Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

@Gouldfan Takk! Gode forklaringer uten å rakke ned på noen. Jeg er enig i det meste du skriver der, med unntak av det at vi må stole på Trine. Som sagt så vil jeg gjerne se detaljene i regnestykket hennes, før jeg velger å gi henne min uforbeholdne tillit. Det er noen påstander der som virker å ikke henger på greip, men det handler kanskje om måten man ser det på eller spesifikke ting ved akkurat hennes utleiebolig som påvirker regnestykket. Jeg skal ikke påstå hun lyver, jeg bare avventer med å gi henne min tillit til jeg har sett detaljene.

Personlig har jeg betalt mer leie i løpet av mitt liv enn jeg har mottatt i leie, men er for tiden utleier. Jeg reagerer bare på at det begynner å bli en ganske massiv og konsistent nedsnakking av utleiere, uten at det tas til motmæle så man skaper litt vektbalanse. Når jeg tenker etter så føyer dette seg inn i rekka av holdninger mot investorer og profitt generelt som jeg ser overvekt av i andre saker også, uten at jeg skal lage en avsporing om andre saker her.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleiebransjen er ikke en utsatt gruppe, som jøder, homofile, afro-amerikanerne osv. tradisjonelt har vært. De er en gruppe med makt og autoritet, som trafikkpoliti og advokater. Vi har alltid hatt politi- og advokatvitser.

Utleiebransjen tar seg godt betalt for utleie etter selv å ha kjøpt opp de boligene som var til salgs. Det finnes legitime grunner til å mislike praksisen.

Dette er selvsagt forbudt å kritisere fordi du Simen vil spille offerrollen? Er det ordet "hai" som krenker?

La oss nå slippe anklager om å være blendet av et rasistisk hat mot haier, det gjør bare debattklimaet håpløst, slik som når all kritikk mot russisk utenrikspolitikk blir avfeid som russofobi.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg er selv utleier og synes det er helt innafor å kalle folk som kjøper opp og leier ut til overpris for bolighaier. Det er en uting. Det bør åpenbart bli vanskeligere å tjene store penger på utleie i Oslo.

Det er betimelig at vi klager på utleiere nå som rentene er høye og det er pristigning..

Det har alltid eksistert bolighaier og spekulanter. Jeg har møtt slike selv i ungdommen. Der var det et problem blant studenter, fattige arbeidere og de som ikke kunne arbeide og gikk på sosial...

Kommunen brukte slike haier som kunde til å leie ut dyre rønner til de med bostøtte og arbeidere som ikke hadde råd til bolig.

Men disse fikk jo bostøtte og sosialhjelp, så det var kommunen som betalte for rønnene.

Det var studentene som satt med svarteper, fordi de hadde lite stipend og studielån og måtte betale alt selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Jeg er selv utleier og synes det er helt innafor å kalle folk som kjøper opp og leier ut til overpris for bolighaier. Det er en uting. Det bør åpenbart bli vanskeligere å tjene store penger på utleie i Oslo. Hvordan? Veldig usikker.

Tilbud og etterspørsel. Man får ikke leid ut til overpris. Den prisen man får leid ut for er per definisjon riktig pris. Synes noen det er for dyrt så lar man enkelt og greit bare være, finner andre løsninger etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

@Gouldfan Takk! Gode forklaringer uten å rakke ned på noen. Jeg er enig i det meste du skriver der, med unntak av det at vi må stole på Trine. Som sagt så vil jeg gjerne se detaljene i regnestykket hennes, før jeg velger å gi henne min uforbeholdne tillit. Det er noen påstander der som virker å ikke henger på greip, men det handler kanskje om måten man ser det på eller spesifikke ting ved akkurat hennes utleiebolig som påvirker regnestykket. Jeg skal ikke påstå hun lyver, jeg bare avventer med å gi henne min tillit til jeg har sett detaljene.

Personlig har jeg betalt mer leie i løpet av mitt liv enn jeg har mottatt i leie, men er for tiden utleier. Jeg reagerer bare på at det begynner å bli en ganske massiv og konsistent nedsnakking av utleiere, uten at det tas til motmæle så man skaper litt vektbalanse. Når jeg tenker etter så føyer dette seg inn i rekka av holdninger mot investorer og profitt generelt som jeg ser overvekt av i andre saker også, uten at jeg skal lage en avsporing om andre saker her.

Trine er vel ikke så aktiv musiker fortsatt, hun driver vel med sitt..

Det er ganske belastende å gå ut i media, pga stormen i vannglass, hun har nok store problemer med økonomien til dette prosjektet dvs minus. Det å gå ut i media og si du går i minus, betyr ikke at vi har krav til å se bokføringen hennes, det er Staten sin jobb, og regnskapsfører..

Det vi KAN gjøre er å se inntekten hennes for siste år.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Men disse fikk jo bostøtte og sosialhjelp, så det var kommunen som betalte for rønnene.

