Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-oker-gjelden-med-32-milliarder-samtidig-som-rentene-begynner-a-oke/o/5-95-302189

På kort sikt kan Oslo kommune sove godt om natten siden mesteparten av gjelden er i fastrente, men det er å skyve problemene foran seg.

Når lånene skal fornyes, kommer renteøkningene til å velte inn, og da er det snakk om rundt regnet 700 millioner kroner i økte årlige rentekostnader.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Jeg husker engang det ble ramaskrik for 3,8 milliarder i overskridelser på Mongstad-raffineriet. Avisene var fulle av artikler om denne skandalen i månedsvis , "en Mong" ble et begrep i dagligtalen og Statoils toppsjef og hele styret måtte gå.

Ny vannforsyning til Oslo har økt i kost fra 6 milliarder til over 30 milliarder og enda 4 år til det skal bli ferdig så sluttsummen kan man bare gjette på. Ingen gransking eller noe som helst av konsekvenser for noen.

Nye tider.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (18 minutter siden):

 Jeg husker engang det ble ramaskrik for 3,8 milliarder i overskridelser på Mongstad-raffineriet. Avisene var fulle av artikler om denne skandalen i månedsvis , "en Mong" ble et begrep i dagligtalen og Statoils toppsjef og hele styret måtte gå.

Ny vannforsyning til Oslo har økt i kost fra 6 milliarder til over 30 milliarder og enda 4 år til det skal bli ferdig så sluttsummen kan man bare gjette på. Ingen gransking eller noe som helst av konsekvenser for noen.

Nye tider.

Er det private anbudsrunde hesten med kjeften djupt nedi statens havresekk???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ser at jeg glemte å svare på denne, sorry.

Oslo kommune betaler avdrag på lånene sine til fastrente, så økt rente påvirker derfor ikke avdragene på gamle lån.

De lånekostnadene som eventuelt blir høyere av renta er nye lån fra slutten av fjoråret og i år, og de må det nye byrådet nesten stå for selv.

I årets reviderte budsjett fikk Høyre og Venstre flertall sammen med Frp for å øke kommunegjelda med 15 milliarder kroner.

https://www.oslo.kommune.no/politikk/budsjett-regnskap-og-rapportering/budsjett-2024/#gref

Jeg antar at du synes det er bra at de kun øker den med 15 mrd? Ettersom forrige byråds gjeldsøkning på 35 mrd (i en lavkost/null-rente tid) ikke ser ut til å bry deg særlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...