Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

trikola skrev (2 minutter siden):

Men det blir jo ikke flere boliger av det - de som bodde til leie må jo fortsatt bo noe sted.

Ja de kan velge å leie en annen plass(mitt utgangspunkt var at det var Oslo som fikk restriksjoner) eller kjøpe boligen. Mange vill ikke ha mulighet til å kjøpe, så de flytter en annen plass og derfor er det flere boliger tilgjengelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (3 timer siden):

En sykepleier kan kjøpe 1 av 50 boliger i Oslo: – Sånn kan vi ikke ha det

https://sykepleien.no/2024/02/faktiskno-sa-mye-tjener-en-sykepleier

https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10066123&timeType=top&timeValue=1

2223 Sykepleiere  - 52 510 - 52 210 kr  De tjener greit pr. måned. Det gjør derimot ikke en butikkmedarbeider.

5223 Butikkmedarbeidere

 - 40 910 - 39 590 kr  https://www.finansrådet.no/lonn/butikkmedarbeider/

Servitører, enda dårligere betalt:

5131 Servitører -  35 700 -  34 910 kr

Ens eget dumme valg å ikke bli sivilingeniør.

2146 Sivilingeniører (geofag, petro-leumsteknologi, metallurgi mv.) - 95 110 - 91 020 kr

 

     

"Sykepleierindeksen" er litt klønete navngitt, det referer til, i praksis, til median årslønnen i Norge som sykepleiererens lønn er sammenlignbar med. Tror det var heller meningen å menneskeliggjøre en gjennomsnittslig lønnsmottaker enn å sette yrker opp mot hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Ja de kan velge å leie en annen plass(mitt utgangspunkt var at det var Oslo som fikk restriksjoner) eller kjøpe boligen. Mange vill ikke ha mulighet til å kjøpe, så de flytter en annen plass og derfor er det flere boliger tilgjengelig

Det er ikke hva som vil skje. Det som vil skje om antall leieboliger faller er at leieprisene øker. Høyere leiepriser vil føre til at noen nye eiere vil leie ut hele eller deler av boligen og de som leier bolig vil nedgradere til en trangere bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Det er ikke hva som vil skje. Det som vil skje om antall leieboliger faller er at leieprisene øker. Høyere leiepriser vil føre til at noen nye eiere vil leie ut hele eller deler av boligen og de som leier bolig vil nedgradere til en trangere bolig.

Poenget var jo å fjerne leieboliger i Oslo, eller i det minste gjøre det til en VELDIG dårlig deal som gjør at en ikke leier ut i Oslo lengre og boligene blir solgt. IE masse til salgs og prisene går ned. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Poenget var jo å fjerne leieboliger i Oslo, eller i det minste gjøre det til en VELDIG dårlig deal som gjør at en ikke leier ut i Oslo lengre og boligene blir solgt. IE masse til salgs og prisene går ned. 

Har jo vært en del artikler hvor studenter nå ikke har noe sted å bo så spørs hvor lurt det var, vi trenger leie leiligheter for er mange som ikke kan kjøpe selv om de faller i pris så er det mange som ikke har nok for egenkapital kravet.

Kommune/stat må trå til og bygge flere student boliger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Har jo vært en del artikler hvor studenter nå ikke har noe sted å bo så spørs hvor lurt det var, vi trenger leie leiligheter for er mange som ikke kan kjøpe selv om de faller i pris så er det mange som ikke har nok for egenkapital kravet.

Kommune/stat må trå til og bygge flere student boliger.

Absolutt, det er mer det private markedet jeg tenker på. I en slik "verden" måtte såklart studentboliger vært bedre samt omsorgsboliger etc. 

Er uansett ett helt søkt tema da det aldri ville skjedd, men jeg tror det kunne gjort noe med prisene. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Poenget var jo å fjerne leieboliger i Oslo, eller i det minste gjøre det til en VELDIG dårlig deal som gjør at en ikke leier ut i Oslo lengre og boligene blir solgt. IE masse til salgs og prisene går ned. 

Det er mulig du får ned boligprisene med den taktikken, men det vil være på bekostning av leieprisene.

