Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (34 minutter siden):

Aha, så det er dette som er den offisielle forklaringen? Ikke asylretten og slikt.

Innvandrere kommer ikke inn på asyl. Asylanter kommer inn på asyl. Jeg vet det er vanskelig for innvandringskritiske å ikke dra alle under en kam, men her er det faktisk en del av argumentet å være presis om hva man snakker om.

Mannen med ljåen skrev (32 minutter siden):

Les hva jeg skriver.

Det er du som blander inn polske snekkere. Eier du ikke skam?

En restriktiv asylpolitikk vil ikke påvirke reelle asylsøkere med beskyttelsesbehov.

 

Du skriver at vi skal ta inn færre innvandrere slik at flere nordmenn kan få bolig, men jeg regner med at du snakker om de ~25.000 arbeidsinnvandrerne, ikke de ~1000 asylsøkerne (der en viss andel er bedømmet av Mannen med ljåen til å være en verdig flyktning, og minus de ~200 som returnerer hvert år).

Sitat

Polske snekkere gjør en jobb vi har behov for, og får ikke trygdebolig dekket av NAV.

Kanskje du burde stemme på et parti som vil la asylsøkere få lov til å arbeide da. Sist jeg sjekket så trengte polske snekkere også en bolig, og tar sin plass i boligmarkedet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke på noe tidspunkt blandet inn polske snekkere når jeg snakket om restriktiv innvandringspolitikk. Det er du som blander.

Polske snekkere tjener til eget livsopphold og gjør nytte for seg. De er ikke kraftig overrepresentert i gjengkriminalitet, voldtekt og trygdemisbruk. De søker ikke asyl, og er ikke ansett som sårbare. De jeg kjenner i denne kategorien har planer om å bli rik på hardt arbeid i Norge, og kjøpe et fint hus i Polen for pensjonisttilværelsen. Deres rett til å bo og jobbe i Norge bestemmes av Schengen-avtalen.

At du blander inn disse kalles stråmannsargumentasjon.

Om Norge innfører en mer restriktiv innvandringspolitikk vil ikke påvirke EU/EØS-borgere. Heller ikke reelle flyktninger, inntil det blir trygt i hjemlandet.

Jeg har heller ikke tilbudt meg å avgjøre hvem som er verdige flyktninger. Jeg argumenterer for en skjerping av regelverket, som skal håndheves av kompetente saksbehandlere.

Om du velger å bruke dagen på å kverulere om asylsøkere per definisjon er innvandrere eller ikke, står det litt om det her.
https://snl.no/innvandrer
https://snl.no/asylsøkar
https://snl.no/flyktninger
Men faktum er at mange får søknaden innvilget, og er da ikke lengre en asylsøker.
Mange får statsborgerskap.
Kanskje for mange. En del av dem havner i avisene, omtalt som norsk statsborger. Om disse heller ble returnert til hjemlandet når det var trygt, eller når løgnen ble avslørt, ville det frigjort en del boliger og ressurser i Norge, som var poenget.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Mannen med ljåen said:

Nei, jeg har ikke på noe tidspunkt blandet inn polske snekkere når jeg snakket om restriktiv innvandringspolitikk. Det er du som blander.

...

Hvis du snakker om innvandring uten å spesifisere noe mer så er den polske snekkeren med bildet. Mulig at du har utelukket det i ditt eget hodet, men resten av oss er ikke der. Dette er ikke noe stråmann, det er du som uttrykker deg særs dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Feynman skrev (7 minutter siden):

Hvis du snakker om innvandring uten å spesifisere noe mer så er den polske snekkeren med bildet. Mulig at du har utelukket det i ditt eget hodet, men resten av oss er ikke der. Dette er ikke noe stråmann, det er du som uttrykker deg særs dårlig.

Det er ikke første gang Mannen Med Ljåen har blitt bedt om å spesifisere hva slags innvandring han vil begrense og hva han vil tillate, men han har en tendens til å skjære alle innvandrere over samme... ljå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du ikke snart slutte å late som du ikke vet hvem jeg mener? 

Jeg vil hjelpe asylsøkere med reelt behov, inntil hjemlandet er trygt.

Polske snekkere betaler bolig selv. Jeg har ikke nevnt dem.

