Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (1 minutt siden):

Økonomien kan gå bra uten at folk får bedre kjøpekraft. Det gjelder spesielt hvis levestandarden har økt til et ikke bærekraftig nivå og man trenger mer og mer gjekd for å opprettholde levestandarden.

Nei, økonomien går ikke bra når vi mister kjøpekraft.
Mer gjeld for å opprettholde levestandarden, hva nå enn menes med det, mener du forbrukslån? det får ikke økonomien til å gå bra. Økonomien går ikke bra når man må dekke det over med gjeld, du er ikke kjent med luksusfellen?

Camlon skrev (5 minutter siden):

Det er ikke bare synd for utbyggerene om de går konkurs, men det er også synd for oss, fordi de har milliarder av kroner i gjeld som de vil misligholde. Dette vil ramme bankene som vil sende regningen til deg om de ikke blir reddet av sentralbanken.

Så langt er det ikke aktører som er så store som har gått konk(too big to fail), vi snakker ikke om den finansielle krisen i 2008 her, da bankene var først og fremst de som var drivende faktoren.

Camlon skrev (7 minutter siden):

Og hvorfor er det usannsynlig at boligprisene kan gå ned i en slik scenario? Boligprisene er ikke bare et produkt av antall tilgjengelige boliger, men blir også påvirket av andre faktorer som arbeidsledighet, lønnsvekst, økonomisk vekst og hvor optimistiske folk er om fremtiden.

Fordi det er et stort underskudd av boliger, det er det som driver prisen opp, spesielt i pressområder(de store byene) og det blir bare verre.
Denne krisen har det vært snakk om i mange mange år, når det er mangel på boliger så går prisen opp.
Det kan være regionale prisfall, det har vi sett tidligere, f.eks i Rogaland(store oljeprisfall), men ikke nok til å presse ned prisene nasjonalt over tid.
Trenden er tydelig, prisene fortsetter oppover.
Jeg er usikker på om det alene er nok å bygge seg ut av problemet, eller om det i det hele tatt er mulig på grunn av etterslepet.

Bare i Oslo og Akershus mangler det 5000 boliger årlig for å møte behovet.
Boligmangelen kan også skade arbeidsmarkedet som ikke vil ha en positiv effekt på økonomien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Uderzo said:

Nei, økonomien går ikke bra når vi mister kjøpekraft.
Mer gjeld for å opprettholde levestandarden, hva nå enn menes med det, mener du forbrukslån? det får ikke økonomien til å gå bra. Økonomien går ikke bra når man må dekke det over med gjeld, du er ikke kjent med luksusfellen?

Økonomien kan gå bra selv om folk mister kjøpekraft, hvis alternativet er at man mister enda mer kjøpekraft. Utrykket at økonomien går bra er ikke det samme som du ser i luksusfellen. Det er et utrykk for at arbeidsledigheten er lav og lønnsveksten er høy.

Og Nordmenn har ikke mistet kjøpekraft, lønnsveksten er på nedten 6%, inflasjonen er på ca 3%. (Renten kan du ikke inkludere, det er vanlig at renten går opp når økonomien går bra og noen tjener på at renten er høy.)

 

Quote

Så langt er det ikke aktører som er så store som har gått konk(too big to fail), vi snakker ikke om den finansielle krisen i 2008 her, da bankene var først og fremst de som var drivende faktoren.

Den drivende kraften var at boligprisene gikk ned og folk misligholde sine boliglån. Bankene gikk konkurs fordi for mange misligholde sine boliglån.

De store aktørene har ikke gått konkurs i Norge enda, men at de nekter å selge fordi prisene er for lave er ikke et godt tegn. Om boligprisene skulle falle istedenfor å øke enda mer, så vil de store aktørene få et stort problem og misligjolde sin gjeld. Da går det dårlig med norske banker.

 

Quote

Fordi det er et stort underskudd av boliger, det er det som driver prisen opp, spesielt i pressområder(de store byene) og det blir bare verre.
Denne krisen har det vært snakk om i mange mange år, når det er mangel på boliger så går prisen opp.

Det er ingen regel at boligprisene kan bare gå opp om det er underskudd på boliger. F.eks. det var underskudd på eneboliger i San Francisco under finanskrisen, men eneboligene gikk allikavel ned med 20% før de økte med 170% noen år senere.

