Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange boliger som blir lagt ut på markedet igjen nå, også boliger i vanlig prisklasse. Det virker aom mange har satset kanskje nok, og renta begynner å bite. Da blir det vanskelig å betale. Og med ingen signaler om snarlig rentekutt blir det enda verre. Mange lever nok på kreditt og føler de må bruke penger på ferie og opplevelser for å bevare fasaden av at de er rik. 

Det jeg ser i mitt område av boliger er at den desidert verste på overprising og skjuling av fakta rundt boligen er DNB. To helt like boliger selges til samme pris, men dnb sin har: Dårligere intern belliggenhet, ikke garasjeplass, ikke oppgradert siden byggeår 2002 mens den andre er totalt oppgradert, på magisk vis er DNB sitt soverom 20 m2 mot reelt 13 m2. Banker trenger kunder som låner opp alt de klarer og tøyer strikken maksimalt, alt dette for å tyne ut mest mulig profitt i alle ledd. Jeg leste noe sånt som at 70 % av førstegansgskjøpere fikk hjelp fra foreldre og familie. Det er altså like før karusellen stopper opp hvis ingenting blir endret. 

Noen på stortinget har nå fremmet forslag om å senke egenkapital kravet til 5 % siden mange ikke får finansiering. Da vil nok de fleste priser gå opp ca 0.5 mill nærmest over natten når så mye mer penger blir tilgjengelig. Så det hjelper ingenting. Siste gang det var stort hopp i priser var når det økte fra 3 til 5 ganger inntekt. Alt handler om å selge så lite bolig som mulig til en maksimal pris mens noen fortsatt kan betale for dette. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (5 minutter siden):

Som egentlig kun er negativt for oss middelaldrende da det bare betyr økt beskatning for den allerede mest beskattede gruppen i landet. 

Korrekt. Har du, og din bedre halvdel, arbeidet fullt ut et helt yrkesliv så ender det ofte med at man har formue når egne foreldre dør - som regel rundt 40-50 års alder. Da har man god lønn og formue og har egentlig null interesse av økte boligpriser.  Ikke blir man lykkeligere av av økte boligpriser heller fordi det gjør det bare vanskeligere for egne barn å komme inn på boligmarkedet. Vi har dessverre skapt en situasjon der man legger tilrette for at folk skal bruke eiendom som et slags pensjonsfond. Gjør man ikke dette så havner man på skattetoppen mhp andel skatt vs inntekt. Å skatte MER enn 50% sett opp mot inntekt blir fort normalen da. Er der selv og er møkk lei høye boligpriser og det samlede skattenivået. Vil ikke sitte der å bruke energi på å forvalte egne penger ved å investere i aksjer eller eiendom - det gjør meg ikke mer lykkelig om jeg får 10 istedenfor 5 millioner på bok. Det jeg vil er å arbeide videre i et yrket jeg trives med - ikke fly rundt å forsøke å skjerme en økende formue. Men skattreglene peker på at jeg ikke burde arbeide, men heller forvalte egen formue. Det er jo galskap satt i system dette. De som tjener på dette er jo de som gjør som staten indiriekte peker på og begynner å forvalte pengene sine i eiendom og således gjør det ennå vanskeligere for de unge å komme inn på boligmarkedet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 13.8.2024 at 5:26 PM, Jarmo said:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EylRq2/aldri-vaert-faerre-sekundaerboliger-i-oslo-ingen-grunn-til-aa-tro-at-det-vil-gaa-noe-bedre

Andelen sekundærboliger, det som gjerne er utleieboliger, i Norge nådde sitt laveste registrerte nivå i andre kvartal.

De sier at problemet er at regjeringen favoriserer primærboligeiere. Det er ikke helt korrekt om primærboligeiere inkluderer de som vil komme inn på boligmarkedet. Hovedproblemet er at det bygges ikke nok boliger.

Det som skjedde først var at boligprisene tredoblet seg på 15 år, mens leieprisene økte i normal tempo. Da ble det ulønnsomt å leie ut en bolig hvis man har et stort lån og renten er på et normalt nivå. Investorer med høyt lån vil da selge. Fortsetter regjeringen å ikke bygge boliger, så vil leiemarkedet fortsette å øke kraftig til det tar igjen boligprisene. Da blir det krise siden studentene vil ikke ha råd til å bo i Oslo mens de studerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

5.7 mill for 44 m2 på rodeløkka

Galskapen fortsetter, noen må ha mye penger. Så en undersøkelse som hevdet at 60-70 % av alle førstegangskjøpere i hovedstaden fikk hjelp hjemmefra. 