Jeg skrev dette: 

Sitat

Kunne vi ikke begrense innvandringen? Å fylle landet med sårbare, trangbodde, norske statsborgere som mangler fritidstilbud er skikkelig dyrt. Mye av skattepengene våre går til at NAV overbyr oss på boligmarkedet og gir til utlendinger.

Polske snekkere er ikke omtalt her, de passer ikke til beskrivelsen. Jeg presiserte hvem jeg ønsker færre av.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke snart slutte å late som du ikke vet hvem jeg mener? 

Jeg vil begrense asylpolitikken til å hjelpe asylsøkere med reelt behov, inntil hjemlandet er trygt.

Polske snekkere betaler bolig selv.

Jeg vet hva du mener, fordi jeg for lenge siden ba deg spesifisere hva slags type innvandring du ville begrense. 

Men hver gang du diskuterer dette temaet med nye brukere, så bruker du igjen paraply-begrepet "innvandring" som om du mener alle typer, når du egentlig snakker om asylsøkere. Hvorfor ikke bare være presis fra starten av, så du ikke blir misforstått?

Bare et lite vennlig tips. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
35 minutes ago, VifteKopp said:

Det er ikke første gang Mannen Med Ljåen har blitt bedt om å spesifisere hva slags innvandring han vil begrense og hva han vil tillate, men han har en tendens til å skjære alle innvandrere over samme... ljå. 

Kanskje det er med hensikt for å få det til å virke viktigere enn det er? At "strengere asylpolitikk" virker så lite 🤷‍♂️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Jeg vil hjelpe asylsøkere med reelt behov, inntil hjemlandet er trygt.

Da støtter du Norges nåværende politikk. For å få innvilget asyl, og senere opphold i Norge gjøres det en grundig vurdering om behovet for beskyttelse er reelt, og det er ikke bare-bare å oppnå dette for å si det mildt. Vi tar imot svært få, foruten ukrainere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (12 timer siden):

Nei, jeg har ikke på noe tidspunkt blandet inn polske snekkere når jeg snakket om restriktiv innvandringspolitikk. Det er du som blander.

Du forstår ikke argumentet mitt...

Det er typisk retorikk å blande sammen asylsøkere og innvandrere til egen fordel. Du kan gjerne si at innvandrere tar opp plass i boligmarkedet, men asylsøkere gjør ikke det. Sier du at innvandrere tar opp plass i boligmarkedet så utelukker du faktumet at arbeidsinnvandring er høyst nødvendig for at landet (og boligbygging) skal fungere. Having your cake and eating it too.

At du ikke er i stand til å semantisk skille mellom innvandrere og asylsøkere gir meg ikke tillit til resten av dine resonnementer. Det virker heller ikke ut som du tok til deg at 2000 - 200 asylsøkere er ganske irrelevant i kontrast til de 25.000 arbeidsinnvandrerne og 55.000 årlige norskfødte som skal entre boligmarkedet. For å ikke snakke om at en stadig større andel boligeiere er enslige, og en stadig større andel pensjonister velger å bo i en overdimensjonert bolig til sin død.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gavekort said:

Du forstår ikke argumentet mitt...

Det er typisk retorikk å blande sammen asylsøkere og innvandrere til egen fordel. Du kan gjerne si at innvandrere tar opp plass i boligmarkedet, men asylsøkere gjør ikke det. Sier du at innvandrere tar opp plass i boligmarkedet så utelukker du faktumet at arbeidsinnvandring er høyst nødvendig for at landet (og boligbygging) skal fungere. Having your cake and eating it too.

At du ikke er i stand til å semantisk skille mellom innvandrere og asylsøkere gir meg ikke tillit til resten av dine resonnementer. Det virker heller ikke ut som du tok til deg at 2000 - 200 asylsøkere er ganske irrelevant i kontrast til de 25.000 arbeidsinnvandrerne og 55.000 årlige norskfødte som skal entre boligmarkedet. For å ikke snakke om at en stadig større andel boligeiere er enslige, og en stadig større andel pensjonister velger å bo i en overdimensjonert bolig til sin død.

Asylsøkere tar ikke boliger med en gang de kommer til Norge, men etter noen år når de flytter vekk fra sitt asylmottak til større byer som Oslo. 

Vi bør derfor se på hvor mange asylsøkere/kvoteflyktninger og relaterte familiegjenforeninger vi har tatt imot de siste 10 årene og da er det langt mer enn 2000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våre egne innbyggere skal ha rett til å bo her. Hvor ellers? Den kommer vi ikke utenom enda.