Underskudd av boliger er en faktor som presser boligprisene opp, men andre faktorer kan være så sterke at man får midlertidlige fall. Om nominell lønnvekst går fra 6% til 0% og arbeidsledigheten øker til 7%, så ville det ha en negativ påvirkning på boligprisene. Og det er nettopp hva som kan skje om masse byggefirmaer går konkurs og oljeprisen faller.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Økonomien kan gå bra selv om folk mister kjøpekraft, hvis alternativet er at man mister enda mer kjøpekraft. Utrykket at økonomien går bra er ikke det samme som du ser i luksusfellen. Det er et utrykk for at arbeidsledigheten er lav og lønnsveksten er høy.

Og Nordmenn har ikke mistet kjøpekraft, lønnsveksten er på nedten 6%, inflasjonen er på ca 3%. (Renten kan du ikke inkludere, det er vanlig at renten går opp når økonomien går bra og noen tjener på at renten er høy.)

Jo, nordmenn har mistet kjøpekraft.

Camlon skrev (1 time siden):

Den drivende kraften var at boligprisene gikk ned og folk misligholde sine boliglån. Bankene gikk konkurs fordi for mange misligholde sine boliglån.

De store aktørene har ikke gått konkurs i Norge enda, men at de nekter å selge fordi prisene er for lave er ikke et godt tegn. Om boligprisene skulle falle istedenfor å øke enda mer, så vil de store aktørene få et stort problem og misligjolde sin gjeld. Da går det dårlig med norske banker.

Nei, i hovedsak så var det subprime-lån som senket skuta i 2008. Bankene lånte ut penger til personer med lav kredittverdighet og solgte dem kompliserte produkter med høy risiko. Bankene i USA gikk ad dundas og måtte bailes ut. De tjente gromt med penger til syvende og slikt, mange bankfolk ble søkkrike, litt verre med oss dødelige.

Camlon skrev (1 time siden):

Det er ingen regel at boligprisene kan bare gå opp om det er underskudd på boliger. F.eks. det var underskudd på eneboliger i San Francisco under finanskrisen, men eneboligene gikk allikavel ned med 20% før de økte med 170% noen år senere.

Ja, det motsier jo ikke hva jeg sier. Finanskrisen i USA gjorde at prisen gikk ned, men gikk opp igjen da økonomien kom seg, underskuddet hadde ikke forsvunnet, om noe så gikk prisene enda mer opp enn før.

Jeg gidder ikke å argumentere mot din alternative verden lenger, lykke til videre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

 

Nei, i hovedsak så var det subprime-lån som senket skuta i 2008. Bankene lånte ut penger til personer med lav kredittverdighet og solgte dem kompliserte produkter med høy risiko. Bankene i USA gikk ad dundas og måtte bailes ut. De tjente gromt med penger til syvende og slikt, mange bankfolk ble søkkrike, litt verre med oss dødelige.

Her mangler du et ledd. Bankene går ikke ad dundas uten grunn.

1. Bankene lånte ut penger til personer med lav kredittverdighet

2. ???

3. Bankene i USA gikk ad dundas

Det du mangler er at boligprisene gikk ned og personene med lav kredittverdighet misligholde gjelden sin. Det stemmer med hva jeg skrev over. "Den drivende kraften var at boligprisene gikk ned og folk misligholde sine boliglån"

I Norge er byggeselskaper som går konkurs og misligholder gjelden sin. Dette er et problem idag og kan bli mye verre om den globale økonomien snur. Det er ulike grupper, men konsekvensen av høy mislighold er det samme, bankene må bli reddet og vi får en finanskrise.

 

1 hour ago, Uderzo said:

Ja, det motsier jo ikke hva jeg sier. Finanskrisen i USA gjorde at prisen gikk ned, men gikk opp igjen da økonomien kom seg, underskuddet hadde ikke forsvunnet, om noe så gikk prisene enda mer opp enn før.

Jeg skrev at boligutbyggerene som sitter med masse usolgte boliger, fordi de ikke vil selge til markedspris, vil få et enormt problem om boligprisene faller de neste årene. 

Jeg har vært veldig tydelig om at jeg snakker om et midlertidig fall, så enten leste du ikke hva jeg skrev eller så er du nå enig med meg.

 

1 hour ago, Uderzo said:

Jeg gidder ikke å argumentere mot din alternative verden lenger, lykke til videre.

Som moderator så bør du oppføre deg som et eksempel for andre forumbrukere. Dette er en barnslig måte å avslutte en debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (41 minutter siden):

Her mangler du et ledd. Bankene går ikke ad dundas uten grunn.