Total galskap. Så nettopp en sak i fra Stockholm om en mini leilighet. Var lagt ut for 1.8 og var sist solgt for 2 millioner. Nå fikk de ikke solgt den selv med prisnedgang.

Kan ikke forstå annet enn at det samme må skje i Oslo snart, prisene kan ikke vokse i evigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sykepleier kan kjøpe 1 av 50 boliger i Oslo: – Sånn kan vi ikke ha det

Sitat

Sykepleierstudentene Nina Bianca Pedersen (22) og Anja Stene Olsen (22) vurderer både å leie og flytting fra Oslo når studiene er ferdig.

https://sykepleien.no/2024/02/faktiskno-sa-mye-tjener-en-sykepleier

https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10066123&timeType=top&timeValue=1

2223 Sykepleiere  - 52 510 - 52 210 kr  De tjener greit pr. måned. Det gjør derimot ikke en butikkmedarbeider.

5223 Butikkmedarbeidere

 - 40 910 - 39 590 kr  https://www.finansrådet.no/lonn/butikkmedarbeider/

Servitører, enda dårligere betalt:

5131 Servitører -  35 700 -  34 910 kr

Ens eget dumme valg å ikke bli sivilingeniør.

2146 Sivilingeniører (geofag, petro-leumsteknologi, metallurgi mv.) - 95 110 - 91 020 kr

 

     
Lenke til kommentar

"Bli hva du vil" sier de voksne til ungdommen. Frihetsidealismen har en pris. Det koster livskvalitet å gå etter drømmer som er befengt med lav betalingsvilje i et markedsstyrt samfunn. De voksne forteller ikke hele sannheten om konsekvensene av ungdommens valg. Ungdom trenger å høre hele historien og hvordan livskvalitet henger sammen med inntekt og hvordan inntekt henger sammen med tilbud og etterspørsel i arbeidslivet.

InB4; Når færre søker seg til sykepleier og sykepleiermangelen begynner å gjøre seg gjeldende så vil markedet, tilbud vs etterspørsel, heve lønnsnivået i hele sykepleierbransjen. Nettopp det sykepleierne etterspør. Slike indirekte sammenhenger sliter selv mange politikere med å skjønne, særlig på venstresiden der utfordringer i et markedsstyrt samfunn konsekvent forsøkes løst med planøkonomi. Det feiler hver gang. Røde politikere forsøker å kontrollere byggebransjen (nå sist med tvangsbygging av ferdigregulerte planer innen x år), noe som veldig forutsigbart vil gjøre det stikk motsatte av det de røde politikerne forsøker å oppnå: Boligprisene vil øke.

Det er på tide å øke forståelsen for hvordan et marked fungerer og faktisk lytte og spille på lag med markedet, ikke forsøke å motarbeide det med planøkonomisk overstyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

De sier at problemet er at regjeringen favoriserer primærboligeiere. Det er ikke helt korrekt om primærboligeiere inkluderer de som vil komme inn på boligmarkedet. Hovedproblemet er at det bygges ikke nok boliger.

Det som skjedde først var at boligprisene tredoblet seg på 15 år, mens leieprisene økte i normal tempo. Da ble det ulønnsomt å leie ut en bolig hvis man har et stort lån og renten er på et normalt nivå. Investorer med høyt lån vil da selge. Fortsetter regjeringen å ikke bygge boliger, så vil leiemarkedet fortsette å øke kraftig til det tar igjen boligprisene. Da blir det krise siden studentene vil ikke ha råd til å bo i Oslo mens de studerer.

Ja, alle slike "triks" som å favorisere primærboliger, endre på utlånsforskriften e.l. hjelper ikke på det underliggende problemet, at tilbudet er mye lavere enn etterspørselen.

Nybygging har i lang tid hengt etter, som forverrer situasjonen.

