Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Kanskje litt offsite men er folk nødt til å bo i Oslo?

Her jeg bor har vi billig strøm(konsesjonkraft og billig nettleie) Ingen parkeringsavgifter(noen av nabokommuner har), Ingen bompenger, lav eiendomskatt, billig ferge over fjorden. Nesten alle kjente (store)butikker lokalt(mat) er innen en times reise. Høyskoler. Tilgang til fastlege eller akutt innen kort tid. 2 sjukehus innen relativ kort avstandt Osv. Sparer sikker 30-40K etter skatti året, minst. Billige hus og bosteder. Bilhold er relativ billig siden vi ikke har Oslopriser. Flere store alpinannlegg innen en til 2 times reise.

Fantastisk natur, i foten av Jotunheimen. Oslofolk betaler titusenvis av kroner for å besøke og bo her en uka.

Og en del ledige arbeidsplasser hele tiden. Spesielt innen helse og omsorg. Osv..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Du kan spare sarkasmen for min del. Poenget var at du bevisst unndro halve ligningen for prisdannelse for å understreke ditt poeng om for lite boligbygging og ignorere mitt poeng om et tiltak på etterspørselsiden av prisdannelsen. Du ble avkledd i uredelig debattskikk og tålte det også dårlig..

Nei. Jeg har poengtert gang på gang at det å gjøre noe med singel-andelen, vil være ett av mange tiltak mot høyere boligpriser. Jeg er helt sikker på at andre har oppfattet dette. Enten leser du selektivt og danner dine egne forestillinger av hva jeg skriver eller så ignorerer du dette bevisst for å latterliggjøre.

Jeg unngikk bevisst å komme med spesifikke forslag fordi det har en tendens til å sette grenser for fantasien til folk. Det låser debatten på ett spor i stedet for å holde mulighetene åpne. Derfor appellerte jeg til andres fantasi på hvordan slik politikk kan og bør gjøres. Men så kom selvsagt du inn og forsøkte å styrte debatten og andres fantasi med demoniserende latterliggjøring som "tvangsgiftemål eller andre lignende inngrep i privatlivet". Kunne det vært en idé å ikke lese meg som fanden leser bibelen?

.. som fanden leser bibelen. Jeg dro ikke fram Kina som eksempel når det kommer til boligpolitikk. Jeg dro fram Kina som eksempel på hvordan man kan optimere datingmarkedet i samfunnstjenelig retning i stedet for lokal optimering (profitt pr selskap).

Så "morsomt" forsøk på latterliggjøring. Hvis det er dette nivået du vil legge debatten på så er det fint om du kan ta det et annet sted. Det passer ikke inn i et seriøst forum for mentalt voksne.

Fortsatt ikke hørt forslag fra deg angående hva du mener man skal gjøre med premie-tanken din "å påvirke single politisk".

Ja det er mye som er optimert i Kina. Deres datingpolitikk (hva nå enn det er) fungerer jo strålende på fødselsraten og singel-befolkningen.... Kina.thumb.jpg.e937f0f093eeb8dfe6ae5009a84b1e92.jpg

Kina2.thumb.jpg.7cd6129f6db9610512610b8f319cc6c1.jpg

Hva annet mener du er optimalisert i Kina som vi i vesten (Norge) burde herme etter?

Forslag ditt (politisk påvirkning av singel/forhold) for å gjøre noe med boligpriser enkelte steder er ubrukelig håpløst og hinsides idiotisk. Det er kun overgått av å dra frem Kina som eksempel.

Det er en stor liste av ting man kan iverksette som man vet virker (bygge flere boliger, bygge bedre infrastruktur, gjøre regulering enklere, gjøre prosessen kortere osv osv) men hvorfor gjøre det. Man kan jo prøve å gjøre noe helt nytt politisk som sjelden tar lang tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

.. som fanden leser bibelen. Jeg dro ikke fram Kina som eksempel når det kommer til boligpolitikk. Jeg dro fram Kina som eksempel på hvordan man kan optimere datingmarkedet i samfunnstjenelig retning i stedet for lokal optimering (profitt pr selskap).

