Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wampster skrev (4 minutter siden):

130.000 boliger før 2030 er omtrent like realistisk som det å plante 100.000 trær i Oslo sentrum var for MDG..

Jeg sjekket akkurat SSB. De foregående 5 årene har det blitt bygget ca 140 000 boliger i Norge. APs "store satsing" er ikke bare realistisk, men kan også kalles svært tilbakelent. Fine tall som egentlig betyr ennå litt slappere enn status quo.

"Satsingen" er en vits.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Den nye regjeringen annonserte nettopp en storstilt plan om å bygge 130.000 nye boliger innen 2030.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministerens-redegjorelse-i-stortinget-om-endringer-i-regjeringen/id3086684/

– Vi setter et nytt mål om 130 000 nye boliger innen 2030. Vi vil invitere storbyene til et krafttak for boligbygging, bl.a. gjennom mer effektiv saksbehandling, fjerne reguleringer og sørge for gode rammevilkår for student- og eldreboliger i byene, sa statsminister Jonas Gahr Støre.

Finnes det noe konkret info/plan mon tro, eller presenterte de bare et tall etterfulgt av noen ord, uten å egentlig ha lagt noen plan?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 5.2.2025 den 22.23):

I dag meldte mediene at boligprisene i Oslo steg med 4,5% i januar. Dette irriterer meg veldig. De gjorde ikke det. Boligprisene steg 4,5% det siste året, fra januar 2024 til januar 2025. Men dette meldte ikke avisene og forklarte heller ikke tallet.

Hadde boligprisene steget så mye som 4,5% hver måned så ville det blitt 70% opp på ETT ÅR! Folk med litt matematisk teft vil skjønne det, men dette bør forklares for hvermansen.

De steg 4,5 % i januar jo 

1 års veksten er 8,4 %

https://www.krogsveen.no/prisstatistikk/oslo-fylke-monthly

Lenke til kommentar

Joda, trenden er dog nokså nedadgående, veldig mange av håndtverkerne som var her fra Polen/etc har dratt tilbake/hjem pga lave tall/lite jobb og veldig dårlig kronekurs noe som gjør at trenden blir vanskeligere å snu enn før

trend.thumb.jpg.b22b5bc1d864d18f453311f050439659.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Den nye regjeringen annonserte nettopp en storstilt plan om å bygge 130.000 nye boliger innen 2030.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministerens-redegjorelse-i-stortinget-om-endringer-i-regjeringen/id3086684/

– Vi setter et nytt mål om 130 000 nye boliger innen 2030. Vi vil invitere storbyene til et krafttak for boligbygging, bl.a. gjennom mer effektiv saksbehandling, fjerne reguleringer og sørge for gode rammevilkår for student- og eldreboliger i byene, sa statsminister Jonas Gahr Støre.

Dette er tomme målsettinger for å hente inn stemmer fra unge som ikke kommer inn på boligmarkedet. Hvis han virkelig brydde seg om høye boligpriser, så hadde han ikke ventet til SP forlot regjeringen. SP er heller ikke imot det han foreslår, her er fra SPs partiprogram.

– Forenkle plan- og bygningsloven slik at planprosessene går raskere og færre byggetiltak blir søknadspliktige.

https://www.senterpartiet.no/politikk/A-Å/bolig

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 6.2.2025 den 23.11):

Joda, trenden er dog nokså nedadgående, veldig mange av håndtverkerne som var her fra Polen/etc har dratt tilbake/hjem pga lave tall/lite jobb og veldig dårlig kronekurs noe som gjør at trenden blir vanskeligere å snu enn før

trend.thumb.jpg.b22b5bc1d864d18f453311f050439659.jpg

Ikke minst har lønningene økt mye i Polen de siste 10 årene. Husker når vi ansatte folk i Kozalin på tidlig 2010 tallet. Alle fikk det de ønsket, for det var så ekstremt lite. Nå tjener de helt ok, iallefall ift levekostnader. 

så å reise til Norge frister nok ganske lite i nåværende situasjon.

dog er fortsatt flyene ut og inn av byen her stappet av folk i fra øst Europa. Men jeg misstenker at det går lengre å lengre øst hvert år som går.

selv skal jeg leie ett software team internt i bedriften i fra Tsjekkia fremover. Helt ekstremt billig der borte. 

