Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Anbefalte innlegg

Ny serie på TV2 play om beboere i kommunale leiligheter på Tøyen. Leiepris for en toroms 15 300,- og 9000,- for ettroms (i november 2022).

Petter – der ingen vil bo

Sitat

Petter flytter inn i en av de mest beryktede bygårdene i Oslo. Hvem er menneskene som lever her som ingen vil bo?

Ikke politikk men om menneskeskjebner. Rørende hvordan de hjelper hverandre.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4,35 millioner + oppussing blir anslagsvis 5 mill. Maks belåningsgrad på sekundærbolig i Oslo er 60%. Dvs. et lån på ca 3 mill. Med 25 års nedbetaling og 5% rente blir det 12600 kr i rente og 5000 kr i avdrag hver måned, totalt 17600.  Videre kan vi legge på et par tusenlapper i kommunale avgifter per måned (da tar jeg antagelig godt i). Strøm, oppvarming, varmtvann og internett er inkludert i leia og der regner jeg med hun har en utgift på 2-3 tusenlapper i måneden. Sum a summarum er totale kostnader opp mot 22600 kr, derav 5000 kr i avdrag som går rett inn i formuen hennes. Jeg forstår ikke hvordan hun kan påstå at 35 000 /mnd gir tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det står dog at finansutvalget i bystyret har fått innsyn, og finansutvalget består jo av alle partiene. Etter innsyn stemte flertallet da mot å gi prosjektet lånegaranti.

Det er ett eller annet som skurrer i artikkelen. Både FrP og Høyre klager på at Byrådet ikke redegjør for vurderingene som er gjort. Samtidig sitter de i finansutvalget hvor vurderingene etter sigende ble framlagt. Begge deler kan ikke stemme.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

4,35 millioner + oppussing blir anslagsvis 5 mill. Maks belåningsgrad på sekundærbolig i Oslo er 60%. Dvs. et lån på ca 3 mill. Med 25 års nedbetaling og 5% rente blir det 12600 kr i rente og 5000 kr i avdrag hver måned, totalt 17600.  Videre kan vi legge på et par tusenlapper i kommunale avgifter per måned (da tar jeg antagelig godt i). Strøm, oppvarming, varmtvann og internett er inkludert i leia og der regner jeg med hun har en utgift på 2-3 tusenlapper i måneden. Sum a summarum er totale kostnader opp mot 22600 kr, derav 5000 kr i avdrag som går rett inn i formuen hennes. Jeg forstår ikke hvordan hun kan påstå at 35 000 /mnd gir tap.

Er nok 4-5000 i husleie pluss strøm. La oss si 24k i mnd. Også er det tap på kapitalen som hun har skutt inn, 2 mill, på ca 5000. Med formuesskatt som er økt nå så kan det være ytterligere 1500 i mnd. Så ca 30 000 er ikke umulig. Og kanskje litt boligskatt på toppen. Også burde man sette av minst 2k i mnd til vedlikehold. De 5k i avbetaling er selvsagt til henne men det hjelper ikke på kapitalbalansen som er viktig med utleie.  

Er en grunn til at leieprisene skyter opp og folk selger unna sekundærboliger.

Endret av scuderia
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 timer siden):

Er nok 4-5000 i husleie pluss strøm. La oss si 24k i mnd. Også er det tap på kapitalen som hun har skutt inn, 2 mill, på ca 5000.

Hvor har du det fra at det er husleie? Og hvilket tap på EK er det du snakker om? EK vokser jo proporsjonalt med boligprisene, så det er heller avkastning både på EK-delen og på den belånte delen. Det står jo også i artikkelen at verdiøkning var en del av investeringsplanen.

scuderia skrev (4 timer siden):

Med formuesskatt som er økt nå så kan det være ytterligere 1500 i mnd.

Formueskatt får hun bare på EK-delen av investeringen og det ville hun også fått om hun lot være å kjøpe boligen.

scuderia skrev (4 timer siden):

Og kanskje litt boligskatt på toppen.

Kommunale avgifter har jeg allerede nevnt, så du kan ikke addere det til ennå en gang.

scuderia skrev (4 timer siden):

Også burde man sette av minst 2k i mnd til vedlikehold.