Men i tillegg til å tillate mer nybygg, burde man etter mitt syn også gjøre mer for å senke etterspørselen i Oslo sentrum. Dette kan gjøres på flere måter, f.eks.:
- Flytte ut utdanningsinstitusjoner fra bykjernen.
- Flytte enkelte arbeidsplasser til omkringliggende byer/områder.
- Bygge ut veier og togtilbudet slik at det blir lettere å bo litt unna sentrum.
(og sikkert flere ting)

Å bare bygge seg ut av problemet er nok vanskelig hvis alle "må" bo i sentrum grunnet sentralisering. Litt mer spredning av byen hadde hjulpet, og er etter mitt syn den enkleste måten for å lette på noe av trykket. Særlig med større muligheter for elektronisk kommunikasjon bør dette være mulig.

 

Men noe av utfordringen er at "urban sprawl" er et banneord for mange innenfor "byutviklingsgjengen", (mest fordi de er livende redde for alt som lukter "bilbasert") og at de helst ønsker at "alle" skal bo innenfor Ring 3.
(Men har samtidig opplevd at de samme personene med stor iver ønsker å bygge ut nordnorgebanen....)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

tilbud vs etterspørsel, heve lønnsnivået i hele sykepleierbransjen

Jeg tviler på at dette skjer, man ser det samme i mange bransjer og har gjort i lang tid. Det man simpelthen gjør er at man legger til et tilbud av arbeidere fra gamle østblokkland som er villig til å gjøre jobben billigere. Arbeidsgivere kjemper med nedd og klør mot økte kostnader for å leie inn folk. Det er nesten sånn at det snør i hel**** før de setter opp vilkårene. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, KalleKanin said:

Ja, alle slike "triks" som å favorisere primærboliger, endre på utlånsforskriften e.l. hjelper ikke på det underliggende problemet, at tilbudet er mye lavere enn etterspørselen.

Nybygging har i lang tid hengt etter, som forverrer situasjonen.

Men i tillegg til å tillate mer nybygg, burde man etter mitt syn også gjøre mer for å senke etterspørselen i Oslo sentrum. Dette kan gjøres på flere måter, f.eks.: Flytte ut utdanningsinstitusjoner fra bykjernen. Flytte enkelte arbeidsplasser til omkringliggende byer/områder. Bygge ut veier og togtilbudet slik at det blir lettere å bo litt unna sentrum. (og sikkert flere ting)

Å bare bygge seg ut av problemet er nok vanskelig hvis alle "må" bo i sentrum grunnet sentralisering. Litt mer spredning av byen hadde hjulpet, og er etter mitt syn den enkleste måten for å lette på noe av trykket. Særlig med større muligheter for elektronisk kommunikasjon bør dette være mulig.

 

Men noe av utfordringen er at "urban sprawl" er et banneord for mange innenfor "byutviklingsgjengen", (mest fordi de er livende redde for alt som lukter "bilbasert") og at de helst ønsker at "alle" skal bo innenfor Ring 3.
(Men har samtidig opplevd at de samme personene med stor iver ønsker å bygge ut nordnorgebanen....)

Det er kunstig høy etterspørsel, For mye sentralisering på jobbsiden (inklusiv masse statlig byråkrati i Oslo), og alt for gunstige skatteregler rundt eiendom. Hadde disse tingene blitt ryddet opp i, så hadde Oslos boligmarked vært mer i balanse og ligne mer på resten av landet. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, kremt said:

Jeg tviler på at dette skjer, man ser det samme i mange bransjer og har gjort i lang tid. Det man simpelthen gjør er at man legger til et tilbud av arbeidere fra gamle østblokkland som er villig til å gjøre jobben billigere. Arbeidsgivere kjemper med nedd og klør mot økte kostnader for å leie inn folk. Det er nesten sånn at det snør i hel**** før de setter opp vilkårene. 

Man skylder på fritt marked når man setter opp prisene på varene, og ser helt bort fra marked når man skal ta inn arbeidskraft. Stemmer det. Tilsvarende er det patetisk å høre når staten klager på at de ikke får tak i lærere og sykepleiere når de gjør alt de kan for å gjøre disse yrkene uattraktive. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, KalleKanin said:

Ja, alle slike "triks" som å favorisere primærboliger, endre på utlånsforskriften e.l. hjelper ikke på det underliggende problemet, at tilbudet er mye lavere enn etterspørselen.

Nybygging har i lang tid hengt etter, som forverrer situasjonen.