Tja, nå er det også kommunene som vedtar reguleringsplaner og eventuelt vedtar for få nye områder til boligbygging. Boligpolitikken henger sammen og får konsekvenser. Kommunen biter sin egen egen hale. Det får som du nevner også konsekvenser for studenter, folk med kortvarige jobber på steder de ikke har tenkt til å forbli osv. Videre så er det vi velgere som velger våre kommunepolitikere. Så på en måte biter vi oss selv i halen også. Alt henger sammen.

Dersom tilgangen på boliger hadde vært mye større så ville rønnene vært de første til å tape konkurransen om både leietakere, utleiere og de som vil bo der selv. Så kan man gjøre seg noen tanker om hvorfor dagens marked har så stor mangel på boliger at rønner blir kjøpt av både utleiere og folk som skal bo der selv. Hvem har skylda for at det totale antall boliger er så lavt at til og med rønner blir bebodd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (26 minutter siden):

Trine er vel ikke så aktiv musiker fortsatt, hun driver vel med sitt..

Det er ganske belastende å gå ut i media, pga stormen i vannglass, hun har nok store problemer med økonomien. Det å gå ut i media og si du går i minus, betyr ikke at vi har krav til å se bokføringen hennes, det er Staten sin jobb, og regnskapsfører..

Det vi KAN gjøre er å se inntekten hennes for siste år.

Helt enig. Jeg sa det hadde vært interessant å se detaljene - uten å kreve de framlagt. Siden jeg neppe får min nysgjerrighet tilfredsstilt så vil jeg nok heller ikke stole fullt ut på Trines påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden):

Utleiebransjen er ikke en utsatt gruppe, som jøder, homofile, afro-amerikanerne osv. tradisjonelt har vært. De er en gruppe med makt og autoritet, som trafikkpoliti og advokater. Vi har alltid hatt politi- og advokatvitser.

Vitser er én ting. Sporadiske nedsettende kommentarer går også greit - men når det gjøres systematisk over tid så må det kunne kalles mobbing. Systematisk mobbing av politi eller advokater har så vidt jeg vet aldri vært sosialt akseptabelt.

Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden):

Utleiebransjen tar seg godt betalt for utleie etter selv å ha kjøpt opp de boligene som var til salgs. Det finnes legitime grunner til å mislike praksisen.

"Godt betalt" er relativt. De er i et konkurranseutsatt marked. Prisene sier noe om markedet generelt, ikke utleierne spesifikt. Helt greit å mislike det å leie - vi lever i et fritt land og man står fri til å velge leie eller eie, fri til å gjøre sine valg om bosted, karrierevei, osv. Når noen velger å leie til det du mener er høy pris så har du ingen rett til å instruere at det må de ikke gjøre. Det blir et overtramp mot deres frihet.

Sitat

Dette er selvsagt forbudt å kritisere fordi du Simen vil spille offerrollen? Er det ordet "hai" som krenker?

Hai er et brutalt rovdyr, er det noe penere enn å bli kalt svin, ulv, igle, gribb eller noe sånt? Kan vi ikke bare være enige i at uttrykket bolighai brukes nedsettende? Det er jo sjeldent formulert sånn i Linkedinprofilen deres.

Jeg spiller ingen offerrolle - jeg bare synes det er generelt ugreit å mobbe og lurer på hvorfor akkurat denne formen for mobbing har blitt så sosialt akseptert som det har.

 

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Trine Regn sin leilighet som det er snakk om ligger i schweigaards gate oslo, den er i prima godt stand og alt er ordnet korrekt med hjelp av utleiefirma.

Jeg legger til at det virker som strøm er inkludert i leie.

Jeg ser ingen grunn til å kritisere Trine, at det er dårlige tider er ikke hennes feil.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Hvor tar du det fra at utleiere blir mobbet? 

Er vel ikke innafor å kalle Trine en hai bare fordi hun leier ut en bolig?

Oslo er kjempedyrt nå og standard hva som inngår i leia vet vi ikke. Det er en korttids leiebolig. Vi kan anta at el, internett og tv er inkludert i leia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Griske grådige bolighaier som cucker for andre unge som ønsker å etablere seg på på markedet. Er dette bedre? Fy flate så mye egenkapital eg fikk kun ved å være heldig å eie en bolig. Det er ikke snakk om småtteri. 

De fortener all pes de kan få, og det er tragikomisk at det er en her som påberoper seg MOBBING. Lmao, ignorert. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er mulig å være en utleier uten å være en bolighai. Om folk ikke hadde disponert boligene sine til utleie så hadde det vært mindre tilbud, mer etterspørsel og dyrere å ikke eie bolig.

De aller fleste som leier ut har seksjonert ut sin egen bolig, noe som er utelukkende gunstig for boligmarkedet.

Spar heller det pisset til de få som kjøper boliger til utleie.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 minutter siden):

De aller fleste som leier ut har seksjonert ut sin egen bolig, noe som er utelukkende gunstig for boligmarkedet.

Spar heller det pisset til de få som kjøper boliger til utleie.

Hva er galt med å kjøpe bolig for så å leie den ut? Leiemarkedet etterspør denne tjenesten og de leverer den.

