Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Enig at noen restriksjoner burde bort, men byggekostnad er sterkt avhengig av topografi og vær.
Vi kommer aldri i nærheten av Houston pga hvor mye grunnfjell/stein og topografien vi har her samt hvor stor forskjell det er i vær (som påvirker hvordan man må bygge veldig). 

København er jo en pannekake i forhold til Oslo (enda mer enn Houston).
Enklere/raskere regulering og gi utbyggere lov til å bygge flere mindre leiligheter ville absolutt gjort en stor forskjell dog.
Pluss mye annet og. 

Men så kommer vi til et annet problem og det er arbeidskraft. Skal prisene ned må det bygges (mye) mer. Hvor skal all den arbeidskraften komme fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, wampster said:

Enig at noen restriksjoner burde bort, men byggekostnad er sterkt avhengig av topografi og vær.
Vi kommer aldri i nærheten av Houston pga hvor mye grunnfjell/stein og topografien vi har her samt hvor stor forskjell det er i vær (som påvirker hvordan man må bygge veldig). 

København er jo en pannekake i forhold til Oslo (enda mer enn Houston).
Enklere/raskere regulering og gi utbyggere lov til å bygge flere mindre leiligheter ville absolutt gjort en stor forskjell dog.
Pluss mye annet og. 

Men så kommer vi til et annet problem og det er arbeidskraft. Skal prisene ned må det bygges (mye) mer. Hvor skal all den arbeidskraften komme fra?

Vi hadde mye lavere priser for 30 år siden, spesielt på steder som Tromsø, så de høye boligprisene kan ikke forklares med topologi. 

Og jeg ser ikke hvorfor arbeidskraft skal være et problem. Vi kan hente inn arbeidskraft fra andre land akkurat som i USA.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Ekstra mindre leiligheter?

Vi vet konsekvensen av at sårbare norske statsborgere blir trangbodde. Vi må hindre at folk blir trangbodde for å forebygge gjengkriminalitet.

Hva har dette med sårbare norske statsborgere å gjøre?

Unge single voksene (18-30) vil ha det mye lettere å komme inn på markedet om det ikke er så få "små" leiligheter som bygges. Man kan ikke bygge under 35 kvm, minst 40% må være over 80kvm.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Vi hadde mye lavere priser for 30 år siden, spesielt på steder som Tromsø, så de høye boligprisene kan ikke forklares med topologi. 

Og jeg ser ikke hvorfor arbeidskraft skal være et problem. Vi kan hente inn arbeidskraft fra andre land akkurat som i USA.

Alle hadde mye lavere priser for 30 år siden?

Joda, bare mengden vi må hente inn er i så fall meget høy. Hvor skal de bo (det å bygge mange flere boliger er ikke gjort over natten).. Hva gjør det med leieprisene? Hva gjør det med boligprisene? Hva gjør det med lønningene? osv osv osv. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, wampster said:

Alle hadde mye lavere priser for 30 år siden?

Joda, bare mengden vi må hente inn er i så fall meget høy. Hvor skal de bo (det å bygge mange flere boliger er ikke gjort over natten).. Hva gjør det med leieprisene? Hva gjør det med boligprisene? Hva gjør det med lønningene? osv osv osv. 

Tviler på at Houston var noe særlig billigere for 30 år siden om man justerer for lønn og Japan har blitt vesentlig billigere. 

image.thumb.png.8d488e25336e51afc47f6ea92a5cadd0.png

Byggearbeidene kan bo i brakker, som vi kjøper inn fra utlandet. Jeg tror ikke det er noen praktiske problemer med å bygge mer, problemet er mangel på vilje.

Det kan vi se fra tråden min hvor majoriteten støtter strenge restriksjoner på hvor man kan bygge.

 

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Det står om dem i avisene hele tiden. De som mangler fritidstilbud er ekstra utsatte for å bli gjengkriminell. 

Ingen skulle trenge å bo i en trang leilighet. Alle boenheter må følge visse minstekrav.

Hva definerer du som en "trang" leilighet for en enkelt/singel person?

Jeg har leid ut leiligheter på 28kvm, 29kvm, 32kvm og 27kvm i Oslo i mange år. Til voksende/pendlere, studenter, unge single, unge par, osv. Ingen av dem har vært eller blitt gjengkriminelle av den grunn. Minstekrav er greit men hva er poenget med å bygge 40% 80kvm++ leiligheter som absolutt ikke løser noe av bo problematikken vi har og ikke hjelper de unge/mindre bemidlede i et hele tatt..?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Tviler på at Houston var noe særlig billigere for 30 år siden om man justerer for lønn og Japan har blitt vesentlig billigere. 

image.thumb.png.8d488e25336e51afc47f6ea92a5cadd0.png

Byggearbeidene kan bo i brakker, som vi kjøper inn fra utlandet. Jeg tror ikke det er noen praktiske problemer med å bygge mer, problemet er mangel på vilje.