1. Bankene lånte ut penger til personer med lav kredittverdighet

2. ???

3. Bankene i USA gikk ad dundas

Ja, de lånte penger til personer de visste ikke hadde nubbsjans til å betale tilbake. Det var kriminelt. Det og andre finansielle krumspring som bankene gjorde, var en utløsende faktor til den finansielle krisen i 2008.

Camlon skrev (44 minutter siden):

Som moderator så bør du oppføre deg som et eksempel for andre forumbrukere. Dette er en barnslig måte å avslutte en debatt.

Man når et punkt hvor man er lei "red herring" tankefeil til stadighet, som gjør det veldig slitsomt å føre en debatt. Når det i tillegg er et sammensurium av argumentasjon som går i den ene retningen og så til den andre og så tilbake igjen.
Derfor takker jeg for meg, takk for dansen.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Uderzo said:

Man når et punkt hvor man er lei "red herring" tankefeil til stadighet

Her er definisjonen av "red herring". "something that misleads or distracts from a relevant or important question."

Så da lurer jeg på. Hva er du mener er det relevante og viktige spørsmålet?

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 timer siden):

Hvordan har du kommet frem til 18.000?

Og balansert ventilasjon er på ingen måte bare fordelaktig. Det gjør det tungvint å ha/regulere forskjellig temperatur på forskjellige rom og innebærer noe vedlikeholdskostnader.

Ellers sier vel TEK17 lite om standarden på innredning på bad og kjøkken. 

Beløpet kommer herfra: https://e24.no/privatoekonomi/i/qL3830/mye-aa-spare-med-riktig-energimerke

Jeg ser den at ikke alle vil ha balansert ventilasjon, men det er altså noe som forklarer hvorfor en bolig blir dyrere. Samme med innredning. Ikke pålagt, men det er allikevel noe som forklarer hvorfor boliger blir dyrere. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sir said:

Beløpet kommer herfra: https://e24.no/privatoekonomi/i/qL3830/mye-aa-spare-med-riktig-energimerke

Jeg ser den at ikke alle vil ha balansert ventilasjon, men det er altså noe som forklarer hvorfor en bolig blir dyrere. Samme med innredning. Ikke pålagt, men det er allikevel noe som forklarer hvorfor boliger blir dyrere. 

Forskjellen der på en C og D bolig er nå 11500, ikke 18000 i den beregningen.

Balansert ventilasjon er vel i praksis pålagt i dagens byggekrav (TEK17).

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (23 minutter siden):

Forskjellen der på en C og D bolig er nå 11500, ikke 18000 i den beregningen.

Balansert ventilasjon er vel i praksis pålagt i dagens byggekrav (TEK17).

Bruker heller B og D, siden nye boliger i dag som regel tilfredsstiller B og boliger fra 2000 tilfredstiller D. 

 

Ja så vidt jeg vet er balansert ventilasjon pålagt og nødvendig på grunn av boligens tetthet. Nye hus puster ikke, så uten ventilasjon ville det blitt helseskadelig. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Sir said:

Bruker heller B og D, siden nye boliger i dag som regel tilfredsstiller B og boliger fra 2000 tilfredstiller D. 

Ah, ok.

11 minutes ago, Sir said:

Ja så vidt jeg vet er balansert ventilasjon pålagt og nødvendig på grunn av boligens tetthet. Nye hus puster ikke, så uten ventilasjon ville det blitt helseskadelig. 

Skal bli morro når mange lufttette bygg med flatt tak begynner å lekke inn vann og ventilasjonen ikke blir vedlikeholdt pga store utgifter for et gammelt hus. 

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/yE5G6g/utleieboliger-selges-frykter-svake-samfunnsgrupper-presses-ut-av-oslo

Sitat

Kortversjonen

  • Flere eiendomsaktører selger utleieboligene sine på grunn av høy gjeld, stigende renter og skatteendringer, noe som fører til utleiemangel spesielt i Oslo.
  • Fra 2019 til 2024 har antall utleieboliger i Oslo sunket med 13,3 prosent, hvilket fører til økte leiepriser.
  • Eksperter frykter langvarige konsekvenser for boligmarkedet og advarer om at de med minst inntekt presses ut av byen.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vanlige folk får stadig større problemer med å kjøpe bolig samtidig som kjøpekraft går opp på grunn av at Eiendomsmarkedet er utelatt i beregningen av inflasjon. Dette er for at man kan si at vi stadig får større kjøpekraft men det er en løgn.