Og da kommer det mange nye problemer. Det vil føre til at de som leier bor veldig trangt, og de vil stemme på politikere som vil innføre leiekontrol og subsidierte leieboliger. Konsekvensen er enten at vi skattebetalere betaler for leien deres og gjør bolighaier rike, eller at vi får et fullstendig dysfunksjonelt leiemarked med økende hjemløshet.

Hvis vi skal gjennomføre planen din, så vil jeg foreslå at vi bygger masse leieboliger i Oslo kommune, bygger rekkehus i utkanten av byen og når boligene blir ferdige så legger vi inn restriksjoner som gjør det dyrt å ha sekundærbolig. Da vil boligprisene og leieprisene kollapse samtidig. Eneste problemet er at det vil dra med seg resten av økonomien, som er avhengig av at boligprisene fortsetter å øke.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Det er mulig du får ned boligprisene med den taktikken, men det vil være på bekostning av leieprisene.

Og da kommer det mange nye problemer. Det vil føre til at de som leier bor veldig trangt, og de vil stemme på politikere som vil innføre leiekontrol og subsidierte leieboliger. Konsekvensen er enten at vi skattebetalere betaler for leien deres og gjør bolighaier rike, eller at vi får et fullstendig dysfunksjonelt leiemarked med økende hjemløshet.

Hvis vi skal gjennomføre planen dion, så vil jeg foreslå at vi bygger masse leieboliger i Oslo kommune, bygger masse familiehus i utkanten av byen og så legger vi inn restriksjoner som gjør det dyrt å ha sekundærbolig. Da vil boligprisene og leieprisene kollapse samtidig. Eneste problemet er at det vil dra med seg resten av økonomien, som er avhengig av at boligprisene fortsetter å øke.

Ja det er en søkt ting som aldri ville ha skjedd, men jeg er ganske sikker på at det er en løsning for å få ned boligprisene. Men gjerne ikke rett løsning :)

Lenke til kommentar
scuderia skrev (19 minutter siden):

Jeg er sikker på at dette kommer til å hjelpe sykepleiere

https://www.aftenposten.no/norge/i/634qlr/varsler-ny-klimaavgift-for-byggebransjen-utbyggere-kan-som-oftest-oeke-prisene-til-kunder

 

heia klovneregjeringen

Skjønner ikke at folk alltid drar frem sykepleierene. De har jo ganske grei lønn, og muligheter til å jobbe som vikarer og tjene ganske så bra. 

Mulighet for tillegg har de også, som øker lønnen en del. 

Det er langt "fattigere" folk her i landet enn sykepleierene. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Skjønner ikke at folk alltid drar frem sykepleierene. De har jo ganske grei lønn, og muligheter til å jobbe som vikarer og tjene ganske så bra. 

Mulighet for tillegg har de også, som øker lønnen en del. 

Det er langt "fattigere" folk her i landet enn sykepleierene. 

Fordi det er en definert metode bak det. Se tidligere innlegg:

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sokken86 skrev (3 minutter siden):

Nå ha jeg ikke lest alle sidene i denne tråden men vanlige folk er jo fagarbeidere. Vi har jo nå fått fagarbeiderindeksen: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y6jGpE/oslo-kan-bli-for-dyr-for-lavtloenn-arbeiderne-tikkende-bombe-sier-lo-og-faar-stoette-fra-nho

Jeg slår et slag for denne og mener at vi bør droppe sykepleierindeksen

Tja, synes ikke den indexen virket særlig oppegående. De har bevist valgt to av de dårligste betalte jobbene innenfor fagarbeidere. Virker litt suspekt. Ett snitt over alle fagarbeidere hadde gitt ett bedre bilde. 

Ville heller kalt den lavlønn indexen eller noe slikt. Tar en samme eksempel på to fagarbeidere innenfor industrien feks så blir det noe helt annet. Iallefall om en går til offshore osv. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Tja, synes ikke den indexen virket særlig oppegående. De har bevist valgt to av de dårligste betalte jobbene innenfor fagarbeidere. Virker litt suspekt. Ett snitt over alle fagarbeidere hadde gitt ett bedre bilde. 

