstad
    • Har blitt utsatt.
  4. Gjøre det billigere å bygge ved å fjerne krav
    • De vil gjøre det dyrere å bygge ved å legge til nye krav.

Det virker som en del vil bygge mer i teorien, men i praksis så er de er imot tiltak som vil føre til økt boligbygging.

Man gir knapt nok steder hvor nytt kan bygges, man setter strenge krav til hva som kan bygges der og til slutt setter man tekniske krav som gjør byggingen mye dyrere. Og så er man "sjokkert" over at bolig blir dyrere.

Og nå har EU vedtatt bygningsenergidirektivet. Så om vi velger å følge det uten betydelige tilpasninger blir det enda dyrere å bygge. Og mange vil nok en gang bli overrasket over at bolig blir dyrere.

Endret av Smule8o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Camlon said:

Jeg bor i Danmark og har nylig kjøpt et rekkehus. Jeg måtte skrive i kontrakten at jeg garanterer for at jeg vil bo i rekkehuset.

Hadde jeg ikke vært EØS-borger, så måtte jeg ha søkt Justisministeriet for å kunne kjøpe primærbolig.

Takk. Når jeg jobbet i Danmark på 90-tallet ble jeg anbefalt av arbeidgiver å heller leie fordi kjøp var innviklet.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Camlon said:

Det er masse plass til å bygge boliger. Om vi ser på Oslo, så ser jeg følgende muligheter

• Har vært ulovelig
    • Har blitt utsatt.

Det virker som en del vil bygge mer i teorien, men i praksis så er de er imot tiltak som vil føre til økt boligbygging.

Ja man ser jo alt bråket som oppstår spesielt på oslo vestkant når man ønsker å bygge leiligheter i villa områder.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (29 minutter siden):

Jo, men folk flytter nå fra små plasser til sentrale strøk. Det blir eksepsjonelt dyrt å drive skoler som knapt har elever.

Javisst. Du spurte hvordan politikerne sentraliserer Norge. Det er jo i høy grad et politisk spørsmål om prioriteringer og hvordan vi vil drive det offentlige Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Javisst. Du spurte hvordan politikerne sentraliserer Norge. Det er jo i høy grad et politisk spørsmål om prioriteringer og hvordan vi vil drive det offentlige Norge.

Men ingen av dere skre hvordan politikerne sentraliserer Norge. Folk sentraliserer seg selv, og politikerne handler som en konsekvens av dette.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 21.6.2024 den 10:26 AM):

De unge burde definitivt bo på bygda hvor det ikke er arbeidsplasser. Da får de ansatte på NAV-kontorene masse å gjøre før de går av med pensjon. 

Tja, det burde de gjøre. At man fører en politikk som sentraliserer til byer er jo rett og slett for og holde bobla oppblåst. I store deler av verden er tanken at boliger alltid skal øke i pris. For og få til det må man konstant sørge for desperasjon hos de som prøver og følge strømmen. Vi får håpe automasjon og AI rydder opp i alle bullshitjobber som i dag finnes f eks i Oslo. Og så får vi gjøre det slik at bankenes sikkerhet for boliglånet er boligen, og ikke noe annet.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

• Har vært ulovelig
    • Har blitt utsatt.

Det er ikke masse plass nei med mindre du bygger i marka, det er vel litt åpenbart når du nevner de siste gjenstående kremområdene som Fornebu og Flipstad som er luksusområder - sistnevnte vil bli en av Norges dyreste boligeområde. Ingen av disse vil bli for "vanlige folk". Slike områder kommer ikke på rullebånd og er det ikke mange igjen av. 

Kløfta er jo langt utenfor Oslo.

Det er ikke sagt at det ikke er plass, men det er ganske mange tusen boliger man trenger i året for å dekke behovet - fornebu dekker 2 år med behov men så er det område tatt. Man er nok mye avhengig av å fornye eksisterende områder hvis det lar seg gjøre. Men misforstå meg ikke, jeg er alt for å gjøre det enklest for utbyggere å bygge der det er mulig - for vi trenger det. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Just now, MrL said:

Det er ikke masse plass nei med mindre du bygger i marka, det er vel litt åpenbart når du nevner de siste gjenstående kremområdene som Fornebu og Flipstad som er luksusområder - sistnevnte vil bli en av Norges dyreste boligeområde. Ingen av disse vil bli for "vanlige folk". Slike områder kommer ikke på rullebånd og er det ikke mange igjen av. 

Kløfta er jo langt utenfor Oslo.