Men i tillegg til å tillate mer nybygg, burde man etter mitt syn også gjøre mer for å senke etterspørselen i Oslo sentrum. Dette kan gjøres på flere måter, f.eks.:
- Flytte ut utdanningsinstitusjoner fra bykjernen.
- Flytte enkelte arbeidsplasser til omkringliggende byer/områder.
- Bygge ut veier og togtilbudet slik at det blir lettere å bo litt unna sentrum.
(og sikkert flere ting)

Å bare bygge seg ut av problemet er nok vanskelig hvis alle "må" bo i sentrum grunnet sentralisering. Litt mer spredning av byen hadde hjulpet, og er etter mitt syn den enkleste måten for å lette på noe av trykket. Særlig med større muligheter for elektronisk kommunikasjon bør dette være mulig.

Men noe av utfordringen er at "urban sprawl" er et banneord for mange innenfor "byutviklingsgjengen", (mest fordi de er livende redde for alt som lukter "bilbasert") og at de helst ønsker at "alle" skal bo innenfor Ring 3.
(Men har samtidig opplevd at de samme personene med stor iver ønsker å bygge ut nordnorgebanen....)

Jeg er helt enig. Grunnen til at jeg fokuserte på boligbygging er fordi det hjelper lite å redusere etterspørselen om tilbudet henger etter. Da må vi hvert år finne nye tiltak for å redusere etterspørselen til Oslo.

Jeg mener også at det er feil å redusere etterspørselen ved å gjøre Oslo mindre interessant, fordi Oslo er en delt by med mange sosiale problemer. Gjør man Oslo mindre interessant så er sjansen høy at de dyre områdene forblir dyre og de mindre attraktive områdene forfaller. Jeg vil foreslå at vi ikke prøver å få folk til å flytte ut av Oslo, men at vi lar byen vokse i utkanten av byen og at vi primært bygger boliger som familier ønsker å bo i, ikke små leiligheter.

Dette er en form for "urban sprawl", men vi har allerede masse husområder nær sentrum som er fredet. Jeg ser ikke noe grunn til at vi ikke kan ha mer, spesielt om boligene som bygges er rekkehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (30 minutter siden):

Jeg er helt enig. Grunnen til at jeg fokuserte på boligbygging er fordi det hjelper lite å redusere etterspørselen om tilbudet henger etter. Da må vi hvert år finne nye tiltak for å redusere etterspørselen til Oslo.

Jeg mener også at det er feil å redusere etterspørselen ved å gjøre Oslo mindre interessant, fordi Oslo er en delt by med mange sosiale problemer. Gjør man Oslo mindre interessant så er sjansen høy at de dyre områdene forblir dyre og de mindre attraktive områdene forfaller. Jeg vil foreslå at vi ikke prøver å få folk til å flytte ut av Oslo, men at vi lar byen vokse i utkanten av byen og at vi primært bygger boliger som familier ønsker å bo i, ikke små leiligheter.

Dette er en form for "urban sprawl", men vi har allerede masse husområder nær sentrum som er fredet. Jeg ser ikke noe grunn til at vi ikke kan ha mer, spesielt om boligene som bygges er rekkehus.

Enig.
Hovedmålet bør ikke være å gjøre Oslo mindre attraktiv, men heller gjøre områdene rundt mer attraktive og enklere å bosette seg i. 
Men enn så lenge er det ikke mangel på arbeidsplasser i Oslo, så selv om å flytte ut noen arbeidsplasser nok vil gjøre Oslo noe mindre attraktiv for enkelte grupper, så ser jeg ikke det store problemet med akkurat dette tiltaket. (Så fremt man er litt forsiktig. Ikke et tiltak man bør gjøre helt ukritisk)

Lenke til kommentar

Er jo enkelt å fikse med å gjøre noe med sekundærbolig og eiendomsselskap. Gjør det strengere og plutselig ligger det tusenvis av boliger på finn.no fra Oslo området. Men da kollapser jo prisene så det skjer nok ikke 😛 Hjelper ikke å bygge flere boliger om de bare blir kjøpt opp av lånehaier uansett.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Salvesen. said:

Er jo enkelt å fikse med å gjøre noe med sekundærbolig og eiendomsselskap. Gjør det strengere og plutselig ligger det tusenvis av boliger på finn.no fra Oslo området.

Men det blir jo ikke flere boliger av det - de som bodde til leie må jo fortsatt bo noe sted.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...