Tja, men det er jo også en investering som man burde få avkastning på i form av verdiøkning.

scuderia skrev (4 timer siden):

De 5k i avbetaling er selvsagt til henne men det hjelper ikke på kapitalbalansen som er viktig med utleie.  

Jo, det er jo nettopp det det gjør. Hvert avdrag går jo rett i lomma som EK. EK er den delen av boligverdien som ikke er lånefinansiert og når låne-andelen krymper så øker EK-andelen.

Jeg synes du skyter veldig høyt i de kostnadsestimatene, men som sagt så skulle jeg likt å se detaljene i regnestykket hennes.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, fwj__ said:

Folk selger unna de x antall sekundærboligene de har p.g.a de har makset ut alt av boliglån og klarer ikke å håndtere de økte rentekostnadene i det korte løpet,

Jeg spiller en liten sørgesang for de stakkars, stakkars bolighaiene som må redusere fra 4 til 3 leieobjekter

Mini-Violin-With-Support-Miniature-Woode

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Trine Rein er nok ute i media for å uttrykke seg politisk, samt ett dryss av markedsføring.

At tallene hennes ikke stemmer med virkeligheten er jo ett selfølge.

Hennes definisjon av å bli rik er i en annen liga enn vanlige folk som blir lønnet etter tariff. 

Om hun leier ut på månedsbasis, og sammenligner timeslønnen med hennes primære yrke, så ser det sikkert daft ut.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

bolighaiene

Hvorfor har det utviklet seg slike nedsettende uttrykk? Det har blitt en sosialt akseptert mobbekultur mot de som tilbyr disse etterspurte tjenestene. Det er en forretningsmodell, en jobb / investering som bør gi avkastning. Folk bor jo ikke i leieboliger mot sin vilje - de bor der fordi de vil bo der (ut fra deres rådende omstendigheter osv)

Så hvorfor har det blitt sosialt akseptert å mobbe? Er det fordi folk tror utleiere har en alt for lett jobb, er for lønnsom, har for lav risiko eller fordi vandrehistorier om dårlige utleiere sprer seg som ild i tørt gress? Hvorfor skal folk mobbes for å skape sin egen arbeidsplass og ta risiko med sparepengene sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bolighaier overbyr folk og kjøper opp mange leiligheter for å bruke dem til utleie for profitt. Det driver opp prisen.

Det betyr at folk som trenger en bolig må leie den av en bolighai, i stedet for å kunne bli selveier.

Bolighaier settet opp prisen for å få profitt, i stedet for å senke prisen så leietakeren kan spare penger. 

At noen leverer en etterspurt tjeneste betyr ikke at folk ønsker å være avhengig av denne tjenesten. De er et unødvendig, fordyrende mellomledd.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hvordan rettferdiggjør du din nedsnakking av utleiere ved å kalle de bolighaier? Hva er galt med å selge boliger til høystbydende? Skulle man selge lavere enn høyeste bud så tilsvarer det å gi bort penger - mener du noen burde gjøre det eller hva er poenget ditt? Selvsagt driver det opp prisen å selge til høystbydende - men du får det til å høres negativt ut.

Nei, det betyr ikke at folk må leie i stedet for å eie. Det betyr at folk ikke verdsetter eierskap høyt nok, eller at de verdsetter leie høyere enn de bør, eller begge deler. En fordel med å leie er at man slipper å tenke på risiko for verdifall f.eks på grunn av rentehevinger, slipper risiko for bygningsmessige skader og reparasjonskostnader, f.eks i forbindelse med flom.

Selvsagt er profitt en del av bildet. Hva annet skal man forvente av sparepengene enn at de skaper profitt når man tar risiko? Ville du investert sparepenger i ting som gir risiko uten at det gir profitt? Det er typisk at ytterliggående "røde" ideologer snakker ned profitt. Er det der du hører til på den politiske skalaen eller er det andre grunner til at du nedsnakker profitt? Utdyp gjerne ideologien bak mobbingen av profitører.