Datingmarkedet i Kina er ikke bra. Det er mangel på reguleringer i arbeidsmarkedet, så folk har ikke tid til å date og svært få støtteordninger kombinert med høye boligpriser gjør det veldig dyrt å få barn. 

Det er konflikt mellom unge kvinner og menn. Unge kvinner misliker at unge menn er for patriatiske og unge menn misliker at kvinner har høye materialistiske krav som høy inntekt og dyr leilighet.

Og det er konflikt mellom de eldre og de unge. De som ikke får barn får konstant kritikk av den eldre generasjonen og de som har barn får kritikk hvis de ikke respekterer sine besteforeldre og ikke lar dem få bestemme over oppdragelsen av barnebarna. Politikerene, som er fra besteforeldre generasjonen, har null forståelse for hvorfor fruktbarheten faller og prøver å bruke skam og nasjonalisme til å presse unge til å få barn. Det har ikke fungert og Kinas fruktbarhet har falt kraftig.

Kina er derfor ikke et godt eksempel på hvordan man kan optimere datingmarkedet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 timer siden):

Kanskje litt offsite men er folk nødt til å bo i Oslo?

Her jeg bor har vi billig strøm(konsesjonkraft og billig nettleie) Ingen parkeringsavgifter(noen av nabokommuner har), Ingen bompenger, lav eiendomskatt, billig ferge over fjorden. Nesten alle kjente (store)butikker lokalt(mat) er innen en times reise. Høyskoler. Tilgang til fastlege eller akutt innen kort tid. 2 sjukehus innen relativ kort avstandt Osv. Sparer sikker 30-40K etter skatti året, minst. Billige hus og bosteder. Bilhold er relativ billig siden vi ikke har Oslopriser. Flere store alpinannlegg innen en til 2 times reise.

Fantastisk natur, i foten av Jotunheimen. Oslofolk betaler titusenvis av kroner for å besøke og bo her en uka.

Og en del ledige arbeidsplasser hele tiden. Spesielt innen helse og omsorg. Osv..

Nå banner du i kirka.

I bygda jeg bor i, bor det i underkant av 30 personer.

For to generasjoner siden, bodde det mer enn to hundre.

Men på slutten av nittitallet bestemte de fleste seg for å flytte til sentrale strøk. Arbeidsplassene fulgte med. Skole, butikk, fabrikk osv.

Nå syter folk over at det er ekstremt dyrt å bo sentralt (siden alle vil det. Tilbud og etterspørsel), samtidig som du får en svær enebolig her for under to millioner.

Vi som er igjen i bygda er gjeldsfrie og har nesten ingen faste utgifter, men har negativ verdistigning på eiendommene siden det er få arbeidsplasser igjen, siden alle dro. 

Jeg foretrekker likevel å ha hundrevis av dekar å boltre meg på, ta fri tre måneder i året, spise deilig og dyr middag hver dag og slippe å sitte i bilkø timesvis per dag.

Hver sin smak. De som har flyttet til bysentrum har valgt det. Vi som er igjen på bygda har valgt det.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelte folk "må" bo i Oslo, fordi næringslivet har av en eller annen grunn bestemt seg for å putte administrative kontor midt i Oslo sentrum, på Barcode eller whatever, så om din yrkesfunksjon er noe som typisk tilhører større selskaper så har du ikke så skrekkelig mange valg.