Alle nordmenn og innvandrere opptar plass, men noen hører til her. Noen betaler for det selv og gjør nytte for seg.

Noen trenger hjelp, og har krav på det. 

Noen lyver om at de trenger hjelp, lyver om hvor de kom fra, begår kriminalitet og utnytter et system ment for ekte asylsøkere. 

Jeg er for at vi skal ha noe arbeidsinnvandring, men gjengkriminell er ikke en yrkesgruppe vi har mangel på.

At du spiller dum over flere sider gir meg ikke tillit til resten av dine resonnementer. 

Jeg har flere ganger presisert hvilke typer innvandrere jeg vil begrense antallet av. Trangbodde, sårbare norske statsborgere som mangler fritidstilbud. Det er det avisene kaller gjerningspersonen i stadig flere alvorlige kriminalsaker. Reelle asylsøkere kan vi godt hjelpe inntil de trygt kan sendes hjem.

Ferdig nå? 

En annen løsning siden du er inne på enslige eldre mennesker som fremdeles bor i eneboligen de oppdro fem barn i på 60-tallet:

Hvis mer penger ble brukt på eldrehjem, i stedet for ambulerende hjelpepleiere som skal besøke pleietrengende flere ganger til dagen i bil, kunne mange boliger blir lagt ut for salg. Mange eldre VIL på gamlehjem, men kommunen har ikke ledig kapasitet. Men om de tok seg råd til det, kunne eneboligen vært lagt ut til salg.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Asylsøkere tar ikke boliger med en gang de kommer til Norge, men etter noen år når de flytter vekk fra sitt asylmottak til større byer som Oslo.

Jeg har ikke sagt noe annet. Det er de netto 1800 asylsøkerne jeg har nevnt to ganger.

Sitat

Vi bør derfor se på hvor mange asylsøkere/kvoteflyktninger og relaterte familiegjenforeninger vi har tatt imot de siste 10 årene og da er det langt mer enn 2000.

Alle tallene mine er per år. La oss ikke gjøre en fjær til fem høns her.

Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Våre egne innbyggere skal ha rett til å bo her. Hvor ellers? Den kommer vi ikke utenom enda.

Alle nordmenn og innvandrere opptar plass, men noen hører til her. Noen betaler for det selv og gjør nytte for seg.

Noen trenger hjelp, og har krav på det. 

Noen lyver om at de trenger hjelp, lyver om hvor de kom fra, begår kriminalitet og utnytter et system ment for ekte asylsøkere. 

Jeg er for at vi skal ha noe arbeidsinnvandring, men gjengkriminell er ikke en yrkesgruppe vi har mangel på.

At du spiller dum over flere sider gir meg ikke tillit til resten av dine resonnementer. 

Jeg har flere ganger presisert hvilke typer innvandrere jeg vil begrense antallet av. Trangbodde, sårbare norske statsborgere som mangler fritidstilbud. Det er det avisene kaller gjerningspersonen i stadig flere alvorlige kriminalsaker. Reelle asylsøkere kan vi godt hjelpe inntil de trygt kan sendes hjem.

Ferdig nå? 

En annen løsning siden du er inne på enslige eldre mennesker som fremdeles bor i eneboligen de oppdro fem barn i på 60-tallet:

Hvis mer penger ble brukt på eldrehjem, i stedet for ambulerende hjelpepleiere som skal besøke pleietrengende flere ganger til dagen i bil, kunne mange boliger blir lagt ut for salg. Mange eldre VIL på gamlehjem, men kommunen har ikke ledig kapasitet. Men om de tok seg råd til det, kunne eneboligen vært lagt ut til salg.

Dette er som å krangle med en murvegg. Igjen så blander du sammen innvandrere og asylsøkere, og du har ikke adressert noen av argumentene mine. 60% av innlegget ditt er også totalt off-topic der du kaster skit på innvandrere og asylsøkere (alt etter hvem du snakker om).

Det er fint vær i dag, så skal benytte muligheten til å trekke litt frisk luft, fremfor å velte meg i denne søla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan gjerne slutte å trolle. Du forsøker å fremprovosere en reaksjon så du kan gi meg advarselpoeng og bli kvitt en debattant du ikke klarer å målbinde.

Diskusjonen går over flere sider, så informasjon som den Camlon skriver ikke slipper til. Du er altfor opptatt med å diskutere at asylsøkere ikke er innvandrere.