Det kan vi se fra tråden min hvor majoriteten støtter strenge restriksjoner på hvor man kan bygge.

 

 

Ganske uærlig å ta innlegget mitt til din inntekt, når bygget vi snakket om her var et næringsbygg, og ikke et boligbygg. Det skulle ingen beboere inn i det bygget, og ingen som var på informasjonsmøtet hadde noen problemer med selve boligdelen av prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, RookieNO said:

Ganske uærlig å ta innlegget mitt til din inntekt, når bygget vi snakket om her var et næringsbygg, og ikke et boligbygg. Det skulle ingen beboere inn i det bygget, og ingen som var på informasjonsmøtet hadde noen problemer med selve boligdelen av prosjektet.

Det jeg skrev hadde ingenting med ditt innlegg. Det jeg refererer til er min meningsmåling hvor jeg ga alternativer om hvor man skal bygge og de fleste stemte imot løsningene.

Lenke til kommentar

Det kan vi se fra tråden min hvor majoriteten støtter strenge restriksjoner på hvor man kan bygge.

Bare så jeg skjønner det riktig her, du har tatt en poll hvor du selv har laget spm, du selv har tolket spm og du selv har trukket konklusjonen av svarene av nevnte spørsmål som argumentasjon. Og pollen har hele 25 stemmer?

Det virker jo seriøst og absolutt noe en burde vektlegge sterkt. 
Du kan ikke kjøre i gang en poll med 5 spørsmål om utenrikspolitikk og si hvordan det burde gjøres også da. Helst uten noen form for vekting av om folk har relevant erfaring/utdanning så vi får bra svar.

😂 😂 😂

Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

Det kan vi se fra tråden min hvor majoriteten støtter strenge restriksjoner på hvor man kan bygge.

Bare så jeg skjønner det riktig her, du har tatt en poll hvor du selv har laget spm, du selv har tolket spm og du selv har trukket konklusjonen av svarene av nevnte spørsmål som argumentasjon. Og pollen har hele 25 stemmer?

Det virker jo seriøst og absolutt noe en burde vektlegge sterkt. 
Du kan ikke kjøre i gang en poll med 5 spørsmål om utenrikspolitikk og si hvordan det burde gjøres også da. Helst uten noen form for vekting av om folk har relevant erfaring/utdanning så vi får bra svar.

😂 😂 😂

Du tror vi ville fått helt andre svar om det var 1000 som svarte? Det tror ikke jeg.

Og hvis du ser på siste spørsmål, så vil de fleste bygge mer, de er bare imot alle mulige løsninger 😂

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Byggearbeidene kan bo i brakker, som vi kjøper inn fra utlandet. Jeg tror ikke det er noen praktiske problemer med å bygge mer, problemet er mangel på vilje.

 

Så hvis du var håndverker med god/riktig kompetanse så kunne du tenkt deg å bli hentet inn til et annet land, med et lass av andre, og bodd i brakker i 5-10 år?

Da hadde du nok fått tak i "crem de la crem" håndverkerne ja. KJØRRRR

Lenke til kommentar
Just now, wampster said:

Så hvis du var håndverker med god/riktig kompetanse så kunne du tenkt deg å bli hentet inn til et annet land, med et lass av andre, og bodd i brakker i 5-10 år?

Da hadde du nok fått tak i "crem de la crem" håndverkerne ja. KJØRRRR

Hvis jeg kan tjene langt mer enn i hjemlandet, så ville jeg vurdert det.

Og man bor ikke i brakkene i 5-10 år, men i perioder av året. Vi har allerede arbeidskraft som gjør det.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Du tror vi ville fått helt andre svar om det var 1000 som svarte? Det tror ikke jeg.

Og hvis du ser på siste spørsmål, så vil de fleste bygge mer, de er bare imot alle mulige løsninger 😂

Ok, men du jobber med statistikk/tall/meningsmålinger til vanlig da? 
Det er ganske brede spørsmål du har i pollen
Hvordan har du vektet svarene, eller er alle svarene vektet likt?

Tolking av f.eks "utkanten av byen" er jo temmelig subjektivt

Tolking av "villaområder" er temmelig subjektivt.
Hva har gårder med villaområder å gjøre? Det er da (så vidt jeg vet) ingen gårder i villaområder i Oslo ?

Tolkning av "Konvertere sentrale kommersielle og industriområder til boliger"
Hva mener du med "Det bør gjøres hvor det er mulig"
Mulig hvordan? Alt er mulig
Hva er forskjellen på stedene hvor "det er mulig" og "enkelte steder"?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg kan tjene langt mer enn i hjemlandet, så ville jeg vurdert det.

Og man bor ikke i brakkene i 5-10 år, men i perioder av året. Vi har allerede arbeidskraft som gjør det.

Hvilke land er det som nå tjener langt mer som håndverker i Norge enn i hjemlandet sitt?
Hvor kompetansen/byggemåten er lik/bra nok?