Lenke til kommentar

Månedsvingningene er nå mest støy. Finn heller SSB tall på antall boliger etter byggeår. Da kan man raskt regne ut delta. 2024-data kommer med på kjøpet:

Nyeboligeretterbygger.png.f21ca8af90bf6eb47d3a18cab0f17981.png

Funfact: Siste 5 år (1019-2024) ble det 139 727 nye boliger. Støre og Co setter nå bare 130 000 som mål for de neste 5 årene. Lettlurte stemmer i kommende valg for de som ikke sjekker tidligere tall.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en nedadgående trend, med utenforliggende faktorer (lite IG, lav tilgang på arbeidskraft, etc) som påvirker det til å bli en enda mer nedadgående trend. Var vel akkurat det jeg sa (og grafen jeg postet også viste).

Med den nåværende tomteprisen i Oslo er det bare å se langt etter at det blir bygget mye nytt i Oslo i hvert fall

Lenke til kommentar

Jeg sjekket litt om innvandring. Nettoinnvandringen var lav i årene 2018-2022 med 23-39k nye innbyggere per år, samtidig som antall boliger økte med 28-33k per år. Så sånn røffly 1 ny bolig per nye innbygger.

De siste par årene har nettoinnvandringen økt til 61-63k pr år, mens boligbyggingen har sunket noe, til 26-27k pr år. Dvs bare 0,4 ny bolig pr nye innbygger. Det gir selvsagt et gap mellom tilbud og etterspørsel som fyrer opp boligprisene. Det er særlig Ukrainere som står for økt nettoinnvandring. Disse har en stor rate med både inn og utflytting så det er sannsynlig at mange vil utvandre når krigen er over.

Analysen er derfor at inntil videre vil boligprisene holde seg høye, men når krigen avsluttes så vil prisene få en korreksjon ned.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg sjekket litt om innvandring. Nettoinnvandringen var lav i årene 2018-2022 med 23-39k nye innbyggere per år, samtidig som antall boliger økte med 28-33k per år. Så sånn røffly 1 ny bolig per nye innbygger.

De siste par årene har nettoinnvandringen økt til 61-63k pr år, mens boligbyggingen har sunket noe, til 26-27k pr år. Dvs bare 0,4 ny bolig pr nye innbygger. Det gir selvsagt et gap mellom tilbud og etterspørsel som fyrer opp boligprisene. Det er særlig Ukrainere som står for økt nettoinnvandring. Disse har en stor rate med både inn og utflytting så det er sannsynlig at mange vil utvandre når krigen er over.

Analysen er derfor at inntil videre vil boligprisene holde seg høye, men når krigen avsluttes så vil prisene få en korreksjon ned.

Dette argumentet er ikke helt riktig.

1. Ukrainerne er blitt spredt rundt i Norge, noe vi kan se i tall fra SSB. De som ikke bor i asylmottak, leier bolig på det åpne markedet. De utgjør derfor ikke et stort press på boligprisene i Norge.

2. Etterspørselen etter boliger påvirkes av mer enn bare nettoinnvandring. Hvert år kommer det 25 000 flere 25-åringer inn på boligmarkedet enn det er eldre mennesker som dør. I tillegg må vi ta høyde for fraflytting fra distriktene (jeg antar 10 000 personer per år) og at en del av boligene som bygges, erstatter eldre boliger.

Sjekker vi tallene fra SSB, så har boligmassen kun økt med omtrent 6 000 nye boliger per år de siste to årene. Med en nettoinnvandring på 30 000 betyr det at med moderat innvandring så skal 6 000 nye boliger dekke behovet for 30 000 innvandrere + 25 000 unge førstegangskjøpere + 10 000 utflyttere fra bygdene = 65 000 personer.

Dette gir i snitt 10 personer per ny bolig ved moderat innvandring og 15 personer per ny bolig ved høy innvandring. Dette er naturligvis altfor lite.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

1. Ukrainerne er blitt spredt rundt i Norge, noe vi kan se i tall fra SSB. De som ikke bor i asylmottak, leier bolig på det åpne markedet. De utgjør derfor ikke et stort press på boligprisene i Norge.