Asylsøkere er en bestemt kategori innvandrere. Jeg har gitt nærmere beskrivelse av nøyaktig hvilke typer innvandrere vi kan begrense, gjentatte ganger. Det synker ikke inn. Du foretrekker å kalle dem asylsøkere, enda statsborgerskapet for lengst er innvilget i mange av de tilfellene som dominerer avisene for tiden. Mange er født her. Det var ofte foreldrene eller besteforeldrene som fikk innvilget asyl og statsborgerskap.

I tillegg til asylsøkere har vi familiegjenforening. Når først en har kommet inn, må hele familien komme. De kan ikke gjenforenes i hjemlandet som de regelmessig drar på ferie til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (21 minutter siden):

Andelen med flyktningbakgrunn i Norge økte med 32,000 i 2024 til 315K. Det er ikke snakk om bare 2000 per år.

https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/personer-med-flyktningbakgrunn

Ukraina-flyktningene som fikk kollektiv beskyttelse i 2022 og 2023 har boosta flyktninge-statistikken. Det kom ca 36 000 i hver av de to årene. https://www.udi.no/aktuelt/72-000-fra-ukraina/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 timer siden):

Innvandrere kommer ikke inn på asyl. Asylanter kommer inn på asyl. Jeg vet det er vanskelig for innvandringskritiske å ikke dra alle under en kam, men her er det faktisk en del av argumentet å være presis om hva man snakker om.

Vi har angivelig en offisiell innvandringsstopp her i Norge.. og har hatt det i mange år. De som kommer hit er asyl / krig / familiegjenforening / at folk finner kjærligheten utenfor landegrensene..

Begrunnelsen du ga tidligere er en begrunnelse som for all del kan gi mening, men har ikke hørt den før for Norge.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Du kan gjerne slutte å trolle. Du forsøker å fremprovosere en reaksjon så du kan gi meg advarselpoeng og bli kvitt en debattant du ikke klarer å målbinde.

Om du finner det provoserende at det er en semantisk forskjell, kvantaforskjell, behovsforskjell og forskjellige samfunnspolitiske premisser mellom asylsøkere og innvandrere så er det ikke meg du er sint på, men deg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sint på meg selv. Jeg korrigerer deg fordi du tar feil. Avisene skriver om en bestemt type mennesker i mange kriminalsaker. Disse er sjelden asylsøkere, fordi de allerede har fått innvilget asyl og statsborgerskap. Det står "norsk statsborger".
De er ikke polakker, fordi de er EU-borgere og ikke trenger norsk statsborgerskap for å være her og jobbe.
Hvis jeg mente asylsøkere, ville jeg skrevet det.

Utløsende årsak til at disse norske statsborgerne (i motsetning til nordmenn) utfører kriminalitet er ifølge sosionomer at de bor trangt og dessuten er sårbare og mangler fritidstilbud.

Nordmenn og polakker er ofte trangbodde. Polakker gjør det for å spare pengene de tjener. De mangler ikke fritidstilbud, fordi de er opptatt med å snekre eller plukke jordbær.
Nordmenn og polakker er generelt ikke sårbare, som jeg tror betyr at de ikke kan ta ansvar for egne handlinger.

Det er en type norske statsborgere som går igjen i avisene, og jeg har formulert meg meget presist gjentatte ganger. Det er ikke innvandrere generellt eller asylsøkere spesielt jeg sikter til. Noen av dem er legitime, og fortjener saken sin behandlet av sakkyndige. Men man må være streng og rettferdig, for de er i risikogruppen for å være sårbare, og mange lyver om forholdene i hjemlandet for å kunne bo i et bedre land uten reellt behov. Da legger de beslag på ressurser de ikke har krav på.

Det er mennesker som har alle disse kvalitetene samtidig som ofte blir omtalt i avisen. Jeg har formulert meg veldig presist, nettopp for å ikke drite ut hardarbeidende polakker og legitime asylsøkere.

Det er sannsynlig at trangbodde, sårbare norske statsborgere som mangler fritidstilbud nylig har vært asylsøkere, eller er etterkommere av asylsøkere. Men sjelden fra Polen. Forstår du nå?

Håper du har det fint ute i solen, det er mer fornuftig enn å dra hardtarbeidende mennesker fra Polen og legitime asylsøkere ned i søla.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...