Så tenker jeg at det da invaliderer argumentet om at en alenemor med barn i barnehage bare kan pendle 1,5 time inn til Oslo for å jobbe om man selv kjører fra dør til dør hver eneste arbeidsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/boligsalget-kollapser-i-tonsberg-og-farder-prisene-gar-ned-med-millioner/s/5-95-1981286

Dette er nok bare starten på problemer i mange deler av Norge/verden. Bobla er sprekkeklar

Altfor tidlig å si. Tønsberg er ikke norges navle for å si det slik, tviler veldig på at Tønsberg er kanarifuglen i gruven, vi får se hvor dette bærer, men blir nok ingen endringer før store byer som Oslo og Bergen sliter og det kommer ikke til å skje med det første.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Salvesen. said:

Det er mulig at litt luft vil gå ut, men jeg tror ikke forholdene er riktig for et boligkrakk.

Om det blir global krise, noe som ikke er usannsynlig, så vil boligprisene gå litt ned, utbyggerene går konkurs og renten går ned til nesten 0. Da tar det ikke mange årene før spekulantene kommer tilbake og kombinert med boligmangel vil de driver boligprisene til enda høyere nivåer.

Skal vi få billigere boliger, så må boligbyggingen opp. Hvis det ikke skjer så vil boblen bli "løst" ved at leieprisene øker kraftig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lyttet til en podcast om boliger og da sa en av dem (19:50) om hvorfor de vil svekke utlånsforskriften. Han som er for å beholde den nevnte at dette vil øke prisene og gjøre det vanskeligere for unge å komme inn i markedet og da svarte programlederen "Nei, dere vil vel gjerne ha de unge som kunder, er det vel noen som sier, he he he" og de andre lo.

Med andre ord, de ekstremt høye boligprisene er noe som er ønsket av politikerene, for å kunne innføre flere krav på boliger, redde utbyggerene og for å få stemmer fra godt voksne som tjener penger på at boligprisene stiger.

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Med andre ord, de ekstremt høye boligprisene er noe som er ønsket av politikerene, for å kunne innføre flere krav på boliger, redde utbyggerene og for å få stemmer fra godt voksne som tjener penger på at boligprisene stiger.

Er det å unngå det som skjedde i USA i 2007 en så fjern tanke for deg at du bare ser onde hensikter?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Feynman said:

Er det å unngå det som skjedde i USA i 2007 en så fjern tanke for deg at du bare ser onde hensikter?

Det som skjedde i USA var at de fjernet egenkapitalkrav og bygget mange boliger.

Deres anbefaling om å fjerne egenkapitalkrav for å øke prisene og bygge flere boliger øker derfor sjansen for en fremtidelig finanskrise.

De sa også ingenting om å unngå finanskrise, og de kom med en rekke unnskyldninger for hvorfor norsk gjeld er ikke et problem. Det er nok for dem at finanskrise er en fjern tanke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

Det som skjedde i USA var at de fjernet egenkapitalkrav og bygget mange boliger.

Deres anbefaling om å fjerne egenkapitalkrav for å øke prisene og bygge flere boliger øker derfor sjansen for en fremtidelig finanskrise.

Så du støtter å beholde egenkapitalkrav?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Feynman said:

Så du støtter å beholde egenkapitalkrav?

Ja. Vi har allerede verdens høyeste gjeldsbelastning, den bør ikke bli større.

Å fjerne egenkapitalkravet vil også drive opp boligprisene og gjøre det enda vanskeligere for unge komme inn på boligmarkedet.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig forenklet er de to eneste tingene som kan få boligprisene i Oslo ned mer enn et par prosent (som i det store og hele ikke hjelper/har noen effekt) 1, Å bygge drastisk flere boliger. 2, At det blir en netto utflytting over flere år. Eventuelt en kombinasjon av begge. Egenkapitalkrav, utlånsforskrifter og alt det der har jeg ikke troa  på at kan gjøre noe særlig forskjell dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Camlon said:

Ja. Vi har allerede verdens høyeste gjeldsbelastning, den bør ikke bli større.

Å fjerne egenkapitalkravet vil også drive opp boligprisene og gjøre det enda vanskeligere for unge komme inn på boligmarkedet.

Da er vi nok enig. At folk lever over evne kan ikke fortsette til evig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...