Ville heller kalt den lavlønn indexen eller noe slikt. Tar en samme eksempel på to fagarbeidere innenfor industrien feks så blir det noe helt annet. Iallefall om en går til offshore osv. 

Ok vi kan kalle den lavtlønnsindeksen, det er greit. Vel saken er at fagarbeidere enten det er helsefagarbeidere, apotekteknikkere, renholdere eller renovatørene har råd tiil å bo i byene med mindre de har godt bemidlede foreldre som kan hjelpe de inn på boligmarkedet i byen de bor i, og de selv velger en lavere utdanning. 

Lenke til kommentar
sokken86 skrev (2 minutter siden):

Ok vi kan kalle den lavtlønnsindeksen, det er greit. Vel saken er at fagarbeidere enten det er helsefagarbeidere, apotekteknikkere, renholdere eller renovatørene har råd tiil å bo i byene med mindre de har godt bemidlede foreldre som kan hjelpe de inn på boligmarkedet i byen de bor i, og de selv velger en lavere utdanning. 

Men noen har ingen problem, som feks to offshorearbeidere med fagbrev som enkelt drar inn 2 millioner i året. Såfremt de klarer å spare til egenandelen såklart. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Er jo enkelt å fikse med å gjøre noe med sekundærbolig og eiendomsselskap. Gjør det strengere og plutselig ligger det tusenvis av boliger på finn.no fra Oslo området. Men da kollapser jo prisene så det skjer nok ikke 😛 Hjelper ikke å bygge flere boliger om de bare blir kjøpt opp av lånehaier uansett.

Vet ikke om du har fått det med deg, men mange store eiendomsselskap har siste året solgt unna utleieboliger i Oslo sentrum. Heimstaden, Ragde, med flere (kommer ikke på flere akkurat nå) har solgt/selger unna tusenvis. Det har jo ikke akkurat satt en demper så vidt jeg kan se..

edit: Det de (regjerningen) gjør nå (og har gjort siste 3ish år) som fører til en drastisk nedgang i sekundær/leieboliger i Oslo på så kort tid kommer til å treffe en gruppe hardest og det er de unge som skal leie eller prøve å komme inn på boligmarkedet. 

De gjør det dyrere å bygge, dyrere å søke, dyrere å utvikle, dyrere å eie/leie ut, samt at søknadstiden fra start til IG aldri har vært lengre og mer komplisert. Jeg tror det hadde vært vanskeligere å gjøre det verre enn det dagens regjering har gjort om man hadde gått inn for det.

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De store bolighaiene drar fortsatt enorm nytte av den såkalte Borettslagsmodellen. Det innebærer at leiligheter de har eid i 20-30 år kan selges skattefritt ved å opprette et borettslag og selge dem som andelsleiligheter. De er livredde for at dette smutthullet skal tettes og gjør det de kan for å sikre så mye gevinst som mulig. Men de kan selvsagt ikke dumpe ut så mye at markedet kollapser, men ta litt og litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med median-singel-indeksen da? 😜

Disse indeksene over her tar jo utgangspunkt i single. Single er et samfunnsproblem. En ting er at det skaper økt behov for antall boliger, sammenlignet med folk som bor parvis eller i vanlig liten eller storfamilie-hjem. Eller kollektiv. Et annet relatert samfunnsproblem er lave fødselstall. Folk er for single. Kan dette påvirkes politisk? Evt. hvordan? Vil vi det eller setter vi bare sinte incels opp mot sinte kvinner som velger bort menn/barn? Har klimaaktivistenes barne-skam noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Hva foreslår du, ennå mer straff for å være single?

Jeg foreslår ingenting. Jeg stilte bare et åpent spørsmål om andel single kan påvirkes politisk, evt hvordan og om vi vil påvirke det?

Angående selvmord så vil jeg anta det er svært mange og sammensatte årsaker, i de tilfeller man finner de. Det leder meg egentlig til noe ganske OT. Det bør nedsettes en slags havarikommisjon for å analysere dette kvalitativt og løfte opp de bakenforliggende problemene på dagsorden. Andel single er nok én av veldig mange flere årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...