Det var land under finanskrisen i 2008 med negativ inflasjon og minus renter samtidig som de hadde en boligprisstigning på 30%.

Denne utviklingen har pågått i generasjoner men eskalerte på slutten av 1990 tallet og frem til nå.
Jeg mener denne årsaken kommer av globalisering og at stadig flere varer ble laget billig i Asia.
Før det var nesten alle våre varer laget innenfor EU som min gamle Sony TV fra 1996 som var laget i Irland.
Dette førte til lavere inflasjon og lavere renter og boligprisene begynte å stige i stadig raskere tempo.
Hadde boligprisene vært med i beregningen av inflasjonen ville dette ført til høyere renter og lavere boligprisstigning. Jeg mener at dette også var en stor bidragsyter til finanskrisen i 2008.

Her er utviklingen i pris på mitt barndoms hjem en rekkehus leilighet fem mil kjøretur fra Oslo.
Alt er i gjennomsnittlig brutto årslønner.

  • Rundt 1955 kostet leilighet 5000 kr tilsvarende 0.5 brutto års lønn.
  • 1972 kostet leilighet 40.000 kroner tilsvarende 1 brutto års lønn.
  • 1993 kostet leilighet 430.000 kroner tilsvarende 2 brutto års lønner.
  • 2019 kostet leilighet 5.000.000 kroner tilsvarende 10 brutto års lønner.
  • 2023 kostet tilsvarende leilighet noen hundre meter unna 8.500.000 kroner.

Dette er en utvikling som vil forsette og stadig flere kommer til å bli rammet av dette i fremtiden.
Skal man stoppe denne utviklingen må man ikke bare bygge mange flere boliger men man må også få med prisstigning på eiendommer og boliger i utregning av inflasjon.

Lavere inflasjon vil ikke bare føre til lavere renter og høyere boligprisstigning men også lavere lønnsvekst.

Endret av LuxFerre
Lenke til kommentar

Vi bygger trange boliger på matjorda for harde livet, og ødelegger naturen. Løsningen er ikke å bygge mer.

Kunne vi ikke begrense innvandringen? Å fylle landet med sårbare, trangbodde, norske statsborgere som mangler fritidstilbud er skikkelig dyrt. Mye av skattepengene våre går til at NAV overbyr oss på boligmarkedet og gir til utlendinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Vi bygger trange boliger på matjorda for harde livet, og ødelegger naturen. Løsningen er ikke å bygge mer.

Vi bygger definitivt ikke boliger for harde livet. Vi bygger for lite boliger, derav de høye prisene.

I Norge er 3% av arealet bebygd, derav ca 0,8% til boliger. Hvor mye trenger vi bygge ut for at prisene skal stagnere eller gå litt ned? Kanskje opp mot 0,08% av Norges areal de neste 10 årene.

Lenke til kommentar

Kriminelle trygdemisbrukere dekker ikke vårt behov for kvalifisert arbeidskraft. De øker behovet. Vi må bruke mer ressurser på NAV, politi og helsevesen.

Sitat

Vi bygger for lite boliger, derav de høye prisene.

For lite i forhold til innvandringen, som jeg foreslår å begrense.

Sitat

Hvor mye trenger vi bygge ut for at prisene skal stagnere eller gå litt ned? Kanskje opp mot 0,08% av Norges areal de neste 10 årene.

Norge er et kupert land. Jeg synes det er fint at vi har naturmangfold. Vi trenger nasjonalparker, landbruk, artsmangfold og natur. Anbefaler NRK-serien Oppsynsmannen som handler om natur som ødelegges av byggeprosjekter.

Jeg støtter en restriktiv asylpolitikk. Mange av de som belaster oss mest har ikke reelt behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Kriminelle trygdemisbrukere dekker ikke vårt behov for kvalifisert arbeidskraft. De øker behovet. Vi må bruke mer ressurser på NAV, politi og helsevesen.

Slik ignorant oppgulp er ekstra ille når du ikke er i stand til å skille mellom asylsøkere og arbeidsinnvandrere. Kjenner du ingen skam?

Prøv å få satt opp en time med en snekker de neste 2-3 månedene og så fortell meg at øst-europeere stjeler arbeid fra norske fagfolk. Fasiten er at du ikke kommer til å klare det, fordi alle øst-europeerne har dratt hjem og vi sitter her igjen med en dysfunksjonell industri som mangler arbeidskraft. Denne manglende arbeidskraften preger også norsk boligbygging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...