Hvis folk synes utleiere er unødvendige fordyrende mellomledd så er løsningen uhyre enkel: Omgå fordyrende mellomledd. Poenget mitt er at folk faktisk verdsetter disse tjenestene så mye at de i praksis ikke vil omgå de.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å snakke ned profitt, nærmest som en sosialt akseptert mobbekultur - er definitivt vanlig ytterliggående rød ideologi. Det er bare sånn det politiske landskapet er og ikke så mye mer enn en faktaopplysning. Det var et spørsmål om du tilhører den ideologien eller om det er andre grunner til at du hiver deg på deres tankerekke og mobbekultur ang profitt. Videre ba jeg deg utdype dette, så jeg kan forstå mer av hvordan du rasjonaliserer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (28 minutter siden):

jeg har ikke rettferdiggjort mobbing

Du bruker mobbeuttrykk og nedsnakk, men helt riktig, du har ikke rettferdiggjort det ennå. Jeg venter i spenning.

Alle som vinner budrunder drar prisene opp - enten de kjøper for å bo der selv eller for å tilby sin tjeneste til leiemarkedet. Igjen, hva mener du er negativt med å dra prisene opp? Tjenestetilbyderne konkurrerer i et konkurranseutsatt marked. Noen priser seg ut og må justere seg ned, andre for lavt, andre riktig. Hva så? Hvorfor uttrykker du så mye sympati med leietakere og antisympati med utleiere?

Fra et mer filosofisk ståsted: Hvorfor har Norge gått fra å være et inkluderende og respekterende folkeslag til å bli ett der mobbing har blitt sosialt akseptert dersom det gjøres i "riktig" retning? Med riktig mener jeg i tråd med ytterliggående rød politisk agenda. Boligmarkedet er jo langt fra det eneste området slik mobbing og nedsnakking av profitt har blitt sosialt akseptert. Har de røde partiene rett og slett lykkes i å etablere en grunnleggende rød ideologi i befolkningen?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble du svar skyldig?

Jeg observerer bare at det virker sosialt akseptert å omtale utleiere som bolighaier, vise bilder av mikro-fioliner og ironisk hevde man spiller en liten sørgesang for de "stakkars stakkars bolighaiene som må redusere antall utleieenheter", ordet profitt brukes gjentagende nedsettende osv. Hvordan i all verden havnet vi der at dette virker sosialt akseptert i Norge? Hvilke ideologiske influensere er det som har blåst en vind over det norske folk og fått det sånn? Moxnes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvorfor har det utviklet seg slike nedsettende uttrykk? Det har blitt en sosialt akseptert mobbekultur mot de som tilbyr disse etterspurte tjenestene. Det er en forretningsmodell, en jobb / investering som bør gi avkastning. Folk bor jo ikke i leieboliger mot sin vilje - de bor der fordi de vil bo der (ut fra deres rådende omstendigheter osv)

Så hvorfor har det blitt sosialt akseptert å mobbe? Er det fordi folk tror utleiere har en alt for lett jobb, er for lønnsom, har for lav risiko eller fordi vandrehistorier om dårlige utleiere sprer seg som ild i tørt gress? Hvorfor skal folk mobbes for å skape sin egen arbeidsplass og ta risiko med sparepengene sine?

Folk bor i leiligheten fordi de ikke får lån eller har råd til egen bolig.

Nå er det dårligere tider for utleiere faktisk, tror renta stiger høyere enn utleie prisene. (Man kan ikke bare øke leia pga renta, den skal være i forhold til leilighet-standar og boligpris)

De som sliter nå er egentlig de som har egen bolig eller er utleier og har for høyt lån.

Jeg vet ikke lånetilstanden til Trine, vi må nå stole på henne om hun sier hun går minus.

Nå er det egentlig leiernes fordel fordi vi ikke har huslån, om leia blir for dyr, så er det bare å finne ny leilighet, litt utenfor byen nær stasjon etc..

Er ikke like lett å si opp et lån eller om forhandle det, er enklere å flytte.

Jeg leier selv, på to siste leiligheter jeg har hatt så har ikke leia gått opp en eneste gang på 9 år.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...