Jeg ser det stemmer hos SSB. I Oslo er 0,61% av innbyggerne ukrainske flyktninger, mens landsgjennomsnittet er 1,21%.

30% av ukrainske flyktninger i Norge er i jobb. Jeg finner ikke ut hvor mange som bor privat, men antar det er høyere enn andelen som er i jobb siden 30% av flyktningene er barn og barn følger jo gjerne med foreldre som er i arbeidsfør alder.

Jeg skjønner ikke konklusjonen sin om at de ikke utgjør stort press på boligprisene i Norge. Hva legger du i stort? Leiemarkedet har opplevd stor prisøkning de siste årene og det sies at det er vanskelig å oppdrive leieboliger. Den andelen av flyktningene som leier privat kommer på toppen av et allerede anstrengt leiemarked. Dette er en stollek der noen må ut når andre kommer inn. Og leiepriser har selvsagt påvirkning på eiemarkedet. Dette henger jo som kjent sammen.

Camlon skrev (3 timer siden):

2. Etterspørselen etter boliger påvirkes av mer enn bare nettoinnvandring. Hvert år kommer det 25 000 flere 25-åringer inn på boligmarkedet enn det er eldre mennesker som dør. I tillegg må vi ta høyde for fraflytting fra distriktene (jeg antar 10 000 personer per år) og at en del av boligene som bygges, erstatter eldre boliger.

Javisst. Jeg har ikke sagt at ukrainske flyktninger er hele forklaringen.

Sitat

Sjekker vi tallene fra SSB, så har boligmassen kun økt med omtrent 6 000 nye boliger per år de siste to årene. Med en nettoinnvandring på 30 000 betyr det at med moderat innvandring så skal 6 000 nye boliger dekke behovet for 30 000 innvandrere + 25 000 unge førstegangskjøpere + 10 000 utflyttere fra bygdene = 65 000 personer.

I fjor var det registrert 4379 ukrainske statsborgere bosatt i Oslo kommune. Boligbyggingen i Oslo har ligget rundt 3-4k per år i lang tid. Beklager dårlig graf produsert litt for kjapt, men du ser i hvert fall trenden og antallet.

NyeboligeriOslo.png.b725e8220f87df04a77570af4fb6bbb0.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 6.2.2025 den 7:08 PM):

Vi får se om de får opp ca. 50-60 tusen innen 2030. Alt annet er bare ønsketenkning og valgflesk, i store biter.

Lenke til kommentar

.. samtidig som de hamstrer stemmer fra de lettlurte i etableringsfasen. Vinn-vinn

Kjennetegnet på populsime er når partiet gjør ting åpenbart for å følge medievindene og trendene for å sanke stemmer selv om tiltakene er kontraproduktivte for det uttalte målet eller samfunnsnegativt på andre områder. Jeg synes samtlige partier er smittet av den populistiske vinden der kjappe stemmer er hovedmålet, mens kloke og riktige avgjørelser, som av og til kan være upopulære, må vike.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/6/2025 at 12:22 AM, Camlon said:

Det jeg mente er at det er ikke positivt at de slipper egenkapitalkravet og dokumentavgift hvis det medfører til enda høyere boligpriser og de har ikke lenger råd til å kjøpe bolig.

Så du mener at om vi feks dobler egenkapitalkravet og dokumentavgiften så vil det medføre lavere boligpriser? hmm.. spesielt.. 

Kanarifuglen for boligmarkedet er nybygg priser og hva det faktisk koster å bygge nytt i Norge. Dessverre er det slik at byråkrati, regulering og avgifter gjør det ekstremt dyrt å bygge i dette landet. Men dette er ikke noe spesielt for Norge, det gjelder de aller fleste vestlige land.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 minutter siden):

Så du mener at om vi feks dobler egenkapitalkravet og dokumentavgiften så vil det medføre lavere boligpriser? hmm.. spesielt.. 

Kanarifuglen for boligmarkedet er nybygg priser og hva det faktisk koster å bygge nytt i Norge. Dessverre er det slik at byråkrati, regulering og avgifter gjør det ekstremt dyrt å bygge i dette landet. Men dette er ikke noe spesielt for Norge, det gjelder de aller fleste vestlige land.

Aller først, få vekk den forhatte dokumentavgiften..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...