Er det mer konstruktivt å la sparepengene stå på bankkonto, i aksjer eller starte andre typer bedrifter enn boligutleie?

Bolighai brukes som nedsettende mot utleiere generelt, ikke bare en spesifikk del av utleietilbyderne.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (25 minutter siden):

Fordi utleier bygger ikke boligen, de kjøper der for å få den bort fra markedet. 
Bolighaier er noe vi får når man i lengre trend kan fjerne enheter fra markedet.

Noen utleiere bygger boligen de leier ut, andre kjøper en brukt bolig for så å leie den ut.

Noen beboere bygger boligen de bor i, andre kjøper en brukt bolig og bosetter seg der.

Noen bileiere kjøper ny bil, andre kjøper brukt. Noen bileiere leier ut bilen sin, andre bruker den selv.

Men så vidt jeg kan se bombarderes én av disse gruppene med påstander om å være hai og andre ting som går langt i å forklare disse menneskene som onde, uetiske etc. En hel mobbeaksjon som folk ikke har selvinnsikt til å skjønne at de er med på. Mantraet er vel at mobbing har blitt sosialt akseptert så lenge mobben er kollektivt i mot noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hva er galt med å kjøpe bolig for så å leie den ut? Leiemarkedet etterspør denne tjenesten og de leverer den.

Kjøpermarkedet og leiemarkedet er funksjonelt to forskjellige marked. Ja, man dekker etterspørsel i leiemarkedet, men man risikerer å ta boliger ut av det enda mer trengende kjøpemarked, som skviser folk over til å leie. Det er en ødeleggende spiral.

Det spørs litt hvordan det lokale markedet er. Man skal uansett ikke drive med trakasserende oppførsel. Men de som livnærer seg på å kjøpe opp boliger i et skviset marked for å leie ut, er jeg ikke spesielt imponert av.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (50 minutter siden):

Fordi utleier bygger ikke boligen, de kjøper der for å få den bort fra markedet. 
Bolighaier er noe vi får når man i lengre trend kan fjerne enheter fra markedet.

Det der er umulig riktig, er mange som bygger bolig selv enten ved å betale for arbeidet eller å gjøre jobben selv.

Mine foreldre bygget villa/hus helt selv min far dvs. de fikk litt hjelp med dugnad av familie som var elektriker etc.

Det hjelper ikke boligmarkedet at spekulanter kjøper boliger, men det er selvfølgelig lovlig. Det eneste som hjelper er at man bygger nye boliger eller pusser opp rønner, slik at det blir fler boliger, slik at folk både kan leie og kjøpe, ved overproduksjon av boliger så blir markedet tilfredsstilt på etterspørsel og prisene går da ned, ifølge foreningens regel om tilbud og etterspørsel.

Dette er norske politikere i regjering altfor dårlige på, de er kun fokusert på Husbanken.

Sverige med sitt folkhem er mye bedre organisert, med en masse gode kommunale leiligheter i god stand og størrelse. 3 og 4 roms etc.

Her vi bor er utleie ca 50/50% andel i statlig/kommunalt og privat tilbud.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det spørs litt hvordan det lokale markedet er. Man skal uansett ikke drive med trakasserende oppførsel. Men de som livnærer seg på å kjøpe opp boliger i et skviset marked for å leie ut, er jeg ikke spesielt imponert av.

Enig i det. Jeg har selv bare en liten utleieenhet som er seksjonert fra min egen, nøkternt priset og jeg har mottatt mindre leie i mitt liv enn jeg har betalt. Så jeg føler meg ikke truffet av beskrivelsen hai, men føler mer jeg forsvarer en annen gruppe i tråd med Arnulf Øverlands kjente sitat "Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv".'

Mobbing er ugreit - utleiere fortjener å bli omtalt med respekt og forståelse selv om man er uenig i hvordan de investerer sine sparepenger.

Hovedpoenget mitt er nok at mange står og slenger skyld og dritt - så mye at det tar helt fokuset fra roten til problemet: For få boliger. Ser man ikke problemet så klarer man heller ikke å løse det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gouldfan said:

Mine foreldre bygget villa/hus helt selv

Jeg forstår poenget med å menneskeliggjøre debattinnlegget sitt. 
Men urbaniserings og sentraliseringstrenden har gjort at frittstående enheter er mer eller mindre helt urelevant for hva markedet i realiteten presses for.

Dette er en del av en urbaniseringspiral som over lengre tid har resultert i dagens boligmarked urbant. Mangelen på kollektivtransport gjør at man må bosette seg nært job, og gjerne pendle med bil. I de mindre byene kan du øke fartstiden med 10-20min hver vei, kanskje tilogmed en halvtime, og så kan du bygge deg ut hus der ute. Og jo flere folk jo mer ekstremt Men du kommer aldri til å få igjen pendletiden.
Og siden det er privatbilismen som pushes som eneste valide forflyttningsmiddel, så måles boligprisene i pendlertid, til markedet går tom for tilbud og etterspørselen blir kumulativ til pipelånene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...