Lenke til kommentar
37 minutes ago, wampster said:

Ok, men du jobber med statistikk/tall/meningsmålinger til vanlig da? 
Det er ganske brede spørsmål du har i pollen
Hvordan har du vektet svarene, eller er alle svarene vektet likt?

Tolking av f.eks "utkanten av byen" er jo temmelig subjektivt

Tolking av "villaområder" er temmelig subjektivt.
Hva har gårder med villaområder å gjøre? Det er da (så vidt jeg vet) ingen gårder i villaområder i Oslo ?

Tolkning av "Konvertere sentrale kommersielle og industriområder til boliger"
Hva mener du med "Det bør gjøres hvor det er mulig"
Mulig hvordan? Alt er mulig
Hva er forskjellen på stedene hvor "det er mulig" og "enkelte steder"?

Jeg har 6 spørsmål, hvor 5 av dem er løsninger. 

  1. Bygge nye villa og rekkehusområder
  2. Bygge blokker i utkanten av byen som Lørenskog
  3. Skal vi gjøre det lettere å kjøpe villaer og bygge leiligheter og rekkehus
  4. Skal vi flytte markagrensen?
  5. Konvertere sentrale kommersielle og industriområder til boliger

Utenom #5, så var det ikke mye støtte for noe annet. 

Det finnes svært få områder rundt Oslo som ikke brukes til noe eller er en naturpark. Skal vi bygge villaområder, så er vi nødt til å tillate at gårdseiere selger gårdene sine til utbyggere som bygger boligområder. Men som du ser i meningsmålingen så mener 42% at alle gårder skal beskyttes og 38% at de fleste gårder skal beskyttes. Da er det ikke mulig å bygge mange nye villaområder

Jeg inkluderte konvertere sentrale kommersielle og industriområder til boliger som et alternativ, fordi jeg ville ikke utelate en løsning. Det gjøres allerede idag og var det eneste punktet som hadde ordentlig støtte.

 

36 minutes ago, wampster said:

Hvilke land er det som nå tjener langt mer som håndverker i Norge enn i hjemlandet sitt?
Hvor kompetansen/byggemåten er lik/bra nok?

En tømrer i Norge tjener 3.5 ganger mer enn en tømrer i Romania.

For å snu på flisa, ville ikke en del nordmenn være villig til å bo i brakker om de fikk 1.5 millioner kroner i året og slapp å betale leie? 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 minutter siden):

En tømrer i Norge tjener 3.5 ganger mer enn en tømrer i Romania.

For å snu på flisa, ville ikke en del nordmenn være villig til å bo i brakker om de fikk 1.5 millioner kroner i måneden og slapp å betale leie? 

3,5 gangeren (Romania eksempelet) vs 30 gangeren (Norge eksempelet)? Det virker jo som en god sammenligning

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/tomrer#:~:text=Hvis du jobber hardt og,og 500.000 kroner i året.
"En gjennomsnittlig lønn for en tømrer som er ansatt i et tømrerfirma ligger nok mellom 450.000 og 500.000 kroner i året"

Og nei, jeg tror ikke særlig mange tømrere i Norge ville dratt fra venner/familie/bolig/fritidsaktiviteter for å gå fra 40.000 i mnd til 120.000 i mnd. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, wampster said:

3,5 gangeren (Romania eksempelet) vs 30 gangeren (Norge eksempelet)? Det virker jo som en god sammenligning

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/tomrer#:~:text=Hvis du jobber hardt og,og 500.000 kroner i året.
"En gjennomsnittlig lønn for en tømrer som er ansatt i et tømrerfirma ligger nok mellom 450.000 og 500.000 kroner i året"

Og nei, jeg tror ikke særlig mange tømrere i Norge ville dratt fra venner/familie/bolig/fritidsaktiviteter for å gå fra 40.000 i mnd til 120.000 i mnd. 

Du siterte for fort. Jeg rettet det til "år" etter noen få minutter.

Det er mange nordmenn som drar til USA for å arbeide for Disney, og de får ikke engang høyere lønn. Nå forestill deg et land som er mye rikere og bedre enn Norge og gir 3 - 4 ganger norsk lønn. Jeg tror absolutt mange nordmenn ville vært interessert i å bo der en periode for noe nytt og tjene penger. Ikke alle har sterke forpliktelser til Norge som holder dem tilbake.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
1 hour ago, wampster said:

ikke særlig mange tømrere i Norge ville dratt fra venner/familie/bolig/fritidsaktiviteter for å gå fra 40.000 i mnd til 120.000 i mnd. 

Vanskelig å si, tipper mange ville vurdert det, særlig om det er et miljø med nordmenn der. Det er heller ikke sånn at man er permanent borte. Kanskje jobber 4-5 uker, så like lenge fri. Man ser jo denne situasjonen i norsk byggebransje, det nærmer seg at  man har nesten bare øst-europeere som gjør selve jobben. Ikke super morsomt for nordmenn akkurat, høres ut som man er i en polsk by, bare at det er en vanlig dag i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...