Det er ikke sagt at det ikke er plass, men det er ganske mange tusen boliger man trenger i året for å dekke behovet - fornebu dekker 2 år med behov men så er det område tatt. Man er nok mye avhengig av å fornye eksisterende områder hvis det lar seg gjøre.

Kløfta er ikke langt unna Oslo. Det tar bare 30 minutter med tog fra Kløfta til Oslo og 28 minutter med bil. Det er et dårlig sted for leiligheter, men det er et godt sted for å bygge rekkehus for familier. Det er gårder i alle retninger, så det er masse plass. Men det er ikke lov å kjøpe gårdene og bygge rekkehus, rekkehusene blir for dyre, familier fortsetter å bo i leiligheter i Oslo og det blir færre tilgjengelige leiligheter for de som skal inn på boligmarkedet.

Det samme gjelder Fornebu. Middels rike folk kjøper ikke leiligheter på Fornebu fordi de eksisterer ikke, så de kjøper leiligheter på andre steder som Bislett og det blir dyrere for alle å kjøpe bolig.

Lenke til kommentar

Både den hellige markagrensa, byggestopp i Kløfta etc etc koker vel i bunn og grunn ned til at det offentlige ikke vil betale for infrastrukturen det medfører. Det presser selvsagt opp prisene i et stadig knappere boligmarked, uavhengig av eie vs leie.

Det er bare korttenkte som tror det løser noe som helst å sette merkelappen eie på noe som nå har merkelappen leie. Det blir stadig flere som trenger tak over hodet og det løses IKKE ved å bytte merkelapper på eksisterende boliger.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

De kunne jo tatt unna en del av de fattigste ved å etablere containerbyer med slike små innredede containere. Så kunne de rike fortsatt å investere i de dyrere boligeene mer sentralt.

container-house.jpg.3cd58d0a1795237d3cb1399e4583ae18.jpg

Er fullt mulig og bygge billig og effektivt, men det finnes ingen interesse. Målet er konstant boligkrise nær og i pressområdene, Høyre sin Victor Norman er vel den eneste som faktisk fikk til og flytte offentlige funksjoner ut av Oslo, det var jo ett rabalder uten like når noen prøvd.

Lenke til kommentar
MrL skrev (23 minutter siden):

Det er ikke sagt at det ikke er plass, men det er ganske mange tusen boliger man trenger i året for å dekke behovet - fornebu dekker 2 år med behov men så er det område tatt. Man er nok mye avhengig av å fornye eksisterende områder hvis det lar seg gjøre. Men misforstå meg ikke, jeg er alt for å gjøre det enklest for utbyggere å bygge der det er mulig - for vi trenger det. 

Ein av grunnane til at det i dag er dyrt å bygge er at det er krav om at alle bustadar skal ha livsløpstandard slik at ein kan fortsette å bu i eigen bustad også når ein blir gamal og pleietrengande. Det å tillate mindre og enklare bustadar ønsker ein ikkje å ha opne for då det kan føre til at utgifter blir flytta over på det offentlege. Det er tross alt billegare for staten om alle betalar litt meir for bustadane slik at kommunen ikkje treng å bygge fleire sjukeheimsplassar.

Det som er eit spørsmål er om det finnes ein moglegheit for å kunne gjere begge delar. Altså både bygge tett med små leilegheiter/hyblar med enkel standard som eignar seg godt for studentar og andre som har eit midlertidig behov for å bu midt i Oslo og som ofte er einslege. Men samtidig innføre regelverk eller ordningar som sikrar at befolkninga flytter til bustadar med livsløpstandard i god tid før det blir nødvendig med "rullestolsirkel" på badet og liknande.
For meir midlertidig busetting så tenker eg også at det burde kunne være rom for å lempe litt på kravet til isolasjon. Sjølv om det har ein miljømessig konsekvens at ein får eit større oppvarmingsbehov, så er det også slik at det kan ta lang tid å spare inn den ekstra kostnaden ein har med isolasjon. Godt isolerte bustadar med små faste utgifter er nok også kanskje meir attraktivt i ein bustad du ser for deg å leve dei neste 20 åra i, enn på ein hybel som du kanskje skal bu på i 5 år.

Det er sjølvsagt også viktig at ein likevel har litt kontroll på utbygginga slik at dei bustadane som blir brukt er av ein akseptabel standard. Det løyser nok lite dersom utbyggarar startar å bygge "fengselsceller" på 15 m² og selg dei for same pris som vanlege leilegheiter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...